Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu: vraagje over het bureaublad....  (gelezen 942 keer)

Xubuntu: vraagje over het bureaublad....
« Gepost op: 2012/05/17, 13:56:08 »
Sinds kort heb ik Ubuntu 10.10 (met pijn in het hart) moeten inruilen voor Ubuntu 12.04, en nadat dit niet beviel ben ik overgestapt naar Xubuntu. Ik moet zeggen dat dit, in tegenstelling tot Ubuntu met Unity, tot nu toe uitstekend bevalt. Aangezien ik jaren met Gnome 2 heb gewerkt, en alleen met tussenpozen maar eventjes met andere desktopomgevingen heb gestoeid en dus ietsje minder vertrouwd ben met Xfce heb ik een (overigens vrij onbelangrijke) vraag:

Op het bureaublad van Xfce is een onzichtbaar raster waardoor je je desktopiconen alleen in onzichtbaar ingedeelde "hokjes" kun plaatsen. Je kunt dus je icoon niet een paar millimeter een andere richting op schuiven, want het werkt dus met het rasterprincipe. Nu is mijn vraag: is dit instelbaar, en is het mogelijk om deze rasterwerking uit te schakelen of dusdanig aan te passen dat dit onzichtbare raster wat kleinere (nog steeds onzichtbare) hokjes maakt zodat je in ieder geval je iconen wat dichter bij elkaar kunt plaatsen?

Ik zei het al: het is verder niet zo belangrijk, maar ik was er wel benieuwd naar omdat ik de desktopiconen voor mijn smaak nét iets te ver uit elkaar vindt staan. Vandaar....  :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu: vraagje over het bureaublad....
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/17, 17:54:44 »
Nu is mijn vraag: is dit instelbaar, en is het mogelijk om deze rasterwerking uit te schakelen of dusdanig aan te passen dat dit onzichtbare raster wat kleinere (nog steeds onzichtbare) hokjes maakt zodat je in ieder geval je iconen wat dichter bij elkaar kunt plaatsen?
Bij Windows XP heb je de optie "uitlijnen op raster", die heb ik bij Xfce nog niet gezien.
Je kan in Xubuntu de grootte aanpassen van de icoontjes en/of het lettertype. Het zit onder de rechter muisknop op je bureaublad. Daar kom je bij de instellingen en daar zijn opties voor "Icons" in de 3e tab. Met  "icon size" en "custom font" kan je de grootte beïnvloeden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Xubuntu: vraagje over het bureaublad....
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/17, 18:57:22 »
Je kan in Xubuntu de grootte aanpassen van de icoontjes en/of het lettertype. Het zit onder de rechter muisknop op je bureaublad. Daar kom je bij de instellingen en daar zijn opties voor "Icons" in de 3e tab. Met  "icon size" en "custom font" kan je de grootte beïnvloeden.
Ja, dat wist ik al. Die optie had ik al vrij snel gevonden na installatie van Xubuntu...  ;)

Bij Windows XP heb je de optie "uitlijnen op raster", die heb ik bij Xfce nog niet gezien.
Nee, ik dus ook niet. Vandaar ook mijn vraag eigenlijk. Ik heb zo'n beetje alle beschikbare instellingen doorlopen, en ik ben er inmiddels achter dat je het "uitlijnen op raster" (zoals dat bij Windows (kuch!) genoemd wordt) niet aan- of uit kan zetten. Het zal wel ergens in te stellen zijn door het openen en aanpassen van een daarvoor bedoeld bestandje, maar ik weet niet waar ik die kan vinden. Ik ga nog even goed zoeken in ieder geval. Misschien dat anderen het wèl weten? Scheelt weer een hoop "snuffelen".  =D

I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu: vraagje over het bureaublad....
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/17, 23:26:26 »
Als je zoekt op "grid desktop xfce", dan krijg je heel wat resultaten.... Maar daartussen heb ik geen enkele oplossing gevonden.

Xfce is natuurlijk een wat eenvoudigere werkomgeving dan Gnome. En eenvoud heeft z'n prijs....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu: vraagje over het bureaublad....
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/18, 10:26:12 »
Xfce is natuurlijk een wat eenvoudigere werkomgeving
Maar wel erg toegankelijk en berestabiel, ik gebruik nu 7 maanden Xubuntu en het is gewoon goed, zonder fratsen.
Vroeger weleens met XFCE 4.5 gewerkt, maar het scheelt dag en nacht.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu: vraagje over het bureaublad....
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/18, 11:44:13 »
Als je zoekt op "grid desktop xfce", dan krijg je heel wat resultaten.... Maar daartussen heb ik geen enkele oplossing gevonden.
Nee, precies. Ik had ook gezocht. Daarom dat ik ook de vraag even hier dropte. Aan deskundigheid en Xubuntu-experts geen gebrek hier in ieder geval.

Xfce is natuurlijk een wat eenvoudigere werkomgeving dan Gnome. En eenvoud heeft z'n prijs....
Ach ja... het is verder ook geen halszaak dat dit niet kan, of dat deze optie nog ergens diep in het systeem verscholen zit. Als dat "de prijs" is, dan weegt het niet op voor wat je ervoor terugkrijgt. En dat is voor wat betreft Xubuntu veel, vind ik!  :)


I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?