Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu voor professionals ?  (gelezen 11410 keer)

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/02/11, 20:38:56 »
Ja, dat kan gebeuren inderdaad, zie het geval van happypenguin.org en tuxgames.com die nog steeds down zijn vanwege die server-crash.
Maar het hoeft niet om een host te gaan; kan ook om bijv. een server op een school gaan of in een klein bedrijf. Die hebben vaak ook maar 1 server.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/02/12, 14:36:32 »
Dan is uptime blijkbaar niet belangrijk.
Ik ben het met je eens hoor. Als je uptime zo belangrijk is, draai je iets redundant als backup. Maar...

Wat als die server kapot gaat? Harde schijf stuk, voeding stuk, iets anders? Dan zit je ook met uitval
Wel eens gehoord van dubbele voeding, hot swappable HD, hot swappable CPU :evil:
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/02/12, 15:34:58 »
ik heb nog nooit een hot swappable CPU gezien, denk dat dat ook een ontzettend dure oplossing is, en heb het ook nog nooit in de HP catalogus gezien bijvoorbeeld. Bedrijven zullen daarom eerder servers redunant uitvoeren.

Verder ken ik geen enkele server die geen dubbele voeding heeft, en hot swappable HD's (waar je verder ook niet echt veel aan hebt zonder een RAID array.)

Maar ik denk dat we het beter over de software kunnen hebben. Hebben jullie ervaringen met met de verschillende groupware oplossingen voor linux? zoals zarafa en zimbra?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/12, 15:42:18 door Gotiniens »

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/02/12, 20:30:06 »
@Gotiniens: Volgens Amazon is een hot swappable CPU rond de 500 euro. Dat valt wel mee qua prijs.

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/02/12, 20:48:35 »
Load balancing of een backup systeem hoeft niet duur te zijn, drie Dell Optiplexen Celeron 2.20 GHz voor €10 bij onze plaatselijke kringloop.

Manier 1:
1 PC voor het verwerken
1 PC is de master
1 PC is de slave
Als de master uitvalt kan de slave pc het overnemen. Als er iemand een wijziging maakt in de database, wordt dit gesynced met de slave.

Manier 2:

Manier 2:
1 PC voor de load balancing
De 2 andere PCs zorgen samen voor het verkeer en verwerken elk een andere request.

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/02/13, 01:10:10 »
En toen wat anders: De vraag, Ubuntu voor professionals ? Dat lijkt mij opzich een goed idee. Een apart forum onderdeel, lijkt mij ook gewenst.
Maar is het afgeschermd, dus alleen voor professionals. Lijkt mij handig. Maar wanneer is iemand een professional? Hoe ga je dat controleren dan?
Ik ben zeker geen professional, wellicht een goedwillend amateur. Maar bovenstaande vroeg ik mij gewoon af. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/02/13, 01:30:17 »
profesional is toch simpel? iemand die betaald krijgt om een ubuntu server te beheren, inclusief de nodige certificaten, zoals de LPI certificaten (zeggen nog weinig imo).

Maar ik denk niet dat we dat willen gaan controleren. gewoon open laten voor iedereen, als het niveau in de discussies hoog genoeg is blijven de beginners vanzelf weg.

@dooitze
Load balancing of een backup systeem hoeft niet duur te zijn, drie Dell Optiplexen Celeron 2.20 GHz voor €10 bij onze plaatselijke kringloop.

euhm, PC's bij de kringloop weghalen? Hoe wil je dan nog een support contract krijgen?

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/02/13, 10:09:48 »
@Gijsbert: ik denk dat professionals zich onderscheiden door het gebruik van Ubuntu; veelal een basisgebruik van Ubuntu aangevuld met de programma's die noodzakelijk zijn om professioneel te werken. (Welke vorm dat dat ook is !)
Nu de scheidingslijn is inderdaad wat breed te nemen; ook in dit onderdeel kunnen basisconfiguraties aan bod komen, alsook de howto's van bepaalde programma's. Professioneel is niet alleen het technische, ook professioneel gebruik van het geheel zit daar bij (b.v. een schrijver die met OO werkt en op problemen stuit)

Ook security/policy issues kunnen hier ten berde gebracht worden.

Uiteraard, wat in dit topic al gebeurt, mogen we servers en toepassingen niet vergeten; ik denk al meteen aan een sticky in dat onderdeel specifiek voor servers en al wat er bij hoort.

Een zakenman die een concept nodig heeft kan hier dan een vraag stellen of zijn/haar idee 'haalbaar' is. Puur advies denk ik dan.
Ongetwijfeld is de lijst nog véél langer !! Ik geef maar aan wat zo direct in mijn gedachten komt.

Ook de wetenschap van systemen is professioneel; niet ervan uitgegaan "dat het wel zal werken", maar weten dát het werkt (dus spruitende uit tests en kennis)

Maar ik meen dat een doorwinterde "amateur" hier zeker ook mee adviezen en oplossingen kan geven voor gestelde professionele problemen.
Ik meen dat die sectie toegankelijk moet zijn voor iedereen. Mits in acht name van het respectievelijke onderdeel.

Het forumteam doet fantastisch werk, dus ik meen dat een goede moderator ook op zijn/haar plek kan zitten door dit forumonderdeel extra te screenen en op te volgen door b.v. moeilijke vragen door te spelen naar experten met een PB.
Ik meen ook dat het mogelijk moet zijn om topics zo snel mogelijk te kunnen beantwoorden; dus ook een professionele follow-up. Dit zal een inspanning zijn van velen.

Ik hoop dat we met zo'n initiatief Ubuntu (en al de varianten) sterker op de kaart kunnen zetten voor de professionele wereld.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 11:09:36 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/02/13, 10:56:42 »
Maar wil je dan dit "professional" gedeelte tussen de andere boards plaatsen?
Is het niet prettiger voor de pro's om een apart stukje te hebben (zonder de andere boards die dan 'in de weg zitten'), bv. business.ubuntu-nl.org?

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/02/13, 11:08:33 »
In eerste instantie wel; gewoon even de vinger aan de pols houden, en kijken hoe succesvol dit specifieke onderdeel wordt als gewoon subboard.
We zullen eerst een complete leercurve moeten doorgaan om zoiets dan uiteindelijk op poten te zetten.
Een logisch gevolg zou inderdaad zijn wat jij voorstelt. (Had ik ook in gedachten in tweede lijn)
Maar kan dat ook gratis ? Ik wil niet de Ubuntu-filosofie zien verzanden in kostprijsberekeningen e.d. .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/02/16, 13:20:43 »
@Pjotr: ik heb nu op een testcomputer (de kloon van de opgeleverde installatie) die automatische functie ook aangezet. Dat loopt goed, daar is geen twijfel over.
Onze bevinding is wel dat je ook dat niet onbeheerd kan laten doen; vandaag heb ik een reeks veiligheidsupdates (w.o. iets voor de login, password aanpassing, en nog een paar minder duidelijke updates) binnengekregen. De installatie verliep vlekkeloos, maar er was een manuele herstart nodig...
Nu, we hebben getelefoneerd met de firma waar die installatie staat, en men heeft de herstart zelf gedaan. Het bewakingssysteem heeft 5 min (iets minder zelfs) eruit gelegen, zonder ernstige gevolgen.
Het is meteen een goeie leerschool; onbeheerd kan je ook Ubuntu niet laten (hoewel we dat stiekem hoopten). Toch ben ik op zoek naar een mogelijkheid om dit alles automatisch te laten verlopen (die herstarts) middels een uitgebreidere updatemanager in Gnome. Ook een update-historiek zou zeker welkom zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/02/16, 14:02:54 »
De manier waarop ik updates beheer op de systemen die ik professioneel beheer vallen uiteen in twee soorten.

Desktops. Middels een script + cron download en installeer de (alle) updates in de achtergrond. De gebruiker hoeft daar helemaal niets voor te doen. De heropstart gebeurt bij desktop-systemen in die zin automatisch omdat deze aan het eind van de dag toch altijd uitgeschakeld worden. In het dagelijks gebruik heb ik hier geen problemen mee ondervonden.

Een uitzondering vormen machines waar virtualisatie (VirtualBox) aanwezig is omdat die nogal gevoelig zijn voor kernel-updates. Deze systemen downloaden de updates, maar deze dienen handmatig geinstalleerd te worden. Mogelijk dat dit in de toekomst anders (= beter wordt, maar vooralsnog hapert dit nog.

Servers. Updates worden wel gedownload maar niet geinstalleerd. Eerst worden de updates in een vergelijkbaar systeem getest alvorens de handmatige update + eventuele herstart uitgevoerd wordt (op afstand) binnen de productie-omgeving. De achtergrond hiervan is dat een server qua programmatuur complexer is (denk aan virtualisatie) en dat tevens de beschikbaar zo hoog mogelijk moet zijn. Via mail wordt ik genotificeerd dat er updates aanwezig zijn die geinstalleerd moeten worden.

Alleen mis ik in die professionele toepassing de mogelijkheid om updates op een bepaald tijdstip te laten installeren, én een auto-herstart zodat manuele ingrepen tot een minimum herleid worden. (Mochten we de optie nemen om updates van de kernel blindelings te vertrouwen)

Je zou kunnen overwegen dit te automatiseren met cron. Je kunt namelijk de updates automatisch laten installeren (zoals ik hierboven beschrijf) en dan controleren, middels een script of de bestanden /var/run/reboot* aanwezig zijn. Als gevolg daarvan zou je een reboot-actie kunnen doen.

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/02/17, 16:25:28 »
Het updatemanagement is op onze testcomputer (de kloon) gelukt !

Het is een beetje spartaans, maar Ubuntu heeft blijkbaar meer onder de motorkap liggen dan wat je vermoedt.

Voor diegenen die er ook interesse in hebben (ook daar de mosterd gehaald) : https://help.ubuntu.com/community/CronHowto

Nu nog een kernel-update afwachten en zien wat het geeft. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #38 Gepost op: 2011/02/18, 13:47:48 »
Lijkt mij wel leuk zo'n forum hoek.

Hier draait alles op Linux servers, en alle developers draaien Ubuntu op hun Desktop.

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #39 Gepost op: 2011/02/21, 12:43:23 »
Die Cron werkt zeer goed; heb zelf een nieuwe kernel verwijderd en daarna via de updates terug binnengehaald = ok.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort