Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cassette sound emulator  (gelezen 1132 keer)

Offline jos34

  • Lid
cassette sound emulator
« Gepost op: 2016/07/20, 23:07:38 »
Kennen jullie een cassette sound emulator? Ik zou met Mp3s weleens willen horen hoe de cassette vroeger klonk.

Re: cassette sound emulator
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/20, 23:42:27 »
Hallo, ik denk niet dat je met digitale middelen analoog geluid goed kunt emuleren. Een geluidscassette (ik gebruikte vaak TDK SA-X 90, heb ze nog steeds en ze doen het nog steeds) heeft andere karakteristieken dan een mp3, is waarschijnlijk toch wat doffer, jingelt soms (maar dat is de motor van de cassetterecorder), is lokaal vatbaar voor vuil (bier, sigarettenas, hasj) waardoor de geluidskleur even verandert, et cetera.

Ik ben sinds kort weer een trotse eigenaar van een heuse jaren '70 cassetterecorder, zo'n mono-ding met een analoge teller. Op feestjes doet zoiets het erg goed, heb mijn verzameling van honderden geluidscassettes nog steeds bij de hand. Grace Jones, Nightclubbing bijvoorbeeld. David Byrne, Brian Eno, Tuxedo Moon en nog heel veel meer!

Kijk eens op een veilingsite voor zo'n oud casettedeck, cassettes vind je overal op markten.

PS. Een vriend van me in Londen, die al jaren uitsluitend vinyl koopt ipv. cd's, zegt dat de verkoop daar van nieuw materiaal op cassettes ook opeens een vlucht begint te nemen.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/21, 00:00:47 door Paul Matthijsse »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: cassette sound emulator
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/21, 10:21:09 »
daarbij ligt het er maar net aan wat voor casette je gebruikt in wat voor speler zie:
https://www.youtube.com/watch?v=jVoSQP2yUYA

Re: cassette sound emulator
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/21, 11:04:28 »
Kennen jullie een cassette sound emulator? Ik zou met Mp3s weleens willen horen hoe de cassette vroeger klonk.

In beginsel hetzelfde als lp's maar dan wat minder helder.

Het ligt er een beetje aan wat de bron was van de casette. Ik heb origineel uitgebrachte cassette's gehoord waar je amper de muziek nog fatsoenlijk van kon horen zo slecht waren ze. Veel slechter nog dan een wav op telefoonkwaliteit.
Maar als je die dure hoogkwalitatieve sony's of maxwell had met metalen frame ter stabilisatie (die waren duur :| ) en je nam een cd op, en dat met goede apparatuur, dan klonk de cassette bijna als de cd.

Cassette is niet echt te emuleren omdat er zo veel verschil in kwaliteit was en dat dan ook nog dubbel door kwaliteit van cassette én geluidsbron. Er is niet 1 cassette geluid.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/21, 11:07:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jos34

  • Lid
Re: cassette sound emulator
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/22, 20:03:43 »
Toch zou dergelijk emulatie programma te maken moeten zijn met verschillende effecten etc.

Ik had weleens van een PC programma gehoord waarbij je films kan afspelen met zichtbare gordijnen aan de zijkanten en popcorn gekraak door je film heen.

Re: cassette sound emulator
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/23, 17:20:15 »
Toch zou dergelijk emulatie programma te maken moeten zijn met verschillende effecten etc.

Dat kan al wel. Installeer Ardour. Maak de kwaliteit van de muziek wat doffer met eq. En desnoods een spoortje toevoegen met kraakjes of zo.  ^-^ Al waren kraakjes niet eens zo aan de orde bij bandjes. Het was meer dat doffere en daardoor minder zuivere geluid.

Vraag eens rond in je omgeving. Er is toch altijd wel iemand te vinden die nog een cassettedeckje heeft?
Als je niet ver van mij af woont ben je welkom hoor. Ik haal dat ding wel van de zolder en er drijft hier ongetwijfeld nog wel ergens een cassettebandje rond hier (al zijn de meesten naar de stort). Zeker als kinderliedjes geen bezwaar zijn. ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jos34

  • Lid
Re: cassette sound emulator
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/24, 13:33:34 »
Toch zou dergelijk emulatie programma te maken moeten zijn met verschillende effecten etc.

Dat kan al wel. Installeer Ardour. Maak de kwaliteit van de muziek wat doffer met eq. En desnoods een spoortje toevoegen met kraakjes of zo.  ^-^ Al waren kraakjes niet eens zo aan de orde bij bandjes. Het was meer dat doffere en daardoor minder zuivere geluid.

Vraag eens rond in je omgeving. Er is toch altijd wel iemand te vinden die nog een cassettedeckje heeft?
Als je niet ver van mij af woont ben je welkom hoor. Ik haal dat ding wel van de zolder en er drijft hier ongetwijfeld nog wel ergens een cassettebandje rond hier (al zijn de meesten naar de stort). Zeker als kinderliedjes geen bezwaar zijn. ;)

Kinderen voor Kinderen??

Re: cassette sound emulator
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/25, 12:47:46 »
 =D Die niet. Hier drijven nog wat kinder cassettes rond zoals Léonie Sazias met Treintje naar dromenland.
Al moet ik bekennen dat ik de versie van Herman Brood ook liever hoor.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: cassette sound emulator
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/31, 23:25:29 »
Een ander iets is dat er best wel wat verschil was tussen de tapes qua kwaliteit, zelf zweerde ik destijds bij chromedioxide tapes. Deze type tape waren niet echt geschikt om meerdere malen te gebruiken voor de opnames maar waren beter dan de 'normal' types.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: cassette sound emulator
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/01, 13:44:08 »
Van tapes herinner ik me vooral het geweldige effect als je batterijen weer bijna leeg waren :D


Re: cassette sound emulator
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/02, 18:20:50 »
Een ander iets is dat er best wel wat verschil was tussen de tapes qua kwaliteit, zelf zweerde ik destijds bij chromedioxide tapes.

Zeker weten. Of je een simpel huismerk bandje kocht van v&d of hema, of je kocht die dure hoogkwalitatieve sony's of maxwell met metalen frame ter stabilisatie (dat waren zo'n beetje de best mogelijk verkrijgbare, hfl25/stuk).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore