Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install  (gelezen 2171 keer)

Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Gepost op: 2011/01/13, 11:41:27 »
Ik heb twee keer mijn win 7 verkloot bij het installeren van Ubuntu. Een apart partitie gemaakt en daar Ubuntu opgezet . Wel opstart van Ubuntu maar geen opstart van een grub-scherm en ook geen keuze voor win 7. Nu heb ik Ubuntu naast win7 gezet en de boel verdeeld. Ongeveer 600 gig voor windows 7 en 100 gig voor Ubuntu. Hoe komt het als ik een nieuwere versie van Ubuntu er op wil zetten. Kan deze dan over de oude versie worden gezet?

Offline axelv

  • Lid
Re: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/13, 14:13:45 »
Natuurlijk kan dit...
Steek de cd met de versie die je wilt (10,04 of 10,10) en kies tijdens de installatie voor partities handmatig instellen (of iets dergelijks)
Nu moet je gewoon je "/" partitie zetten op de partitie waar ubuntu voor heen op stond en het formateren vakje aanvinken.

Informatie over handmatig partitioneren: http://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

mvg

axel

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/14, 23:43:42 »
Ik heb twee keer mijn win 7 verkloot bij het installeren van Ubuntu. Een apart partitie gemaakt en daar Ubuntu opgezet . Wel opstart van Ubuntu maar geen opstart van een grub-scherm en ook geen keuze voor win 7. Nu heb ik Ubuntu naast win7 gezet en de boel verdeeld. Ongeveer 600 gig voor windows 7 en 100 gig voor Ubuntu. Hoe komt het als ik een nieuwere versie van Ubuntu er op wil zetten. Kan deze dan over de oude versie worden gezet?
Welke "oude' versie van Ubuntu heb je nu?
Een upgrade van Ubuntu 10.04 naar 10.10 is niet nodig als je ca. 1 keer per week een systeem-actualisatie van 10.04 uitvoert. 10.04 is nog steeds veilig/actueel genoeg en wordt tot 04-2013 ondersteund (server-versie tot 04-2015).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/16, 11:43:09 »
Ik heb nu de laaste versie van ubuntu 10.10. Over 3 maanden is er al weer 11.04. Stel dat ik deze er overheen wil zetten kun je deze dan weer gewoon naast windows 7 zetten zonder problemen?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/16, 11:49:17 »
Stel dat ik deze er overheen wil zetten kun je deze dan weer gewoon naast windows 7 zetten zonder problemen?
Geen probleem.
Je kunt een nieuwe installatie doen en kiezen, om met de hand een partitie aan te wijzen en deze ook te formateren.
Een andere mogelijkheid, die minder zeker is, is gewoon een upgrade naar de nieuwste versie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/16, 11:59:01 »
Ik heb nu de laaste versie van ubuntu 10.10. Over 3 maanden is er al weer 11.04. Stel dat ik deze er overheen wil zetten kun je deze dan weer gewoon naast windows 7 zetten zonder problemen?
Als je alle instellingen, gebruikers etc. wilt bewaren, kan je een upgrade uitvoeren na 11.04. Daarmee zou ik niet direct na het verschijnen van de nieuwe versie starten.
Wacht eerst 1-2 maanden af. Hierdoor zijn namelijk onontdekte bugs en de oplossingen hiervoor in het forum te vinden.

Voordat je zo'n upgrade uitvoert, moeten alle extra bronnen uitgeschakeld zijn (voor zover je die AAN hebt). Anders wordt het een puinhoop.

Gisteren heb ik een upgrade van 9.10 naar 10.04 uitgevoerd op een pc met een Pentium 733MHz en 384MB RAM. Dat duurde uiteindelijk ca. 4uur maar het upgraden kan dus ook met een meer dan 10 jaar oude pc.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/16, 13:57:27 »
Een andere mogelijkheid, die minder zeker is, is gewoon een upgrade naar de nieuwste versie.

Hoezo is die minder zeker? Zolang je dit niet doet als de toekomstige nieuwe distro uitgave in alpha, beta of RC fase is, is er niets aan de hand. Natuurlijk wel altijd een back up van je bestanden en mappen maken, maar dat behoor je altijd te doen als je gaat updaten naar een nieuwe distro versie.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/16, 14:14:33 »
Hoezo is die minder zeker?
Ach, het gaat weleens fout, al heb ik dat zelf nooit gezien. (kans van 1 op 1000 ?)
Zelf maak ik (meestal) een back-up van mijn home map en die zet ik in de nieuwe installatie weer terug, dan zijn ook de meeste instellingen behouden gebleven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/16, 14:19:07 »
Ik heb een aparte /home partitie voor dit soort gevallen ;)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/16, 15:13:42 »
Ik heb een aparte /home partitie voor dit soort gevallen ;)
Dat is manier één, maar die is bij mij niet betrouwbaar.
Hier gebruik ik 3 partities met 3 verschillende Ubuntu versies, waaronder de alpha van Natty.
Door het vele experimenteren en proberen, m.n. met Natty, is niet de vraag kan hij crashen, maar wanneer .......:lol:
Deze home mappen zijn bij mij dus elkaars backup.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoe komt het met ubuntu bij nieuwe install
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/16, 15:28:47 »
Ik back mijn /home dagelijks up via het netwerk naar een externe harde schijf. Mocht er iets mis gaan, dan heb ik altijd nog een /home die ik kan terug plaatsen die maximaal 23 uur verouderd is. :D
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu