Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkprinter doet het niet Konica Minolta - us Robotics  (gelezen 3189 keer)

Offline peer

  • Lid
netwerkprinter doet het niet Konica Minolta - us Robotics
« Gepost op: 2007/09/11, 16:07:44 »
Ik heb net ubuntu 7.04 geïnstalleerd. Het is een nieuwe installatie op een vedrer lege computer. (ik ben eeen beginner in linux).
Het lukt mij niet om mij printer Konica Minolta magicolor 2300w als netwerkprinter te installeren. De printer hangt aan de printerpoort van een router van us Robotics (usr 5461).

Ik heb de printer geïnstalleerd met cups (localhost:631) aan de hand van de beschrijving op: http://www.usr-apr.com/support/s-prod-template.asp?loc=unkg&prod=5461
Dat gaat goed. Echter als ik een testpagina wil printen dan gebeurt er niets.

De url van mijn printer is:
http://192.168.2.1:1631/printers/My_Printer

ALs ik met netwerktools aan de gang ga en de poorten scan van de router: 192.168.2.1 dan vind ik:
poort 80    open  www
poort 1631 open : unknown

De poort op de router wordt dus gevonden. Maar het liojkt erop alof de printer niet gezien wordt.


Vanuit de andere computers in het netwerk (xp) kan ik gewoon printen.
Als ik de printer loskoppel van de router en die op een usbpoort van de linuxcomputer aansluit dan wordt die direct gevonden en kan ik printen.


Heeft iemand een idee hoe ik verder kan???

Peer

netwerkprinter doet het niet Konica Minolta - us Robotics
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/11, 16:36:09 »
Heb hetzelfde probleem met een Lexmark Z640.  Het is blijkbaar een bug in CUPS.  Vermoedelijk wordt dit opgelost in Gutsy Gibbon.
Zelf print ik nu via de USB-poort.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

netwerkprinter doet het niet Konica Minolta - us Robotics
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/11, 16:49:03 »
Ik heb ook een USR router gehad waarbij ik de printer via windows wel aan de praat kreeg, maar niet in feisty.

Offline peer

  • Lid
netwerkprinter doet het niet Konica Minolta - us Robotics
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/11, 20:55:13 »
Citaat van: Prosper
Heb hetzelfde probleem met een Lexmark Z640.  Het is blijkbaar een bug in CUPS.  Vermoedelijk wordt dit opgelost in Gutsy Gibbon.
Zelf print ik nu via de USB-poort.
gutsy gibbon is gepland voor 18 oktober. Laat ik daar maar even op wachten dan kan ik in de tussentijd nog wat mee experimenteren met ubuntu

Offline peer

  • Lid
netwerkprinter doet het niet Konica Minolta - us Robotics
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/15, 17:12:56 »
Citaat van: Prosper
Heb hetzelfde probleem met een Lexmark Z640.  Het is blijkbaar een bug in CUPS.  Vermoedelijk wordt dit opgelost in Gutsy Gibbon.
Zelf print ik nu via de USB-poort.
Ik denk inmiddels na wat verder zoeken op het internet dat het probleem te maken heeft met de printer. Iets met biderectionele communicatie tussen computer en printer.

Inmiddels heb ik de printer op de parallelle poort staan. De printer geeft de voorkeur aan de usb-poort. Om te kunnen printen vanuit linux trek ik de usb-stekker los en ik kan printen.

Bij de Gutsy Gibbon wordt, geloof ik,  gebruikt gemaakt van een printeraansturing die afkomstig is uit Fedora. Onder Fedoragebruikers komt echter precies hetzelfde probleem ook voor. Ik verwacht daarom niet dat het problem opgelost wordt met de nieuwe versie van Ubuntu

Peer

netwerkprinter doet het niet Konica Minolta - us Robotics
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/15, 19:36:04 »
Citaat van: peer
Inmiddels heb ik de printer op de parallelle poort staan. De printer geeft de voorkeur aan de usb-poort. Om te kunnen printen vanuit linux trek ik de usb-stekker los en ik kan printen.
Kan dit iets duidelijker ?  Misschien heb ik er dan ook iets aan...
Tja, van Gutsy Gibbon... Afwachten en hopen maar.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline peer

  • Lid
netwerkprinter doet het niet Konica Minolta - us Robotics
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/15, 20:00:26 »
Citaat van: Prosper
Citaat van: peer
Inmiddels heb ik de printer op de parallelle poort staan. De printer geeft de voorkeur aan de usb-poort. Om te kunnen printen vanuit linux trek ik de usb-stekker los en ik kan printen.
Kan dit iets duidelijker ?  Misschien heb ik er dan ook iets aan...
Tja, van Gutsy Gibbon... Afwachten en hopen maar.
Ik heb de printer met de usb-kabel op de router aangesloten dus als netwerkprinter.. Tegelijkertijd heb ik de printer rechtstreeks op de ubuntu-machine staan.  Aan de printer zit dus zowel een usb-kabel als een parallelkabel.  
In het netwerk zitten drie windowscomputers en sinds kort dus een ubuntucomputer..
Met beide kabels aan de printer werkt de printer als netwerkprinter voor de windowscomputers. De  ubuntuprinter doet dan niets. Als ik de usbkabel lostrek dan valt de netwerkprinter uit en dan kan de ubuntuprinter printen via de parallelkabel.


Het is een noodoplossing maar het werkt

astrid

  • Gast
netwerkprinter doet het niet Konica Minolta - us Robotics
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/11, 13:51:43 »
Ikzelf heb ook een usr router met printserver. Vanuit xp werkt deze perfect. Vanuit ubuntu 7.10 zie ik (via XP) dat er printopdrachten op de queue komen, maar de printer start niet.

Indien ik een testpagina vanuit XP afdruk en onmiddellijk nadien een testpagina vanuit cups, worden beide test pagina's afgedrukt.
In de omgekeerde volgorde, blijven beide opdrachten op de queue staan, het is net of cups een opdracht op de queue zet, maar vergeet het startsein te geven.