Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu  (gelezen 4737 keer)

Offline AnneTanne

  • Lid
Ik heb zopas deze Medion PC gekocht, en wilde daarop graag Ubuntu in dual-boot installeren (ikzelf gebruik linux, maar mijn man wil graag Windows blijven gebruiken.)

Aanvankelijk wilde ik 12.04 installeren, hiervoor de secure boot uitgeschakeld.
Ik trachtte eerst de live-versie uit te proberen. Met 64 bits lukte dat niet:  Na te hebben gekozen voor uitproberen van de life-versie kreeg ik een zwart scherm en gebeurde er verder niets.  De 32-bits versie kon wel als life-versie worden opgestart.

Met 12.10 kon ik wél de 64bits life-versie uitproberen, en daarom besloot ik die vervolgens te gaan installeren.
Wanneer ik echter wil gaan installeren, geeft de installer aan dat er op de PC nog geen ander besturingssysteem wordt gevonden.  Zou geen probleem zijn als Windows weg mocht, maar dat mag dus niet...

Iemand een suggestie wat er fout gaat?

Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/22, 14:43:15 »
Volgens mij gaat er niks fout.
Ubuntu ziet windows  op uw schijf kies bovenste optie " Ubuntu ernaast installeren"
Kies "verder"
U komt in het programma met het schuifje (middenbalkje kunt u schuiven)  hier kunt u de schijfruimte voor windows aanpassen.
U kunt ook de suggestie van Ubuntu over nemen kies dan "nu installeren"
Zou in ieder geval  60 GB voor windows houden Windows 7 neemt zo'n 30GB in beslag weet niet hoeveel Windows 8
Windows gaat een schijfcontrole doen de 1e keer nadat u Ubuntu hebt geïnstalleerd.

 
« Laatst bewerkt op: 2012/12/22, 14:51:41 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/22, 15:24:48 »
Zo heb ik dat in het verleden inderdaad  altijd gedaan - het is intussen zo'n jaar of 12 geleden dat ik mijn eerste stapjes op het 'Linux in dual-boot'-pad zette.

Maar dit keer krijg ik in dat dialoogvenster dus niet de melding:
'Er is al een ander besturingssysteem geïnstalleerd' en vervolgens de keuze om 'Ubuntu ernaast te installeren'.
Ik krijg de melding (ik kan het niet letterlijk weergeven - manlief zit zich met W8 te vermeien en ik heb even mijn Ubuntu-netbook bij de hand): 'Er is GEEN ander besturingssysteem geïnstalleerd', en de optie om Ubuntu naast het 'niet-geïnstalleerde' OS te installeren ontbreekt dus natuurlijk ook....
« Laatst bewerkt op: 2012/12/22, 15:27:16 door AnneTanne »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Laatst bewerkt op: 2012/12/22, 15:36:19 door Pjotr »

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/22, 16:13:47 »
Dankjewel Pjotr, maar ook daarmee kom ik er voorlopig niet.
Ik vond overigens intussen http://www.linuxbsdos.com/2012/11/06/why-is-windows-8-on-ssd-invisible-to-ubuntu-12-10s-installer, over een eveneens onzichtbare Windows8-installatie, echter op een computer met SSD - terwijl ik net om problemen te vermijden een computer zonder SSD bestelde :-(.

Ik zal er me nog even verder in moeten verdiepen vrees ik... maar dat moet even wachten, want zoals ik al aangaf, manlief is zich met MIJN nieuwe computer aan 't amuseren.  (En tot overmaat van ramp blijkt zijn bak het net vandaag te hebben begeven, dus ik zal de mijne de komende tijd wel vaker moeten delen.  Bovendien zal ik voorlopig Win er echt niet mogen afgooien.)
« Laatst bewerkt op: 2012/12/22, 16:24:20 door AnneTanne »

Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/22, 16:21:22 »
Is het niet zo dat er 4 partities in gebruik zijn, (HP heeft dat ook op z'n flaptops) ook dan kunt u ubuntu niet installeren.
U zult dan 1 partitie moeten verwijderen. Ook daar over  heeft Pjotr meen ik een artikel op z'n website staan.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/22, 16:41:13 »
Leon,
Zoals ook in het artikel waar ik in mijn vorige post naar verwees stond aangegeven: de Ubuntu-installer ziet niks, GParted ziet helemaal geen partition table.

Zogauw manlief zich van mijn computer kan losmaken, ga ik even nakijken of het volgende probleem, waarover hier geschreven wordt wellicht geldt:

OK, then, it looks like you've got a new MBR with residual GPT data, which is confusing GParted. You'll have to wipe the GPT data. Here's how:

Boot your PartedMagic or System Rescue CD emergency disc.
For safety, back up your MBR by typing "dd if=/dev/sda of=sda-backup.mbr bs=512 count=1" and then copying the resulting file (sda-backup.mbr) to a USB flash drive, network share, or some other medium. Be sure to get the if= and of= parameters right, though!
Launch gdisk by typing "gdisk /dev/sda". When asked whether to use the MBR or GPT data, either will work.
Type "x" to enter the experts' menu. The command prompt should change.
Type "z" to "zap" (destroy) the GPT data. Tell it to proceed, but answer "N" to the question about blanking the MBR.

That's it. Windows should boot as it did before and you should now be able to continue your installation of Ubuntu; its installer should now see the same partitions as Windows.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/22, 16:43:21 »
Klinkt als een akelig gevaarlijke ingreep....  :o

Maar ik ben benieuwd of het werkt.

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/22, 17:05:32 »
Klinkt als een akelig gevaarlijke ingreep....  :o

Ik vond het ook niet echt 'vanzelfspreklend' klinken.
En ik ben iemand met heel veel koudwatervrees...   Dus ik ben er nog niet toe gekomen, en zal wellicht ook nog een heleboel nachtjes over slapen vooraleer ik het inderdaad waag.
Van de andere kant: het is nog een 'verse' computer, waar noch ikzelf, noch mijn man al allerlei data hebben opstaan.  Als er dingen mislopen, dan kunnen we (hopelijk) de windows-installatie vlot terug herstellen.

Vermits ik hier en daar wel lees, dat de installers van andere linux-distro's er wel in slagen om het andere operating-system te zien, als dat voor Ubuntu onzichtbaar blijft, ga ik wellicht eerst eens met Open SuSE kijken of ik daarmee verder kom...
« Laatst bewerkt op: 2012/12/22, 17:07:45 door AnneTanne »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/22, 17:21:21 »
Als er dingen mislopen, dan kunnen we (hopelijk) de windows-installatie vlot terug herstellen.
Dat is nog maar de vraag, na zoiets....

Citaat
Vermits ik hier en daar wel lees, dat de installers van andere linux-distro's er wel in slagen om het andere operating-system te zien, als dat voor Ubuntu onzichtbaar blijft, ga ik wellicht eerst eens met Open SuSE kijken of ik daarmee verder kom...
Dat lijkt me wat meer voor de hand liggen..... Misschien is strakjes Ubuntu 13.04, die in april uitkomt, wel in staat om de boel direct goed te herkennen.

Kijk ook trouwens eens, of Medion een update beschikbaar heeft voor het BIOS:
http://www.medion.com/be/nl/service/start/

Daar zou ik in het eerste jaar na aankoop, elke maand even een kijkje nemen. Medion brengt in het begin vaak regelmatig nieuwe BIOS-updates uit.

Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/22, 17:28:21 »
Er loopt hieronder nog een topic met problemen met dual boot Windows 8/Ubuntu op een Aldi Medion PC
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/22, 17:30:15 »
Er loopt hieronder nog een topic met problemen met dual boot Windows 8/Ubuntu op een Aldi Medion PC
Dat lijkt een geheel andere te zijn....

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/22, 17:34:15 »
Ik had inderdaad de andere draad al gelezen, maar vond daarin geen aanknopingspunten.

... Ene Luis Alvarado beschrijft in AskUbuntu een andere mogelijke oplossing om Ubuntu naast een voorafgeïnstalleerde Win8 te installeren, maar ik vind de beschrijving niet helemaal helder klinken. 
Vooral de passage:
"When the Ubuntu Live image starts, it will show rather different than the normal one we are all used to. Do not worry, this is because Ubuntu has an alternative boot option when a system has EFI installed. Just select everything like you are used to. If there is a problem, then try to create a small partition (About 250 MB of size) for the EFI part of the system. This is done in the installation part where it asks you if you want to install on a desired partition or used the Advanced Options. Select the advanced options if you come up with a problem. In there, create a 250 MB partition for EFI and the rest for GRUB and other stuff you are accustomed to."
is mij niet helemaal helder, vooral het cursieve stukje niet.

Maar gezien mijn koudwatervrees (Ik gebruik Linux al lang, maar ben een absolute eindgebruiker), ga ik wellicht gewoon nog even afwachten...
Maar heel erg bedankt voor het meedenken!

Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/22, 17:37:30 »
Er loopt hieronder nog een topic met problemen met dual boot Windows 8/Ubuntu op een Aldi Medion PC
Dat lijkt een geheel andere te zijn....

Beide topic schrijvers willen een dual boot W8/Ubuntu  op een nieuwe Aldi Medion  PC en krijgen het niet voorelkaar.
Benadering is totaal verschillend,  ben ik met u eens
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/22, 17:40:42 »
Er loopt hieronder nog een topic met problemen met dual boot Windows 8/Ubuntu op een Aldi Medion PC
Dat lijkt een geheel andere te zijn....

Beide topic schrijvers willen een dual boot W8/Ubuntu  op een nieuwe Aldi Medion  PC en krijgen het niet voorelkaar.
Benadering is totaal verschillend,  ben ik met u eens
Ik bedoel dat de ijzerwaar anders lijkt te zijn. Wat Medion in kast A stopt, kan weer heel wat anders zijn dan wat-ie in kast B stopt. De typenummers verschillen. :)

Offline badgans

  • Lid
Re: Windows installatie 'onzichtbaar' tijdens installatie van Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/07, 10:16:25 »
Naast de EFI is er ook een Uefi ontstaan. Daarin zou mogelijk vastgelegd kunnen zijn dat er geen ander besturingssysteem geladen kan worden.
Zie http://webwereld.nl/nieuws/111864/uefi-bootkit-slaat-gat-in-windows-8.html en
http://computerworld.nl/insider/13928/wat-is-uefi.html
en een mogelijke oplossing via
http://www.youtube.com/watch?v=taBm_7fHWIg
Ik meen me te herinneren dat Microsoft op voorgeïnstalleerde PC's gebruik maakt van de mogelijkheid om andere installaties via de Uefi te dwarsbomen.
Ik wacht nog maar even met een dualboot. Blijf bij W7 + Ubuntu :-)
Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 2013/01/07, 10:18:09 door badgans »