Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: snap-store  (gelezen 839 keer)

Offline rietje

  • Lid
snap-store
« Gepost op: 2020/10/19, 10:12:13 »
Xubuntu 20.04
Van tijd tot tijd kom ik de term snap-store tegen. Kan iemand mij uitleggen of dit normaal is. Welke programma,s haalt het systeem uit deze snap-store?
B.v.d.

Offline Tom

  • Lid
Re: snap-store
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/19, 11:39:58 »
Ja is normaal ,het vervangt het Software centre.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: snap-store
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/19, 11:43:20 »
« Laatst bewerkt op: 2020/10/19, 11:52:54 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Jenske

  • Lid
Re: snap-store
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/19, 14:12:54 »
Rietje, het is inderdaad wat meer verwarrend geworden bij Ubuntu.
Je kan tegenwoordig programma's via meerdere "kanalen" inladen en da's soms dik verwarrend:
  • gewoon pakketten installeren via synaptic
  • een zgn. PPA-pakket toevoegen (via synaptic of door iets in te tikken in een commando-regel)
  • een zgn. snap installeren. Die komen van weer een andere bron, de zgn. snap-store
  • een flatpak installatie uitvoeren
  • en eigenlijk kan je ook programma's toevoegen door ze (met commandoregels) helemaal manueel te installeren
Voor een gewone gebruiker als ik (die al weliswaar >10 jaar met Ubuntu werkt maar geen universitair postdoctoraal MAB bachelor én master diploma in de Linux-informatica heeft  ^-^ ) is dit soms wel wat verwarrend.


Een hele goede uitleg over de verschillen (die klein zijn) vind je hier:https://www.fosslinux.com/42410/snap-vs-flatpak-vs-appimage-know-the-differences-which-is-better.htm



(Ten gunste van Ubuntu: in de +10 jaar dat ik Ubuntu echter gebruik moet ik wél zeggen dat ik nog nooit écht katastrofale dingen ben tegen gekomen, zelfs al begon ik manuele dingen te installeren, te prutsen met PPA's en dergelijke. En door Linux / Ubuntu te gebruiken heb ik geleerd en ervaren dat heel dat commando-lijn werken bottom line toch wel écht veel beter is dan al dat grafische-druk-linksboven-op-het-dropmenu gedoe. Ubuntu is meer een soort blokkendoos, maar zo wordt je als gebruiker je meer bewust van de onderdelen van het systeem. In Ubuntu kan je kiezen welke stenen je uit de blokkendoos wil gebruiken om bv. naar muziek te luisteren, tekeningen te maken. Da's soms wat verwarrend, maar in Windows lijkt het alsof er geen keuzes zijn: je moet en zal Office gebruiken, je moet en zal Photoshop gebruiken. Windows is soms wat stabieler dan Ubuntu, maar is anderzijds zo zwaar afgesloten dat, áls er iets misloopt, het met geen meter eigenhandig te repareren valt. Eigen ervaring.)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline rietje

  • Lid
Re: snap-store
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/19, 16:22:38 »
Begrepen. Heel veel dank voor de info.
Groet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: snap-store
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/20, 05:45:28 »
Zelf had ik blender geïnstalleerd via een appimage, dus programma zit in de file, te starten door de file te starten.(uitvoerbaar maken).

Er was wel een nadeel, bij een update wiste de updater, mijn instellingen bij een nieuwe versie, dus alles weg. Of dit toevallig is weet ik niet.

Normaal gesproken werkt updaten goed bij andere programma' s, dus je hebt meestal de laatste versies.