Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedeeltelijk versleutelde disk herpartitioneren  (gelezen 566 keer)

Gedeeltelijk versleutelde disk herpartitioneren
« Gepost op: 2012/03/14, 11:15:04 »
Hallo,

Ik zit met de volgende situatie. Momenteel heb ik mijn harde schijf ingedeeld in 4 primaire partities, die de volgende functies hebben:

1. Recovery partitie van Windows (25 GB)
2. Windows partitie (375 GB)
3. Linux partitie met werkende distributie (65 GB)
4. Uitgebreide partitie om swap via /dev/sda5 mogelijk te maken (4 GB)

Hieronder nog een screenshot met de verdeling van de schijf voor de duidelijkheid.



Nu wil ik van /dev/sda3 een gedeelte afhalen (40 GB) zodat er 25 GB over blijft, via resize optie van GParted zou dit geen probleem moeten zijn. In de vrijgekomen ruimte zou ik een nieuwe partitie willen maken waarop Kubuntu geïnstalleerd kan worden. Omdat ik echter al 4 primaire partities heb zal ik /dev/sda4 (en daarmee /dev/sda5) ook moeten verwijderen en opnieuw moeten aanmaken. De nieuwe Kubuntu partitie zal namelijk een logische moeten worden en geen primaire. Tot zover heb ik redelijk door wat er moet gebeuren.

Het probleem is alleen dat ik de volledige Windows partitie versleuteld heb met Truecrypt, en dat ontsleuteling altijd plaats vind via de Truecrypt bootloader die in de MBR is geïnstalleerd. Nu kom ik bij sda3 door in de truecrypt bootloader op Esc te drukken en dan herkent die automatisch dat er nog een partitie is die dan opgestart wordt. GRUB staat geinstalleerd in het eerste record van sda3 en zo kom ik in mijn nu al werkende linux distributie. Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is, maar hierover heb ik de volgende vragen.

1. Is het waarschijnlijk dat de truecrypt bootloader de nieuw aangemaakte partities zal herkennen zodat beide distributies opgestart kunnen worden?
2. Is het een probleem als sda5 (swap) opnieuw aangemaakt wordt, of word deze gewoon gemount als vanouds?
3. Volgens mij kan de swap-partitie door verschillende distributies gebruikt worden, kan iemand dit bevestigen?
4. Is er een manier om een back-up te maken van de truecrypt bootloader door middel van dd? (weet iemand van welke sector tot welke sector er dan gekopieerd moet worden?

Sowieso ga ik ter voorbereiding een back-up maken van belangrijke bestanden en de MBR op zichzelf. Uiteindelijk wil ik Kubuntu (12.04) volledig naar smaak inrichten, Windows converteren naar een VM en importeren in Kubuntu. Vervolgens van beide linux distributies een volledige image maken en overzetten naar een SSD, die geheel versleuteld is met truecrypt. Wellicht dat mensen hier ook nog ideeën over hebben hoe dat het beste gedaan kan worden.

Edit: Voor de duidelijkheid. De Windows partitie is versleuteld, maar de linux partitie (sda3) dus niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/14, 11:20:26 door Regeditor22 »

Re: Gedeeltelijk versleutelde disk herpartitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/15, 00:39:37 »
Bedankt voor je antwoorden. Herpartitionering en installatie van Kubuntu is gelukt. Voor diegenen die het willen weten, truecrypt herkent de nieuwe partitie niet en via de truecrypt bootloader is deze dus ook niet op te starten. Ik had echter GRUB geinstalleerd op sda3, na update-grub werd alles netjes herkend en dus bootable. Alles werkt nu perfect.