Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?  (gelezen 2878 keer)

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Gepost op: 2006/07/26, 23:45:44 »
Het volgende is het geval
Ik heb Kubuntu ge

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/27, 00:13:36 »
Hoi Mark,

Ik had precies hetzelfde probleem twee weken terug, en heb toen deze draad geopend om om hulp te vragen. Het invoeren van de hostnaam was voor mij ook niet voldoende om de communicatie op gang te brengen - ik vermoed dat er een probleem is met het contact met de dhcp server.

Ik gebruik zelf Gnome (Ubuntu) en daar was het wel mogelijk 255.255.254.0 als subnet mask in te voeren. Ik heb zelf nooit Kubuntu gebruikt dus daar kan ik geen uitsluitsel over geven. Maar bij mij werkte het om de ip adressen statisch in te stellen. Vergeet niet ook dns servers aan te geven als je domein namen gebruikt om je internet te testen. Corvus stelt in de gelinkte draad dat de dhcp connectie wel werkt als je de alternatieve installatie cd gebruikt - dit heb ik zelf niet geprobeerd maar is misschien de moeite waard. Succes.

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/27, 07:39:47 »
Bedankt voor het antwoord. Met statische ip adressen was het ook niet gelukt. Ik zal het eens met de alternate cd testen.

Groetjes,
Mark

Bas Timmer

  • Gast
Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/28, 14:38:53 »
Je moet wat configuratiebestanden aanpassen, met de hostname erin. Open met een editor als superuser /etc/network/interfaces, en zet daarin:

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp
hostname cp123456-a
Vervang cp123456-a door de computernaam die je in Windows gebruikt voor directe verbinding. Ook (ik weet niet of dit ook in Ubuntu moet) kun/moet je in /etc/dhclient.conf dit zetten:

interface "eth0" {
    send host-name "cp123456-a";
}
Ook hier weer vervangen. :)

Bron: http://troublesathome.nl/index.php?section=unix&page=debian

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/28, 14:48:53 »
Alternate CD is de makkelijkste oplossing omdat je DHCP-herkenning met computernaam kunt uitvoeren.
Dat werkt vlekkeloos, ik heb zelf ook @home.

100% garantie dat het op die manier zeker lukt.

Maar, is er iemand die een commando weet net zoals 'dpkg-reconfigure xserver-xorg', alleen dan voor DHCP?
Het moet er zijn lijkt me...

Ciao!

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/28, 18:36:37 »
Ik heb de installatie opnieuw gedaan met de alternate CD. Maar helaas, weer geen internetverbinding. Ik geef het op om die PC direct aan het kabelmodem te hangen en zeg tegen mijn tante om een goede router te kopen. Het is toch de bedoeling om met meerdere PC's het nternet op te gaan.

Via een router lukt het namelijk wel perfect. Bij mij thuis werkt dat zonder problemen. En dan krijgt de PC onder (K)Ubuntu wel automatisch een IP adres.


@Bas:
Die info had ik ook al gevonden, maar die hielp ook niet.

In ieder geval bedankt voor alle hulp. Misschien iets om bij @Home aan te kaarten.

Groetjes,
Mark

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/28, 20:29:49 »
Wat me eigenlijk verbaasd is wat je in de 1e post zij ?
Citaat
Omdat deze router geen verbinding met @Home internet kan maken (=defect) ,
Wat is er defect aan ??
Lijkt me toch sterk dat een deel van de software kaduuk is ??
Of is het wan gedeelte kaduuk van de router ??

Want indien dit zo is waar stop je dan de kabel van het modem in ??

Wanneer je die in 1 van de 4 uitgangen stopt om op die manier alleen het switch gedeelte te gebruiken , snap ik niet dat je dan een ip adres krijgt van de DHCP ??

Kan ernaast zitten maar ben erg nieuwsgierig :P

ennuh voor minder dan 60 euri kopen ze een goeie Linksys en is het probleem weer over :)

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/28, 21:04:18 »
Het wan gedeelte van de router krijgt geen ip adres. Ik heb vandaag mijn eigen router daar geprobeerd en ja hoor, mijn router krijgt daar wel een ip adres van het @Home. En het internet werkt op alle aangesloten PC's. Dus ook die met Kubuntu.
Om de een of andere vage reden krijgt de router van mijn tante geen ip adres van het @Home kabelmodem en de PC met Kubuntu ook niet. Zet ik er mijn router tussen, werkt het wel gewoon. Mijn conclusie is dus dat het WAN gedeelte kapot is.

Waarom de PC met Kubuntu geen ip adres krijgt als deze rechtstreeks op het kabelmodem is aangesloten, begrijp ik niet. In ieder geval werkt het wel als er ee router tussen zit.

