Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo  (gelezen 3595 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Gepost op: 2012/02/22, 16:38:33 »
In Ubuntu 11.10 doet kladblokje Gedit raar, wanneer ik 'm start met gksudo. Hij opent dan namelijk een nutteloos en hinderlijk extra blanco documentje, naast het document wat ik 'm laat openen via de terminalopdracht.

Als ik Gedit start met sudo i.p.v. gksudo, dan is er niks aan de hand en gaat het goed. Zonder rootrecht gaat ook goed. Alleen bij gksudo heb ik dit. En alleen in (X)Ubuntu 11.10.

Ik heb er een foutmelding van gedaan op Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gedit/+bug/938756

Heb je het ook, ondersteun 'm dan (klik op "This bug affects me too"). Des te eerder wordt het hersteld....

Uitproberen: doe eens de volgende terminalopdracht:
gksudo gedit /etc/apt/sources.list
« Laatst bewerkt op: 2012/02/22, 17:02:08 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/22, 16:55:19 »
Vroeger (in 11.10) deed gedit dit altijd. De bug werd dus ondertussen voor het grootste deel verholpen, maar blijkbaar nog niet na een "gksudo gedit".

Ik heb het vandaag ook nog opgemerkt, maar lig er niet wakker van. Gelukkig is het euvel alvast bij "gewoon" gebruik verholpen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/22, 17:00:35 »
Gelukkig is het euvel alvast bij "gewoon" gebruik verholpen.

Ik gebruik Gedit heel vaak met gksudo.... ook op mijn webstek staat steevast gksudo gedit en niet sudo gedit in de handleidingen, omdat dat net iets eleganter en veiliger is voor een progje in de grafische omgeving.

Verder vind ik het heel hinderlijk en verwarrend, wanneer ik een tekstbestand heb gewijzigd en opgeslagen, en vervolgens Gedit wil afsluiten. Ik krijg dan een waarschuwing dat het blanco tekstbestand niet is opgeslagen... Vervelend.

Enfin. Je kunt me een plezier doen door de melding op Launchpad te ondersteunen....  :P
« Laatst bewerkt op: 2012/02/22, 17:27:43 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/22, 17:13:11 »
Ik merk net, dat er een eerdere melding is gedaan:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gedit/+bug/796076

Driekwart jaar geleden, 35 intekenaars, en nog steeds niet verholpen.  :(

Ik ga toch m'n handleidingen maar eens aanpassen. Met tegenzin.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/22, 17:17:26 »
Ik merk net, dat er een eerdere melding is gedaan:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gedit/+bug/796076
Tot uw dienst ;) Ik heb bovendien aan het oorspronkelijke bugrapport mijn stem gegeven.

De oude bug heb ik gevonden via google. Met het ingebouwde zoeksysteem was het me niet gelukt.

Ik zocht trouwens naar een bugrapport voor het meer algemene gedrag in het begin van 11.10, maar dat heb ik niet gevonden. Misschien was dat enkel een nachtmerrie van me dat gedit dat in het begin altijd deed?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/22, 17:20:13 »
Probeer eens of het verwijderen van het mapje ~/.gnome2/gedit het oplost.
Evt. ook /root/.gnome2/gedit verwijderen.
Dit verwijdert een deel of alle persoonlijke instellingen van gedit.

De rest van de instellingen kan je via de gconf-editor, gsettings of hoe dat systeem in 11.10 ook weer heet verwijderen.

Wellicht ten overvloede voor de ervaren rotten hierboven, maar voor anderen die dit lezen:
Het openen van grafische programma's met sudo is heel onverstandig, omdat die programma's hun bestanden met instellingen dan opslaan als de rootgebruiker, maar in de home map van je normale gebruiker. Als je dat programma dan eens opstart zonder root rechten, dan werkt het programma niet meer.
Zie hier (Nederlands): http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo#Grafisch_sudo
Of hier (Engels): https://help.ubuntu.com/community/RootSudo

Wil je om wat voor reden dan ook geen gebruik maken van gksudo, dan zou ik het zo doen:
sudo -i # om root te worden
gedit blabla.enz. # om het programma te openen
exit # om weer terug te keren naar je gewone gebruiker

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/22, 17:25:22 »
@Johan: dank voor de toevoeging.  :)

Overigens zit ik eerder te denken aan het vervangen van Gedit door Leafpad, in m'n handleidingen. Even erbij installeren in Ubuntu (in Xubuntu en Lubuntu is-ie er al), en je bent in één klap van het gezeur af....

