Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nfs  (gelezen 3149 keer)

Offline maartendr

  • Lid
nfs
« Gepost op: 2009/04/04, 23:49:40 »
Dag beste mensen,


Ik heb gedeelde mappen via nfs. Die worden automatisch gemount, maar wanneer de andere pc niet opstaat doet de pc vreemd.

Mijn vraag: kan ik de scijven enkel automatisch laten mounten wanneer de andere pc opstaat?

of

Kan ik de schijven niet automatisch laten mounten en toch de scijven laten zien? (niet gemount dan, en zonder dat de pc dan vreemd doet hopelijk?)

Alvast bedankt

mvg,
Maarten

Offline maartendr

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/05, 00:06:17 »
Effe meer info:

Ik heb alles gedaan via deze site: http://www.akker-huis.nl/ubuntu-nfs-bestanden-delen.php

Werkt perfect: alleen als de primaire pc afstaat, de pc waar ik op de andere computer de mappen wil zien, begint de tweede pc lastig te doen. AWN start niet meer op, nautilus wordt zeer traag,... Waarschijnlijk omdat hij blijft zoeken naar die schijven.

Kan ik fstab zo instellen dat hij maar eenmaal zoekt naar de schijven? Als hij ze vindt koppelt hij ze aan, als hij ze niet vindt stopt hij met zoeken...

Momenteel heb ik de schijven terug uit fstab gehaald omdat het anders niet te doen is...

mvg,
Maarten

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: nfs
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/05, 02:49:29 »
Wat staat er allemaal op die netwerkschijf?
Is het een bureaubladachtergrond of iets anders wat hij nodig heeft?

Ik heb hier ook verschillende nfs-shares, maar geen last van gekke dingen als een computer niet te bereiken is.

Offline ivo

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/05, 10:52:35 »
Effe meer info:

Ik heb alles gedaan via deze site: http://www.akker-huis.nl/ubuntu-nfs-bestanden-delen.php

Werkt perfect: alleen als de primaire pc afstaat, de pc waar ik op de andere computer de mappen wil zien, begint de tweede pc lastig te doen. AWN start niet meer op, nautilus wordt zeer traag,... Waarschijnlijk omdat hij blijft zoeken naar die schijven.

Kan ik fstab zo instellen dat hij maar eenmaal zoekt naar de schijven? Als hij ze vindt koppelt hij ze aan, als hij ze niet vindt stopt hij met zoeken...

Momenteel heb ik de schijven terug uit fstab gehaald omdat het anders niet te doen is...

mvg,
Maarten

Ik denk dat er qua NFS niks mis is bij jou, maar dat je een denkfout maakt doordat je spullen
waarvan je afhankelijk bent (of waar jouw PC van afhankelijk is) op een NFS-mount hebt staan die dan niet beschikbaar is.

Bijvoorbeeld, als je vanuit AWN spullen aanroept die op een NFS-mount staan die dan niet beschikbaar is, dan krijg je dit soort ellende. Een NFS-mount moet je meer zien (en gebruiken) als een dataopslag medium. Moet je eens proberen: je /home directory naar NFS te verhuizen en dan de server uit te zetten..........
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline rja

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/05, 12:44:30 »

Offline maartendr

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/05, 13:21:48 »
Het is niet echt een netwerkschijf. Gewoon een schijf van een andere pc die ik op deze manier gedeeld heb. AWN heeft dus in principe niets te maken met de schijf. Er staat enkel muziek en foto's op dus...

Maar ik denk dat bij automount nautilus de schijf blijft oproepen (ook al staat de andere pc niet op) en dan loopt deze pc dus vast...

Iemand een idee?

Offline ivo

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/05, 13:38:28 »
Het is niet echt een netwerkschijf. Gewoon een schijf van een andere pc die ik op deze manier gedeeld heb. AWN heeft dus in principe niets te maken met de schijf. Er staat enkel muziek en foto's op dus...

Maar ik denk dat bij automount nautilus de schijf blijft oproepen (ook al staat de andere pc niet op) en dan loopt deze pc dus vast...

Iemand een idee?

Echt een netwerkschijf dus. Ja, nogmaals, op een of andere manier gaat software op zoek naar spullen die op je NFS-mount staan.
En ik denk dat jij denkt dat de PC vastloopt, maar in feite staat ie te wachten op timeouts en dergelijken. En als software slecht geprogrammeerd is dat het geen rekening mee houdt dat er spullen op een netwerkschijf staan die geen sjoege geeft, dan kan je lang wachten........
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline maartendr

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/05, 13:45:41 »
Jeps, dat is het denk ik. Maar is het mogelijk om de software (nautilus dus denk ik) zo in te stellen dat, als hij de schijf niet vindt, hij er niet constant naar op zoek gaat?

Ik heb de schijven nu uit Fstab gehaald en dan gaat de pc vlot, maar dat is niet echt de ideale oplossng he...

Of zijn er andere mogelijkheden om een schijf (af en toe) te delen?

Offline rja

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/05, 13:58:36 »
Jeps, dat is het denk ik. Maar is het mogelijk om de software (nautilus dus denk ik) zo in te stellen dat, als hij de schijf niet vindt, hij er niet constant naar op zoek gaat?

Ik heb de schijven nu uit Fstab gehaald en dan gaat de pc vlot, maar dat is niet echt de ideale oplossng he...

Of zijn er andere mogelijkheden om een schijf (af en toe) te delen?
Auto mount gebruikt die schijf alleen, als je die aanspreekt.

Je blijft een error houden, als de pc niet aanstaat.


Offline maartendr

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/05, 14:17:34 »
Een error zou ik niet zo erg inden, het probleem is dat mijn pc blijft zoeken naar die schijf, en daardoor verschrikkelijk vertraagd...

Offline siegi

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/05, 14:24:46 »
Een error zou ik niet zo erg inden, het probleem is dat mijn pc blijft zoeken naar die schijf, en daardoor verschrikkelijk vertraagd...
Hier zou ik ook nog een oplossing voor willen.
Ik kom het vaak tegen bij het starten van programma's waar ik de vorige keer naar de (autofs gemounte partitie heb opgeslagen). Als autofs gewoon sneller een error zou geven zou het al goed zijn.

Offline maartendr

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/05, 17:22:32 »
Heb het opgelost door ssh te gebruiken. Deze is veel simpeler te gebruiken als het niet echt een server betreft, maar wel een paar mappen wilt delen.

Wel een vraagje: worden de bestanden en dergelijke doorgestuurd via het netwerk (router), of worden deze doorgestuurd via internet?
't Is maar dat ik zit met een downloadlimiet...

mvg,
Maarten

Offline ivo

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/05, 20:46:00 »
Auto mount gebruiken.

Zie :

https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo#Automounter

Dat maakt geen ene meter uit natuurlijk.
Het ding moet wel AAN staan.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline maartendr

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/05, 21:04:01 »
Iemand een antwoord op mijn vorige vraag?
De twee pc's staan in hetzelfde netwerk, en ik zou het een beetje idioot vinden mochten ze via internet doorgestuurd worden (en dus geupload en gedownload worden) terwijl ze in hetzelfde netwerk staan...

alvast bedankt,
Maarten

Offline siegi

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/05, 21:16:29 »
Iemand een antwoord op mijn vorige vraag?
De twee pc's staan in hetzelfde netwerk, en ik zou het een beetje idioot vinden mochten ze via internet doorgestuurd worden (en dus geupload en gedownload worden) terwijl ze in hetzelfde netwerk staan...

alvast bedankt,
Maarten
Je neemt de korste weg, dus gewoon door je router. (merk je volgens mij ook aan je overdrachtsnelheid.)

Offline maartendr

  • Lid
Re: nfs
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/05, 21:31:11 »
Mercikes! Overdrachtsnelheid is 2MB per seconde. Dus ik denk (hoop) dat je gelijk hebt.
Zal het eens testen wanneer ik de laptop op verplaatsing heb. Als het dan trager gaat....