Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10  (gelezen 15955 keer)

Offline WimJager

  • Lid
    • Mijn Foto's
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #25 Gepost op: 2006/12/03, 13:29:08 »
:(:(
hij doet het niet.
ik start de pc op kies de eerste optie en alles lijkt goed te gaan totdat het laadbalkje van Xubuntu helemaal vol is.[hetzelfde probleem als eerst]
vervolgens krijg ik deze error's, die ook wel wat lijken van die ik kreeg bij de gewone ubuntu :

[226.805405] Buffer I/O Error on device hdc, logical block 62794
[226.860591] VFS brelse: Trying to free free buffer [ja idd 2x free]
[226.871250] SQUASHFS Error: sb-bread failed reading block 0x1e15f
[226.871809] SQUASHFS Error: Unable to read page, block 7850dea size 7148

ik heb geen brood in mijn pc, dus daar ligt het niet aan ;)
misschien enig idee wat dit veroorzaakt?
image gebrand 8x met Nero lager kon ik niet.

Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #26 Gepost op: 2006/12/03, 13:39:36 »
Hoe is die configuratie onder Win (schijfindeling)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline WimJager

  • Lid
    • Mijn Foto's
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #27 Gepost op: 2006/12/03, 14:37:35 »
ehm is NTFS een goed antwoord?

btw, ik heb 2 pc' s.
een prutspc [waar linux opmoet] en mijn eigen waar ik alles op doe,
omdat ik te nieuwschierig was , heb ik xubuntu opgestart op mijn goede pc.
[amd semprom 1800mhz, 1GB ram, 160GB hdd, 36GBhdd, 2.5GBHDD Nvidia GF7600, etc.]

maar daar doet hij het wel.
misschien ligt het er gewoon aan dat die rot-comaq niet compatible is met ubuntu of gewoon niet met linux.

Geen probleem.

ga ik gewoon linux op mijn eigen pc zetten, maar dan wil ik toch eerst een paar antwoorden...

1. als ik een pc heb met win. xp, kan ik linux dan op een andere schijf erbij installeren zonder dataverlies en zonder win.xp opnieuw te installeren?

2. ondersteund Ubuntu SCSI?, zoja, kan ik dan ubuntu op een SCSI HDD instaleren? [36GB lijkt mij wel genoeg voor ubuntu]

3. Hoe werkt het partitioneren?
eerder in dit topic zei leoquant :

Linux laat zich installeren op een ext 3 partitie, aangevuld met een SWAP partitie dat 1,5x je ram-geheugen moet zijn.

maar hoe maak ik deze schijven ? tevens heb ik ok egen idee wat er bedoeld wordt met "ext 3 partities". SWAP zal wel iets zijn voor tijdelijke bestanden.

ik heb Gparted gedownload, maar hoe gaat het in zijn werk?

4. Is er nog een virusscanner nodig op Ubuntu, want ik bedacht dat daar haast geen virussen voor gemaakt worden of heb ik dat mis?


Groeten Wim.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #28 Gepost op: 2006/12/03, 14:44:06 »
Lijkt wel op een cdrom leesprobleem, tenminste als hdc je cdrom device is, maar dat is meestal zo (in hardwaretaal is hdc de 'master' op de 2de IDE kabel)

Anyway...

Je kan verschillende dingen gaan proberen die ik heb gevonden op http://www.ubuntuforums.org/showpost.php?p=1088366&postcount=11

A. Probeer een andere cdrom drive als dat mogelijk is

B. Alle USB apparaten uitpluggen en dan pas de computer opstarten... als de Live omgeving is opgestart, mogen de USB apparaten er weer in. Dit probleem komt blijkbaar alleen voor tijdens de installatie zelf, en het probleem verdwijnt wanneer ubuntu is ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #29 Gepost op: 2006/12/03, 14:54:36 »
nou profox das een hele boterham. Zou je Wim niet eerst wijsmaken hoe hij zijn partities moet inrichten bij het gebruik van de alternate.
:)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline WimJager

  • Lid
    • Mijn Foto's
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #30 Gepost op: 2006/12/03, 14:56:12 »
ok

budster

  • Gast
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #31 Gepost op: 2006/12/03, 14:58:24 »
Gebruik je de Live install of de alternate install? Als je de live install gebruikt kan je ook eens de alternate install proberen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #32 Gepost op: 2006/12/03, 15:02:21 »
Citaat van: WimJager
ga ik gewoon linux op mijn eigen pc zetten, maar dan wil ik toch eerst een paar antwoorden...

1. als ik een pc heb met win. xp, kan ik linux dan op een andere schijf erbij installeren zonder dataverlies en zonder win.xp opnieuw te installeren?
Ja, als je een beetje oplet tijdens het partitioneren! ;) We hebben al veel mensen gehad die een beetje te snel waren en daardoor hun partitie met Windows XP per ongeluk hadden overschreven :P geloof me, dat wil je niet ;) ik raad je zoiezo aan om de belangrijkste bestanden op een DVD-RW ofzo te zetten als je niet veel ervaring hebt met partitioneren.

Citaat van: WimJager
2. ondersteund Ubuntu SCSI?, zoja, kan ik dan ubuntu op een SCSI HDD instaleren? [36GB lijkt mij wel genoeg voor ubuntu]
Voor zover ik weet ondersteunt hij de meeste SCSI drives wel, maar niet allemaal out-of-the-box... kijk in je Windows XP "Device manager" of "Apparaatbeheer" eens wat voor SCSI controller je hebt?

Als je 1 hele harde schijf kunt gebruiken voor linux, heb je wel minder problemen bij het partitioneren ;) (je moet er dan achteraf wel voor zorgen dat windows xp van de andere schijf in de GRUB bootloader wordt opgenomen en dat er wordt opgestart van de linux schijf met GRUB; maar dat valt achteraf nog te regelen met onze hulp; en als je er niet uitkomt dan kan je alles terug herstellen (het Master Boot Record) met een Windows XP cdrom)

Citaat van: WimJager
3. Hoe werkt het partitioneren?
eerder in dit topic zei leoquant :

Linux laat zich installeren op een ext 3 partitie, aangevuld met een SWAP partitie dat 1,5x je ram-geheugen moet zijn.

maar hoe maak ik deze schijven ? tevens heb ik ok egen idee wat er bedoeld wordt met "ext 3 partities". SWAP zal wel iets zijn voor tijdelijke bestanden.

ik heb Gparted gedownload, maar hoe gaat het in zijn werk?
Linux kan zich installeren op verschillende bestandssystemen, maar ext3 wordt het meest gebruikt, en is ook het standaard bestandssysteem van Ubuntu.

SWAP is een aanvulling van het ramgeheugen. Bij MS Windows is dit een swapfile; een bestand in plaats van een partitie. Bij linux is dit standaard een partitie omdat dit effectiever is. Maar extra swapfiles zijn achteraf eventueel ook mogelijk..

Als je de SCSI schijf kan selecteren in de installer, en je kiest dan voor automatische partitionering, dan zal Ubuntu automatisch een ext3 partitie en een SWAP partitie aanmaken op die schijf en gewoon verdergaan met de installatie; dat dacht ik toch :) is al een lange tijd geleden dat ik een automatische partitionering heb gedaan (met een manuele partitionering heb je meer mogelijkheden omdat je dan eventueel een aparte /home en /boot partitie kunt instellen enz.)

Citaat van: WimJager
4. Is er nog een virusscanner nodig op Ubuntu, want ik bedacht dat daar haast geen virussen voor gemaakt worden of heb ik dat mis?
Is momenteel overbodige luxe. Bijna niemand hier gebruikt een virusscanner of dergelijke (ik ook niet) en er is hier nog nooit iemand met virusproblemen geweest :)
(wel ooit iemand die dacht dat hij een virus had, maar het bleek een verkeerde instelling te zijn in
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #33 Gepost op: 2006/12/03, 15:02:48 »
Citaat
3. Hoe werkt het partitioneren?
eerder in dit topic zei leoquant :

Linux laat zich installeren op een ext 3 partitie, aangevuld met een SWAP partitie dat 1,5x je ram-geheugen moet zijn.

maar hoe maak ik deze schijven ? tevens heb ik ok egen idee wat er bedoeld wordt met "ext 3 partities". SWAP zal wel iets zijn voor tijdelijke bestanden.

ik heb Gparted gedownload, maar hoe gaat het in zijn werk?
de GPARTED cd is ook een "live-cd" . de iso kun je downloaden en branden. met deze cd/prog kun je partitioneren. ext3 is voor ubuntu, SWAP is een soort buffer geheugen voor je linux systeem.( swap= 1,5x je ram geheugen)
ik heb je reeds links gegeven van bijdragen op dit forum. links die je uitleg geven over hoe je ruimte op je schijf vrijmaakt voor de installatie van ubuntu.
de zoekfunctie op deze site heb ik daarvoor gebruikt.
een uitleg van pjotr en een uitleg van profox.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #34 Gepost op: 2006/12/03, 15:05:34 »
@profox
jij was eerder, 27 sec.! :)

Offline WimJager

  • Lid
    • Mijn Foto's
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #35 Gepost op: 2006/12/03, 15:34:07 »
Stel, ik ga Ubuntu 6.06 installeren, en dat wil ik doen op mijn SCSI-schijf.
moet ik dan eerst die schijf formatteren of kan de setup van ubuntu of gparted dat zelf doen? [welke is het handigst.. ik denk Gparted...]

Citaat
Als je de SCSI schijf kan selecteren in de installer, en je kiest dan voor automatische partitionering, dan zal Ubuntu automatisch een ext3 partitie en een SWAP partitie aanmaken op die schijf en gewoon verdergaan met de installatie; dat dacht ik toch smile is al een lange tijd geleden dat ik een automatische partitionering heb gedaan (met een manuele partitionering heb je meer mogelijkheden omdat je dan eventueel een aparte /home en /boot partitie kunt instellen enz.)
heb je daar Gparted voor nodig of kan dit via de Ubuntu cd zelf??

@leoquant; wat moet je met 3 partities als je er 2 nodig hebt, toch 1 voor linux en 1 voor WindhoosXP? of heb ik 't fout?

Mijn SCSI controller is een Adaptec AHA-2940UW PCI SCSI Cotroller

welke cd kan ik het beste gebruiken?  de Live-cd of die altarnatieve, want ik download liever

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #36 Gepost op: 2006/12/03, 15:43:34 »
Linux heeft minstens 2 partities nodig;
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #37 Gepost op: 2006/12/03, 15:44:06 »
Citaat van: WimJager
wat moet je met 3 partities als je er 2 nodig hebt, toch 1 voor linux en 1 voor WindhoosXP? of heb ik 't fout?
1 NTFS part voor Win; 1 EXT3 part voor linux; 1 swap part voor linux
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #38 Gepost op: 2006/12/03, 15:47:13 »
Zoals Summer zegt! De swap-partitie is een punt waarop Linux beter in elkaar zit dan Windows. De swap wordt namelijk gebruikt voor virtueel RAM-geheugen.

Windows gebruikt ook swap, maar doet dat in de pagefile.sys, een bestand op de *eigen* partitie. Gevolg: veel meer fragmentatie op de Windowsschijf. Linux houdt zijn eigen schijf zo zuiver mogelijk.

Groet, Pjotr.

Offline WimJager

  • Lid
    • Mijn Foto's
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #39 Gepost op: 2006/12/03, 16:07:56 »
Ok

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #40 Gepost op: 2006/12/03, 16:12:43 »
Als de ubuntu installatiecd de SCSI schijf detecteert en je kan hem selecteren tijdens installatie, doe dat dan en kies dan voor "volledige schijf wissen en installeren" ofzoiets :) dan wordt alles er automatisch afgegooid en dan wordt ubuntu ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #41 Gepost op: 2006/12/03, 16:14:47 »
Citaat van: profoX
Als de ubuntu installatiecd de SCSI schijf detecteert en je kan hem selecteren tijdens installatie, doe dat dan en kies dan voor "volledige schijf wissen en installeren" ofzoiets :) dan wordt alles er automatisch afgegooid en dan wordt ubuntu ge

Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #42 Gepost op: 2006/12/03, 16:17:54 »
Citaat van: profoX
Als de ubuntu installatiecd de SCSI schijf detecteert en je kan hem selecteren tijdens installatie, doe dat dan en kies dan voor "volledige schijf wissen en installeren" ofzoiets :) dan wordt alles er automatisch afgegooid en dan wordt ubuntu ge
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #43 Gepost op: 2006/12/03, 16:19:35 »
Maar dat is juist goed :) MBR moet aangepast worden, anders krijg je geen GRUB te zien. En MBR aanpassen zal geen andere gegevens op de partities zelf wissen, dus is geen risico.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #44 Gepost op: 2006/12/03, 16:25:31 »
Klopt :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline WimJager

  • Lid
    • Mijn Foto's
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #45 Gepost op: 2006/12/03, 16:29:32 »
maar eerst gewoon Ubuntu installeren. dat GRUB komt dus pas later.
mocht de Installer van Ubuntu de boot-MBR op de SCSI zetten, dan kan ik via de bios wel van die schijf booten, denk ik.

voor de ge

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #46 Gepost op: 2006/12/03, 16:37:00 »
Als je een geluksvogel bent dan zitten alle (open source) drivers die je nodig hebt al in ubuntu inbegrepen en zal dus alles vanzelf beginnen werken ;) (geluid, netwerk... voor videokaart moet je waarschijnlijk closed source proprietary drivers installeren, maar dat is niet zoveel werk)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline WimJager

  • Lid
    • Mijn Foto's
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #47 Gepost op: 2006/12/03, 19:07:38 »
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie hulp, dacht eerst dat het moeilijkste de Setup zou zijn maar dat valt best mee. gewoon je ogen openhouden en de goede partitie kiezen ;)

Weer een tevreden Linux-gebruiker erbij :)

Toch had ik nog even een vraagje; telkens als ik opstart komt er een ballonetje te voorschijn dat zegt dat er updates beschikbaar zijn.
maar moet ik ze allemaal instaleren?, want eigenlijk wil ik Ubuntu 6.06 wel even houden en hij moet niet updaten naar 6.10.

hoe installeer ik trouwens Drivers?... ik heb apparaatbeheer gevonden, maar het geluid doet het niet en volgens mij werkt mijn Nvidia GF7600 ook nog niet op zijn uiterste prestaties.
kunnen jullie uitleggen hoe ik drivers instaleer?

m.v.g,
Wim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #48 Gepost op: 2006/12/03, 19:22:03 »
Hallo Wim,

Je kunt veilig alle updates installeren die je via het ballonnetje worden aangeboden. Upgraden naar 6.10 zit daar niet tussen.

Doe eerst eens alle updates (het zijn er veel!!!!), en kijk daarna hoeveel problemen je nog over hebt met drivers en zo.

Groet, Pjotr.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Zwart scherm na laden van Ubuntu 6.10
« Reactie #49 Gepost op: 2006/12/03, 19:22:55 »
Citaat van: WimJager
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie hulp, dacht eerst dat het moeilijkste de Setup zou zijn maar dat valt best mee. gewoon je ogen openhouden en de goede partitie kiezen ;)

Weer een tevreden Linux-gebruiker erbij :)

Toch had ik nog even een vraagje; telkens als ik opstart komt er een ballonetje te voorschijn dat zegt dat er updates beschikbaar zijn.
maar moet ik ze allemaal instaleren?, want eigenlijk wil ik Ubuntu 6.06 wel even houden en hij moet niet updaten naar 6.10.

hoe installeer ik trouwens Drivers?... ik heb apparaatbeheer gevonden, maar het geluid doet het niet en volgens mij werkt mijn Nvidia GF7600 ook nog niet op zijn uiterste prestaties.
kunnen jullie uitleggen hoe ik drivers instaleer?

m.v.g,
Wim
wim, die updates kun je gewoon binnenhalen, het is zelfs verstandig om te doen. geen angst, deze updates zullen  je DAPPER niet upgraden naar EDGY,

 Nvidia GF7600  is je graf. kaart. ik kijk even verder voor je.