Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hét Softwaretopic: welke programma's moet iedereen volgens jou eens bekijken?  (gelezen 354961 keer)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #400 Gepost op: 2014/04/04, 20:00:08 »
LichtZone, bevalt me uitstekend en zal ik zeker aanbevelen. =D

 :), heel fijn programma. Vooral het maken en bewerken van zones (selecties) gaat prima.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #401 Gepost op: 2014/04/05, 10:30:54 »
Ja,nou en?Kan je toch downloaden?Ik had het vroeger ook,maar was eigenlijk onnodig omdat mijn fototoestel al meteen een Jpeg foto er van levert.
Mijn toestel kan ook jpeg foto's leveren, ik wil echter een foto in RAW formaat omdat je dan alleen onbewerkte data hebt. Is meer werk natuurlijk, echter is voor mij een hobby. Als je alleen jpeg formaat foto's hebt is GIMP een prima programma. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wilfried

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #402 Gepost op: 2014/04/05, 13:56:36 »
Gimp is een geweldig programma  zeker vanaf 2.8 ,om diverse creatieve projecten mee te maken , laat je creativiteit de vrije loop en het kan er allemaal mee. ik gebruik zowel fotoshop elements  ooit gekocht(alleen hierom heb ik nog een dualboot met windows :P),  is verschrikkelijk goed ,maar Gimp reikt verder,  meer in de richting van photoshop cs  met als voordeel  het is open source (gratis) en werkt ook super goed samen  met andere linux programma's (bijv bewerken van je afbeelding in een tekst document van L .O.  Ook je svg  vector bestanden   pakt Gimp moeiteloos op ).
ik gebruik sinds versie 9-10 Ubuntu, ben helemaal om, gebruik bijna nooit meer Windows :P,  ook mijn gezin is inmiddels zo vertrouwd hiermee dat de windows gerelateerde programma's ook al zijn daar goede bij  niet meer worden gebruikt.
Wat betreft light zone ,het programma is zeer goed in Raw verwerking  (en Raw is waar ik in werk omdat een raw afbeelding simpelweg veel meer,  zeg maar alle informatie welke op de sensor van de camera valt  opslaat , iets wat bij jpeg omzetting door de camera ongeveer met de helft wordt terug gebracht, en dat is erg jammer wanneer je  als hobby fotograaf het maximale uit je afbeelding wil halen)
Ik gebruik ook (sterker nog, meestal)Darktable versie 1.4..1 en geloof me die is zeeeeer uitgebreid maar ook wel wat ingewikkeld . hier bied light zone een zeer goede aan vulling snel intuitief  begrijpbaar en eventueel op de website goed info 
zeker als je met Raw formaat werkt een welkome aanvulling en aanrader .. 
Een heel verhaal, schrap hem maar rustig. maar ik wilde dit even zeggen .met dank aan allen die  zich inzetten om met LINUX en de vele open source projekten
heel mooie dingen doen ^-^.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #403 Gepost op: 2014/04/10, 18:24:39 »
Asjeblieft geen versie 2,8!Zit je een tijd te wachten zeg voor dat alles weer uit de cloud is gedownload!Nee,dankje..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #404 Gepost op: 2014/04/18, 23:21:52 »
Gimp werkt idd prima, ook met raw, je moet dan wel eerst Gimp-Ufraw installeren.  Veel photoshoppers zweren bij hun photoshop, maar ik zou wel eens willen weten wat zij kunnen wat ik niet kan met Gimp. En dat voor de prijs van € 0.00 tegenover minimaal € 800 voor Photoshop.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #405 Gepost op: 2014/04/18, 23:39:09 »
In Ubuntu 14.04 wil je beslist DVD-brandprogramma Xfburn installeren. In de pakketbronnen van 14.04 zit een nieuwe versie van Xfburn, met veel kleine verbeteringen en foutreparaties.

Xfburn is veel betrouwbaarder dan de standaard Brasero (een beruchte DVD-verpester) en sleept weinig vervuiling mee bij installatie, omdat Xfce verwant is aan Gnome.  :)

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #406 Gepost op: 2014/04/18, 23:45:02 »
Ik heb Xfburn al geinstalleerd in 14.04 en ga hem binnenkort eens uitproberen. Ik moet wel zeggen dat ik in het verleden weinig problemen had met Brasero.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #407 Gepost op: 2014/04/19, 11:41:29 »
Gimp werkt idd prima, ook met raw, je moet dan wel eerst Gimp-Ufraw installeren.  Veel photoshoppers zweren bij hun photoshop, maar ik zou wel eens willen weten wat zij kunnen wat ik niet kan met Gimp. En dat voor de prijs van € 0.00 tegenover minimaal € 800 voor Photoshop.

Photoshop kun je niet eens meer kopen (behalve misschien nog een restvoorraadje bij een webshop), maar je moet nu een abbo afsluiten bij Adobe voor 24,59 per maand.

GIMP is inderdaad beter in dat aspect, hoewel ik Pixel dan nog beter vind. Maar goed, ik zou inderdaad ook niet weten wat je met Photoshop meer kan dan met GIMP of Pixel.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #408 Gepost op: 2014/04/21, 19:59:26 »
Photoshop weet ik niet zo,maar er zijn nog wat kleine dingetjes die ik in Paint Shop Pro makkelijker kon en in Gimp niet.Tenminste in versie 2.6.Want versie 2.8 is alleen maar slechter geworden in mijn opinie.Alleen al het lange wachten voor alles is geinstalleerd is ergelijk.Je wilt het in jpeg opslaan,moet je niet op opslaan drukken,maar op exporteren en krijg je daar na nog een vraag of je het wil opslaan!GGrrr! >:(
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #409 Gepost op: 2014/04/21, 20:31:01 »
Je wilt het in jpeg opslaan,moet je niet op opslaan drukken,maar op exporteren en krijg je daar na nog een vraag of je het wil opslaan!GGrrr! >:(

Dat vind ik inderdaad ook erg hinderlijk. Bij elk bestandstype is dat trouwens zo, ook SVG, PNG, etc.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #410 Gepost op: 2014/04/22, 00:16:15 »
Bij versie 2,6 krijg je gewoon eerst het exporteren en dan opslaan en klaar.Versie 2.8 hoef je niet op te slaan,alleen exporteren.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #411 Gepost op: 2014/05/20, 13:58:22 »
Spotify-update voor Linux is aan het uitrollen. Let op: nieuw, zeer donker thema. Wel leuke andere goodies: menu's gebruiken nu de systeemkleur en bij het wisselen van nummer laat ie nu een notificatie zien via het notificatiesysteem van je systeem (dus rechtsbovenin op Unity, onderin op GNOME Shell, etc.).

Mijn thema voor Spotify heb ik geannuleerd. Teveel werk om die weer te updaten voor deze nieuwe versie.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #412 Gepost op: 2014/05/20, 20:54:46 »
@Vistaus,
Als ik vragen mag, op welke site kan ik deze updates volgen?
Ik gebruik namelijk Spotify maar via een update krijg ik nog niks binnen.
Ik heb Spotify 0.9.4.183

Bi voorbaat dank.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #413 Gepost op: 2014/05/20, 21:58:54 »
@Vistaus,
Als ik vragen mag, op welke site kan ik deze updates volgen?
Ik gebruik namelijk Spotify maar via een update krijg ik nog niks binnen.
Ik heb Spotify 0.9.4.183

Bi voorbaat dank.

Als je Spotify 0.9.4 hebt, dan heb je als het goed is de pakketbron al en zou je de update moeten krijgen. Wél is het zo dat het Spotify-team heeft aangegeven problemen te hebben met de bouwpakketten op 32-bit dus voorlopig krijgen alleen 64-bit-gebruikers de update aangeboden totdat ze de 32-bit-problemen hebben opgelost. Maar als je de 64-bits versie van Ubuntu hebt, dan moet je gewoon de updates draaien en dan komt ie via daar.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #414 Gepost op: 2014/05/21, 06:11:06 »
Ik heb idd de pakketbron, maar ik gebruik dus het 32 bits systeem.
Dus zal ik nog maar even afwachten.
Citaat
op welke site kan ik deze updates volgen?
Alvast bedankt! :)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #415 Gepost op: 2014/05/21, 16:42:04 »
Ik heb nog een aanrader voor mensen die Spotify gebruiken onder Ubuntu. Er is een uitstekende app om de Spotify Linux Preview via je smartphone te besturen.

https://play.google.com/store/apps/developer?id=Ole+Jon+Bj%C3%B8rkum

https://code.google.com/p/spotcommander/

Bijkomend voordeel is dat ik Spotify op mijn HTPC nu via de spotcommander server kan bedienen met een draadloos toetsenbord. Je gaat gewoon naar http://localhost/spotcommander en je kan Spotify bedienen vanuit je browser met een fatsoenlijke lettergrootte etc. De eigen spotify interface is nauwelijks leesbaar vanaf enige afstand (= mijn bank op +/- 3 meter afstand).

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #416 Gepost op: 2014/05/21, 19:33:43 »
Maar?
Citaat
op welke site kan ik deze updates volgen?
Nogmaals 2x
Als daar niet op gereageerd word heb ik daar geen probleem mee.
Maar omdat dit een open community gemeenschap is kan er toch wel "wat" gedeeld worden!
« Laatst bewerkt op: 2014/05/21, 19:37:29 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #417 Gepost op: 2014/05/21, 20:02:29 »
Ik heb nog een aanrader voor mensen die Spotify gebruiken onder Ubuntu. Er is een uitstekende app om de Spotify Linux Preview via je smartphone te besturen.

https://play.google.com/store/apps/developer?id=Ole+Jon+Bj%C3%B8rkum

https://code.google.com/p/spotcommander/

Bijkomend voordeel is dat ik Spotify op mijn HTPC nu via de spotcommander server kan bedienen met een draadloos toetsenbord. Je gaat gewoon naar http://localhost/spotcommander en je kan Spotify bedienen vanuit je browser met een fatsoenlijke lettergrootte etc. De eigen spotify interface is nauwelijks leesbaar vanaf enige afstand (= mijn bank op +/- 3 meter afstand).

De nieuwe Spotify-interface die gisteren is doorgevoerd is wél leesbaar vanaf een afstand. 3 meter is nog prima leesbaar en ik heb niet de scherpste ogen (dichtbij lezen gaat op zich goed maar op afstand lezen heb ik altijd al moeite mee gehad) dus dat zegt heel wat.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #418 Gepost op: 2014/05/21, 20:04:31 »
Maar?
Citaat
op welke site kan ik deze updates volgen?
Nogmaals 2x
Als daar niet op gereageerd word heb ik daar geen probleem mee.
Maar omdat dit een open community gemeenschap is kan er toch wel "wat" gedeeld worden!

Ja, maar het is niet vanzelfsprekend dat er ook "wat" te delen valt. Het Spotify-team is niet erg open naar haar gebruikers toe dus er is niet echt een plek aan te wijzen waar je het zou kunnen volgen. Die twee Linux-ontwikkelaars meldden het 32-bit-probleem op hun eigen forum (Spotify Community Forum) maar het is niet met zekerheid te zeggen dat ze ons op de hoogte houden van de voortgang omdat ze normaal ook vrij gesloten zijn, net als de rest van het team.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #419 Gepost op: 2014/05/22, 06:28:14 »
Als je gewoon deze link: http://community.spotify.com/t5/Help-Desktop-Linux-Mac-and/Spotify-0-9-10-for-GNU-Linux-Welcome-to-the-dark-side/td-p/556976 had gegeven was dat genoeg geweest.
Scheelt weer een heel verhaal!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #420 Gepost op: 2014/05/22, 06:56:50 »

De nieuwe Spotify-interface die gisteren is doorgevoerd is wél leesbaar vanaf een afstand. 3 meter is nog prima leesbaar en ik heb niet de scherpste ogen (dichtbij lezen gaat op zich goed maar op afstand lezen heb ik altijd al moeite mee gehad) dus dat zegt heel wat.

Lezen is 1 (dat lukt ook wel), maar comfortabel op 1920x1080 is anders. Dan is de spotcommander optie wat mij betreft een prettigere keuze.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #421 Gepost op: 2014/05/22, 10:55:09 »
Spotify schrijft een hele berg aan nutteloze informatie in ~/.xsession-errors. Is hier een oplossing voor?
Het programma starten via de terminal helpt, maar dan heb je een terminalvenster waar continu regels in voorbij vliegen.
Ik zou natuurlijk de starter aan kunnen passen zodat alle uitvoer naar /dev/null gedirigeerd wordt, maar een instelling of commandline-optie die alleen de errors laat zien zou netter zijn.

En heeft iemand al een AppArmor profiel gemaakt voor Spotify? Ik zit er namelijk niet echt op te wachten dat het programma mijn systeem doorzoekt op persoonlijke informatie zoals Skype dat bijv. doet.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #422 Gepost op: 2014/05/22, 11:17:48 »
Als je gewoon deze link: http://community.spotify.com/t5/Help-Desktop-Linux-Mac-and/Spotify-0-9-10-for-GNU-Linux-Welcome-to-the-dark-side/td-p/556976 had gegeven was dat genoeg geweest.
Scheelt weer een heel verhaal!

Goed, maar verwacht niet dat je daar updates krijgt aangaande de 32-bits-versie. Maarja, als je gewoon even het verhaal in mijn vorige post leest, dan snap je waarom ik dat zeg.


De nieuwe Spotify-interface die gisteren is doorgevoerd is wél leesbaar vanaf een afstand. 3 meter is nog prima leesbaar en ik heb niet de scherpste ogen (dichtbij lezen gaat op zich goed maar op afstand lezen heb ik altijd al moeite mee gehad) dus dat zegt heel wat.

Lezen is 1 (dat lukt ook wel), maar comfortabel op 1920x1080 is anders. Dan is de spotcommander optie wat mij betreft een prettigere keuze.

Oh, maar dan zit het hem denk ik in resolutie want hier met 1600x900 is het best comfortabel lezen op afstand (en zoals ik al zei: mijn ogen zijn niet al te best op afstand dus dat zegt heel wat).

Spotify schrijft een hele berg aan nutteloze informatie in ~/.xsession-errors. Is hier een oplossing voor?

Geen problemen hier, ~/.xsession-errors blijft leeg na starten van Spotify.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 20:58:37 door Vistaus »

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #423 Gepost op: 2014/06/15, 21:07:40 »
Ik heb net Wallch 4.0 geïnstalleerd en dat ziet er heel goed uit.
Wallch is een bureaublad achtergrond applicatie waarmee je diverse leuke instellingen voor je bureaublad kan maken.

Info: http://www.noobslab.com/2014/06/wallch-40-added-clock-wallpaper-live.html

Edit(4-10-2014): Wallch is tegenwoordig ook via Software Center te verkrijgen.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/04, 11:47:35 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #424 Gepost op: 2014/06/23, 11:14:43 »
Ik wil via deze weg tóch weer even een oud, maar beproefd stukje software onder de aandacht brengen: Midnight Commander. En waarom doe ik dat? Omdat Midnight Commander, zo oud als het inmiddels al is, toch nog steeds héél goed de strijd aan kan gaan met nieuwe(re) software. En natuurlijk ook is de veelzijdigheid van Midnight Commander prijzenswaardig.

Met Midnight Commander kun je bijvoorbeeld je mappen en bestanden vergelijken en synchroniseren. Je hoeft dan geen extra programma meer te installeren zoals in deze topic beschreven is. FreeFileSync werkt prima, maar vergeet ook Midnight Commander niet. Die kan namelijk precies hetzelfde. Gisteren heb ik een muziekmap ermee gesynchroniseerd die bijna 20GB groot was en die bijna 200 muzieknummers verschilde van de bronmap. Het was in een oogwenk gebeurd. Geweldig!

Ook is het mogelijk om met behulp van Midnight Commander, in combinatie met het commandolijn kladblokje Nano dit probleem te omzeilen. Door Midnight Commander met verhoogde rechten op te starten vanuit de terminal kun je naar het desbetreffende aan te passen systeembestandje gaan en dit aanpassen met Nano. Even opslaan en sluiten, and the job is done. Je loopt dan geen enkel risico meer met verknoeide rechten in je eigen homemap, simpelweg omdat je dan geen grafisch programma meer hoeft op te starten die verhoogde rechten vereist om iets voor elkaar te krijgen.

Uiteraard mag iedereen zijn/haar eigen keuzes maken qua softwaregebruik, maar ik wilde tóch even dit geweldige stukje software onder de aandacht brengen. Het werkt feilloos, het is een krachtig tooltje voor vele taken, het is licht, het is makkelijk aan te leren, je hoeft er geen extra software voor te installeren om bepaalde taken voor elkaar te krijgen, het is in je eigen taal, het is gratis, en.... het is ook lekker "oldskool" (voor diegenen die bekend zijn met Norton Commander uit eind jaren 90).

Nog even een screenshotje:


Dit is mijn tip van de week.  ^-^

Edit 24-06-2014: afbeelding van internet vervangen door een eigen screenshot.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/24, 22:13:29 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?