Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sudo  (gelezen 8713 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
sudo
« Gepost op: 2009/06/24, 12:06:35 »
Na een 1e opzet van Siegie heb ik dit artikel:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo
verder uitgewerkt.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: sudo
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/24, 12:10:57 »
Mooi werk testcees. Als je het niet erg vindt, zal ik het checken op taalfouten enzovoorts.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: sudo
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/24, 12:15:12 »
Dat vind ik super! Graag dus.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: sudo
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/24, 12:26:43 »
Prima blijkbaar is het artikel al ongeveer klaar :p.
Ik dacht zo af en toe eens wat te vertalen als ik zin had, (wat er stond was ook nog maar een ruwe vertaling)

In elk geval ik bewonder je inzet voor de documentatie ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: sudo
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/24, 16:01:52 »
De ergste spelfouten zijn eruit  ;)
Ook heb ik enkele andere kleine correcties gedaan.

Offline akjssdk

  • Lid
Re: sudo
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/24, 20:44:56 »
Bij mij zijn de code's slecht leesbaar, is dat normaal?
Misschien goed dit:
Citaat
Het wachtwoord wordt NIET getoond op het scherm als de wordt ingetypt, zelfs geen sterretjes (******) of zo.
Te veranderen in dit:
Citaat
Het wachtwoord wordt NIET getoond op het scherm als de wordt ingetypt, zelfs geen sterretjes (******) of iets dergelijks.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: sudo
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/24, 21:31:18 »
Je hebt het niet helemaal goed geciteerd ;)

"als de wordt ingetypt" --> "als het wordt ingetypt".

Ik zou dat laatste stukje helemaal weglaten. Dus tot aan "zelfs geen sterretjes (******)."

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: sudo
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/24, 22:50:04 »
Of:

Van het intypen van het wachtwoord wordt NIETS getoond op het scherm.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: sudo
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/24, 22:59:43 »
Ja,

Bij het typen van het wachtwoord wordt NIETS getoond op het scherm.


staat erin.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: sudo
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/24, 23:38:46 »
Bij gksudo zie je wel de bolletjes. Bij sudo niet :)
(Even voor de duidelijkheid)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: sudo
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/24, 23:49:36 »
Helemaal juist Johan hoor.

Dit weer als opmerking opnemen zal de zaak niet vereenvoudigen. Naar ik begrijp zijn er juist regelmatig onduidelijkheden over het sudo wachtwoord omdat dit niet getoond wordt.

Als "oplossing" tussen de regel over "de grafische variant van sudo" en de vraag van sudo om het wachtwoord een wit-regel toegevoegd. Zo is de opmerking over het tonen van NIETS bij het wachtwoord duidelijker van toepassing op (alleen) sudo.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rulus

  • Lid
Re: sudo
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/25, 12:41:18 »
Ter info: binnenkort kunnen er wel sterretjes getoond worden bij sudo (bug in Ubuntu, upstream). De versie van sudo die dit ondersteunt zit echter (nog?) niet in Karmic.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: sudo
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/25, 22:22:12 »
Rulus bedankt voor de info. Het gebruik van een * is optioneel maar ik verwacht dat Ubuntu dat standaard wel zal aanzetten. Iets om in de gaten te houden dus.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: sudo
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/25, 23:13:30 »
En mag dit artikel alstublieft het andere artikel over sudo vervangen?

Want, met alle respect voor de auteurs, dit artikel beschrijft waar sudo NIET voor bedoelt is:
- Er wordt NIET meer iedere 15 minuten om een wachtwoord gevraagd.
- De extra root bevoegdheden blijven tot 'lengte van dagen' beschikbaar als de gebruiker zijn scherm niet heeft vergrendeld.
- Er is geen drempel voor de gebruiker ook andere taken met sudo te doen zoals het bewerken van office documenten.

Kortom, een slimme manier, die alleen voor gevorderden gebruikers geschikt is (en die weten wel of de naam van het "verkennertje"  Nautilus  of Dolphin is).

Ik verwacht reactie van forumleden die dit regelmatig gebruiken. Die moeten daar vooral mee doorgaan: ze weten blijkbaar wat ze doen. Maar op de Ubuntu-NL documentatie wil ik het graag vervangen door een beschrijving van sudo zoals het is bedoelt.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: sudo
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/25, 23:17:46 »
Helemaal mee eens.

Offline siegi

  • Lid
Re: sudo
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/25, 23:21:13 »
Voor mij is het prima.
Het artikel is veel te kort door de bocht, ..
Het gebruik van sudo levert regelmatig problemen op, mensen die sommige programma's als sudo draaien. De rechten van de configuratie bestanden in de home map veranderen in eigenaar root, en vervolgens kunnen ze het programma niet meer als gewone gebruiker draaien.  
Het nieuwe artikel geeft een veel vollediger uitleg.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: sudo
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/09, 23:57:36 »
In het onderdeel over het gebruik van root staat dat eventueel sudo -i gebruikt kan worden voor een interactieve root-prompt.

Dit is onlangs gewijzigd in:

sudo -s
Waarom? Het vertaalde origineel adviseert sudo -i
Ook mijn advies is sudo -i
Hierbij zal ook de home-map van root worden gebruikt. Bij gebruik van sudo -s blijft de actuele map de thuis-map van een gebruiker. Met als mogelijk ongewenst bijeffect dat de gebruiker in zijn persoonlijke map bestanden met root als eigenaar krijgt.

Graag overleg!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: sudo
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/10, 09:25:15 »
Sudo -i is ook mijn advies.
Wat mij betreft wordt deze wijziging weer ongedaan gemaakt.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: sudo
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/10, 10:01:35 »
Hey, ik ben de schuldige...
Ik heb niet een hele goede reden dat ik het had veranderd. Persoonlijk vind ik sudo -s fijner. Ik heb ook wel eens gelezen dat je sudo -i niet moet gebruiken om root te worden. De reden weet ik niet precies, maar ik denk dat hetzelfde dan ook geldt voor sudo -s...

En een stukje erboven staat: Gebruik dit NIET om root te worden. Dit snap ik niet helemaal. Als je dit niet moet gebruiken, moet je het niet daarna nog es vertellen lijkt me... Wat moet je dan wel gebruiken om root te worden? Of moet je uberhaupt nooit root worden? Dit zijn dingen die ik dan mis in het artikel...

De volgende keer zal ik mn voorstel wel eerst in een topic posten voordat ik een verandering doorvoer ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: sudo
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/10, 12:34:34 »
Ik heb niet een hele goede reden dat ik het had veranderd. Persoonlijk vind ik sudo -s fijner. Ik heb ook wel eens gelezen dat je sudo -i niet moet gebruiken om root te worden. De reden weet ik niet precies, maar ik denk dat hetzelfde dan ook geldt voor sudo -s...

Voordat je iets wijzigt in bestaande documentatie, moet je zeker weten dat de wijziging een verbetering is. Anders is het volstrekt onverantwoordelijk gedrag, grenzend aan vandalisme!

Ik neem direct aan dat je goede bedoelingen had en gewoon wilde meehelpen, en dat is sympathiek. Ik denk dat het een goed idee is van je is, om eventuele wijzigingen eerst hier te bespreken. Maar zelfs voor zo'n voorstel geldt: denk er eerst over na en onderzoek het zelf. Aan vage onduidelijkheden hebben we niks, alleen maar aan feiten...   ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 12:36:30 door Pjotr »

Offline siegi

  • Lid
Re: sudo
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/10, 12:46:21 »
Citaat van: testcees
Hierbij zal ook de home-map van root worden gebruikt. Bij gebruik van sudo -s blijft de actuele map de thuis-map van een gebruiker. Met als mogelijk ongewenst bijeffect dat de gebruiker in zijn persoonlijke map bestanden met root als eigenaar krijgt.
Dit betekent ook dat sudo -i veel meer een "echte" sessie als root simuleert.
Ik heb zelf al te vaak vaak problemen gezien van personen die bepaalde programma's niet meer konden openen of bepaalde bestanden niet meer konden verwijderen omdat de eigenaar root is geworden.

Vandaar ook mijn mening terug naar sudo -i


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: sudo
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/10, 12:50:31 »
Ik heb het maar gelijk teruggezet.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 12:52:26 door Wazzzaaa »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline siegi

  • Lid
Re: sudo
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/10, 12:54:06 »
In de Engelstalige wiki heeft men het over " rarely necessary" dat is natuurlijk iets anders als "niet".

EDIT: Wazzzaaaa waarom pas je het laatste bericht nog snel aan? Dan heeft mijn antwoord erop natuurlijk niet veel zin meer :p

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: sudo
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/10, 13:05:47 »
ow sorry, wist niet dat je zo snel was :-P.
Voor mij was het een onduidelijkheid.
Maar er wordt denk ik bedoeld dat je niet root moet worden middels. sudo -i -u.
Maar sudo -i mag wel....
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: sudo
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/10, 13:32:14 »
En een stukje erboven staat: Gebruik dit NIET om root te worden. Dit snap ik niet helemaal. Als je dit niet moet gebruiken, moet je het niet daarna nog es vertellen lijkt me... Wat moet je dan wel gebruiken om root te worden? Of moet je uberhaupt nooit root worden? Dit zijn dingen die ik dan mis in het artikel...
Dat slaat op sudo -i -u andere_naam. Met andere_naam wordt hier een andere inlognaam (niet root) bedoelt die op de computer bekend is.

Voor echte beheeropdrachten waarvoor je gebruiker root moet zijn is het advies voor iedere opdracht sudo (of gksudo) te gebruiken. Dit voorkomt dat je ongemerkt meer opdrachten geeft als root.

Natuurlijk kan je, op eigen risico, sudo -i gebruiken als je veel beheertaken moet uitvoeren en geen zin hebt steeds sudo te typen.

Bedankt voor het terugplaatsen van de vorige versie. :)
Klik links bovenin op Documentatie