Ik vrees namelijk dat een bovenstroomse fout die driekwart jaar geleden al is gemeld, niet 1-2-3 zal worden hersteld.  :evil:

Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/22, 17:26:11 »
Het vreemde is dat ik deze bug op 11.10 niet had maar hier op 12.04 wel.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/22, 17:34:36 »
Gelezen bij één van de dubbele bugs:
Citaat
Quote comment from upstream developer:
< You shouldn't start GNOME programmes with elevated privileges, it's not
supported. In any case, not a gnome-terminal bug. >
Citaat
I see. So does that make the official GNOME position "editing system files should be done with nano or similar" or "system files? why would a user want to edit a system file?"

Jammer dat ze bij Gnome toch steeds weer van die zinloze beperkingen willen hebben. Het niet kunnen veranderen van de voorkeuren van je schermbeveiliging (bijv. de tekst die over je scherm danst) is ook al zo'n berucht voorbeeld.

[/off topic, maar ik wilde het toch even kwijt ;)]



Persoonlijk zou ik dan liever overstappen op geany of vim/gvim, maar dat is voor beginnende gebruikers weer minder makkelijk. Voor algemene handleidingen lijkt leafpad me heel geschikt. Alleen jammer dat het weer een extra programma is dat eerst geïnstalleerd moet worden.

Offline Tom

  • Lid
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/22, 17:43:45 »
This bug affects me too < done.

Had het ook al ondekt gehad ,maar stoort mij niet verder maar goed als je fris begint zou je denken ik doe iets verkeerd.
Laefpad installeer ik daar niet voor ,vind voor de rest Gedit een fijn progje.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/22, 19:32:11 »
@Johan: dank voor de toevoeging.  :)

Overigens zit ik eerder te denken aan het vervangen van Gedit door Leafpad, in m'n handleidingen. Even erbij installeren in Ubuntu (in Xubuntu en Lubuntu is-ie er al), en je bent in één klap van het gezeur af....

Ik vrees namelijk dat een bovenstroomse fout die driekwart jaar geleden al is gemeld, niet 1-2-3 zal worden hersteld.  :evil:

Zelf gebruik ik altijd nano, dan kun je wel gewoon sudo gebruiken. Alleen knipt en plakt dat niet zo lekker :P

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/22, 19:46:22 »
In dat geval: control-shift-c en control-shift-v :)
En je kan natuurlijk ook gewoon een stuk tekst selecteren, en dan plakken met de middelste muisknop. Die functie is echt geniaal en mis ik steeds als ik weer eens in een ander OS moet werken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/23, 10:40:25 »
Leafpad kost je 856 kB extra aan schijfruimte  :) Alle dependencies zijn al op een Ubuntu systeem standaard aanwezig. Het start bliksemsnel op. Gemaximaliseerd voor een nieuw document onder Unity is het wel vreemd: de grote leegte, een groot wit vlak. Geen scrollbar, geen statusbar. Over een minimalistisch kladblokje gesproken  :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/23, 13:08:42 »
Een belangrijk nadeel van Leafpad t.o.v. Mousepad is (voor mij) het ontbreken van de lijst met "recent geopend"e bestanden.
Als sudo worden vaak dezelfde bestanden bewerkt/getest (bijv. fstab en andere configuratiebestanden).
In plaats van bladeren met Nautilus/Thunar/Pcmanfm naar een bestand en dan "bewerken als sudo/root" te starten, ben je met Alt-F2 "gksudo mousepad" sneller klaar voor de bewerking van bepaalde configuratiebestanden via "recent geopend".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/23, 13:18:49 »
Een belangrijk nadeel van Leafpad t.o.v. Mousepad is (voor mij) het ontbreken van de lijst met "recent geopend"e bestanden.
Als sudo worden vaak dezelfde bestanden bewerkt/getest (bijv. fstab en andere configuratiebestanden).
In plaats van bladeren met Nautilus/Thunar/Pcmanfm naar een bestand en dan "bewerken als sudo/root" te starten, ben je met Alt-F2 "gksudo mousepad" sneller klaar voor de bewerking van bepaalde configuratiebestanden via "recent geopend".

Mousepad is ook een goed alternatief voor Gedit, ja.... Maar toch verkies ik zelf Leafpad.

Leafpad is al het standaardkladblokje in Xubuntu en Lubuntu, dus gebruikers daarvan, hoeven niets extra te installeren. Bovendien is Xubuntu pas onlangs, bij versie 11.10, overgestapt van Mousepad naar Leafpad. Reden: het Mousepad-project schijnt stil te liggen....

Ik heb inmiddels in alle handleidingen op mijn webstek, Gedit vervangen door Leafpad. Plus her en der het advies rondgestrooid, om Leafpad erbij te installeren in Ubuntu.

@Johan: de arrogantie en betutteling van sommige Gnome-ontwikkelaars zijn inderdaad tenhemelschreiend. Die lui moeten bij Apple gaan werken....  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2012/02/23, 13:22:58 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/23, 16:29:14 »
de arrogantie en betutteling van sommige Gnome-ontwikkelaars zijn inderdaad tenhemelschreiend.
Van de XFCE ontwikkelaars heb ik een andere indruk, daar heb ik zelfs een (leuke) reactie van gehad !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/23, 16:33:45 »
Waarom eigenlijk niet Scratch? Dat is een verbeterde Gedit en die heeft die bug ook niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/23, 17:11:01 »
Waarom eigenlijk niet Scratch? Dat is een verbeterde Gedit en die heeft die bug ook niet.
Dit blijkt niet in Ubuntu Software Center te zitten. Zeker niet geschikt om te promoten voor minder ervaren gebruikers.

Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/23, 17:38:16 »
Waarom eigenlijk niet Scratch? Dat is een verbeterde Gedit en die heeft die bug ook niet.
Dit blijkt niet in Ubuntu Software Center te zitten. Zeker niet geschikt om te promoten voor minder ervaren gebruikers.

Terwijl dat nu juist het doel van de makers van Scratch is (Elementary). Kennelijk zit het er nog niet in in 12.04

Offline jolo

  • Lid
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/24, 10:07:45 »
Ik merk net, dat er een eerdere melding is gedaan:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gedit/+bug/796076
Ik heb hier ook hetzelfde probleem met gedit. En ook zoals Vistaus zei, in Ubuntu 12.04. Ik heb daarom zojuist gekikt op "This bug affects me too". Zodat de teller nu staat op:  This bug affects 40 people.

Zelf verander ik liever niet van editor. Want ik ben gedit gewent. Bovendien komen bij gedit de kritieke updates van Canonical. Daarentegen komen de updates van Leafpad van de Ubuntu-gemeenschap.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/24, 12:17:04 »
Bovendien komen bij gedit de kritieke updates van Canonical. Daarentegen komen de updates van Leafpad van de Ubuntu-gemeenschap.

Dat lijkt me, eerlijk gezegd, niet zo'n probleem.... De gemeenschap houdt dit soort veelgebruikte pakketten doorgaans behoorlijk goed in de gaten. Bovendien: een simpel kladblokje biedt waarschijnlijk sowieso weinig mogelijkheden voor een aanvaller....

Overigens heb ik Gedit niet van m'n systeem verwijderd. Ik gebruik het zelfs nog, maar alleen niet meer voor systeembeheer.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/24, 12:18:58 door Pjotr »

Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/24, 12:51:15 »
pluma installeren is ook een optie. Dat is namelijk hetzelfde als Gedit 2.32, is onderdeel van MATE, en heeft het probleem niet. Je moet er wel een extra bron voor toevoegen, maar die bevat gelukkig alleen extra pakketten en overschrijft geen bestaande. Alleen zal Pjotr het toevoegen van een extra repository vast afraden XD.

Wat die opmerkingen over de arrogante houding van GNOME betreft, daar kan ik het alleen mee eens zijn. Ik vind GNOME 3.0 slecht afgewerkt en een mislukte poging om op Apple te lijken. Wat betreft het laten vallen van opties en configuratiemogelijkheden die mensen graag gebruiken en de arrogante houding bij problemen is het ze overigens wél goed gelukt.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/24, 13:05:09 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/24, 15:33:29 »
Ik heb hier geen last van op U10.10 met gedit 2.30.2, en inderdaad wel met X11.10 met gedit 3.2.3.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Bloom

  • Lid
Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/24, 20:11:31 »
Ik heb het getest met Ubuntu 12.04 en daar treedt het probleem dus ook op.
Als ik
gksudo gedit /etc/hoststik, dan opent Gedit met /etc (wat fout is wat een directory) en een tweede venster met een onbekend leeg bestand dat echter wel gewijzigd is. Gedit langs de terminal gestart vertoont het probleem niet, dus denk ik dat de fout in GkSudo zit.

Re: Gedit doet raar, wanneer gestart met gksudo
« Reactie #24 Gepost op: 2012/02/24, 20:15:11 »
Dat denk ik niet, omdat
1) de fout niet optreedt in oudere versies van Gedit
2) de fout niet optreedt in andere kladblokjes
NOBODY expects the Spanish Inquisition!