Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek  (gelezen 1702 keer)

Offline belticor

  • Lid
nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Gepost op: 2014/09/29, 10:03:22 »
ik ben zopas overgestapt van ubuntu 12.04 naar 14.04.
in nautilus kon ik kiezen voor een boomweergave in de linkerkolom, kan dit nu nog? ik vind niet waar ik dit kan aanpassen.
ook kon men een extra paneel inlassen, ontbreekt dit ook?
zijn er andere verkenners die die opties wel bezitten?

Offline belticor

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/29, 11:21:43 »
door op F9 te drukken verschijnt of verdwijn de zijbalk maar verander je niet de inhoud. ik wil niet de locaties in het linkerkolom maar de boomstruktuur. met boomstruktuur bedoel ik als je op het driehoekje (versie 12.04) voor de map click deze zich opent en de onderliggende mappen toont en zo kun je de ene map na de andere map openen (of sluiten ) en de onderliggende mappen verkennen.
met een tweede venster bedoel ik niet twee of meer maal een  verschillende venster met nautilus te openen (met muiswieltje) maar één venster met nautilus die in twee onafhankelijke panelen kon opgesplitst worden. daardoor kreeg ik drie panelen in een venster: de linkerkolom met de boomstruktuur die de twee andere grote rechtse panelen bediende.
door op F3 te drukken gebeurd er niets.

Offline vanadium

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/29, 11:33:09 »
In recente versies van nautilus werden al die functies eruit gesloopt onder het motto "eenvoudiger is beter". Tabs zijn er wel, om verschillende panes te hebben open je een nieuw venster. Tegenwoordig kan je gemakkelijk vensters naast elkaar plaatsen in Unity, Gnome of Cinnamon door die te slepen naar een hoek.

Ook de tree werd eruit gehaald. Wel is er een functie ingekomen die toelaat in lijstweergave de boomstructuur te zien terwijl je navigeert. Hiervoor moet je 1) naar list view en 2) de optie "Navigate folders in a tree" moet actief zijn.

Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/29, 11:41:47 »
In recente versies van Nautilus zijn er nieuwe functies bijgekomen. Geen idee waarom er functies bijkomen als "eenvoudiger beter is"?

Maar goed, inderdaad kun je nog steeds de boomweergave doen in de linkerzijbalk en ter alternatief van panelen heb je tabbladen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/29, 11:54:03 »
In recente versies van Nautilus zijn er nieuwe functies bijgekomen. Geen idee waarom er functies bijkomen als "eenvoudiger beter is"?
Mogelijk is de wind van richting veranderd.

Citaat
Maar goed, inderdaad kun je nog steeds de boomweergave doen in de linkerzijbalk en ter alternatief van panelen heb je tabbladen.
Ik dacht van niet: een soort boomweergave kan enkel in het rechterpaneel op de wijze die ik omstandig aangegeven heb.

Offline vanadium

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/29, 13:00:02 »
Beeld en dan Zijbalk en daar kiezen wat je wilt, boom of anders.............is er dus niet meer begrijp ik?
Ben toch blij dat mijn opties die ik gegeven heb, allemaal nog wel in Mint zitten zeg. Want echt handiger dan dat is er niet!

Mensenlief, wat heeft Canonical toch zitten doen allemaal?
In nemo zitten alle opties wel nog: nemo werd afgeleid van nautilus 3.4.

Canonical is hier niet voor verantwoordelijk: nautilus is deel van de gnome desktop.

Citaat
ps. staat er niet in Nautilus onder Beeld, Bewerken etc. etc. de toetsencombinaties?
Ook in nautilus en andere GTK programma's wordt een eventuele  toetsencombinatie naast de menukeuze weergegeven.

Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/29, 14:06:06 »
In recente versies van Nautilus zijn er nieuwe functies bijgekomen. Geen idee waarom er functies bijkomen als "eenvoudiger beter is"?
Mogelijk is de wind van richting veranderd.

Citaat
Maar goed, inderdaad kun je nog steeds de boomweergave doen in de linkerzijbalk en ter alternatief van panelen heb je tabbladen.
Ik dacht van niet: een soort boomweergave kan enkel in het rechterpaneel op de wijze die ik omstandig aangegeven heb.

Nuja, je kunt altijd nog de linkerzijbalk uitschakelen, dan heb je enkel en alleen een boomweergave in het rechterpaneel ;)

Offline belticor

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/30, 09:47:51 »
het is nu al jaren dat ik overgestapt ben van win naar ubuntu. en telkens er een nieuwe versie is van ubuntu is moet men meer en meer vrijheidjes inleveren. bij de overstap van de 10.-- naar de 12.04 was dit ook het geval. al die redenen en die vrijheedjes waren juist een van de redenen om de overstap te doen naar linux en ubuntu. misschien word het tijd om een andere distributie te kiezen, ik heb de indruk dat ubuntu meer "comercieel" aan het worden is. nautilus vind ik onvriendelijk geworden zeker als je met verschillende externe schijven werkt. die nemo ziet er goed uit. maar die deel van mint? wat is je ervaring met mint?

Offline bjeli

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/30, 10:10:39 »
Een semi offtopic vraag: welke bestandsbeheerders kun je probleemloos in Ubuntu gebruiken?

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline vanadium

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/30, 12:34:59 »
Ubuntu is vooral gebaseerd op de gtk toolkit. Elke bestandsbeheerder die met gtk is geprogrammeerd, zal mooi integreren. Ziehier een mooi lijstje (mogelijk wat verouderd). Er wordt ook telkens bij vermeld waar het best bij aansluit.

Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/30, 12:57:16 »
Semi-offtopic, maar zo internationaal Linux-nieuws volgende en hier op het forum volgende: volgens mij ben ik de enige die de Nautilus een verbetering vind. Vroeger moest ik niks hebben van Nautilus maar die nieuwe Nautilus is perfect voor mij.
(en ja, dat meen ik serieus!)

Offline bjeli

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/30, 21:30:52 »
Ik heb net de verschillende bestandsbeheerders op die site bekeken, maar moet zeggen dat er niet eentje tussen zat die er voor mij uitsprong.
Daarin tegen miste ik ook niets in Nautilus, behalve een kleine wens om bestanden en/of mappen tags te kunnen meegeven.

Wel tof dat je zelf bladwijzers kan maken en het heel mooi links in de zijbalk onder apparaten en boven netwerk wordt getoond. Een paar 'bladwijzers' toegevoegd en moet zeggen dat ik dit ook heel prettig vind!

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/30, 22:36:32 »
Je kunt wel tags toevoegen in Nautilus. Rechtermuisknop op een geselecteerd item --> Eigenschappen --> Tags


(klik om te vergroten)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/30, 22:38:10 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/01, 10:14:38 »
@vistaus: dit kan nog niet in nautilus van de standaard ubuntu versie (3.10.1)

Offline bjeli

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/01, 11:10:16 »
Ok, interessant!!

Kunnen we (ik) dat handmatig updaten?

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/01, 11:55:36 »
Ok, interessant!!

Kunnen we (ik) dat handmatig updaten?

Ja. Open een terminalvenster en geef de volgende commando's één voor één:

sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3

sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3-staging

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade

Het GNOME 3 Team is een officieel team, dus geen zorgen, de PPA is veilig :)

Offline bjeli

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/01, 12:06:56 »
Top man!!!!

Dus bij volgende updates van Nautilus krijg ik die ook automatisch binnen?

Ter info: nieuwste software op 14.04(.1) bezorgt niet een iets minder stabiele  systeem ga ik vanuit?

Dat bevalt me wel. Op de LTS blijven zonder halfjaarlijkse her-installaties maar wel de nieuwste software gebruiken. Als je tips hebt voor andere software (updates) houd ik me aanbevolen!! :) :) :)

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/01, 12:19:45 »
Ja, bij de volgende krijg je als het goed is ook de update al binnen :) En nee, je systeem blijft er goed stabiel door. In ieder geval in mijn ervaring en die van een aantal anderen in de community.

Offline bjeli

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/01, 12:38:52 »
Super!

Ja nouja op zich hoor ik de gebruikerservaringen graag hoor. Ik staar me niet op "wetenschappelijk bewijs" dat iets soepel loopt.

Voor mijn (Ubuntu) beeldvorming ten opzichte van Windows: mocht iets niet lekker lopen, wat dan ook, als ik via terminal "purge" doe wat ik ervoor geïnstalleerd heb, is dat mijn systeem "terug bij af".
Als je iets zwaar ingrijpends bij Windows installeerde merkte je toch altijd dat bij verwijderen je systeem op een of andere manier er hinder van bleef ondervinden.......

In dit stadium wil ik voorkomen dat ik opnieuw moet installeren. Want heb er geen Windows meer naast geinstalleerd staan,  dus het is een dagelijks intensieve werkmachine...

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #19 Gepost op: 2014/10/01, 14:26:31 »
In dat geval kun je ppa-purge installeren via het Softwarecentrum/de terminal. Mocht er overhoopt iets misgaan, dan kun je middels ppa-purge de PPA's van het GNOME 3 Team terug verwijderen en dan herstelt ie alle originele pakketten (de versies die Ubuntu zelf meeleverde dus).

Offline bjeli

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #20 Gepost op: 2014/10/01, 14:32:34 »
Top! Als ik het goed begrijp, heb ik weer iets nieuws geleerd!

Ter controle: dit zou ik dus ook kunnen toepassen op mijn andere vraag: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86108.msg927027#msg927027

Alle zaken geinstalleerd/verwijderd door een PPA etc, kun je zo verwijderen en het "herstellen" zoals voor die installatie?

Dat opent weer een legio aan probeer mogelijkheden

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline bjeli

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #21 Gepost op: 2014/10/03, 21:47:49 »
Hij is nu aan het installeren.
BIj de laatste commando haalt hij ruim 300 mb binnen. Gaat dat goed? Het voelt een beetje groot aan voor een bestandsbeheerder update.

Maar hoe werkt dat PPA purge?

Als voorbeeld: hoe moet ik purgen wat ik hierboven heb geinstalleerd?
« Laatst bewerkt op: 2014/10/03, 22:36:38 door bjeli »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline vanadium

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #22 Gepost op: 2014/10/04, 10:25:08 »
Nautilus is diep geïntegreerd in de gnome omgeving, en derhalve worden zeer veel recente programmabibliotheken hiervan geïnstalleerd.

Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #23 Gepost op: 2014/10/04, 11:47:43 »
Nautilus is diep geïntegreerd in de gnome omgeving, en derhalve worden zeer veel recente programmabibliotheken hiervan geïnstalleerd.

Het komt door alle bibliotheken an sich, niet Nautilus. Nautilus zelf heeft maar 15 afhankelijkheden waarvan een deel algemene dingen als Python e.d. zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/04, 11:49:31 door Vistaus »

Offline bjeli

  • Lid
Re: nautilus boomweergeve en extra paneel zijn zoek
« Reactie #24 Gepost op: 2014/10/06, 09:33:03 »
Helder.

Maar concreet welke ppa-purge commando regel moet ik intikken om het te verwijderen?

Voor mijn gevoel vind ik Nautilis nu minder consistent met de rest van het systeem.  Geen echte menu balk maar een wieltandje met alle opties eronder. Gek genoeg geen maximaliseer/minimaliseer/sluit linksboven maar alleen een (grote) kruis rechtsboven. Zijn een paar voorbeelden.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit