Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: font managers  (gelezen 803 keer)

font managers
« Gepost op: 2017/09/20, 12:13:04 »
Wie gebruikt er een font manager en is daar tevreden mee?

Er is maar weinig recente informatie over te vinden op internet.
Ik heb Linux Mint en Ubuntu  en daarop geïnstalleerd om te proberen:

- font-manager
- fontmatrix (niet heel overzichtelijk)
- fontypython (loopt bij mij telkens vast)

Op internet is ook een relatief nieuw programma fontbase te vinden, maar die bevindt zich niet in de repo's.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: font managers
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/22, 10:02:57 »
Njah, het loopt hier niet echt storm, zie ik. ^-^
Wel, dat beantwoordt mijn vragen ook.

Ik denk dus nu dat er weinig gebruik wordt gemaakt van font manangers in de Linuxwereld. Niet heel vreems, als je ziet dat er weinig fontprogramma's goed lopen.
Grafici werken graag met afbeeldingen en een grafische interface.
Maar de meeste mensen hier zullen hun fonts beheren door ze naar een mapje te kopiëren.

Komt bij dat de fonts die ik via het softwarebeheer heb geïnstalleerd zich niet via een fontmanager laten verwijderen.
Dus een fontmanager hinkt op 2 benen onder Linux.

Fontbase heb ik ook geïnstalleerd en dat zag er goed uit onder Linux. Onder Windows hield de virusscanner het programma tegen.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: font managers
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/22, 10:54:41 »
Hoi Kirstie,

Niet storm? Ik zat al in de pen toen ik jouw eerste post las. Maar ik was druk met wat anders. Ik liet het even liggen.

Dat hele gedoe met fonts ken ik goed. Ik heb een leuke verzameling, die ik actief gebruik. Dan wil je voor een bepaald werk natuurlijk op zoek naar een passend lettertype, waarbij originaliteit en passend voor het werk (als voorbeeld) argumenten kunnen zijn.

Daar zou een goede font manager een erg handige toepassing zijn, maar die doen niet wat ik wil. Dus ga ik de uitstraling van een bepaald font na door in Scribus het font van een tekstvak te veranderen naar het font dat ik op basis van mijn kennis van mijn eigen verzameling fonts op het oog heb. Is het niet wat ik dacht, dan ga ik verder kijken.

Niet bepaald erg intelligent dus - alles handmatig, maar zo vaak komt het ook weer niet voor. Ik ben nu wel terughoudend met het uitbreiding van mijn fontverzameling, anders kan ik het niet meer goed overzien.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: font managers
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/22, 11:56:32 »
Hahaa! Toch een font-manager-wens alhier.
Wat moet voor jou een fontmanager doen, Just?

Ik vond dat Fontbase een heel interessant alternatief.
Maar ik geloof dat het een online programma/app is, waarbij je pc dus een verbinding maakt op afstand en ook gescand wordt.
Lijkt me niet zo eenvoudig te controleren wat er dan gebeurt, dus tja riskant.

Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: font managers
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/22, 14:04:20 »
Hoi Kirstie,

Wat hij moet doen.? Het font installeren en deïnstalleren waar ik dat wil, het tonen in de context van mijn keuze om mijn keuzes te checken en een overzicht bieden om mijn eerste keuze vlot te kunnen maken. Zoiets.

Ik kan een Appimage krijgen van dat Fontbase. Ik zal hem eens proberen op mijn oude laptop.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: font managers
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/22, 16:25:03 »
Ah een fontmanager die binnen andere contexten jouw keuzes laat zien. Dat ken ik niet inderdaad.
Je kunt wel zelf groepen aanmaken meestal.
In FontManager kun je aangeven welke persoonlijk mappen hij moet doorzoeken.

Fontbase heeft geen rootaccess nodig. Ik snap het niet.
Onder Windows maakte het programma een internetverbinding en was het geen alleenstaand programma.
De makers leggen het niet lekker uit op de site.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: font managers
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/22, 16:46:46 »
Hoi Kirstie,


Fontbase heeft geen rootaccess nodig. Ik snap het niet.
Onder Windows maakte het programma een internetverbinding en was het geen alleenstaand programma.
De makers leggen het niet lekker uit op de site.

Als je het hebt over die Appimage, dan is het logisch. Dat draait in je thuismap. Het systeem zelf wordt er niet door geraakt. Het is allemaal userspace. Zo heet dat tegenwoordig toch? Dan is er geen beheerderstoestemming vereist. Geen enkele andere gebruikers heeft dat programma dan en ook nergens last van.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: font managers
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/23, 07:43:34 »
Ik gebruik font-manager enkel om alle niet gebruikte (en soms exotische) fonts AF te zetten zodat in LibreOffice het keuzeveld met fonts korter en overzichtelijker wordt.

groeten van Michael.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: font managers
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/23, 14:04:46 »
Ik gebruik geen fontmanager. En dat bevalt me prima.

Fonts staan in /usr/share/font
En ik manege ze door ze daarbinnen over sub-mappen te verdelen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: font managers
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/24, 09:42:29 »

Als je het hebt over die Appimage, dan is het logisch. Dat draait in je thuismap. Het systeem zelf wordt er niet door geraakt. Het is allemaal userspace. Zo heet dat tegenwoordig toch? Dan is er geen beheerderstoestemming vereist. Geen enkele andere gebruikers heeft dat programma dan en ook nergens last van.

@ Just
Ik heb die FontBase nog eens onder Windows aangezet, maar dan zonder internetverbinding. Dan werkt het toch ook. Waarom hij dan standaard een internetverbinding maakt, is me een raadsel.

En inderdaad onder Linux werkt alles in de gebruikersmap.
Maar gaat het programma dan ook online? En dat kan dan niet schadelijk zijn? In dat geval is het wel een interessante app.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: font managers
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/24, 11:32:30 »
Hoi Kirstie,

Dat Fontbase is een leuk ding, maar nog niet erg af. De GUI is behoorlijk afwijkend van andere programma's, al is er goed mee te leven.

Er is een preview mogelijkheid met een behoorlijk stuk tekst. Leuk. Maar er is totaal geen documentatie van, dus dat wordt uitproberen.

Voor wat betreft internet gaat het programma zelf op zoek naar vrij verkrijgbare fonts. Dat is op zich best geinig. Ik zie daar ook geen narigheid in - op een Linux bak dan. Het programma heeft eigenlijk wel wat. Ik zal hem laten staan en er bij gelegenheid mee werken. En eens kijken of ik wat documentatie van kan vinden, desnoods in de broncodes

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021