Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 158585 keer)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #25 Gepost op: 2012/06/09, 20:15:36 »
@jolo
Ik denk dat er voor W8 ook heel wat leerboeken, begeleiding en support zal moeten worden aangeschaft,
en of dat nou goedkoper is................

Weet je dat heel zeker? Want ik weet bijna zeker dat MS wel weer een leuk aanbod zal doen om de kosten aantrekkelijk te maken of te compenseren.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #26 Gepost op: 2012/06/09, 21:34:42 »
De toekomst zal het leren ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #27 Gepost op: 2012/06/09, 21:40:18 »
Dat is waar ;)

Brengt mij op een interessant punt. We hebben nu o.a. ZorinOS (maar we hadden er ooit meer) die Windows 7 zoveel mogelijk nabootst. Hoe lang zal het duren vooraleer we de eerste Linux zien die Windows 8 nabootst?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #28 Gepost op: 2012/06/09, 22:06:37 »
@jolo
Ik denk dat er voor W8 ook heel wat leerboeken, begeleiding en support zal moeten worden aangeschaft,
en of dat nou goedkoper is................
Natuurlijk is dat niet goedkoper, maar zo werkt het systeem nu eenmaal.

Het ecosysteem rondom Microsoft-producten leeft van Microsoft door cursussen, consultancy, etc.. Microsoft zorgt er voor dat om de zoveel tijd alles omgegooid wordt (denk bv aan de ribbon in Office) zodat iedereen weer 'op cursus' moet om weer meester over die veranderingen te worden (al is de toegevoegde waarde precies nul). Datzelfde ecosysteem rondom Microsoft zorgt er voor dat producten van Microsoft wijdverspreid worden (liefst door een lockin), want anders verdienen ze zelf niets.

En zo is de cirkel rond. Dat de klant/eindgebruiker helemaal niets wijzer wordt van al deze onzin (veranderen om het veranderen om weer omzet te draaien), dat zal diegenen die een graantje meepikken totaal niet interesseren. En als je er naar vraagt, ontkent iedereen, logisch, zou ik ook zeggen als het mijn portemonnee is. Maar dát het zo werkt, is zo klaar als een klontje. Vertel mij wat, ik maak het dagelijks mee, zit er middenin.

En om terug te komen op Win8: ik denk dat Microsoft een hele harde dobber zal hebben aan het vermarkten van Win8 binnen de zakelijke markt, want in alle tumult rondom Metro, heb ik nog geen enkel argument gehoord waarom het zakelijk gezien interessant is om over te stappen. En als men voor de zoveelste keer gedwongen wordt om over te stappen, ondanks dat het geen enkele meerwaarde heeft (waarschijnlijk alleen minderwaarde!), zal dat ongetwijfeld kwaad bloed zetten en dan ook weer kansen voor Ubuntu/Linux creëren.

Dus net als Pjotr, zie ik door de komst van Win8 mogelijkheden, grote mogelijkheden voor Ubuntu/Linux.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/09, 22:09:08 door markba »

Offline aartje

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #29 Gepost op: 2012/06/09, 23:18:25 »

Er is genoeg software wat niet in Linux werkend te krijgen en waar ook geen tegenhanger van te krijgen is.
Voor de meeste toepassingen is er geen probleem, het probleem komt pas, wanneer we het gaan hebben over hardware.
Een GSM, een printer, een camera, een routeplanner e.d.
Daar gebruik ik een virtuele WinXP voor, werkt perfect. @emiel. Telkens weer dezelfde onterechte argumenten herhalen, maakt het niet ineens waar.

Voor virtueel WindowsXP draaien  heb je ook een licentie nodig, dus het is wel degelijk een goed argument.
Verder begrijp ik het virtueel draaien van Windows niet. Dualboot werkt in ieder geval 100%, virtueel draaien niet.
Je kunt gewoon gebruikmaken van een bestaande XP-sleutel. bv van de PC waar je Ubuntu op hebt gezet.

Citaat
Dualboot werkt in ieder geval 100%, virtueel draaien niet.
Niet voor alle software, maar voor de genoemde software (zie boven) is het een prima oplossing.

Maar als je die sleutel niet hebt (als je een computer zonder windows koopt) kan je ook een
Virtuele windows met Virtualbox niet gebruiken.
Alleen met wine heb je helemaal geen sleutel nodig, maar die is lang niet perfect.
Ik vraag me dus alleen maar af wat de meerwaarde van Windows mbv Virtualbox (of VMware oid)
is boven dualboot.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #30 Gepost op: 2012/06/10, 20:04:19 »
@Ron, Nee ik heb voor iemand een Linux systeem in orde gemaakt en gekeken of ze alles wat ze leuk vind in Linux kan doen en dat is niet het geval omdat er heel veel software nog ontbreekt.
Daarom staat er een dual boot op met XP

@Vistaus, Je hebt mij waarschijnlijk niet begrepen kwa simpele symbolen.
Neem bijvoorbeeld dat van VLC. Dat is een pion en zie je heel snel terug tussen al die andere symbolen. Simpele vorm met opvallende kleuren.
Skype net zo al is dat weer lastiger als er een ander rond symbool is wat ook blauw met wit is.
Met dit "Ze verstoppen tegenwoordig alles waardoor je eerst moet weten waar het zit." bedoelde ik ook Win 8. Daar zit ook alles verborgen.
Snap het nut er niet van buiten dat men een zo leeg mogelijk beeld willen hebben terwijl men juist een steeds groter scherm koopt bij een pc en er veel meer op getoond kan worden.

@markba, Ja je moet het wel even weten hoe het werkt maar dat is waar ik mij juist aan erger bij al die nieuwe systemen. Wel vind ik persoonlijk als je weet hoe het werkt, makkelijker werken met Win 8 dan met de andere systemen.
Nee die filmpjes zijn niet om Win 8 zwart te maken. Was dat maar het geval want bij 1 heb ik het gevoel dat het om het laten zien is van hoe dom zijn vader is.
Als ik dat filmpje maak dan zou je ook denken dat ze niets kan en dan zul je zijn dat het niet door het systeem komt voor een deel.
Je wilt niet weten hoe lang ik vanmiddag bezig ben geweest met het uitleggen van de tv afstandsbediening.
Maar de ene laat wel zien met OS X, Unity en Win 8 waar de sterke en zwakke punten zitten als iemand zonder uitleg er mee werkt.
Zie je gelijk waar dingen verbeterd kunnen worden.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #31 Gepost op: 2012/06/10, 20:19:42 »
"Neem bijvoorbeeld dat van VLC. Dat is een pion en zie je heel snel terug tussen al die andere symbolen. Simpele vorm met opvallende kleuren.
Skype net zo al is dat weer lastiger als er een ander rond symbool is wat ook blauw met wit is."

Dat is jou mening, die deel ik niet. Ik let niet op symbolen, in ieder geval niet als eerste. Ik kijk naar de naam van de app als ik iets zoek, niet naar het icoon ervan.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #32 Gepost op: 2012/06/10, 22:24:02 »
Heb mijn menu in Android onder elkaar kunnen zetten en op alfabet. Kan nu alles veel sneller terug vinden. ben helemaal blij. =D

Ik zie die namen amper tussen al die iconen.
Vind ze een ellende.
O is dat normaal dat als je in Unity de filter gebruikt zodat je alleen spellen ziet, je eerst de vorige bezochte groep weg moet klikken?
Ik krijg als ik eerst bij internet heb gekeken en dan bij spellen, dat beide menu's open staan en de iconen door elkaar staan. Moet dan op internet klikken om ze te verwijderen. Snap heel die logica niet want het werkt niet als een gewoon menu op die manier maar als knoppen om meerdere dingen open te zetten zodat je niet al je iconen ziet maar wel van alles wat je open hebt gezet.
Vond het nogal raar of komt dat door een instelling?
Unity is verwijderd en vervangen door Voyager die wat is aangepast. Onderste dock heeft nu gewone iconen in plaats van text.  Systeem draait tevens sneller nu en dat scheelt zeer veel. verbaasde mij zelfs dat het zoveel uit maakte.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #33 Gepost op: 2012/06/10, 22:31:42 »
Dus net als Pjotr, zie ik door de komst van Win8 mogelijkheden, grote mogelijkheden voor Ubuntu/Linux.
Daar ga ik niet mee akkoord. De producten van Microsoft hebben naam en faam. Linux; is dat niet voor ongelooflijke nerds? Tja, mensen die linux gebruiken weten beter, maar eer men deze perceptie doorbroken krijgt? W8 ligt mij trouwens ook niet. Ik laat dit ook eerlijk weten aan de mensen rondom mij. Hun reactie?: "Maar de producten van Apple zijn wel duur. Linux??? Zoveel ken ik nu ook weer niet van computers ..."

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #34 Gepost op: 2012/06/10, 22:34:38 »
" Linux; is dat niet voor ongelooflijke nerds? "

Daarom voeren we in de reclamecampagnes ook 'Ubuntu' i.p.v. Linux als merknaam ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #35 Gepost op: 2012/06/10, 22:37:48 »
Dus net als Pjotr, zie ik door de komst van Win8 mogelijkheden, grote mogelijkheden voor Ubuntu/Linux.
Daar ga ik niet mee akkoord. De producten van Microsoft hebben naam en faam. Linux; is dat niet voor ongelooflijke nerds? Tja, mensen die linux gebruiken weten beter, maar eer men deze perceptie doorbroken krijgt? W8 ligt mij trouwens ook niet. Ik laat dit ook eerlijk weten aan de mensen rondom mij. Hun reactie?: "Maar de producten van Apple zijn wel duur. Linux??? Zoveel ken ik nu ook weer niet van computers ..."

Dan vergeet je nog dat er bij zijn die iets anders niet vertrouwen omdat Windows al op de pc zit dus dat is het beste voor hun system denken ze dan.

" Linux; is dat niet voor ongelooflijke nerds? "

Daarom voeren we in de reclamecampagnes ook 'Ubuntu' i.p.v. Linux als merknaam ;)
Hahaha dat doe ik ook wel eens en als ze dan vragen of het Linux is dan zeg ik "dit is Ubuntu of Xubuntu" en dan denken ze dat het iets anders is.
Als ze dan tevreden zijn zeg ik ja Ubuntu is Linux. =D

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #36 Gepost op: 2012/06/10, 22:52:19 »
" Linux; is dat niet voor ongelooflijke nerds? "

Daarom voeren we in de reclamecampagnes ook 'Ubuntu' i.p.v. Linux als merknaam ;)
De eerste vraag die ik krijg: "Wat is Ubuntu precies?" Ik hoef het woordje Linux niet te gebruiken, gewoon het feit dat het anders werkt dan Windows, is reeds voldoende om het tot een slecht besturingssysteem te bombarderen. Voor een goed besturingssysteem moet er nu éénmaal worden betaald?! Dit is weer geen probleem, ze mogen mij geld geven, maar dit is ook weer niet goed. Pffff ... En dan heb je nog die verrekte schoolomgeving, een grotere propaganda machine voor Windows bestaat er niet, vrees ik.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #37 Gepost op: 2012/06/10, 23:20:13 »
@emiel: Haha zie je, dan werkt dat dus inderdaad :D

@Patattezak: Dan zeg je toch dat je ervoor betaald hebt? ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #38 Gepost op: 2012/06/11, 00:19:01 »
" Linux; is dat niet voor ongelooflijke nerds? "

Daarom voeren we in de reclamecampagnes ook 'Ubuntu' i.p.v. Linux als merknaam ;)
De eerste vraag die ik krijg: "Wat is Ubuntu precies?" Ik hoef het woordje Linux niet te gebruiken, gewoon het feit dat het anders werkt dan Windows, is reeds voldoende om het tot een slecht besturingssysteem te bombarderen. Voor een goed besturingssysteem moet er nu éénmaal worden betaald?! Dit is weer geen probleem, ze mogen mij geld geven, maar dit is ook weer niet goed. Pffff ... En dan heb je nog die verrekte schoolomgeving, een grotere propaganda machine voor Windows bestaat er niet, vrees ik.

Ubuntu is net iets als Windows geef je dan als antwoord met daarbij dat het sneller en veiliger is.
Als ze dan doorgaan zeg je dat het iets heel nieuws is en dat het daarom onbekend is maar dat het hard aan het groeien is en als ze vragen hoeveel het kost zeg je dat je het gratis hebt gekregen als reclame stunt.
Gewoon van alles verzinnen en dingen zeggen die ze willen horen. Je kunt nu zelfs zeggen dat MS ze ook ondersteund met de server en dergelijke.
Ik merk ook dat zodra je het woord Linux zegt, dat je dan een hele hoop afhakers hebt en een aantal die dan ook zeggen dat het te moeilijk voor hun is of het niet vertrouwen.
Vertel dat Cononical Ubuntu maakt net als dat MS Windows maakt en Apple OS X.
Geeft vertrouwen.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #39 Gepost op: 2012/06/11, 08:11:44 »
nou betreft het artikel waarmee dit topic is begonnen:
ik vond bij windows 7 de verkenner al niets, en nu ze dat ribbon hebben toegevoegd is het alleen maar erger geworden.
kijk nu eens goed naar de balk links:


je ziet allerlei dingen staan:
favorieten
bibliotheken
thuisgroep
computer
netwerk

vergelijk dit eens met bijv. nautilus:

je ziet hier meteen alle USB-sticks en externe schijven en daaronder de 7 mappen die je het vaakst gebruikt.

het punt is namelijk ik ben niet geïnteresseerd in "favorieten" en "thuisgroepen"! ik ben alleen geïnteresseerd in de mappen waarmee ik WERK: documenten, afbeeldingen, muziek, video's en Downloads.
dat je dat bij windows 7 (en ook 8) moet gaan regelen via bibliotheken is een regelrechte nachtmerrie aangezien je geen flauw benul hebt waar je pc het neerzet als je het in zo'n bibliotheek "kwakt".
de enige manier hoe je het kunt oplossen is in de "favorieten" de mappen: documenten, afbeeldingen, muziek, video's en Downloads neer te zetten. iets wat eigenlijk standaard hoort te gebeuren....

