Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Reservekopie maken op een andere dag.  (gelezen 345 keer)

Offline KvdS

  • Lid
Reservekopie maken op een andere dag.
« Gepost op: 2016/04/17, 08:41:07 »
Ik heb op het onderwerp titel gezocht maar op mijn manier niets kunnen vinden.
Staat het topic wel ergens, dan mijn excuus.

De titel "Reservekopie maken op een andere dag" lijkt simpel, maar ik krijg de automatiek van Ubuntu 14.04 LTS niet anders ingesteld.
Ik maak op zondag altijd een back-up van diverse computers.
Oorspronkelijk ben ik op een vrijdag met het back-uppen op deze Ubuntu machine begonnen.
De automatische back-up service houdt dat keurig bij en vanaf iedere vrijdag krijg ik een reminder dat de back-up gemaakt moet worden.
Maar hoe krijg ik de software nu zo ingesteld dat de back-up dag verplaatst moet worden naar de zondag?
Ik heb het systeem ook al ingesteld gehad op iedere dag, back-uppen gemaakt, en daarna de instelling terug gezet op iedere week, maar dat mocht niet baten.


Re: Reservekopie maken op een andere dag.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/17, 21:43:14 »
Welke backup-software gebruik je? Met rsync is dit geen enkel probleem.

Offline KvdS

  • Lid
Re: Reservekopie maken op een andere dag.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/17, 23:03:47 »
Het standaard programma "Reservekopieƫn" in Ububtu 14.04 LTS

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Reservekopie maken op een andere dag.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/18, 10:31:35 »
Het standaard programma "Reservekopieƫn" in Ububtu 14.04 LTS
Dat is deja dup. Op zich zou je die moeten schedulen (zie schermafdruk). Maar of dat om de andere dag kan weet ik niet. Van de andere kant, iedere dag hoeft toch geen probleem te zijn?


Offline KvdS

  • Lid
Re: Reservekopie maken op een andere dag.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/18, 22:08:04 »
Nee, iedere dag is geen probleem, maar dat hoeft niet.
Daar komt bij dat ik een "verkeerde" externe HD heb gekocht, wel veel ruimte, maar hij maakt relatief veel herrie.
Hierdoor hangt die HD niet aan de Ubuntu laptop.
Dat er dan een melding komt vanaf vrijdag dat hij een back-up wil maken, is niet erg, maar ik zou alleen willen dat ik het schema anders in zou kunnen stellen.
Vandaar de vraag.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Reservekopie maken op een andere dag.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/19, 01:04:26 »
Volgens mij kan dat niet, of niet eenvoudig. Zie hier: https://wiki.gnome.org/Apps/DejaDup/HowItWorks

Je zou wel de dejadup-monitor uit je opstartlijst kunnen halen en zelf via cron de backups inplannen dmv. deja-dup --backup.
Hou er dan wel rekening mee dat je controleert of je externe schijf wel goed aangekoppeld is, of dat je internetverbinding werkt als je een online backup maakt enz. Zonder de monitor moet je dat zelf allemaal programmeren.