Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice draw in-uitvoerfout/slaat geen wijzingen op/loopt vast kortom: KUREN  (gelezen 3748 keer)

Geachte Forumgenoten,

Graag wil ik u om hulp vragen voor een zwaar irritant zo niet onverteerbaar probleem.

Ik had al eerder een topic geplaatst over LibreOffice Draw slaat geen wijzingen op. Daar is bij gekomen dat ik gewijzigd werk in het geheel niet meer op kan slaan want ik krijg een in-uitvoerfout.  Vervolgens als ik een odg document wil openen krijg ik af en toe de melding dat het document niet bestaat terwijl het gewoon in de map staat. Vervolgens opent het document wel.

Bottom Line: ik kan momenteel niet met goed fatsoen werken met Libre Office draw en dat moet veranderen want het gaat om werkgerelateerde documenten.

Ik vraag u er dan ook begrip voor dat ik niet zit te wachten op spitvondigheden als: "je had dit zelf kunnen vinden bla bla". Ik ben heel blij en dankbaar met iemand die mij in een oogwenk een oplossing kan aanreiken! En sowieso dankbaar t.o.v. iedereen die de poging waagt ;)



Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Bal,

Ik heb eens lopen zoeken. Geen bugs op dit punt te vinden op Bugzilla, maar wel een paar reacties elders die zeggen dat je je profile moet weggooien. Dat zou dan het bestand in je thuismap zijn onder .config. Dan mik je wel al je instellingen weg, vrees ik. Denk daar even rustig over na. Je kan die map naar mijn ervaring ook hernoemen. Mocht het wegmikken je te grijs zijn, hernoem je hem weer terug.

Is dat een idee?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021


Offline HWE64

  • Lid
Geachte Forumgenoten,

Graag wil ik u om hulp vragen voor een zwaar irritant zo niet onverteerbaar probleem.

Ik had al eerder een topic geplaatst over LibreOffice Draw slaat geen wijzingen op. Daar is bij gekomen dat ik gewijzigd werk in het geheel niet meer op kan slaan want ik krijg een in-uitvoerfout.  Vervolgens als ik een odg document wil openen krijg ik af en toe de melding dat het document niet bestaat terwijl het gewoon in de map staat. Vervolgens opent het document wel.

Bottom Line: ik kan momenteel niet met goed fatsoen werken met Libre Office draw en dat moet veranderen want het gaat om werkgerelateerde documenten.

Ik vraag u er dan ook begrip voor dat ik niet zit te wachten op spitvondigheden als: "je had dit zelf kunnen vinden bla bla". Ik ben heel blij en dankbaar met iemand die mij in een oogwenk een oplossing kan aanreiken! En sowieso dankbaar t.o.v. iedereen die de poging waagt ;)
Probleem ken ik niet maar gisteren grote updates binnen gekregen van LibreOffice.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Volg het advies van just: het profiel eens verwijderen. Zorg dat libreoffice afgesloten is, en wis dan het gebruikersprofiel, de map "libreoffice" in de verborgen map .config. Dat maakt zeer weinig uit, tenzij je het programma zelf telkens zeer sterk zou aanpassen.
Welke verise van Ubuntu? Welke LO versie? De versie van Ubuntu 16.04 is in elk geval bijzonder stabiel.

Er is toch niet aan de hand met je harde schijf? Staat dit document in je home folder, of staat het op een externe harde schijf? In dat geval: bestandssysteem van de harde schijf controleren.

Volg het advies van just: het profiel eens verwijderen. Zorg dat libreoffice afgesloten is, en wis dan het gebruikersprofiel, de map "libreoffice" in de verborgen map .config. Dat maakt zeer weinig uit, tenzij je het programma zelf telkens zeer sterk zou aanpassen.
Welke verise van Ubuntu? Welke LO versie? De versie van Ubuntu 16.04 is in elk geval bijzonder stabiel.

Er is toch niet aan de hand met je harde schijf? Staat dit document in je home folder, of staat het op een externe harde schijf? In dat geval: bestandssysteem van de harde schijf controleren.

Ok, we gaan voor de optie van Just. harde schijf weet ik niet of daar wat mee is, het is een oude machine die ik van de systeembeheerder heb gehad op mijn werk. Lijkt me stug maar niet uitsluiten. Het betreft Linux Min 18 Xfce. en LO versie 5.1.6.2. Document staat niet in de home folder. Staat op een aparte partitie (misschien nog een windows gewoonte, maar ik vind dat fijn werken ;) )
U hoort zometeen van mij

« Laatst bewerkt op: 2017/02/24, 13:08:53 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Catfish laat mij drie keer de map "LibreOffice" zien. Deze leek kwam vervolgens twee keer een map met de naam "config" tegen.

1. etc/libreoffice hier vond ik geen config map

2.usr/lib/libreoffice /presets/config en hier vond ik het bestand: autotbl.fmt

3. usr/share/libreoffice/share/config hier vond ik images_human.zip

Hier houd mijn kennis op dus uw input is zeer welkom

PS op deze link staat iets over gebruikersprofiel op een andere locatie dan gebruikelijk indien standaard meegeleverd. dat is bij mint het geval
https://wiki.documentfoundation.org/UserProfile/nl
« Laatst bewerkt op: 2017/02/24, 13:51:53 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Bal,

Die .config staat in je thuismap zoals ik schreef. Dus in jouw geval in /home/bal/.config/libreoffice. Dan ga ik er even gemakshalve van uit dat jouw gebruikersnaam "bal" zou zijn  ^-^

Nou heb ik het eens bekeken in mijn "Draw". Hoe heb jij je Extra>Opties staan voor de paden en dan speciaal voor Mijn Documenten. Bij LO Draw is dat daar vastgelegd en wellicht zit daar dan een hik. Mijn versie van LO is gelijk aan die van jou. De enige verrassing was de locatie, die zoals gezegd in opties was vastgelegd. Voor de rest alles OK.

Ben benieuwd!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Hoi Bal,

Die .config staat in je thuismap zoals ik schreef. Dus in jouw geval in /home/bal/.config/libreoffice. Dan ga ik er even gemakshalve van uit dat jouw gebruikersnaam "bal" zou zijn  ^-^

Nou heb ik het eens bekeken in mijn "Draw". Hoe heb jij je Extra>Opties staan voor de paden en dan speciaal voor Mijn Documenten. Bij LO Draw is dat daar vastgelegd en wellicht zit daar dan een hik. Mijn versie van LO is gelijk aan die van jou. De enige verrassing was de locatie, die zoals gezegd in opties was vastgelegd. Voor de rest alles OK.

Ben benieuwd!

groet,

Just

Daar staat hij bij mij de config dus gewoon niet (zie vorige bericht).

ZOjuist de paden gecheckt via extra-opties:
Bij LibreOffice - paden  kwam bij mijn documenten het volgende er uit: /home/bal
maar ik zie al dat ik iets over het hoofd heb gezien en vandaar de volgende vraag: hoe maak ik onzichtbare mappen zichtbaar?
Ik zie bij die paden namelijk .config inderdaad in de map /*gebruikersnaam*/ staan.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

 hoe maak ik onzichtbare mappen zichtbaar?

CTRL+H
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Tot zo ver toch de config mag gevonden. Het onzichtbare verhaal over het hoofd gezien, waarschijnlijk omdat ik bij KDE gewend ben dat deze standaard zichtbaar staan, dat terzijde.

LibreOffice map gewist, probleem niet opgelost. Kan werk niet opnieuw opslaan geeft zelfde melding invoer/uitvoer fout.

Pjotr maakt melding van PPA update, zou dit kunnen helpen?
Iets anders?

(compleet OS dr af en opnieuw installeren als laatste rigoreuze maatregel?)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline ajjp

  • Lid
Citaat
(compleet OS dr af en opnieuw installeren als laatste rigoreuze maatregel?)
Dat is wel erg radicaal. Met Synaptic LO Draw of geheel LibreOffice volledig verwijderen zouden mijn volgende stappen zijn.

youpie123

  • Gast
(compleet OS dr af en opnieuw installeren als laatste rigoreuze maatregel?)
Nee, zou ik niet doen. Zoals hierboven al is geopperd zou ik eerst de harde schijf eens onderzoeken. Je hebt de juiste versie van Ubuntu en Office dus probeer eens wat andere schijfoperaties uit en kijk of dat wel goed gaat. Liefst wat grote(re) bestanden, eventueel een iso van Ubuntu downloaden, een wat groter bestand kopieren, noem maar op. Als het maar op die schijf geplaatst wordt. En natuurlijk zijn er ook de hulpmiddelen als fsck etc...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Bal, goedemorgen.

Zet eens één van die documenten in je thuismap, bewerk hem (1 letter is wel genoeg) en probeer hem dan op te slaan.

Werkt dat wel?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Hoi Bal, goedemorgen.

Zet eens één van die documenten in je thuismap, bewerk hem (1 letter is wel genoeg) en probeer hem dan op te slaan.

Werkt dat wel?

groet,

Just

Waarde Vecht,

De komende week kan ik niet bij de machine in kwestie. Het is de machine op mijn werk.
Het is de eerste prioriteit na mijn weekje vakantie. (Helaas tijdverlies, daar ik e.e.a voor de vakantie al af had willen hebben)
Dan heb ik denk ik zelfs ook nog een idee waar je heen wilt, want iets soortgelijks heb ik al eens meegemaakt maar ik weet niet meer precies hoe en wat.

U hoort van mij en mijn dank voor uw meedenken.

Ook hartelijke dank aan alle anderen voor hun inbreng tot zo ver.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Goedemorgen Allen,

Op advies van de heer Vecht heb ik een .odg document (libreoffice draw) in de map "documenten" van mijn persoonlijke map gezet en daar getracht deze te bewerken. Ook daar deed zich hetzelfde voor: ik kreeg de in- en uitvoerfout en kon niet opslaan. Vervolgens liep libreoffice Draw vast en viel er niets meer mee te beginnen.

Er is ook wellicht goed nieuws: ik kon met LibreOffice Writer wel wijzigingen opslaan in zowel de thuismap als de partitie die ik voor al het werk had ingeruimd.
Dit wijst vooralsnog niet op een probleem met de harde schijf maar een specifiek probleem met LibreOffice draw.

Laat dit programma nu net het gereedschap zijn waarmee ik een belangrijk deel van mijn werk doe......dus ik zie deze fratsen graag opgelost.

Dus: wat te doen?

Bij voorbaat dank
Zijnebalorigheid
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Goedemorgen Allen,

Op advies van de heer Vecht heb ik een .odg document (libreoffice draw) in de map "documenten" van mijn persoonlijke map gezet en daar getracht deze te bewerken. Ook daar deed zich hetzelfde voor: ik kreeg de in- en uitvoerfout en kon niet opslaan. Vervolgens liep libreoffice Draw vast en viel er niets meer mee te beginnen.

Er is ook wellicht goed nieuws: ik kon met LibreOffice Writer wel wijzigingen opslaan in zowel de thuismap als de partitie die ik voor al het werk had ingeruimd.
Dit wijst vooralsnog niet op een probleem met de harde schijf maar een specifiek probleem met LibreOffice draw.

Laat dit programma nu net het gereedschap zijn waarmee ik een belangrijk deel van mijn werk doe......dus ik zie deze fratsen graag opgelost.

Dus: wat te doen?

Bij voorbaat dank
Zijnebalorigheid

PS: zojuist heb ik als radicale oplossing getracht om alles wat maar met LibreOffice te maken heeft, er af te halen en LibreOffice er opnieuw op gezet.
In eerste instantie leek het hoopvol daar ik wel wijzingingen kon opslaan. Na een tweede en derde poging bleek er toch weer tekst niet te zijn opgeslagen.
Op zulke momenten krijg je zin om de voorhamer in je apparatuur te planten.........
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Goedemorgen Allen,

Op advies van de heer Vecht heb ik een .odg document (libreoffice draw) in de map "documenten" van mijn persoonlijke map gezet en daar getracht deze te bewerken. Ook daar deed zich hetzelfde voor: ik kreeg de in- en uitvoerfout en kon niet opslaan. Vervolgens liep libreoffice Draw vast en viel er niets meer mee te beginnen.




Op zulke momenten krijg je zin om de voorhamer in je apparatuur te planten.........
Het is misschien een idee om Libreoffice er van af te halen, Openoffice te installeren, kun je weer werken, als Libreoffice weer naar behoren werkt, dump je OpenOffice weer.
Of je blijft op en OpenOffice werken, is op zich ook niks mee.
Lijkt me een beter idee dan een hamer in je systeem te planten.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Aanvulling: als in ik Mint bij "schijven" kijk, zie ik dat het systeem een schatting geeft van de staat van de harde schijf.
Er is vastgesteld: 7% slechte sectoren.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

En het aantal 'Pending Sectors'?

En het aantal 'Pending Sectors'?

Dat gaf het overzicht niet aan en daar houdt mijn kennis ook treurig genoeg op.......
Kan het ook maar enigszins de kern van mijn probleem zijn?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Het is duidelijk dat je harde schijf (die waar de documenten op staan) hier het probleem is.

Het is duidelijk dat je harde schijf (die waar de documenten op staan) hier het probleem is.

En waarom doet het probleem zich dan alleen voor bij LibreOffice Draw?
Vervolgens: hoe los ik dit op? (afgezien van een nieuwe harde schijf dr in, waar ik overigens volstrekt geen problemen mee zou hebben als dat zou moeten maar mooier is een andere oplossing met behoud van de schijf)

Maar kan een dergelijk probleem dan ook alleen in een losse partitie zitten?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Backup!
En HDD/SSD vervangen.

Backup!
En HDD/SSD vervangen.

Backup is al gebeurd, het was niet zo heel veel. Paste op een flinke usb stick.
Maar, los daarvan: afgezien van de schijfcontrole van windows raadplegen, welke tools heeft LInux waarmee ik een gronde schijfcontrole en desnoods reparatie kan doen?
aanvulling: heb smartmontools gevonden, is dat een goeie?

Als daar tenminste het probleem ligt....
« Laatst bewerkt op: 2017/03/06, 16:49:47 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.