Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt  (gelezen 1469 keer)

Offline livino

  • Lid
Ik probeer Ubuntu 12.04 te installeren op een gloednieuwe HP Pavillion G7 met Window 7 Home Premium.

Ik wil een volledige installatie (dus geen Windows meer) en heb daarom de iso-file gedownload en -volgens de her en der omschreven regels van de kunst met ISO Recorder op een DVD gebrand.

Tot zover alles goed.

Ik had verwacht dat hier vanzelf een soort 'autorun'-dvd uit voort zou komen, die de installatie zou 'organiseren' zodra ik mijn laptop opnieuw zou opstarten, maar dat is niet het geval.

De gebrande cd/dvd (heb er al een paar geprobeerd) toont me wel de inhoud van de cv/dvd, maar geen programma om de boel op te starten. In Verkenner ziet dat er zo uit:



Als ik dan klik op "Ubuntu precise" krijg ik volgend beeld:



En daar zit ik vast...

Ik dacht eerst dat het probleem er uit bestond dat de laptop niet opstart vanop cd, maar dan zou ik alsnog door dit aan te klikken een soort van live cd moeten krijgen, toch?

Herkent iemand dit probleem? Wat doe ik fout?

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 16:13:59 door livino »

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/28, 12:28:19 »
't Zou wel eens aan mezelf kunnen liggen, met name dat ik de verkeerde iso-file heb gedownload. Mijn laptop werkt met AMD en ik had de file voor i386 gedownload. Zou het daaraan kunnen liggen?

(Ben er nu mee bezig met het andere te downloaden. Afwachten dus en misschien pas ik dit topic later vandaag aan met 'opgelost')

Lieven

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/28, 12:41:08 »
Een Ubuntu dvd/cd werkt niet met autorun in windows. Je moet de dvd starten door te booten vanaf je diskdrive.
De desktop versie kan je hier downloaden http://releases.ubuntu.com/12.04/

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/28, 13:41:03 »
Een Ubuntu dvd/cd werkt niet met autorun in windows. Je moet de dvd starten door te booten vanaf je diskdrive.
De desktop versie kan je hier downloaden http://releases.ubuntu.com/12.04/

Ik steek de cd in en herstart de computer. Ik neem aan dat je dat bedoelt met 'booten vanaf de diskdrive'? Dat maakt geen verschil: ik had verwacht dat de installatie dan vanzelf zou starten, maar dat doe ie dus niet.

Daarom probeer ik in de Setup van de laptop te geraken, om na te gaan of de cd vooraan staat in de boot-volgorde, maar dat is bij deze computer echt een soort van loterij, lijkt me. Als ik opstart, moet ik op Esc drukken, maar soms lukt dat, soms niet... Ik heb opgezocht hoe ik bij deze laptop in de Bios moet geraken, maar 't wordt helemaal ingewikkeld als ik de BIOS en dus de boot-volgorde probeer te vinden.

Enne, ik heb 'm gedownload op [url]http://ubuntu-nl.org/download/desktop[/i]. Da's volgens mij gewoon de Nederlandstalige versie, toch? Of heb ik het verkeerde bestand gedownload? Het is wel ongeveer even groot als op de link die jij stuurt.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/28, 13:42:55 door livino »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/28, 13:48:57 »
Amd iso is een 64 bit ubuntu, en i386 is een 32 bit ubuntu.

In je bios de reclame scherm uitzetten, dan zie je meer,
dan bij het booten goed kijken, vaak zie je daar dat je een knop kunt induwen met bijv bootmenu, dan kun je eenmalig booten van een apparaat, bij volgende boot gaat weer wat in de bios staat. Als je deze knop indrukt, dan krijg je een mooie menu waar gevraagd wordt van welk apparaat je wilt booten.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01443326&lc=en&cc=us&dlc=en&product=5197468

Als knop niet werkt dan kun je proberen, om de knop niet in te drukken en vasthouden, maar de knop op en neer bewegen kun je eens proberen.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/28, 13:51:06 door jan11000 »

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/28, 14:04:40 »
Amd iso is een 64 bit ubuntu, en i386 is een 32 bit ubuntu.

Dat had ik al door, al ben ik onvoldoende technisch daarin onderlegd om het verschil tussen de 2 te begrijpen, maar als dat niet essentieel is, zoek ik dat later wel eens op. Mijn laptop GPU (Global Processing Unit?) een  AMD Radeon HD 6480G. Vandaar dat ik me afvroeg of de 64 bits versie (omdat die AMD in de naam heeft) misschien beter was, maar dat maakt dus geen verschil want ik krijg hetzelfde type cd.

In je bios de reclame scherm uitzetten, dan zie je meer,

Staat er tegenwoordig al reclame in de BIOS?  ???

dan bij het booten goed kijken, vaak zie je daar dat je een knop kunt induwen met bijv bootmenu, dan kun je eenmalig booten van een apparaat, bij volgende boot gaat weer wat in de bios staat. Als je deze knop indrukt, dan krijg je een mooie menu waar gevraagd wordt van welk apparaat je wilt booten.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01443326&lc=en&cc=us&dlc=en&product=5197468

Als knop niet werkt dan kun je proberen, om de knop niet in te drukken en vasthouden, maar de knop op en neer bewegen kun je eens proberen.

Probleem is dan weer dat ik, àls ik in de Setup geraakt, zelfs als ik de NL-talige handleiding volg, die handleiding me plots in de steek laat. Hetgeen in de handleiding staat (op f10 drukken voor de bios) werkt niet op mijn laptop. Ik krijg een dos-scherm zonder verdere keuze.

Maar ik vraag me af of het probleem daar wel ligt. Je mag er toch van uit gaan dat een laptop van de cd opstart als er een cd in zit?

De rest probeer ik later. Mijn eigen laptop is nu aan het afsluiten en tegelijk updates aan 't installeren. En dat duurt een eeuwigheid...

L.

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/29, 12:01:45 »
Even mijn eigen topic weer omhoog stuwen wegens toch wel tamelijk belangrijk (voor mij dan):

het iso-bestand dat ik downloadde via de link van Rikrik, leverde een ander beeld op, maar naar mijn indruk was 't eerder zo'n "wubi"-bestand (?) om ubuntu in windows te doen draaien . En ik wil eigenlijk gewoon windows eraf gooien en ubuntu in de plaats.

Dus: herkent iemand deze problemen? En is het een goed idee een oudere versie van Ubuntu erop te zetten? Zou dat beter lukken?

(Ik heb het geprobeerd met 8.04, maar daar lukt het evenmin mee.)

L.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/29, 12:06:49 »
Het klinkt alsof de laptop de cd niet als eerste device ziet, wanneer deze wordt gestart. Heb je de volgorde van devices als bekeken / aangepast in je BIOS?

Bij het opstarten zou dan de cd als eerste device gebruikt moeten worden, waarna de installatie schermen tevoorschijn komen.

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/29, 15:13:47 »
Het klinkt alsof de laptop de cd niet als eerste device ziet, wanneer deze wordt gestart. Heb je de volgorde van devices als bekeken / aangepast in je BIOS?

Bij het opstarten zou dan de cd als eerste device gebruikt moeten worden, waarna de installatie schermen tevoorschijn komen.

Ik vrees dat het inderdaad daar aan ligt, maar als ik in de BIOS ga, krijg ik niet het verwachte scherm. Ik heb m.a.w. nog nioet de manier gevonden om de bootvolgorde te wijzigen. Ik kijk het straks even na.

L.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/29, 16:16:13 »
Mijn link lees je niet, daar staat bij booten f9 indrukken dan krijg je een menu om te booten vanaf de cd, probeer dit eens.

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/29, 16:49:02 »
Mijn link lees je niet, daar staat bij booten f9 indrukken dan krijg je een menu om te booten vanaf de cd, probeer dit eens.

'k Heb hem wel gelzen, hoor. Alleen nog geen tijd gehad om het te proberen  O0

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/01, 11:09:42 »
Mijn link lees je niet, daar staat bij booten f9 indrukken dan krijg je een menu om te booten vanaf de cd, probeer dit eens.

Het is me, in een tiental pogingen, één keer gelukt om dit scherm op te roepen.

Bij het (her)opstarten reageert de computer soms gewoon nièt als ik op de esc-knop druk, het lijkt wel een soort van kansspel genre "probeer maar eens om windows hieraf te krijgen, lukt je toch niet na na na!". Meestal reageert hij wel, maar dan kom ik in een "Windows Opstartbeheer". Dan heb ik zowat de keuze tussen Windows starten en Windows starten (dat soort dingen met veilige modus e.d.m.). Maar F9 heeft daar geen effect en ik vind op geen enkele andere manier het 'boot-volgorde-menu'.

Het is me daarnet toch één keer gelukt. Dan heb ik de boot-volgorde gewijzigd en is hij effectief vanop de cd beginnen opstarten. Dan kreeg ik zelfs een 'ubuntu-donkerpaars' scherm, maar daar hield het bij op. Er gebeurde niks meer...

Ik dacht even dat het aan de cd lag, want bij een andere cd lukte het niet, maar ook nu krijg ik bij die cd waar ik één keer dat scherm kreeg, weer gewoon het scherm 'windows-opstartbeheer'...

Ik blijf proberen, maar heeft nog iemand tips?

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/01, 11:13:05 »
Ok.

Vergeet het vorige. Na mijn reactie lukt het plots wel (ben nu in elk geval bezig met 'de schijf op fouten controleren'). Alsof Microsoft mee leest en ze nu doorhebben, dat ze me toch niet gaan overtuigen...

(En toch: hout vasthouden)

(En toch: 't blijft vreemd dat het zo'n beetje gokken is...)

L.

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 installeren - installatiecd branden lijkt niet gelukt
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/01, 14:22:07 »
Diepe zucht. Het blijkt toch weer een langere missie dan ik gehoopt had.

Ubuntu 12.04 installeren lukt vooralsnog niet. Het probleem met de boot-volgorde is opgelost, maar als ik de installatie-cd insteek en vanop die cd laat opstarten, krijg ik wel het keuzemenu (Installeren - Proberen zonder installeren - Schijf op fouten controleren...), maar welke keuze ik ook maak: ik krijg een donkerpaars scherm en er gebeurt verder niets. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die laptop dat programma niet aan kan.

Dus heb ik een oude cd van Ubuntu 8.10 opgediept en die installatie verliep probleemloos. Alleen, met Ubuntu 8.10 op die laptop krijg ik geen verbinding met internet. Ik had gehoopt vanuit 8.10 te kunnen upgraden naar 12.04, maar dat lukt voorlopig niet.

Dus twee vragen:

- wat kan de oorzaak zijn dat 12.04 niet wil werken?
- waarom zou ik geen internetverbinding hebben in de 8.10?

Heb ondertussen ook 11.04 gedownload en probeer die te installeren, maar die lijkt halverwege (bij de toetsenbordindeling) te blokkeren. 't Zal toch niet zijn dat die laptop het niet aan kan?

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2012/11/01, 15:32:24 door livino »

Offline livino

  • Lid
Gelukt!!!!

Ik heb verder gezocht en via de zoekterm 'hp pavillion g7 ubuntu' dit artikel gevonden op askubuntu.com, waar één en ander heel helder en duidelijk uitgelegd staat voor 11.04 en dat heeft prima gewerkt voor 12.04  O0

't Heeft me bloed, zweet en tranen gekost, maar ik heb er veel uit geleerd. Zo kennen we Ubuntu weer :)

L.


*Moderator edit: Heb je link gecorrigeerd, werkt nu goed.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 16:20:42 door Brumm3l »