Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?  (gelezen 4261 keer)

Offline newbubu

  • Lid
Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Gepost op: 2011/07/01, 15:05:23 »
Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Jan en ik heb een vraagje =)
Na het zoeken op google en geen antwoord te hebben gevonden op mijn probleem, stel ik mijn vraag hier even.

Ik heb een tweede HDD aangeschaft en op deze HDD ubuntu geïnstalleerd.
Ik heb 8GB swappartitie, 100GB / partitie en 900GB /home partitie.
Al deze partities zijn ext4, behalve de swap partitie.

Ik heb ubuntu met succes kunnen installeren en het draait ook perfect.
Alleen heb ik een probleem wanneer ik in windows 7 64bit zit. Wanneer ik naar deze computer ga, zie ik daar mijn tweede harde schijf niet terug.
Ik zou deze daar wel graag terug zien, zodat ik bestanden van windows naar ubuntu kan zetten.
In de /home map zou ik graag mijn muziek en dergelijke gaan bewaren. Deze zou ik dan wanneer ik op windows zit, graag willen beluisteren.

Kan iemand mij zeggen wat ik fout heb gedaan en waarom de harde schijf niet zichtbaar is in windows onder deze computer?

Wanneer ik naar schijfbeheer ga in windows krijg ik dit te zien:




Bedankt voor de hulp!


EDIT:
De jan map, zou ik dus graag in windows kunnen zien, zodat ik bestanden kan swappen tussen ubuntu en windows en dus op beide OP kan gebruiken.

« Laatst bewerkt op: 2011/07/01, 15:19:18 door newbubu »

Re: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/01, 15:28:54 »
Hallo, welkom op het forum!

Windows kan uit zichzelf niet overweg met het ext(4)-bestandssysteem  daarom kan die alleen de grootte van de partities laten zien maar ze niet aankoppelen. Waarom Ubuntu ze niet laat zien is omdat Linux in feite een abstractielaag bovenop de partities en schijven aanbrengt.  /home is gewoon /home los van op welke fysieke schijf of partitie deze map zich bevindt. Wil je toch zien hoe alles aangekoppeld is moet je even in de terminal cat /etc/fstab intypen. Als het goed is zie je dan op welke partitie /home en / staan.

Zelf heb ik geen aparte homepartitie dus bij mij staat er dan als uitvoer in de terminal:
/ was on /dev/sda1 during installation
-knip-
swap was on /dev/sda5 during installation

Wil je de map in Windows zien dan zijn er een aantal mogelijkheden: Installeer in Windows een programma om ext4-schijven te kunnen lezen (zie bijvoorbeeld http://www.ubuntugeek.com/how-to-read-ext3ext4-linux-partition-from-windows-7.html) of herformatteer de home-partitie naar NTFS. Dat laatste zal over het algemeen niet worden aangeraden maar het kan wel. Ubuntu kan met NTFS omgaan maar NTFS is niet compatibel met bijvoorbeeld het gebruikersrechtensysteem van Linux.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/01, 15:42:08 door erik1984 »

Offline newbubu

  • Lid
Re: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/01, 15:46:38 »
Ik heb het even ingegeven bij terminal en ik krijg dit dan:




Ik speel games via steam en ik neem aan dat dit op Ubuntu niet gaat lukken. Daarom zou ik dus mijn muziek willen kunnen afspelen op windows, maar de muziek zou ik dus zelf graag op de andere schijf (ubuntu schijf) willen opslaan, gewoonweg omdat die 1TB is en mijn windows schijf maar 500GB.

@ buzzin, hoe doe ik dit mounten dan juist?
Ik ben een totale noob en snap niet goed wat je hiermee bedoelt =)

Re: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/01, 15:49:37 »
Excuses, mount was niet het juiste commando, heb het intussen aangepast. cat /etc/fstab zou je meer informatie moeten geven over de partities.

Re: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/01, 16:19:51 »
Windows kan niet overweg met het Ubuntu-bestandssysteem. Hier is weinig aan te doen. Vroeger kon je onder Windows een driver installeren zodat de Ubuntu-partities opeens wel herkend worden, maar die werkt niet meer met ext4.

Re: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/01, 16:33:55 »
Windows kan niet overweg met het Ubuntu-bestandssysteem. Hier is weinig aan te doen. Vroeger kon je onder Windows een driver installeren zodat de Ubuntu-partities opeens wel herkend worden, maar die werkt niet meer met ext4.
En daar is toch verandering in gekomen  =D Open source ext3/4 file system driver for Windows (2K/XP/VISTA/WIN7)
http://www.socialblogr.com/2010/09/how-to-read-file-in-ext4-file-system-from-windows-7.html
« Laatst bewerkt op: 2011/07/01, 16:35:28 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline newbubu

  • Lid
Re: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/01, 16:37:28 »
Ik heb het even anders opgelost.
Ik heb Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, ditmaal zonder home partitie.
De swap partitie is nog steeds 8GB, de / partitie is nu maar 50GB.
De overige 900GB ga ik gewoon gebruiken als een NTFS partitie, waardoor ik makkelijker de bestanden kan gebruiken voor windows.
Ik ben ze nu aan het formateren en dan moet ze normaal wel te zien zijn in windows.

Bedankt voor de info en hulp iedereen!

Re: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/01, 17:10:03 »
Dat was eigenlijk mijn 2e voorstel.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline newbubu

  • Lid
Re: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/01, 17:26:53 »
Dat was eigenlijk mijn 2e voorstel.

Dit was voor mij de makkelijkste oplossing =)
Formatteren zit nu aan 45%, gaat dus nog wel even duren.
Daarna is het uitzoeken hoe ubuntu juist werkt en hoe ik de desktop kan aanpassen aan mijn voorkeur.

Re: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/01, 17:48:37 »
Windows kan niet overweg met het Ubuntu-bestandssysteem. Hier is weinig aan te doen. Vroeger kon je onder Windows een driver installeren zodat de Ubuntu-partities opeens wel herkend worden, maar die werkt niet meer met ext4.
En daar is toch verandering in gekomen  =D Open source ext3/4 file system driver for Windows (2K/XP/VISTA/WIN7)
http://www.socialblogr.com/2010/09/how-to-read-file-in-ext4-file-system-from-windows-7.html
Dat is goed nieuws :)

Overigens, je moet weten dat NTFS onder Linux niet zo snel is als Ext4...

Offline newbubu

  • Lid
Re: Geen harddisk te zien in windows na installatie ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/01, 19:31:44 »
Overigens, je moet weten dat NTFS onder Linux niet zo snel is als Ext4...

Ok dat is niet zo erg.