Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hét Softwaretopic: welke programma's moet iedereen volgens jou eens bekijken?  (gelezen 354801 keer)

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #475 Gepost op: 2014/10/08, 14:17:12 »
Alleen Basket wordt niet echt meer onderhouden en bovendien is het een KDE-programma. Is geen ramp, maar een niet-KDE-gebruiker mijdt dat meestal vanwege het grote aantal extra pakketten.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #476 Gepost op: 2014/10/08, 15:05:14 »
Alleen Basket wordt niet echt meer onderhouden en bovendien is het een KDE-programma. Is geen ramp, maar een niet-KDE-gebruiker mijdt dat meestal vanwege het grote aantal extra pakketten.

Het grote aantal extra pakketten! dan had het maar geen computer moeten worden, en de HD schijven zijn tegenwoordig ook groot genoeg, dus ik zie het probleem er niet van in.  =D =D

En een goed werkend programma, wat moet je daar dan nog aan veranderen? tenzij dat je graag aan een werkverschaffing project wil werken!  =D

Het is voor mij een prima vervanger van de Pim Manager onder Win7 die ook gratis is maar helaas niet voor Linux is geschreven. Alles onder enigenbeheer en vergelijkbaar met OneNotes waar MS al je data gegevens controleert en er mee doet wat hun goed dunkt, mij niet gezien meer  bij MS!  :-*

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #477 Gepost op: 2014/10/08, 15:15:58 »
Ach, ieder zo zijn eigen mening over OneNote/MS. Ik heb geen haat tegen MS en OneNote Online werkt perfect voor mij in elke browser en is behoorlijk beveiligd :) Geen discussie daarover graag, ik respecteer ook jou mening ;)

Maar goed, wat het probleem is het KDE-programma's? Nou, niet de schijfruimte. Natuurlijk heb je die zat tegenwoordig. Maar het betekent ook dat er meer diensten op de achtergrond draaien van KDE en meer menu entries. Voor jou wellicht geen probleem, maar het is een feit dat dat gebeurt dus daarom noem ik het. Doe er mee wat je (in het algemeen 'je') wilt.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #478 Gepost op: 2014/10/08, 15:59:06 »
Ach, ieder zo zijn eigen mening over OneNote/MS. Ik heb geen haat tegen MS en OneNote Online werkt perfect voor mij in elke browser en is behoorlijk beveiligd :) Geen discussie daarover graag, ik respecteer ook jou mening ;)

Maar goed, wat het probleem is het KDE-programma's? Nou, niet de schijfruimte. Natuurlijk heb je die zat tegenwoordig. Maar het betekent ook dat er meer diensten op de achtergrond draaien van KDE en meer menu entries. Voor jou wellicht geen probleem, maar het is een feit dat dat gebeurt dus daarom noem ik het. Doe er mee wat je (in het algemeen 'je') wilt.

Bedankt voor de toelichting, en ik haat ook geen MS alleen maken zij teveel gebruik van al je gegevens. En dat wil ik dus niet, maar dat moet een ieder voor zich zelf bepalen.  =D

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #479 Gepost op: 2014/10/08, 20:24:33 »
Misschien Zim? :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #480 Gepost op: 2014/10/08, 20:58:48 »
Misschien Zim? :)

Leuk programma, ben er nu even mee bezig en dit lijkt mij heel geschikt.
Bedankt voor deze tip.  =D

Offline Ramana

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #481 Gepost op: 2014/10/09, 07:49:56 »
Voor notities en (vertrouwelijke) gegevens is CherryTree ook prima. Voordeel is dat alle gegevens in één versleuteld bestand worden opgeslagen en niet in tientallen deelbestanden zoals Basket doet.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #482 Gepost op: 2014/10/09, 12:15:32 »
Voor notities en (vertrouwelijke) gegevens is CherryTree ook prima. Voordeel is dat alle gegevens in één versleuteld bestand worden opgeslagen en niet in tientallen deelbestanden zoals Basket doet.

Het wordt nu wel erg moeilijk voor mij om nu te gaan uit zoeken wat nu het beste voor mij werkt.
Deze is ook heel mooi en met het voordeel dat als je een hyperlink uit een txt bestand heb geïmporteerd hij dan ook tegelijk er naar toe gaat als je er op klikt.

Wat ik nog eigenlijk zoek is zo zelfde soort programma maar dat het ook dan de afbeeldingen mee kopieert bij voorbeeld uit een webpagina, dus alles wat ik daar selecteer het dan 1 op 1 over plaats, net zoals in Evernote of in de Pim manager.

Bij deze ook vriendelijk bedankt voor deze tip.  =D

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #483 Gepost op: 2014/10/09, 12:47:45 »
Dan is Lifeograph een programma voor jou.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #484 Gepost op: 2014/10/09, 13:16:09 »
Dan is Lifeograph een programma voor jou.

Hoe benader ik dat programma?, als ik het via het Softwarecentrum installeer, dan staat er na de installatie dat je het programma van uit het terminal venster moet op starten. Maar als ik dan Lifeograph daar in voer dan zegt het dat het niet gevonden kan worden?.

Bij voorbaat vriendelijke dank voor de te nemen moeite,
Henk

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #485 Gepost op: 2014/10/09, 13:55:51 »
Vreemd, want het is gewoon een grafisch programma... Misschien moet je even herstarten en dan staat ie wellicht in het menu?

Offline PKing

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #486 Gepost op: 2014/10/09, 14:03:29 »
Vaak geeft het softwarecentrum na installatie bij "informatie" gewoon aan waar het porgramma staat in het menu....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #487 Gepost op: 2014/10/09, 15:35:51 »
Vaak geeft het softwarecentrum na installatie bij "informatie" gewoon aan waar het porgramma staat in het menu....

Hier gaf het aan dat ik van uit de terminal moest opstarten, en hij is nergens te vinden bij het programma menu!

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #488 Gepost op: 2014/10/09, 15:36:27 »
Vreemd, want het is gewoon een grafisch programma... Misschien moet je even herstarten en dan staat ie wellicht in het menu?

Helpt ook niet!

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #489 Gepost op: 2014/10/09, 15:39:20 »
Met Alacarte (menu-edit) maakt je hem zo in het menu.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #490 Gepost op: 2014/10/09, 15:43:31 »
Daarom installeer ik altijd via Synaptic. Softwarecentrum vind ik echt helemaal niet fijn.

Femke ik heb je goede raad opgevolgd en een herinstallatie in Synaptic uitgevoerd, en toen werkte het in het Terminal venster wel.
Alleen pakt het programma de tekst uit een html en dus ook niet de images, en verder zitten er niet veel mogelijkheden in wat betreft de layout en het invoegen van images.

Dus wat dat betreft vind ik tot nu toe het CherryTree programma nog het beste wat ik tot nu toe gezien heb.
Maar mochten er betere zijn dan hou ik mij nog steeds aan bevolen.

Vriendelijke groet,
Henk

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #491 Gepost op: 2014/10/09, 21:06:15 »
Probeer anders eens de deb van de nieuwste; die heeft ook weer wat meer functies gekregen, las ik.

64-bit: https://packages.debian.org/sid/amd64/lifeograph/download
32-bit: https://packages.debian.org/sid/i386/lifeograph/download

(het is een pakket van de Debian-site, maar werkt ook op Ubuntu)

Of als je een beetje avontuurlijk bent, kun je ook de RC van de aankomende versie proberen, die ook een iets moderner interface heeft enzo: https://launchpad.net/lifeograph/trunk/1.2.0.rc/+download/lifeograph-1.2.0.rc1.tar.gz
(compileren ervan is simpel; cmake . && make && sudo make install)
Eigenlijk ziet die 1.2.0 RC er goed uit, ik zal zelf eens kijken of het handig is voor notities die ik persé offline moet hebben (waar OneNote Online dus niet offline kan op Linux :P).
« Laatst bewerkt op: 2014/10/09, 21:09:20 door Vistaus »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #492 Gepost op: 2014/10/09, 21:59:07 »
Alle 2 de deb files geprobeerd maar alle 2 geven zij een fout melding dat ze niet kunnen installeren. Maar ieder geval bedankt voor de moeite.

