Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint naast Ubuntu  (gelezen 1228 keer)

Mint naast Ubuntu
« Gepost op: 2018/03/11, 18:21:25 »
Ik wil graag op mijn SSD 120 GB naast Mint Rafaela ook Ubuntu 16.04 LTS installeren.
De installatieprocedure vanaf een stick loopt prima maar ik ben altijd benauwd voor de vraag hoe de schrijfruimte moet worden ingedeeld. Heb in het verleden hier slechte ervaringen mee gehad (Grub verlies, totale crash etc) door eigenfoute beslissingen denk ik.
Momenteel heb ik op de SSD ongeveer 50 GB bestanden en 50 GB vrij.
Moet ik nu met de schuif (links/rechts) er iets aan veranderen of kan ik het in het midden laten staan?
Wil straks beide systemen gebruiken en langzaam weer aan Ubuntu wennen en stap voor stap naar eigen smaak inrichten. (Overigens bevalt Mint mij prima maat omdat ik Ubuntu lange tijd in gebruik heb gehad wil er er graag naar terug omdat het toch vertrouwder is en het heeft wat meer mogelijkheden en faciliteiten in fotobeheer.
Kan ik iets verkeerd doen? Heb uiteraard wel back-up van alle bestanden maar wil absoluut geen risico nemen. Anders moet ik straks opnieuw de hele schijf inrichten en dat kost veel tijd!!!

Wie kan mij eenvoudige  uitleg geven om de juiste en veilige stappen te nemen  bij het toekennen van schijfruimte, zo of zo een item dat ik gewoon erg moeilijk begrijp.
Graag uw hulp en bij voorbaat hartelijk dank

ubunturolf

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/11, 18:35:26 »
1) Als je een goede backup hebt van je persoonlijke bestanden, kan je niets verkeerd doen. Haal gerust adem, zelfs al zou je alles op gans die computer wissen. Dat is alweer een zorg minder  :)
2) Partitieindeling is de keuze van de gebruiker: je moet niets. Het is altijd mogelijk indien nodig toegang te krijgen tot bestanden op de andere partitie. Er zijn derhalve geen "juiste en veilige stappen". Heb je zelf voorlopig geen idee, laat het dan zoals nu voorgesteld door het installatieprogramma:  de Linux Mint partitie blijft onaangeroerd, de Ubuntu installatie zal de vrije ruimte innemen.

Offline rico70

  • Lid
Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/11, 19:18:12 »
wil er er graag naar terug omdat het toch vertrouwder is en het heeft wat meer mogelijkheden en faciliteiten in fotobeheer.
Dan ben ik toch wel benieuwd wat Ubuntu dan meer biedt aangezien ze dezelfde pakket bronnen hebben

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/11, 20:15:19 »
wil er er graag naar terug omdat het toch vertrouwder is en het heeft wat meer mogelijkheden en faciliteiten in fotobeheer.
Dan ben ik toch wel benieuwd wat Ubuntu dan meer biedt aangezien ze dezelfde pakket bronnen hebben
De Ubuntu werkomgeving tegenover die van Mint, natuurlijk!

Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/11, 20:18:51 »
@  ubunturolf,

een nog beter idee is om Ubuntu in een virtuele omgeving te draaien / te installeren.
Je SSD wordt dan niet (over) belast.

Installeer dus VirtualBox (volg de beschrijving die Pjotr op z'n webstek staan heeft).

Succes.
Spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline EvC

  • Lid
Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/11, 22:38:46 »
Installeer dus VirtualBox (volg de beschrijving die Pjotr op z'n webstek staan heeft).

Of VMware Player, met deze methode (ook gratis).

Beide kun je zien als een applicatie in je besturingssysteem. In die applicatie installeer je dan een ander besturingssysteem.
Over partities hoef je je dan niet meer te bekommeren.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline ajjp

  • Lid
Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/12, 19:45:11 »
Citaat
een nog beter idee is om Ubuntu in een virtuele omgeving te draaien / te installeren.
Je SSD wordt dan niet (over) belast.
@ spievensterke, kun jij uitleggen hoe een SSD overbelast zou kunnen raken doordat er twee OS'en naast elkaar op geïnstalleerd staan? Er draait er toch slechts één tegelijk.

Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/12, 20:16:15 »
Citaat
k wil graag op mijn SSD 120 GB naast Mint Rafaela ook Ubuntu 16.04 LTS installeren.

@ ajjp,

ik bedoelde daarmee dat de sdd van 120 GB ( van de topic schrijver/schrijfster) een beetje aan de krappe kant is om twee distro's te installeren. Meer zat/zit daar nier achter.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/12, 22:10:40 »
Citaat
ik bedoelde daarmee dat de sdd van 120 GB ( van de topic schrijver/schrijfster) een beetje aan de krappe kant is om twee distro's te installeren.
Dat valt toch wel mee? Ik heb net even gekeken, maar mijn Xubuntu 16.04 (met wat extra geïnstalleerde programma's) heeft een bestandssysteem van 12,6 GB.

Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/12, 22:18:50 »
Ik heb ook een SSD van 120 GB en daarop staan W10, Ubuntu 16.04 en 17.10.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/18, 14:20:38 »
Goede middag,
jullie allemaal hartelijk dank voor alle reacties.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het toch niet aandurf, ben te bang voor problemen straks, zeker omdat mijn PC sinds geruime tijd uitstekend werkt met Mint.
Overigens kan ik de handleiding bij Pjotr niet vinden waar iemand het over had en die VMware player doet het bij mij niet. Misschien was de van Pjotr voorgestelde methode een optie geweest?

Groetjes
Ubunturolf

Offline EvC

  • Lid
Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/18, 15:17:43 »
en die VMware player doet het bij mij niet.
Je kunt er een apart topic van maken als je dat prettig vindt.
De methode kan eigenlijk niet missen. Wel kan ik me voorstellen dat bij de derde opdrachtregel te kort gewacht wordt tot het installatievenster verschijnt (soms 1-minuut).
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Tom

  • Lid
Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/18, 17:39:04 »
Citaat
ik bedoelde daarmee dat de sdd van 120 GB ( van de topic schrijver/schrijfster) een beetje aan de krappe kant is om twee distro's te installeren.
Dat valt toch wel mee? Ik heb net even gekeken, maar mijn Xubuntu 16.04 (met wat extra geïnstalleerde programma's) heeft een bestandssysteem van 12,6 GB.

Mijne 6 GB.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline EvC

  • Lid
Re: Mint naast Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/18, 18:42:22 »
In VMware heb ik onder meer Ubuntu Budgie 18.04 geïnstalleerd.
In GParted kun je zien hoe groot het is in de toegewezen ruimte van 10GB:




Ubuntu 18.04 is hier de gastheer (host) voor VMware. Dat gebruik ik uiteraard als hoofdbesturingssysteem en bevat alle applicaties en data voor dagelijks gebruik:



Dit speelt zich dus allemaal af in één partitie in een Samsung EVO SSD 250GB.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes