Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: onhandige 'sneltoetsen' muis  (gelezen 1099 keer)

Offline jopy

  • Lid
onhandige 'sneltoetsen' muis
« Gepost op: 2011/07/05, 12:57:00 »
In ubuntu zitten een paar 'sneltoetsen' ingesteld bij het gebruik van de muis.
Hierdoor kun je puur met muisklikken knippen/kopiëren en plakken.
Ik weet in ieder geval dat als je klikt op de scrollknop (middelste knop) dat hij dan gegevens van het klembord plakt.

Ik vind dit ontzettend irritant. Vaak merk ik bij een e-mail of verslag dat er ineens willekeurig een stuk tekst tussendoor staat, doordat ik een keer verkeerd geklikt heb.

Weet iemand hoe ik deze extra functies kan uitzetten?  :(


edit: Dit zijn dus geen hardwarematige sneltoetsen op de muis. Ik heb gewoon een standaardmuis.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/05, 13:00:30 door jopy »

Re: onhandige 'sneltoetsen' muis
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/05, 13:28:19 »
Gewoon afleren om overal te klikken op je scrollwiel...

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: onhandige 'sneltoetsen' muis
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/05, 15:11:30 »
Of je muis knoppen zelf een toewijzing geven met btnx
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: onhandige 'sneltoetsen' muis
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/05, 17:15:34 »
@Cumulus007; dat is de vraag niet helemaal, als je scrollt is indrukken zó gebeurd  ;)

@welrob; kan je iets duidelijker zijn hoe dat werkt met btnx?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: onhandige 'sneltoetsen' muis
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/05, 17:53:52 »
Sorry, btnx installeren via synaptics als je daar in zoeken op geeft btnx dan krijg je 2 regels te zien btnx en btnx-config die moet je alle 2 installeren
Na het installeren kun je het progje terug vinden onder systeemgereedschap.
Het programma wijst zichzelf kan niet mis gaan.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: onhandige 'sneltoetsen' muis
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/05, 19:03:04 »
@Cumulus007; dat is de vraag niet helemaal, als je scrollt is indrukken zó gebeurd  ;)
Dan heb je toch een slechte scrollwheel. Mijn tip is ook afleren. Slechte gewoonte; ik zie mijn vader in de browser ook altijd dubbelklikken, ook zoiets. Vaak klikt hij het verkeerde aan, en hij wilt het niet afleren (eigenwijze vader, al heb ik gelijk wilt hij het nog niet toegeven).

Maar ik weet verder niet wat btnx is, maar kijk daar maar eens naar jopy ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline jopy

  • Lid
Re: onhandige 'sneltoetsen' muis
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/05, 23:13:06 »
Och ja, waarschijnlijk drukken sommige mensen nooit per ongeluk een verkeerde knop in  :rolleyes:

Het is in ieder geval geen gewoonte van me. Bovendien is het niet alleen het scrollwiel, ook wanneer je beide knoppen (links en rechts) tegelijk indrukt plakt hij de gegevens.

Vaak als je met je muis bezig bent, bij scrollen of wisselen van venster bijvoorbeeld, verwacht je niet dat je iets wijzigt aan de tekst. Om die reden controleer je de tekst niet op foutieve wijzigingen in dat gedeelte en merk je de fout te laat op.

Ik ben nu aan het prutsen met btnx-config, bedankt voor de tip. Hij lijkt mijn muis nog niet te herkennen, maar ik houd jullie op de hoogte.

edit: Mocht je je afvragen waarom ik zo moeilijk doe: Ik kan ook wel heel voorzichtig doen met mijn muis, maar deze functionaliteit is gewoon volstrekt zinloos en overbodig voor mij. Ik vond het heel frustrerend.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/05, 23:54:41 door jopy »

Offline jopy

  • Lid
Re: onhandige 'sneltoetsen' muis
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/05, 23:48:09 »
Het leek misschien een heel triviaal probleempje, maar dat viel flink tegen. Er is geen standaard configuratiebestand of configuratietooltje dat deze instellingen kan wijzigen, het zit in de Xserver ingebakken.

Uiteindelijk heb ik deze oplossing gevonden:

Zoek uit welk id je muis heeft met:
xinput list | grep 'id='
Bekijk de ingestelde knoppen van de muis:
xinput get-button-map <MUIS_ID>
Overschrijf op een harde manier de functionaliteit van de middelste knop (en dus ook het indrukken van beide knoppen tegelijk)
xinput set-button-map <MUIS_ID> 1 0 3
Vervolgens moet je dit commando volgens mij ook nog ergens toevoegen in een init bestand voor de Xserver.
~/.xstartup
Bron:
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Input#Input%20Configuration%20with%20udev%20%28Ubuntu%2010.04%29

EDIT: Ik wacht nog heel hard op een beter alternatief! Ik gebruik de middelste muisknop altijd voor het openen van een link in een nieuw tabblad en het sluiten van een tabblad (in firefox). Ik wil dus eigenlijk de knop niet uitschakelen, maar alleen de 'paste'/'plak' functie van het klembord uitschakelen.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/05, 23:54:08 door jopy »