Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hét Softwaretopic: welke programma's moet iedereen volgens jou eens bekijken?  (gelezen 354691 keer)

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #450 Gepost op: 2014/08/15, 11:40:29 »
SMTube werk inderdaad wél. Men moet het maar weten...

In Windows moet je ook maar net weten welk programma goed is en welke niet. Zelfde op OSX. Zelfde op AmigaOS4, Haiku, Android, iOS, SailfishOS, etc., etc.
Ja, maar 't is dus een algemeen probleem, wat aangepakt zou kunnen worden. Heel lastig overigens,
want je zou toch raar opkijken als de repo's plotseling een kwart zo groot zouden zijn.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #451 Gepost op: 2014/08/15, 11:46:32 »
Hallo,in windows moet je daar ook zelf voor zorgen...
Ja. Daar geldt het ook.
Maar hier in de Linuxsfeer hebben we repositories en daar is het aan te bevelen. ;)

Op andere OS'en heb je ook (een soort van) repositories. Windows 8.x heeft een App Store, OSX heeft een App Store, AmigaOS4 heeft een App Store, Haiku heeft een package manager met repositories, Android heeft een App Store, iOS heeft een App Store, SailfishOS heeft een App Store, enz.

Maar goed, ben het wel met je eens dat het een algemeen probleem is wat aangepakt zou kunnen worden. Misschien een artikel in onze documentatie over aan te bevelen software?

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #452 Gepost op: 2014/08/15, 12:08:37 »
Vistaus schreef:
Citaat
Op andere OS'en heb je ook (een soort van) repositories. Windows 8.x heeft een App Store, OSX heeft een App Store, AmigaOS4 heeft een App Store, Haiku heeft een package manager met repositories, Android heeft een App Store, iOS heeft een App Store, SailfishOS heeft een App Store, enz.
Nou, daar geldt dat wenselijke corrigeren dan ook naar mijn idee. ;)

Citaat
Maar goed, ben het wel met je eens dat het een algemeen probleem is wat aangepakt zou kunnen worden. Misschien een artikel in onze documentatie over aan te bevelen software?
Bijvoorbeeld. Mij lijkt ook heel goed: een altijd up to date artikeltje 'bij interesse te downloaden uit de repo'. Met overzichtelijke lijsten en waarderingen.
Dat zou echt een verfrissing geven voor (LKXM)Ubuntu-achtigen. ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/08/15, 12:11:04 door rijnsma »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #453 Gepost op: 2014/08/15, 16:30:17 »
Citaat
Maar goed, ben het wel met je eens dat het een algemeen probleem is wat aangepakt zou kunnen worden. Misschien een artikel in onze documentatie over aan te bevelen software?
Bijvoorbeeld. Mij lijkt ook heel goed: een altijd up to date artikeltje 'bij interesse te downloaden uit de repo'. Met overzichtelijke lijsten en waarderingen.
Dat zou echt een verfrissing geven voor (LKXM)Ubuntu-achtigen. ;)
Een artikel verouderd snel en geeft slechts de mening van een (klein aantal) auteur(s).
Hiervoor is sinds een aantal jaren het beoordelingen systeem in het Ubuntu softwarecentrum geïntroduceerd. Behalve een waardering (1 tot 5 sterren) kan daar iedereen ook een opmerkingen over de software kwijt. Zo kan iedereen eenvoudig meewerken aan een oplossing voor dit probleem.

In het Ubuntu softwarecentrum is te zien dat de normale Minitube (geen vrije software) maar 3 sterren scoort en smtube (open source) 4 sterren. De speciale Minitube-ubuntu scoort ook 4 sterren.

Uiteraard is het voor dit systeem belangrijk dat gebruikers zo veel mogelijk beoordelingen geven. Voor smtube was er bijvoorbeeld nog geen beoordeling in de Nederlandse taal gegeven, wel in andere talen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #454 Gepost op: 2014/08/15, 16:59:22 »
testcees schreef:
Citaat
Een artikel verouderd snel en geeft slechts de mening van een (klein aantal) auteur(s).
Hiervoor is sinds een aantal jaren het beoordelingen systeem in het Ubuntu softwarecentrum geïntroduceerd. Behalve een waardering (1 tot 5 sterren) kan daar iedereen ook een opmerkingen over de software kwijt. Zo kan iedereen eenvoudig meewerken aan een oplossing voor dit probleem.
Ja, prachtig, maar het klopt vaak niet helaas, zoals je zelf ook al een beetje aangeeft. (Zo kan een software
het doen in 12.04, maar niet meer in 13.10  wat ook vaak zo is als we de beoordelingen mogen geloven. En dan gaat men negatief doen: "Ubuntu altijd" lees je dan enz. Beter niet..)
En ik heb het verder niet zozeer over juichkreten of het omgekeerde, waar het meeste aan oordelen uit bestaat.
Ik zou gewoon gedegen mededelingen willen zien. En liefst er uit, wat niet of krakemikkig werkt (want daar ging het om; zonder negatief te willen doen: de repo zit vol met spul wat daar niet echt hoort terwijl wel wordt geschermd met aanzienlijke getallen software in diezelfde repo. Beter niet.)

Verder kan je de beoordeling in de diverse installers zelf vaak niet kwijt. Met apt enz. is dat al helemáál niet aan de orde. Ik ervaar wat je noemt niet als DE oplossing, hoewel de poging schoon is.

Voor de rest van wat je schrijft heb je gelijk naar mijn idee.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/08/15, 17:01:38 door rijnsma »

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #455 Gepost op: 2014/08/15, 20:13:03 »
@testcees: Verouderen? Ik stelde voor de Documentatie ervoor te gebruiken. Jij als wiki-beheerder zou toch moeten weten dat informatie daar altijd door iedereen kan worden aangepast en dus up-to-date kan worden gehouden...

@rijnsma: Bij Minitube is het zelfs erger want die moet up-to-date worden gehouden. Als YouTube iets wijzigt waardoor Minitube niet (goed) meer werkt, dan moet de dev de wijziging ook doorvoeren en een nieuwe versie uitbrengen en kan Minitube dus enige tijd onbruikbaar zijn. SMTube, daarentegen, werkt met een soort van script. Als YouTube iets wijzigt, dan voert de maker de wijziging direct door en meldt SMTube zelf dat er een nieuwe versie van het script is, vraagt of jij het wilt bijwerken, waarna ie het automatisch bijwerkt. Ongeacht of je wel of niet de laatste versie van SMTube hebt. Veel makkelijker en sneller dus en zo blijft SMTube het altijd doen en hoef je dus niet persé de nieuwste versie ergens vandaan te halen.
Dat kan dus ook verklaren waarom sommige reviews melden dat Minitube het niet meer doet, terwijl SMTube het altijd doet.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/15, 20:16:14 door Vistaus »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #456 Gepost op: 2014/08/15, 21:22:24 »
Alle constructiefs is meegenomen, Vistaus.  ;) En het zou kunnen gelden voor behoorlijk wat software.
Ik zie het (vaak terechte) geklaag in die beoordelingen in die software-centers. Dat kan vast beter..!

Even programma noemen, dat ik graag gebruik:
Ik vind exaile een beetje raar, maar 'n leuk muziek-programma. Vooral ook omdat Streamripper er in zit
als plugin.
Een aantal soundrecorders doen het in 14.04 plotseling niet meer. In 12.04 (13.xx weet ik niet.) was dat goed.
Denk aan QARecord (heel jammer) of Soundrecorder of Kwave, dus van die eenvoudige opnemers.
Alleen Mhwaveedit en Audacity heb ik nog beschikbaar (via Pulse dan).
Met exaile is ook heel simpel via een knopje met Streamripper op te nemen in brokjes of als hele file,
dus dat maakt drie softwaretjes voor geluid vastleggen. Dan blijft er nog een béétje reserve.
Verder kan er van alles met het programma, heel soepel.

Dan nog:
Ikzelf zou Jack wel eens willen zien werken. Het is mij jaren terug wel gelukt, maar toen was gelijk blijvend alle (Alsa)-geluid weg. Dat heeft mijn animo beperkt met Jack.
En verder is het mij nooit gelukt iets zinnigs te doen met Jack.
Handleidingen helpen niet. Maar dat ligt wellicht aan mij.  :)  ??

Het is wel heel belangrijke en nuttige software voor een wat meer profi verwerken van geluid.
Misschien, dat dat eens kant en klaar werkend en met een goede simpele handleiding in de diverse
smaken Ubuntu zou kunnen worden gestopt?

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #457 Gepost op: 2014/08/15, 21:35:31 »
Soundrecorder is qua versie verouderd in 14.04 dus mogelijk dat ie het daarom niet meer goed doet... de nieuwste versie installeren schijnt te helpen.

Voor prof-muziekproductie hebben we al een topic met veel info: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=36090.0

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #458 Gepost op: 2014/08/15, 21:44:58 »
Ik ga het weer eens bekijken. Maar in Linux Lite 2 (basis (K)Ubuntu) dat ik pas redelijk uitvoerig heb
getest en een poosje heb gebruikt werkte hij nog steeds niet, wát ik ook uithaalde.
En mijn nieuwsgierigheid betreft dus waarom plots op z'n minst DRIE recorders het niet meer doen..
Dat geeft een lichte ongemakkelijkheid. En dat ken ik wel een beetje van Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/15, 21:49:10 door rijnsma »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #459 Gepost op: 2014/08/15, 21:51:14 »
Citaat
Voor prof-muziekproductie hebben we al een topic met veel info: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=36090.0
Ik heb het helemaal zitten uitspitten, Vistaus.
Maar gewoon om soepel mee te werken is het voor mij nog niet.

Dank voor je attentie overigens.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/08/15, 21:53:07 door rijnsma »

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #460 Gepost op: 2014/08/15, 22:00:29 »
Ik doe zelf niet aan professionele muziekproductie dus ik weet niet in hoeverre het goed te volgen is in dat topic, maar het is in ieder geval een startpunt voor als je meer info wilt. Graag gedaan :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #461 Gepost op: 2014/08/15, 23:41:38 »
Verouderen? Ik stelde voor de Documentatie ervoor te gebruiken. Jij als wiki-beheerder zou toch moeten weten dat informatie daar altijd door iedereen kan worden aangepast en dus up-to-date kan worden gehouden...
Iedereen kan onze wiki aanpassen maar de Documentatie wiki is (naar mijn mening) vooral geschikt voor artikelen over specifieke onderwerpen of programma's. Er zijn eerder initiatieven geweest voor dit soort “verzamel-pagina's” die snel verouderde. In de praktijk komt de bijdrage toch van een beperkt aantal personen. Dat aantal valt helemaal in het niet bij het aantal personen die een beoordeling (kunnen) geven in het Ubuntu softwarecentrum! :)

Het is (naar mijn mening) beter om het beoordelingen systeem in Ubuntu softwarecentrum te promoten. Alle Ubuntu gebruikers (wereldwijd) kunnen programma's een beoordeling geven en eventueel een opmerking maken. Je kan eenvoudig filteren op opmerkingen van Nederlandstalige gebruikers, soms goed/leuk om te lezen. Aan de beoordelingen is af te lezen wat populaire en gewaardeerde programma's zijn.

Alles wat nodig is, is een Ubuntu (Launchpad) Login (https://login.ubuntu.com/, ook nodig voor de wiki). Vervolgens wijst het Ubuntu softwarecentrum zich vanzelf. Leuk om te zien dat veel gebruikers hier al aan meedoen en zo andere gebruikers helpen en iets terug doen naar ontwikkelaar(s) en pakketbouwers.
Alle constructiefs is meegenomen, Vistaus.  ;) En het zou kunnen gelden voor behoorlijk wat software.
Ik zie het (vaak terechte) geklaag in die beoordelingen in die software-centers. Dat kan vast beter..!
Beoordeel vooral programma's die het waard zijn. ^-^

Klagen heeft weinig zin en het beoordelingssysteem is er niet om programmabugs te melden. Daarvoor zijn efficiëntere kanalen zoals Launchpad.

Nogmaals, iedereen kan de Documentatie wiki aanpassen dus als iemand een goed idee heeft voor een nieuwe pagina kan je die maken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #462 Gepost op: 2014/08/15, 23:59:47 »
testcees schreef:
Citaat
Beoordeel vooral programma's die het waard zijn. ^-^
Sommige kan je niet beoordelen, ook al zouden ze het misschien waard zijn, omdat ze niet  of slecht werken.
Vaak weet je niet waardoor.. Door het OS of toch het program. Of drivers? Of....
Citaat
Klagen heeft weinig zin en het beoordelingssysteem is er niet om programmabugs te melden. Daarvoor zijn efficiëntere kanalen zoals Launchpad.
Nee, want dan blijft het programma installable en kan iedereen zijn tanden erop gaan breken, omdat men niet alles kan weten.
Het moet even uit de repo tot het gereed voor gebruik is, vind ik.
Verder is elke kritiek welkom. Alleen zó komt het verder en blijft het niet hangen...
Citaat
Nogmaals, iedereen kan de Documentatie wiki aanpassen dus als iemand een goed idee heeft voor een nieuwe pagina kan je die maken.
Linux-info is gewoon heel erg verspreid over het web. Geloof me, ik zit hier soms dagen te graven op het web naar dingen. En jammer vaak....

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #463 Gepost op: 2014/08/16, 00:04:48 »
@rijnsma: Nuja, in onze Documentatie staat een hele hoop en op Pjotr's site ook. Misschien niet alles wat jij zoekt, maar meer dan genoeg voor een beginnende gebruiker :)

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #464 Gepost op: 2014/08/16, 00:33:23 »
Het is heel prima hoor.  :) Ik ben dagelijks heel gelukkig met dit soort gereedschap.
Maar ik dacht: laat ik eens wat aantippen. 

Laat je niet afleiden door mijn opmerkingen.;)

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #465 Gepost op: 2014/08/16, 11:38:25 »
Ik laat me daar wel door afleiden want als oudgediend Ubuntu-NL community member en Webteam-lid zet ik me graag in om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor gebruikers en denk dus ook graag mee met dingen :)

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #466 Gepost op: 2014/08/16, 11:40:48 »
 ;)


« Laatst bewerkt op: 2014/08/17, 14:32:34 door rijnsma »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #467 Gepost op: 2014/08/17, 14:33:16 »
Foutje gemaakt. Sorry. Kan weg.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/17, 14:39:30 door rijnsma »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #468 Gepost op: 2014/08/17, 14:36:52 »
Ik heb nog een kleine aanrader:
Als je Streamtuner 2 een (heel) leuk ding vond (doet in de oude versie niet veel meer, heel irritant), dan
kun je een redelijk werkzame versie hier: http://milki.include-once.org/streamtuner2/  vinden.

Veel gebruikt Shoutcast ontbreekt om moverende redenen..

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #469 Gepost op: 2014/08/24, 10:28:58 »
Remastersys was een fantastisch en voor mij essentieel script (een vorm van backup, zodat je je
systeem op een andere (kleinere) partitie of een andere computer kan zetten. (Clonezilla is perfect, maar kan dát niet.)

Dus simpel een opstartbare ISO van het systeem. Van dat soort tools zijn er niet veel. Relinux
werkt niet goed voorzover ik kan overzien.

Alleen ben ik er niet geheel zeker van, dat Remastersys nog goed werkt.
De maker onderhoudt het niet meer en laatst startte ik een ISO op van dvd en ook van USB-sleutel, waarbij de
netconnectie niet meer werd gemaakt, ook niet na een install van het OS. Dus dat was dan dat... :(
« Laatst bewerkt op: 2014/08/24, 10:32:58 door rijnsma »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #470 Gepost op: 2014/08/26, 21:51:34 »
heb jij duidelijk uitleg kunnen vinden over dat clonen? vind het vaag werken
is clonen in darktable ook mogelijk en zo ja, hoe?

Ik gebruik nu al meer dan een jaar Darktable (als RAW-verwerker naast Digikam (dat ik al jaren gebruik)).
In Darktable is géén cloning mogelijk, maar er is wel een soort vlekkenverwijderaar.

Je kan in DT wel degelijk m.b.h.v. een zogenaamd masker aanpassingen doorvoeren, maar clonen in de klassieke zin van het woord is bij mijn weten niet mogelijk.

Nu ja, als ik echt zeer lokaal wil werken gebruik ik GIMP.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #471 Gepost op: 2014/09/19, 09:57:13 »
Voor iedereen die niet genoeg cloud opslag heeft is er nu ook MEGA : mega.co.nz
Deze opslagdienst bied 50GB gratis opslag en kan ook synchroniseren met de MEGA map in *ubuntu.
Alles is te installeren via een .deb bestand, dus geen moeilijke dingen voor de leek.
Deze dienst is voortgekomen uit de terziele gegane dienst Megaupload.
Het werkt goed dus ik zou zeggen voor wie er interesse in heeft, give it a go!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #472 Gepost op: 2014/10/07, 22:42:25 »
Zelf gebruik ik dolgraag OneNote Online, maar voor wie een offline notitie-applicatie zoekt die wat meer kan, dan is Lifeograph een aanrader: http://lifeograph.sourceforge.net/wiki/Main_Page
Zit gewoon in het Ubuntu Softwarecentrum :)

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #473 Gepost op: 2014/10/08, 11:19:58 »
Is OneNote Online niet van MS?

Ja. Gratis en werkt in elke browser op elk platform :)

EN dat Lifeograph, is dat een soort van dagboek? Ik zoek eigenlijk een dagboek proggie.

Ja, het is een dagboek-/notitie-proggie :) Als je een doodsimpel dagboek zoekt (dus waar je gewoon in kan schrijven op een dag die je aanklikt enzo, zonder veel mogelijkheden, dan is Almanah (ook uit het Softwarecentrum) wellicht een beter proggie voor je ;))

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #474 Gepost op: 2014/10/08, 12:04:11 »
Is OneNote Online niet van MS?

EN dat Lifeograph, is dat een soort van dagboek? Ik zoek eigenlijk een dagboek proggie.

Misschien is dan de onderstaande geschikt, ik vind het een prima progje,

BasKet Note Pads zit ook in het Softwarecentrum.