Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke distro is geschikt  (gelezen 493 keer)

Welke distro is geschikt
« Gepost op: 2016/07/24, 20:43:58 »
Hallo, een kennis wil graag linux op zijn desktop computer.

Het betreft een coreduo computer met 2GB aan geheugen. Nu is mijn vraag, welke distro is geschikt om hierop te installeren zodat het systeem toch een beetje vlot werkt?
« Laatst bewerkt op: 2016/07/24, 21:09:52 door flipflipsen »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke distro is geschikt
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/24, 21:34:54 »
Misschien xubuntu, deze is tamelijk licht.
Ubuntu is zwaarder maar zou je kunnen proberen.(of kubuntu).
Lubuntu is nog lichter dan xubuntu.
ubuntu Mate is ook licht zoals xubuntu.
Dan heb je nog mint, deze heeft ook verschillende versie.
Licht natuurlijk ook eraan wat wil je, bijv hoe het grafisch uitziet.

Xubuntu of mate daar zou ik voor gaan.

Re: Welke distro is geschikt
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/24, 21:43:53 »
Archtectuur van de computer?

32 of 64-bit?

In terminal:  lscpu   = dan weet je of deze computer 32 of 64-bit programma's/distro's kan draaien.

Voor een Core Duo --2GB : Xcfe, Mate (Xubuntu, LinuxMint Xfce, PCLinuxOS Lxde ... LTS --upgraden om de vijf jaar of een nieuwe/upgrade opnieuw installeren)

Rolling releases: PCLinuxOS Lxde, OpenMandrivaLx3.0, ManjaroXfce, Mageia5 (géén end-of-live distro --> installeren en regelmatig updaten /upgraden tot in het oneindige ...)

De keuze is groot, maar kies voor de "lichte distributies".

Opmerking: 32-bit distro's worden uitgefaseerd (ook de Debian-versie die nu nog worden aangeboden ter download---hou daar dus rekening mee ).!!
PCLinuxOS: ALLE 32-bit versies zijn reeds verdwenen uit de repo's en ze worden tot eind 2016 onderhouden, dan gaat de stekker er uit.
Ook bepaalde 32-bit programma's worden reeds niet meer ondersteund (Google Chrome 32-bit)

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/24, 21:51:07 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Welke distro is geschikt
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/24, 21:54:36 »
Hoi, het is een 64-bits computer.

Ik heb nu een aantal keuzes, dus maar het een en ander downloaden en met een live cd uitproberen.

Dank jullie voor de info.

Re: Welke distro is geschikt
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/25, 19:51:41 »
Hoi, LinuxLite beviel me wel, maar dat was niet zo simpel om het netwerk in te stellen.
Uiteindelijk heb ik dan Lubuntu geinstalleerd, en daar was het instellen van het netwerk veel eenvoudiger, het werkte direct.

Dus heb ik die kennis geadviseerd om Lubuntu te nemen.

Hoofdzaak is surfen op internet, emailen, facebook, zulk soort zaken. Dus dat gaat het worden.

Bedankt voor de reacties.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Welke distro is geschikt
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/26, 10:57:34 »
Hoi Flip,

Die Core duo's zijn nog pittige werkpaarden, hoor! Die moesten zich redden met versie Vista van een erg veel gebruikt computersysteem, de arme dingen.

Ik heb al jaren Xubuntu draaien op zo'n laptop. Alleen 1080p video's draaien, dat kon je natuurlijk vergeten. Maar dat lag meer aan de videokaart. Dan zit je met Lubuntu zeker goed!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021