Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Owncloud als backup?  (gelezen 2726 keer)

Offline MKe

  • Lid
Owncloud als backup?
« Gepost op: 2014/12/09, 19:57:37 »
Hoi,

Ik had het volgende plan voor de backup bij ons thuis bedacht, maar ik weet niet of het een goed idee is.

Huidige situatie:
We hebben hier 3 laptops (1 windows en 3 linux) en een desktop (dual boot). Verder heb ik een qnap TS221 NAS. Alle computers maken hun backup op de NAS, die vervolgens weer gebackupped wordt naar een externe schijf.

Backuppen is vooral op Windows erg vervelend. Maar als je een clouddienst gebuikt (ala dropbox) dan gaat het eigelijk allemaal vanzelf. Met als voordeel dat het gemakkelijk is om bestanden te delen en er is zelfs versie beheer. Voor een NAS kan je Owncloud gebuiken. Maar is dit nu ook een goede optie om de bestanden automatisch naar de NAS te backuppen? Zijn er gevaren die je bij rsync niet hebt?

Ik heb Owncloud nu op de NAS draaien. Delen gaat idd prima, de client werkt zowel op Windows en Linux goed. De web-interface doet het, zei het erg traag, op de NAS. Alles veilig achter de firewall. Nu hoef ik alleen maar de datamap van owncloud naar de externe schijf te rsycen. Of zie ik iets over het hoofd?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Owncloud als backup?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/09, 20:07:25 »
Een cloud oplossing waarbij je synchroniseert, mag je niet verwarren met een backup. Bestandje per ongeluk wissen, en het is ook gewist op de cloud (hoewel die dikwijls - gelukkig - een "history" hebben). Beste oplossing is geregeld kopiëren (vb rsync) van de client naar de cloud. Daarnaast mag je er natuurlijk een synchronisatieservice op nahouden.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Owncloud als backup?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/09, 20:20:17 »
Ik heb Owncloud nu op de NAS draaien. Delen gaat idd prima, de client werkt zowel op Windows en Linux goed. De web-interface doet het, zei het erg traag, op de NAS. Alles veilig achter de firewall. Nu hoef ik alleen maar de datamap van owncloud naar de externe schijf te rsycen. Of zie ik iets over het hoofd?

Dan heb je in ieder geval een kopie van de bestanden. 

Voor de volledigheid kan je ook van de config folder een back-up maken en een databasedump. Dan kan je owncloud eenvoudig her-installeren als dat ooit nodig mocht zijn.

Zie de voorbeelden op http://doc.owncloud.org/server/7.0/admin_manual/maintenance/backup.html

Een cloud oplossing waarbij je synchroniseert, mag je niet verwarren met een backup. Bestandje per ongeluk wissen, en het is ook gewist op de cloud (hoewel die dikwijls - gelukkig - een "history" hebben).
Standaard kan OwnCloud vorige versies of gewiste terughalen. Vorige versies en gewiste bestanden zitten ook in de datamap.

 
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: Owncloud als backup?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/09, 20:36:27 »
@Vanadium, syncen naar de cloud zou eigelijk in mijn geval hetzelfde zijn als syncen naar een netwerkschijf.


@ testkeesKlopt, owncloud maakt als het ware snapshots van de bestanden. Een soort eenvoudig versie beheer. Niet alleen verwijderde bestanden, maar ook vorige versies worden een redelijke (instelbare) tijd bewaard. Daarom dacht ik ook dat het wel zou kunnen werken. Dit laatste is volgens mij een voordeel boven het gewoon kopieren met rsync. Ik gebruik op moment back-in-time, een uitbreiding van het rsync-protocol die ook snapshots maakt. Op Windows heb ik helas niet zo'n programma.

Maar kan owncloud dit technisch aan? Veel bestanden synchroniseren zonder dataverlies? Ik heb geen idee hoe goed het schaalt. Heb net 20 GB in de map gegooid en de synchronisatie naar de server duurde wel even, waarbij de CPU van de NAS best hard bezig was. Aan de andere kant, terug plaatsen was vrij snel gebeurt, dus waarschijnlijk is het bereken van de hashes van de bestanden met de zwakke cpu van de NAS een limiterende factor. Het voordeel is wel met ownCloud dat hij rustig verder gaat waar hij was gebleven, als je de computer halverwege uitzet.
Wie heeft er hier intensief Owncloud gebuikt in combinatie met een NAS?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Owncloud als backup?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/09, 21:13:31 »
Met de nieuwe ownCloud client ben je niet meer gebonden aan de standaard ownCloud map maar kan je willekeurige mappen synchroniseren. 

http://doc.owncloud.org/desktop/1.7/navigating.html
Wie heeft er hier intensief Owncloud gebuikt in combinatie met een NAS?
Mijn ownCloud 7 NAS zijn 2 raspberry's met externe USB schijven. Voldoet voor het aantal gebruikers (1). Performance kan (altijd) beter.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: Owncloud als backup?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/09, 21:41:26 »
Testkees, hoeveel data pomp jij heen-en-weer door die setup?

Met de nieuwe ownCloud client ben je niet meer gebonden aan de standaard ownCloud map maar kan je willekeurige mappen synchroniseren. 

http://doc.owncloud.org/desktop/1.7/navigating.html

Hmmm, kreeg dat niet voor elkaar. Bij het selecteren van de remote map krijg ik de melding:
"owncloud you are already syncing all your files syncing another folder is not supported"

Geen idee hoe ik dat kan veranderen.

Edit: laat maar, het is me gelukt. Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2014/12/09, 22:10:06 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Owncloud als backup?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/09, 23:27:29 »
Backuppen is vooral op Windows erg vervelend.
Offtopic: De standaard Windows 8 “bestandsgeschiedenis” kan automatisch backups van bepaalde persoonlijke mappen (documenten, afbeeldingen, bureaublad, enz.) maken op een NAS gedeelde map (share).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: Owncloud als backup?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/10, 08:19:58 »
Ik heb win7 en vista. Ik vond wel een backup systeem op win7, maar die leek niet naar mijn share te kunnen schrijven. Kan natuurlijk mijn onkunde zijn.
Maar het mooie van owncloud zou zijn dat hij direkt gaat synchroniseren al je in het netwerk zit.

Offline MKe

  • Lid
Re: Owncloud als backup?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/10, 13:26:51 »
Ik heb al een nadeel van owncloud gevonden. Elk bestand kost minimaal 3 s om te synchroniseren, maakt niet uit of het 1 GB is of 1 B. Ik heb met gemak 3 GB aan foto's gesynchroniseerd (4mb / foto) maar nu met mijn documenten, 2,5 GB gaat hij 2 weken bezig zijn. In deze map staan een paar duizend bestanden. Blijkbaar is Owncloud erg inefficient met zeer veel overhead. Verbazingwekkend veel langzamer dan dropbox ondanks dat het over mijn LAN gaat. Back to the drawingboard.