Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Logitech webcam pro 9000 installeren op Ubuntu 10.10  (gelezen 1454 keer)

Offline Malta

  • Lid
Logitech webcam pro 9000 installeren op Ubuntu 10.10
« Gepost op: 2011/04/10, 20:52:42 »
Goeden avond allemaal ,

Ik zal mij eerst even voorstellen : ik ben Willem , een 50-jarige leek , die na verschillende (mislukte) pogingen in het verleden , vorige week weer eens de "stoute schoenen" heeft aangetrokken en Windows heeft vervangen door Linux . Voorheen heb ik het meerdere malen geprobeerd , maar steeds liepen die pogingen uit op niets , omdat ik telkens tegen te veel problemen aanliep , en uiteindelijk maar , moedeloos geworden ,  toch weer dat vermaledijde Windows op mijn computer installeerde omdat ik dat ding toch werkend wilde hebben . Veel oorzaken van de mislukking in het verleden hebben betrekking op zaken als netwerk , draadloos internet , muziek , films kijken , internet-bankieren , dreamweaver , etc etc , wat ik toen allemaal niet aan de praat kreeg . En toch bleef het al die tijd knagen : ik was verdorie gewoon een soort van slaaf geworden van een bedrijf/organisatie , welke niet eens behulpzaam en/of vriendelijk was wanneer ik weer eens een vraag of probleem had met hun besturings-systeem , terwijl ik door de loop der jaren toch al heel veel geld (ik was een "trouwe klant" , W-3.1 , W95 , W98 , W98SE , W-XP , W-Vista , W-7 - ja , echt waar ; allemaal gekocht !) had uitgegeven aan hun producten (ik ben zo iemand die keurig altijd alles officieel koopt - ik heb zelf een bedrijfje , en ik vind het ook prettig wanneer men mij betaald wanneer men mijn producten afneemt ; als je mijn product te duur vind of anderszins niet bevalt , kijk dan elders of je daar vind wat je zoekt , maar kom het niet bij mij stelen omdat je het niet eens bent met mijn bedrijfs-voering/filosofie) . Ik heb zelfs eens een medewerker van MS aan e telefoon gehad die me wist te melden dat zij misschien zelfs juridische stappen zouden ondernemen wanneer ik één van hun besturings-systemen op meerdere computers zou installeren in mijn thuis-netwerkje ! . Op enig aandringen van mijn bevallige ega , heb ik onlangs een slordige 2872 kg morele bezwaren opzij gezet , en speciaal voor haar Windows 7 aangeschaft à 279 euro . Misschien moeten sommige van jullie nu wel een beetje lachen , maar het kostte me zó veel moeite , dat ik nauwelijks echt vriendelijk kon doen tegen de verkoper , ook al wist ik dat hij er totaal niets mee te maken had , maar ik voelde mij vóórdat ik had afgerekend al opgelicht !
Het installeren ging zonder problemen , maar toen na drie dagen haar computer (mijn eigen computer hou ik al jaren op W-XP) op "blauw sprong" was ik in staat om de hele zooi het raam uit te gooien , en "iets met mń handen te gaan doen ; houtbewerking of zo , als je er maar geen computer voor nodig hebt ! Na enig heen en weer geklooi haar W-7 computer weer aan de praat gekregen , en toen begonnen de slapeloze nachten . Regelmatig crashte haar computer , en ik had visioenen dat we met "groepjes gelijk-denkenden" ,  in colonnes van 12 , en dan niet met meer dan 20.000 man tegelijk eens bij MS langs te gaan , en eens een "gezellig gesprek" te hebben met de bedrijfs-leiding aldaar . Allemaal onzin , dat weet ik óók wel , maar door de jaren heen is mijn gevoel van onmacht redelijk gegroeid ; je krijgt voor veel geld een "pre-fabricated" soepje voorgeschoteld , en daar moet je het maar mee doen , en als het je niet bevalt rot je maar op .

Gelukkig heeft één en ander voor mij ook een gelukkige wending genomen ; meer vastberaden dan ooit , heb ik op mijn eigen laptop W-XP gewist , de schijf geformatteerd en Ubuntu 10.10 ge-installeerd . En ik ben vastbesloten : nóóit meer terug naar Windows . Hoe lang het ook mag duren , en hoe veel moeite het misschien ook mag kosten ; mijn computer draait vanaf nu uitsluitend op Linux (sterker nog ; ik heb de XP-schijf onbruikbaar gemaakt en weg gegooid - geen weg terug meer dus)

Tot op heden gaat alles al een stuk beter dan bij de vorige pogingen (ik zal wel moeten .... lol !) . Door het feit dat ik nu veel vastberadener ben , blijf ik net iets langer zoeken op dit forum of google tot ik wèl de oplossing gevonden heb wanneer ik een probleem(pje) tegen kom , en hetgeen wat ik wil werkend heb . De stand van zaken op dit moment :

1ste Installatie : Installatie succesvol , maar naar mijn gevoel veel te veel software ge_installerd om beeld , geluid , dreamweaver etc etc werkend te krijgen , waarop ik maar heb besloten om opnieuw te beginnen .

2de Installatie : Installatie gaf tijdens het installeren ineens een donker/zwart scherm , stond een tijdje vast , en ging na enige tijd weer door . Na installatie problemen met sommige software en applicaties , dus besloten het nòg maar een keer over te doen .

3de Installatie : Eerst cd opgepoetst (je weet maar nooit) , en voilá ; een vlekkeloze installatie ! De fouten van de eerste poging niet meer gemaakt , en nu draait mijn laptopje heerlijk op Ubuntu 10.10 : middels software en/of pakketbeheer diverse zaken ge-installeerd , en inmiddels klinkt er heerlijke muziek uit mijn speakers , kan ik tv kijken via mijn laptop , ben ik weer lekker aan de gang met Dreamweaver , heb het lettertype veranderd , en heb inmiddels de sites en applicaties welke ik het meest gebruik met een nieuw icoontje boven in het "panel" vastgeplakt .

Sterker nog ; voor mijn gevoel zijn er nu al dingen die "beter draaien" of lekkerder aanvoelen dan voorheen . Ik gebruik de standaard mee geleverde Firefox browser , en ook al is het even wennen , volgens mij is het een stuk beter en sneller dan IE . Tot zo ver gaat het tot op heden veel beter dan ik in eerste instantie verwachtte , en ben ik nu heel blij met mijn "overstap" .

En dan nu het eerste probleem waar ik niet uit kom . Ik ben al drie dagen aan het lezen en zoeken , maar vind de oplossing niet (of misschien lees ik er uit onervarenheid overheen) : De installatie van mijn Logitech webcam pro 9000 is deels gelukt . Via Synaptic bepaalde "logitech" pakketten ge-installeerd , en via het software-centrum "Cheese" toegevoegd , en zie daar ; de webcam geeft bééld ! Sterker nog ; hij geeft beter beeld dan in W-XP ! Maar nu mijn probleem(pje) ; in Windows kon ik met die cam (software-matig) pan/tilten en zoomen , en dat zou ik nu graag wéér willen .

Ik heb heel veel topics gelezen over webcams ; webcams die het niet doen , webcams die het soms doen , webcams die het wèl doen , maar niet in Skype , etc etc . Mijn webcam doet het wel , maar ik zou graag willen weten of het onder Ubuntu ook mogelijk is om bijvoorbeeld met mijn Logitech webcam pro 9000 in en uit te zoomen en eventueel te pannen/tilten . Ik heb inmiddels gelezen dat dit bij mijn cam een software-matig gebeuren is , en dat Linux/Ubuntu niet/nooit drivers aanpast om het beeld hardware-matig aan te passen (heb ik dat goed begrepen ?)

Weet iemand misschien hoe ik dit onder Ubuntu voor elkaar ga krijgen ? Kraak me alsjeblieft niet te hard af wanneer er al luid en duidelijk ergens de oplossing voor mijn probleem omschreven staat op dit forum of elders , want zoals ik al zei ; ik ben de laatste 5 dagen niets anders aan het doen dan lezen , lezen en nog eens lezen om mijn laptop lekker draaiend te krijgen en te houden , en misschien heb ik de oplossing gewoon gemist doordat ik soms even "door de bomen het bos niet meer zie" . Het is heel veel (nieuwe)  informatie die ik in mij op moet nemen , maar ik ben vastbesloten om vanaf nu een consequent Linux/Ubuntu gebruiker te zijn en te blijven en eindelijk de "ketens van MS" af te kunnen werpen , en zèlf te bepalen wàt ik wànneer doe en waaròm !

Enfin , het was een lange inleiding , maar ik vond het fijn om het even allemaal van mij af te schrijven cq met jullie te delen ...

Misschien was het handig geweest om meer info met betrekking tot mijn probleem mee te sturen , maar ik zou op dit moment met geen mogelijkheid in kunnen schatten wat iemand die mij zou willen/kunnen helpen voor info nodig zou hebben (als jullie nu nòg niet geloven dat ik een beginner ben , ga ik misschien ècht maar een timmerbedrijfje beginnen ... lol !)

Willem

Re: Logitech webcam pro 9000 installeren op Ubuntu 10.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/10, 23:24:37 »
Willem,

weet je echt heel zeker dat je, ongeacht software of hardwarematig, ooit pan/tilt gehad hebt. Kan het me niet voorstellen. Als ik op dit type google dan zie ik een modelletje dat je neer kunt zetten of aan je laptop kunt hangen en wat hooguit een zoom functie kan hebben.

edit: alleen autofocus.

Daarnaast is natuurlijk de vraag wat je met pan/tilt wil doen als het, zoals in dit geval GEEN ip cam is.....................................................
« Laatst bewerkt op: 2011/04/10, 23:34:25 door ruud_noor »

Offline Malta

  • Lid
Re: Logitech webcam pro 9000 installeren op Ubuntu 10.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/11, 07:34:20 »
Goede morgen Ruud ,

Er zijn eigenlijk maar bijzonder weinig dingen in het leven waar ik ècht zeker van ben , en dat heeft waarschijnlijk nog het meest te maken met mijn enigszins filosofisch karakter ; ik heb zelfs diep liggende twijfels of 1 + 1 nou echt wel 2 is ....

Maar mijn Logitechs webcam pro 9000 (die "s" achter Logitech klopt , ik heb er meerdere) hebben , wanneer ik deze op Windows installeer met de bijgeleverde drivers en software , een programma'tje genaamd "webcam controller" , wat een controle-paneeltje (als een soort pop-up) op mijn computerscherm zet , waarmee ik met grafische cursor-toetsen het webcam-beeld omhoog , omlaag , links en rechts kan bewegen en kan in- en uit zoomen . Het is dus niet de cam zelf die mechanisch beweegt , maar het beeld van de cam wat te manipuleren is .

Ik heb inmiddels al geprobeerd om diezelfde bijgeleverde software middels wine in Ubuntu te installeren , maar dat lukt niet (ook niet nadat ik handmatig de "rechten" van de exe-files had veranderd) .

De vraag wat ik er mee zou willen doen , is niet zo belangrijk ; laten we het er maar op houden dat ik het nodig heb , en zelfs één van de meest gebruikte extra functies van deze webcams is .

Evengoed bedankt voor je reactie ; het is leuk om te weten dat ik er nu "niet meer alleen voor sta" en er daadwerkelijk mensen met mij mee denken . Ik zie voor mijzelf inmiddels een heel rooskleurige Ubuntu-toekomst aan de horizon ....  :D

Willem