Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dat Firefox me blijft verbazen..  (gelezen 2555 keer)

Re: Dat Firefox me blijft verbazen..
« Reactie #25 Gepost op: 2022/09/22, 11:27:22 »
Ik wil niet lullig doen:
https://validator.w3.org/check?uri=https%3A%2F%2Fforum.ubuntu-nl.org%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0
https://validator.w3.org/nu/?doc=https%3A%2F%2Faskubuntu.com%2F
https://validator.w3.org/nu/?doc=https%3A%2F%2Fwordpress.com%2Fnl%2F
enzovoort.
Tsja, mooie theoretische discussie hier over web standaarden, blijkt dat praktijk totaal maar dan totaal anders is ;)

Forum werkt hier altijd perfect met prima weergave. Zelfs met meerdere blockers.
Naast w3c zijn er ook nog de prima werkende php standaarden. En niet betreffende dit forum ook nog Perl en zo.
Dit forum draait op de achtergrond op php en w3c is slechts van toepassing op de weergave. W3c betreft slechts het HTML gedeelte.

Er komt behoorlijk wat kijken bij een fatsoenlijke website. Voor uitgebreide websites is HTML/w3c maar een erg kleine deel.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/22, 11:31:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Dat Firefox me blijft verbazen..
« Reactie #26 Gepost op: 2022/09/22, 18:54:11 »
Ben ik helemaal me je eens. Het gaat mij er om dat Ron erbij  zweert dat alleen bij een goed gekeurde  W3C validatie een website optimale respons geeft. Ik beweer al jaren, ook al volg ik de W3C standaarden als belangrijk uitgangspunt, dat dit helemaal niet noodzakelijk is. Ron mag dat een gerespecteerde dwarsligger zijn, het zet niet altijd zoden aan de dijk.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dat Firefox me blijft verbazen..
« Reactie #27 Gepost op: 2022/09/22, 19:32:10 »
Het gaat mij er om dat Ron erbij  zweert dat alleen bij een goed gekeurde  W3C validatie een website optimale respons geeft
Alleen wanneer je aan de W3C standaard voldoet, ben je er zeker van, dat de pagina er op alle (goede) browsers hetzelfde uitziet.
Het is niet voor niets, dat dit voor websites van overheden verplicht is (ook al voldoet 90% er niet aan).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Dat Firefox me blijft verbazen..
« Reactie #28 Gepost op: 2022/09/22, 19:57:18 »
Citaat
Alleen wanneer je aan de W3C standaard voldoet, ben je er zeker van, dat de pagina er op alle (goede) browsers hetzelfde uitziet.
Het is niet voor niets, dat dit voor websites van overheden verplicht is (ook al voldoet 90% er niet aan).

Wat ik dus zeg is dat de meeste webpagina' s (tenzij het in Word is gemaakt) er ook zonder W3C validatie er op alle browsers er goed uitzien.
Zo krijg ik vaak sollicitatiebrieven onder ogen van drs. die naar een een baan als hoogleraar solliciteren die het verschil tussen d en dt niet weten, maar ik begrijp wat er bedoelt wordt en ik neem ze dat niet kwalijk. Ik bekritiseer (eigenlijk wel) dat ook niet. Dat is precies wat een browser niet doet met of zonder W3C validatie. Hoe het eruit moet zien wordt begrepen. Het W3C voegt weinig meer toe aan een goede website weergave. Maar dat is mijn bescheiden mening.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/22, 19:58:59 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline h2o

  • Lid
Re: Dat Firefox me blijft verbazen..
« Reactie #29 Gepost op: 2022/09/22, 20:53:26 »
Zo krijg ik vaak sollicitatiebrieven onder ogen van drs. die naar een een baan als hoogleraar solliciteren die het verschil tussen d en dt niet weten, maar ik begrijp wat er bedoelt wordt en ik neem ze dat niet kwalijk. Ik bekritiseer (eigenlijk wel) dat ook niet. Dat is precies wat een browser niet doet met of zonder W3C validatie. Hoe het eruit moet zien wordt begrepen. Het W3C voegt weinig meer toe aan een goede website weergave. Maar dat is mijn bescheiden mening.
We gaan nog steeds off-topic heb ik het idee.

Verder maak je hier een denkfout. Een computer kent alleen aan- en uit, enen en nullen. Een mens kan genuanceerd denken, een computer niet. Dat jij je niet stoort een taalvauten (schrijf ik dus expres verkeerd) komt omdat je de nuance kent.
Een computerprogramma loopt daar echter wel op stuk, of kan erop stuk lopen omdat die de invoer niet kan nuanceren. Een computer(programma) voert slaafs uit wat er wordt ingevoerd en welke opdracht die krijgt. Die kan echt niet uit zichzelf 'denken' dat er ook weleens wat anders mee kan worden bedoeld.

En een drs die het verschil tussen en d en een dt niet kent... Dat was in mijn jeugd- en beginjaren van mijn werk not-done. Zulke sollicitatiebrieven gingen rechtstreeks in de prullenbak. Dat daar tegenwoordig anders over wordt gedacht geeft wel te denken.
Ok, je maakt weleens een typefout, maar vervoegingen fout schrijven...  :| :| :| :| :| :|
« Laatst bewerkt op: 2022/09/22, 20:56:24 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Dat Firefox me blijft verbazen..
« Reactie #30 Gepost op: 2022/09/22, 21:11:19 »
Citaat
We gaan nog steeds off-topic heb ik het idee.

Verder maak je hier een denkfout. Een computer kent alleen aan- en uit, enen en nullen. Een mens kan genuanceerd denken, een computer niet. Dat jij je niet stoort een taalvauten (schrijf ik dus expres verkeerd) komt omdat je de nuance kent.
Een computerprogramma loopt daar echter wel op stuk, of kan erop stuk lopen omdat die de invoer niet kan nuanceren. Een computer(programma) voert slaafs uit wat er wordt ingevoerd en welke opdracht die krijgt. Die kan echt niet uit zichzelf 'denken' dat er ook weleens wat anders mee kan worden bedoeld.

Ik realiseer mij dat  we off-topic gaan, maar dat stoort mij niet. Het is maar en kleine zij weg.
Sinds ik in 1996 een diploma MBO ICT-beheerder, niveau 4 heb behaald twijfel ik geen moment aan den nullen en enen die correct geïnterpreteerd moeten worden, maar dat is wat een browser juist wél doet, binnen zijn mogelijkheden. Wat blijkt uit het feit dat een browsers W3C fouten in de meeste gevallen zal negeren. Helaas worden sollicitatiebrieven met taalfouten niet meer linea recta de prullenbak in gesmeten.

Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Dat Firefox me blijft verbazen..
« Reactie #31 Gepost op: 2022/09/24, 15:40:26 »
Dat jij je niet stoort een taalvauten (schrijf ik dus expres verkeerd) komt omdat je de nuance kent.
Een computerprogramma loopt daar echter wel op stuk, of kan erop stuk lopen omdat die de invoer niet kan nuanceren.

Aaahhh hou op hou op. ^-^
Ik heb ooit eens mijn totaal stilgevallen (zelfgebouwde zeer uitgebreide) php/sql webshop (blanko pagina! niks nada) moeten herstellen wat me vier uur heeft gekost. Bleek er ergens tussen de vele tientallen script-pagina's van vele duizenden bites (tientallen/honderd commando regels) ergens in een regel een punt te staan in plaats van een komma (mis getypt?). :| VIER UUR! :o

Wat ik dus zeg is dat de meeste webpagina' s (tenzij het in Word is gemaakt) er ook zonder W3C validatie er op alle browsers er goed uitzien.
Zo krijg ik vaak sollicitatiebrieven onder ogen van drs. die naar een een baan als hoogleraar solliciteren die het verschil tussen d en dt niet weten, maar ik begrijp wat er bedoelt wordt en ik neem ze dat niet kwalijk. Ik bekritiseer (eigenlijk wel) dat ook niet. Dat is precies wat een browser niet doet met of zonder W3C validatie. Hoe het eruit moet zien wordt begrepen. Het W3C voegt weinig meer toe aan een goede website weergave. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Dat is volgens mij ook wat Ron probeert uit te leggen.
Dit forum voldoet grotendeels aan W3C, en de punten die in de controlelinks hierboven naar voren komen zijn futiliteiten (als je ze goed bekijkt). Geen significante commando's voor de correcte weergave/werking.
Er zijn legio sitedesigners (ook profi's) die hun website dermate laten afwijken dat de significante commando's er dermate niet meer aan voldoen dat daardoor uiteindelijk de website niet meer deugdelijk werkt. En dat is volgens mij waar Ron op doelt.
Daar zit dus nogal een groot verschil in.

Het is niet voor niets, dat dit voor websites van overheden verplicht is (ook al voldoet 90% er niet aan).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier best tevreden over ben (met blockers wel te verstaan!).
Klopt dat er op sommige sites een hoop zooi mee draait (die mijn blockers blocken) aan grab-ware :evil: wat ook niet zou mogen. Maar voor wat de weergave en werking betreft loop ik zelden tegen serieuze problemen aan. Over het algemeen werken deze sites bij mij in de kern prima.
Wel zie ik in reactieformulieren nogal eens problemen terug (niet verzenden/verwerken), welke weg zijn als ik mij noscript 'bijleer met bepaalde toestemingen' of desnoods even uit zet, waarbij dan ublock nog steeds aan staat en zooi blockt. Dit zit dan waarschijnlijk in de felle controle van noscript.
En ik gebruik toch niet graag online formulieren waar je vaak niet eens een verzendbevestiging van je bericht krijgt (bewijslast). :rolleyes: Mijn voorkeur ligt bij gangbare (rechtstreekse) correspondentie zoals telefoon/email/brief.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/24, 15:58:43 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Dat Firefox me blijft verbazen..
« Reactie #32 Gepost op: 2022/09/30, 14:01:16 »
Ik kreeg net een update binnen van Firefox. Laten we hopen dat dit voor jou wat gaat helpen. Dat er 'iets fouts' nu overschreven wordt met werkende script.

Dacht ik ook aan.
Heb je in firefox (onder instellingen -> privacy) wel Crashrapporten verzenden aan gevinkt staan?
Mijn belevingservaring is dat dit helpt (ook buiten FF). Dat als je een crash hebt dit crashrapport meegenomen wordt in een volgende update.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore