Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7  (gelezen 4612 keer)

Offline KeesL

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #25 Gepost op: 2021/04/01, 09:39:35 »
clos@Craem:~$ mount | grep /windows
/dev/sda7 on /windows type fuseblk (rw,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096)
clos@Craem:~$ cat /etc/fstab  | grep /windows
# /windows was on /dev/sda7 during installation
UUID=4DFACEDF0B6069B8 /windows        ntfs    defaults,umask=007,gid=46 0       0
UUID=4DFACEDF0B6069B8 /windows        ntfs    defaults,auto,fmask=111,dmask=000,gid=46 0       0
[code] ls -ld /windows
Dit is het resultaat van uw 1e verzoek; het laatste commando geeft geen resultaat

Offline KeesL

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #26 Gepost op: 2021/04/01, 10:02:44 »
sudo umount /windows
> sudo mount -a
>
> sudo umount /windows
> sudo mount -a
Commandoś geven geen uitvoer? onderste = kopieer plak

Wat (ook) niet werkt is het benaderen van windows netwerken. Zowel als beheerder als gebruiker.

Daarnaast kan ik My passport als gebruiker wel openen en als beheerder niet. Als beheerder opent Skype? dit betreft de knop in het activiteiten venster

Als beheerder kan ik wel vlekkeloos gebruik maken van /windows op computer. In het bestanden venster zijn sda1 en 2(My passport  wel zichtbaar vlekkeloos te openen door beheerder

Dank voor je assistentie Vanadium


Offline vanadium

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #27 Gepost op: 2021/04/01, 11:23:45 »
los@Craem:~$ cat /etc/fstab  | grep /windows
# /windows was on /dev/sda7 during installation
UUID=4DFACEDF0B6069B8 /windows        ntfs    defaults,umask=007,gid=46 0       0
UUID=4DFACEDF0B6069B8 /windows        ntfs    defaults,auto,fmask=111,dmask=000,gid=46 0       0
Ik zie hier twee lijnen voor de /windows koppeling, de originele en de nieuwe. Plaats een commentaarteke # aan het begin van de originele lijn (de eerste die begint met UUID=4D)
[⁣code] ls -ld /windows
Die [⁣code] hoort daar natuurlijk niet. Het commando is:
ls -ld /windows
Dat de mount commando's geen uitvoer geven, is goed: dat betekent dat het goed gaat. Ik vermoed dat de koppeling steeds gebeurt volgens de originele lijn. Als je die uitschakelt door er een # voor te zetten, zal de tweede lijn van kracht worden.

Verwijderbare schijven (jou My Password) worden, als het een bestandssysteem betreft dat geen linux permissies ondersteunt, standaard aangekoppeld met rechten voor de gebruiker die de schijf aankoppelt. Koppel die af, log dan op je andere gebruiker in en koppel die dan weer aan om als die andere gebruiker ermee te kunnen werken.

Je zou je het leven alvast eenvoudiger kunnen maken door met één account te werken, die ook administrator bevoegdheid heeft. Dat is standaard, en ik zie niet goed in waarom jij daarvan wil afwijken.