Vandaag voor het eerst kennis gemaakt met dit programma CherryTree versie 0.32.0

En ook tegelijk de nieuwste versie geïnstalleerd namelijk versie 0.35.1
Laat dat nu ook perfect werken met de Deb file om die gewoon te laten herinstalleren via het Softwarecentrum zo dat je altijd zelf de nieuwste up-date op kan halen als die er is, je kan het zelf ook in stellen dat het tegelijk op de up-date controleert zodra je het programma op start.
Tevens zit er ook een ALT en Asci codes tabel in die je zelf ook nog kunt uitbreiden, zo dat het werken met Linux toch wel een stuk makkelijker word om dat je in Linux geen alt code kunt gebruiken zoals in Windows maar nu dus wel op een gemakkelijke manier.

Bron: http://www.giuspen.com/cherrytree/
 

Offline Michiel

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #493 Gepost op: 2014/10/09, 22:14:33 »
mijn ui_progjes zijn:
- Synaptic package manager
- Opera
- FireFox
- Chromium
- Skype
- Team Viewer
- Filezilla
- Gnome Commander
- Glipper
- Thunderbird
- Leafpad
- Xara
- gLabels (dymo)
- gPHPEdit
- Meld Diff Viewer
- Searchmonkey
- Unetbootin
- Grsync
- voor printen had ik hplip, tools en al... mja, nu een HP m401dw > ideaal! stekker erin > via touchscreen ff aanmelden op wifi-netwerk > klaar!
printen binnen 2 sec. vanuit slaapstand
:)

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #494 Gepost op: 2014/10/09, 22:27:48 »
Alle 2 de deb files geprobeerd maar alle 2 geven zij een fout melding dat ze niet kunnen installeren. Maar ieder geval bedankt voor de moeite.

Vandaag voor het eerst kennis gemaakt met dit programma CherryTree versie 0.32.0

En ook tegelijk de nieuwste versie geïnstalleerd namelijk versie 0.35.1
Laat dat nu ook perfect werken met de Deb file om die gewoon te laten herinstalleren via het Softwarecentrum zo dat je altijd zelf de nieuwste up-date op kan halen als die er is, je kan het zelf ook in stellen dat het tegelijk op de up-date controleert zodra je het programma op start.
Tevens zit er ook een ALT en Asci codes tabel in die je zelf ook nog kunt uitbreiden, zo dat het werken met Linux toch wel een stuk makkelijker word om dat je in Linux geen alt code kunt gebruiken zoals in Windows maar nu dus wel op een gemakkelijke manier.

Bron: http://www.giuspen.com/cherrytree/
 
Ben benieuwd naar je ervaringen ook in relatie tot de andere programma's (zim etc.)
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline PKing

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #495 Gepost op: 2014/10/10, 07:42:57 »
Misschien een rare vraag maar waarom bijvoorbeeld meerdere browsers gebruiken, of ben ik gewoon te oud en ga van het standpunt uit "als het werkt niet aankomen" :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #496 Gepost op: 2014/10/10, 08:14:29 »
Misschien een rare vraag maar waarom bijvoorbeeld meerdere browsers gebruiken, of ben ik gewoon te oud en ga van het standpunt uit "als het werkt niet aankomen" :-*

Haha dat vroeg ik mij ook al af ,benieuwd op zijn antwoord ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Michiel

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #497 Gepost op: 2014/10/10, 09:53:27 »
Waarom meerdere browsers:
Welnu, dan kan ik de boel beter gescheiden houden.
Soms werk ik aan meerdere cloudservers tegelijkertijd en dan moet ik WHM/cPanel via een browser benaderen.
Ik hou per browser vast aan een bepaalde cloudserver, ik selecteer nu eigenlijk op kleur (v/d browser).

Hoop dat jullie dit kunnen volgen :)

Offline PKing

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #498 Gepost op: 2014/10/10, 10:05:18 »
Lol kan het nog net volgen (denk ik), maar sinds de komst van bladwijzers/tabbladen zou dat toch niet meer nodig zijn lijkt mij.
Ik zou gewoon bladwijzers op de werkbalk van FF zetten met duidelijke namen/iconen.
Maar goed als het voor jou werkt lekker zo laten.... :laugh:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Michiel

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #499 Gepost op: 2014/10/10, 10:10:13 »
Elke browser zit al helemaal vol met tabs
Ook dat is een reden om meer browsers te willen gebruiken.

Tis zo gekomen omdat ik vroeger websites checkte in tig browsers om te zien of elke browser mijn code_gepruts aan kan :D
Nu kan je daar browsershots oid voor nemen.