kortom ik ben het best wel eens met diegene die het artikel heeft geschreven, maar de mening van slechte UI deelde ik al voor windows 8....
« Laatst bewerkt op: 2012/06/11, 08:13:31 door niekn »

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #40 Gepost op: 2012/06/11, 09:56:07 »
"het punt is namelijk ik ben niet geïnteresseerd in "favorieten" en "thuisgroepen"! ik ben alleen geïnteresseerd in de mappen waarmee ik WERK: documenten, afbeeldingen, muziek, video's en Downloads"

Het is jammer dat +-reacties niet meer mogen, anders had je voor dat punt een hele hoop pluspunten van me gekregen. I couldn't agree more. Dat hele bibliotheken slaat nergens op, precies wat jij zegt wil ik gewoon de mappen tot mijn beschikking hebben waar ik mee werk.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #41 Gepost op: 2012/06/11, 19:16:34 »
Dat is wat je gewend bent.
Ik kan er mee werken omdat ik het gebruikte voor ik Linux gebruikte.
Voor mij was Linux wennen maar ik moet wel zeggen dat de Linux versie wat logischer in elkaar zit en wat duidelijker is.
Wel blijven de Windows iconen mooi. ^-^

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #42 Gepost op: 2012/06/11, 20:12:59 »
Dat is wat je gewend bent.
Ik kan er mee werken omdat ik het gebruikte voor ik Linux gebruikte.

Hmm, ik heb Windows tot aan Windows 7 gebruikt maar ondanks dat kon ik er niet mee werken.

En die Windows-iconen kun je ook op je Voyager installeren als je wilt. Gewoon even dat icoonthema van gnome-look.org halen, in je .icons plaatsen en dan in je instellingen ergens voor dat thema kiezen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #43 Gepost op: 2012/06/11, 21:49:32 »
Ik weet dat ik ze er in kan zetten Vistaus maar dat past weer niet bij de rest van het uiterlijk van wat ik nu heb.

Net als ik niet aan Unity niet kan wennen, kun jij niet aan dat menu wennen. ^-^
ieder zijn ding.
Dat heb je straks ook met al die nieuwe systemen, de ene vind het fijn en de ander vind het niets en tot nu toe blijven de meeste bij wat ze kennen en dat is voor Windows gebruikers XP en na de overstap Windows 7.
Linux gebruikers staan wat meer open maar ook daar heb je een deel die liever bij het oude blijven.
Men blijft graag bij wat men heeft en kent en dan maakt het vaak niet uit of het vol met virussen zit of niet, ze zijn blijkbaar bang voor het onbekende.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #44 Gepost op: 2012/06/17, 01:02:02 »
Hmm, kennelijk wordt Ubuntu 12.04 LTS toch nog voorzien van nieuwe software: http://www.iloveubuntu.net/unity-askubuntu-lens-10-landed-ubuntu-1204s-ubuntu-software-center

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #45 Gepost op: 2012/06/17, 04:13:48 »
Voor windows 8 is een menu te krijgen. Niet van MS zelf maar van andere ontwikkelaars.
Heb het nog niet getest maar ga ik binnenkort doen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #46 Gepost op: 2012/06/17, 20:31:53 »
Ten tijde van Vista werden er ineens veel mini's met Linux verkocht.
Men kon die weer omruilen tegen XP wat plots weer uit de kast getrokken werd en verlengd.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #47 Gepost op: 2012/06/17, 21:01:07 »
Ten tijde van Vista werden er ineens veel mini's met Linux verkocht.
Men kon die weer omruilen tegen XP wat plots weer uit de kast getrokken werd en verlengd.


Omdat dat halfgare Linpus erop stond ja.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #48 Gepost op: 2012/06/17, 21:58:22 »
Ten tijde van Vista werden er ineens veel mini's met Linux verkocht.
Men kon die weer omruilen tegen XP wat plots weer uit de kast getrokken werd en verlengd.


Omdat dat halfgare Linpus erop stond ja.

Ja Linux had toen een kans en kwam met niets veel zeggende software er voor.
Ze werden wel verkocht met Linux maar ze kwamen net zo hard weer terug. Fabrikanten wilde zelf ook graag XP weer terug en dat is toen de redding geweest.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #49 Gepost op: 2012/06/17, 22:38:16 »
Linux kwam nergens mee; fabrikanten pikten simpelweg zulke nietszeggende distro's gemaakt voor kleuters.
HP kwam in de USA met Ubuntu op de HP Mini netbook die ze zelf geskind hadden en die verkocht redelijk, in ieder geval werden ze niet teruggebracht.