Offline KeesL

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #28 Gepost op: 2021/04/01, 12:18:37 »
clos@Craem:~$ ls -ld /windows
drwxrwx--- 1 root plugdev 8192 apr  1 11:34 /windows
clos@Craem:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=89950dea-5580-461b-8f65-5e8d5e1825a8 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /home was on /dev/sdc2 during installation
UUID=6a76ba69-e526-4ed2-a942-004d84d13b89 /home           ext4    defaults        0       2
# /windows was on /dev/sda7 during installation
UUID=4DFACEDF0B6069B8 /windows        ntfs    defaults,umask=007,gid=46 0       0
# swap was on /dev/sda6 during installation
#UUID=18e4298a-c790-4349-aa01-f85f732fed89 none            swap    sw              0       0
UUID=4DFACEDF0B6069B8 /windows        ntfs    defaults,auto,fmask=111,dmask=000,gid=46 0       0
clos@Craem:~$ sudo umount /windows
[sudo] wachtwoord voor clos:
clos@Craem:~$ sudo mount /windows
clos@Craem:~$ mount | grep /windows
/dev/sda7 on /windows type fuseblk (rw,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096)
Dank voor alle informatie
Ja, lijkt me ook veel eenvoudiger als beheerder ingelogd te blijven. Echter wordt binnen Ubuntu/Windows  wandelgangen geadviseerd als gebruiker in te loggen om het hackers moeilijker te maken te hacken. Daar ben ik nl. bang voor omdat het hand over hand toeneemt en ik (nog) geen virusscanner / firefall heb geinstalleerd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #29 Gepost op: 2021/04/01, 12:49:28 »
Ik zie die opties in het "mount" commando niet veranderen. Eens proberen de permissies van het koppelpunt te veranderen door alle permissies open te zetten voor elke gebruiker:

sudo chmod 777 /windows

In Ubuntu ben je nooit ingelogd als beheerder. Het beheerdersaccount is niet actief. De eerst aangemaakte gebruiker heeft automatisch beheerdersbevoegdheden. Voor elke ingreep op systeemniveau is je paswoord vereist.

Offline KeesL

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #30 Gepost op: 2021/04/07, 17:04:04 »
Heb jullie raad uit praktische overweging opgevolgd als beheerder gebruiker te zijn. Maakt het benaderen van alle schijven zonder eindeloze wachtwoorden mogelijk.

Vanadium u verwijst vanuit de pol Thunderbird0Firefox voor het maken van een symbolische link naar deze poll. Hier kan ik hem niet meer vinden. Was het niet iets met 2 vensters en dan met cntrl-alt ingedrukt verslepen? Heb de link van Party Rabbit nog eens gevolgd met het kopieren van de .Thunderbird bestanden echter blijken de 10 bestanden die verwijderd moeten worden niet (meer) aanwezig. Daar is mogelijk al eerder iets fout gegaan met een poging. Is het niet eenvoudiger met losse emails, adresboeken en accountsoverdracht files te werken? Kan je ook e.e.a. op elkaar aansluiten want de tijd gaat door?

Inmiddels werkt Ubuntu zo operationeel zodat ik deze pol maar sluit.

Echter weet ik nog steeds niet hoe de symbolysche link te maken voor het delen van de Thunderbird en .Firefox map?

Dank voor alle informatie zal deze poll zeker bewaren als dierbaar aandenken voor mijn gang naar Ubuntu :)

Offline KeesL

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #31 Gepost op: 2021/04/27, 14:16:38 »
Wil dit complete item opslaan en afsluiten om later nog eens op terug te kunnen vallen.
Wie weet hoe ik items op kan slaan?
Of blijven deze tot in lengte van dagen beschikbaar op deze site?

Offline rico70

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #32 Gepost op: 2021/04/27, 14:36:37 »
Je kan van dit topic een bookmark in je browser maken of je print het naar PDF.  Je moet dan wel iedere web pagina printen naar PDF

Offline KeesL

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #33 Gepost op: 2021/04/28, 14:42:38 »
Dank Rico

Als je de Print knop op het forum gebruikt wordt er een exacte zwart wit kopie gemaakt in je browser :)
Deze kan je met opslaan als opslaan als link ter herinnering.
Neem aan dat dit is wat je bedoeld.

Offline rico70

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #34 Gepost op: 2021/04/28, 15:55:15 »
Nee, ik bedoelde de print optie van je browser :
file -> print en dan kiezen om als PDF op te slaan.
Maar als de print optie van het forum ook goed werkt kan dat natuurlijk ook.

Offline KeesL

  • Lid
Re: Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7
« Reactie #35 Gepost op: 2021/04/29, 11:59:56 »
Wel de print optie op het forum werkt om een poll als een html pagina op te slaan

De print-als pdf opslaan is fantastisch :)

Dank je wel !