Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vrije pdf-readers  (gelezen 6379 keer)

Vrije pdf-readers
« Gepost op: 2011/01/12, 18:15:29 »
Op de website van mijn stad (Kortrijk) werd een link naar adobe gelegd zodat je de acrobat-reader kon downloaden. Ik liet aan de stad weten dat er ook vrije pdf-lezers bestaan. En ja hoor, voortaan wordt de gebruiker doorgeleid naar een een website met vrije pdf-lezers!

Nu luidt de tekst: Om het digitale bestand (pdf) te kunnen openen/lezen, moet op jouw computer software staan die pdf-bestanden kan openen. Je kan dergelijke software gratis downloaden en installeren via http://pdfreaders.org/. (In plaats van "Het programma Acrobat Reader moet geïnstalleerd zijn. Je kan dit gratis downloaden van de website www.adobe.be.")

Schrijven jullie ook je stad/gemeente aan? Of worden daar al vrije pdf-lezers aangeboden! Vrije software promoten, daar kunnen we alvast zelf al veel voor doen!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/12, 18:23:12 »
Goeie actie!  :)

Ik zal eens kijken hoe het bij mijn gemeente zit.....

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 19:29:32 »
Goed idee!
Maar toch een opmerking: ik heb nog nooit gehad dat een pdf niet openging op Ubuntu zonder dat ik adobe reader heb moeten installeren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 19:55:52 »
Goed idee!
Maar toch een opmerking: ik heb nog nooit gehad dat een pdf niet openging op Ubuntu zonder dat ik adobe reader heb moeten installeren.

Inderdaad, dat komt omdat Evince in de installatie steekt.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/12, 19:57:55 »
Maar ik snap je bedoeling. Je wilt dus dat ze ook andere pdf-lezers voorschotelen en niet enkel die van adobe zodat mensen vrij kunnen kiezen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/12, 21:11:49 »
Goed idee :)

Ik ben zelf ook meer dan tevreden met mijn vrije reader Okular, de PDF-reader van Kubuntu. Ik kan werkelijk geen enkel minpunt aan Okular bedenken (en dat zegt heel wat, want ik heb toch meestal wel 1 of meerdere minpunten bij programma's te noemen).

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/12, 21:12:29 »
hmm, dus een burger die misschien het verschil tussen .doc en .pdf amper snapt moet nu gaan kiezen tussen een hele berg aan verschillende viewers. Weet niet of hij dat wel zo leuk vind eigenlijk.

Wel interessant om te ontdekken dat evince en okular er ok voor windows zijn. Dus ik heb weer wat geleerd :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/12, 21:23:39 »
Ik gebruik XPDF uit de repro´s maar het bestaat dus ook voor Windows.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/13, 18:18:41 »
Indien je met gunstig gevolg je stad of gemeente kan overtuigen om een link naar de vrije pdf-readers op hun
website te plaatsen, dan meldt dat best ook bij feedback@pdfreaders.org. Zij maken een overzicht welke
organisatie en overheidsinstanties de vrije pdf-lezers kenbaar willen maken.

Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/18, 19:57:26 »
Op de site van Antwerpen doen ze het eenvoudig; ze zeggen daar niets over geen enkele reader ...XD

Wel een goed idee om dat te promoten bij het Openbaar Bestuur van Kortrijk.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

drum

  • Gast
Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/18, 20:04:32 »
Bij ons in Roeselare ook geen verwijzing naar eender welke reader =D

Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/18, 20:19:58 »
hmm, dus een burger die misschien het verschil tussen .doc en .pdf amper snapt moet nu gaan kiezen tussen een hele berg aan verschillende viewers. Weet niet of hij dat wel zo leuk vind eigenlijk.

Wat dacht je van die browserkeuze van Microsoft? Zullen ook veel mensen niet blij mee zijn, maar het initiatief is goed ;)

Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/19, 12:50:41 »
Een lijst van readers lijkt mij nog altijd gebruiksvriendelijk dan helemaal niets :p

Ik vind het een schitterende actie :)
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/19, 18:21:46 »
adviseer er dan eentje zou ik zeggen, of geef iig ergens een voorstel voor eentje als mensen amper weten waar dit over gaat. Met browsers heb je dat minder snel denk ik, want dat gebruikt iedereen wel.

Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/19, 20:00:01 »
mischien contact opnemen met de mensen van pdfreaders.org met een voorstel om die pagina ietje gebruiksvriendelijker te maken.
Hoewel ze de aangeraden readers al wel groen hilighten en de tabellen van de andere Osen grijs maken.
Er staat nog net een beetje te veel/te "ingewikkelde" tekst naar mijn mening, wat de mensen zou kunnen afschrikken.
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/19, 20:28:15 »
adviseer er dan eentje zou ik zeggen, of geef iig ergens een voorstel voor eentje als mensen amper weten waar dit over gaat. Met browsers heb je dat minder snel denk ik, want dat gebruikt iedereen wel.

Zeg dat maar tegen de Jip en Janneke-PC-gebruiker.

Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/19, 20:43:29 »
mischien contact opnemen met de mensen van pdfreaders.org met een voorstel om die pagina ietje gebruiksvriendelijker te maken.
Hoewel ze de aangeraden readers al wel groen hilighten en de tabellen van de andere Osen grijs maken.
Er staat nog net een beetje te veel/te "ingewikkelde" tekst naar mijn mening, wat de mensen zou kunnen afschrikken.

Indien je een goed voorstel hebt dan mag  je dat steeds voorstellen: feedback@pdfreaders.org. Persoonlijk vind ik de website ok,
maar als je een eenvoudiger en gebruikersvriendelijk voorstel hebt, dan zullen ze dat zeker in overweging nemen.

Het is goed dat men de gebruikers laat kiezen! Dat is juist de essentie van open source. Keuze-mogelijkheden, vrijheid om die te kiezen.
Een stadsbestuur hoeft geen voorkeur voor het ginds of gene systeem uit te spreken. Ze moet wel de burger wegwijs maken dat er
verschillende mogelijkheden bestaan.


Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/19, 20:46:47 »
ik ga straks mischien een mailtje sturen dan.
Ben nu bezig met blokken voor de examens
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/20, 18:26:00 »
adviseer er dan eentje zou ik zeggen, of geef iig ergens een voorstel voor eentje als mensen amper weten waar dit over gaat. Met browsers heb je dat minder snel denk ik, want dat gebruikt iedereen wel.

Zeg dat maar tegen de Jip en Janneke-PC-gebruiker.
Die heeft moeite met de browsekeuze bedoel je?

Re: Vrije pdf-readers
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/20, 20:14:24 »
voor 90% van de bevolking is een browser "het internet".
Te herkennen aan dat blauwe E-tje of wereldbolletje met vlammetjes rond

het woord browser zegd ze niets.
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu