Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto's laten afdrukken met Gimp  (gelezen 1159 keer)

eelcopoelarends

  • Gast
Foto's laten afdrukken met Gimp
« Gepost op: 2007/11/13, 17:28:31 »
Sinds korte tijd heb ik GIMP geïnstalleerd. Nu wil ik foto's afdrukken bij de Hema, kruitvat of fotograaf. Ik vraag me alleen af of er een zichtbare kwaliteitsvermindering optreed als ik niet met programma's werk als photoshop, omdat deze het aantal pixels niet verminderd. Wie kan me helpen?

cvcaelen

  • Gast
Foto's laten afdrukken met Gimp
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/13, 19:50:56 »
Ik snap eigenlijk je vraag niet,

als jij dat wil zal de Gimp ook niet het aantal pixels verminderen hoor

Christiaan

StevenD

  • Gast
Foto's laten afdrukken met Gimp
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/13, 21:16:44 »
Het aantal pixels wordt niet verminderd, wel het aantal bits van de foto. Het is te zeggen: enkel als je in het RAW-formaat van jouw camera of in tiff fotografeert. Deze hebben een 16-bit kleurniveau (bij tiff kan je meestal kiezen tussen 8 en 16). Jpeg heeft maar 8-bits. Gimp kan enkel werken op 8-bit. Dat zal echter veranderen in de toekomst. Maar als je dus met Gimp werkt worden jouw 16-bit foto's eerst omgezet naar 8bits. Dit zal je niet merken. Het is enkel belangrijk als je bewerkingen uitvoert, en dan vooral extreme bewerkingen. Als je foto's hebt met heel hoge contrasten kan je dat wel gaan merken, maar bij de meeste foto's niet. Je kan dus gerust de foto's gaan afdrukken zonder dat je er iets van merkt.