De makkelijkste oplossing is Windows weer installeren, maar daar begin ik niet aan. Dan kan ik ondanks alle voorzorgsmaatregelen over een half jaar weer opnieuw beginnen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groetjes,
Mark

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/28, 21:21:16 »
Ik weet niet welk merk het is ? maar het is goed mogelijk dat dat ding verkeerd is ingesteld.
evenzovrolijk kan hij natuurlijk ook stuk zijn. :P

Waar ik eerst aan zat te denken was dat die duistere providers een aantal problemen geven.
Vaak reageert hun modem op het 1e MAC adres en slaat dit op.
Gaat nu je netwerk kaart kapot loop je kans dat je hun moet bellen om dat modem te resetten zodat er een nieuw MAC adres in kan.

Daarom kan je in goede Routers het MAC adres klonen zodat het modem "denkt" dat die 1e PC er nog aan hangt.

Maar dit strookt weer niet met het verhaal dat jouw Router wel ineens een IP-adres krijgt ?

Mits ?
Je net op het goede moment aansloot.

Bijna alle providers hebben een script draaien op hun servers die elk 1/2 uur ff ronsnuffelen alles checken en eventueel een nieuw IP adres uit delen.
MAW als je net 5 minuten over het heel, of 5 minuten over het 1/2 uur aansluit krijg je spontaan een ander IP adres.

Daarom kwam ook het verhaal naar voren dat je ipv de provider te bellen gewoon 40 minuten je modem uit zet EN? de kabel eraf haalt.
Dus alles wat aangesloten zit eraf trekken en wachten.

Dan pas je eigen netwerk aansluiten en als laatste de provider eraan hangen en de stroom erop zetten.

mja

Ik hoop dat ze nog garantie hebben op dat ding en anders in het ronde archief gooien en vergeten :)
Want dit is bijzonder irri zeg pfffffff

SCCS

:S
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/28, 22:34:44 »
De garantie is verlopen. En de zaak waar ze de router ooit gekocht hebben, is failliet.

Wat betreft @Home, dat ik heb ik zelf ook. Het enige dat normaal bij @Home
ingesteld hoeft te worden is de computernaam en je ip instellen op dynamisch.
Ik zal mijn eigen PC eens rechtstreeks op mijn kabelmodem aansluiten en kijken wat er dan gebeurt. En indien geen internet, dan @Home bellen.

Ik heb toevallig een paar weken geleden hetzelfde probleem gehad met een PC met Suse 10.1. Daar heb ik internet uiteindelijk aan de praat gekregen door de KNetwormanager [Vet]niet[/Vet] te gebruiken. Ook toen vloeken, schelden en nog meer schuttingtaal, maar uiteindelijk blijdschap.

Voor de nu betreffende PC is Suse 10.1 geen optie, want die vind ik te traag en log. Het is een P3 600 MHz met 256 MB geheugen. Kubuntu draait daar snel genoeg op. Alleen het internet moet aan de praat. Dit is in ieder geval op te lossen met een router.

Groetjes,
Mark

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/29, 16:06:08 »
Een wonder. Dit bericht is gemaakt op de betreffende PC met Kubuntu geinstalleerd en direct aangesloten aan het kabelmodem. Hoe het kan, ik weet het niet. Ik heb wel het IP adres handmatig ingesteld en nu werkt het.

Groetjes,
Mark

Gast

  • Gast
Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/05, 00:33:05 »
Hoi Mark,
Ik heb hetzelfde issue en zit met allerlei configuraties in Ubuntu te spelen.
Zo zijn er onder preferences en administration allerlei instellingen te doen en ook in bv. Firefox kan je nog weer aparte instellingen doen.

NU het bij jou lijkt te werken: wat heb je ingevuld? Ik ben erg benieuwd. Misschien kan je mij helpen?

Groet,
Hans

Hoe internetverbinding verkrijgen @Home?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/05, 11:51:49 »
Hoi Hans,

De makkelijkste manier is een router tussen PC en kabelmodem. Dat heb ik bij mij thuis en dat werkt perfect. Computernaam in de router ingeven, in Ubuntu de instellingen van het ip adres op automatisch zetten en klaar.

De moeilijke methode zoals bij mijn tante is als de PC direct aan het internet hangt. Ik heb het op weten te lossen door de ip instellingen handmatig in te stellen dus met een vast ip adres.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om er even een windows pc aan te hangen. Van daaruit kun je zien wat je ip adres en gateway moet zijn. Als je die gegevens hebt, kun je in Ubunu de netwerkinstellingen aanpassen. Ook de moeten de DNS servers ingevoerd worden.

Dit zijn mijn eigen instellingen (opgezocht in mijn router):
WAN IP:  84.29.145.xx
Subnet Mask:  255.255.254.0
Gateway:  84.29.144.1
Primary DNS:  213.51.144.37
Secondary DNS:  213.51.129.37

Ik weet niet of @Home overal dezelfde gateway gebruikt, maar de DNS servers zijn wel de juiste.

Groetjes,
Mark