Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice draw in-uitvoerfout/slaat geen wijzingen op/loopt vast kortom: KUREN  (gelezen 3786 keer)

youpie123

  • Gast
Het is duidelijk dat je harde schijf (die waar de documenten op staan) hier het probleem is.
Daar sluit ik me bij aan. Er zijn ook geen problemen bekend met opslaan van bestanden door Libre-office. Kan ook niet want hier zorgt het besturingssysteem volgens mij voor en niet Libre-office....

desnoods reparatie kan doen?
Reparatie kans is klein. Door alles met nullen vol te schrijven kom je vd pending sectors af die eigenlijk gevaarlijker zijn dan bad sectors.
Maar meestal is dat het begin vh einde en komen ze elders weer terug.
De enige optie is HDD vervangen.

Maar, los daarvan: afgezien van de schijfcontrole van windows raadplegen, welke tools heeft LInux waarmee ik een gronde schijfcontrole
aanvulling: heb smartmontools gevonden, is dat een goeie?
Ja, prima tool.


desnoods reparatie kan doen?
Reparatie kans is klein. Door alles met nullen vol te schrijven kom je vd pending sectors af die eigenlijk gevaarlijker zijn dan bad sectors.
Maar meestal is dat het begin vh einde en komen ze elders weer terug.
De enige optie is HDD vervangen.

Maar, los daarvan: afgezien van de schijfcontrole van windows raadplegen, welke tools heeft LInux waarmee ik een gronde schijfcontrole
aanvulling: heb smartmontools gevonden, is dat een goeie?
Ja, prima tool.

De snelle test gaf geen melding, er draait nu een lange test dus over drie uur weet ik meer. Mocht de schijf verrot zijn, dan mag de systeembeheerder in zijn voorraad gaan duiken.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/06, 17:14:51 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Ok, na een test met GsmartControl van meer dan 3 uur kwam daar uit: completed without error
voor wie er wat mee kan, zou ik het rapport kunnen posten.

Maar als deze test plausibel is, dan betekent dit dat de schijf in orde is.

Het probleem van LibreOffice draw dat niet goed opslaat is daarmee nog niet weg......

Detail: sinds kort zie ik wel steeds als ik met een document bezig ben dat er naast het .odg bestand ook een bestand wordt opgeslagen als dit.

reuteldereutel.odg en dan daarnaast ~lock.reuteldereutel.odg#

Als ik dat open dan staat er het volgende: blabla, computernaam, 24.02.2017 15:58,file:///home/blabla/ .config/libreoffice/4;
« Laatst bewerkt op: 2017/03/06, 20:12:24 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Er lijkt wat te gaan roeren.

Just Vecht heeft twee van mijn .odg bestanden toegestuurd gekregen om te kijken wat ze bij hem deden. Hij stuitte op hetzelfde probleem: kon wijzigingen niet opslaan.
Vervolgens heeft hij zelf een proefbestand gemaakt, dat vertoonde eveneens dit probleem.

Een vraag namens mij en Just: willen jullie ook iets dergelijks in LibreOffice Draw eens proberen. De volgende stap is de bug neerleggen bij de Document Foundation.

Alvast bedankt!
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jolo

  • Lid
Van welk merk is die probleem harddisk? Bij twijfel over de kwaliteit van de harddisk, kun je die het beste testen met de diagnostische software van de harddiskfabrikant. Die kun je downloaden vanaf de website van de harddiskfabrikant. Of met de Ultimate Boot Disk. Ook daarop staan diagnostische software van verschillende harddiskfabrikanten.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Er lijkt wat te gaan roeren.

Just Vecht heeft twee van mijn .odg bestanden toegestuurd gekregen om te kijken wat ze bij hem deden. Hij stuitte op hetzelfde probleem: kon wijzigingen niet opslaan.
Vervolgens heeft hij zelf een proefbestand gemaakt, dat vertoonde eveneens dit probleem.

Een vraag namens mij en Just: willen jullie ook iets dergelijks in LibreOffice Draw eens proberen. De volgende stap is de bug neerleggen bij de Document Foundation.

Alvast bedankt!
Als je eens meer precies aangeeft hoe ik die bug zou kunnen reproduceren, dan probeer ik het ook eens.

Offline ajjp

  • Lid
Ik heb net een schets gemaakt, opgeslagen, opnieuw geopend, een lijn erbij gezet, weer opgeslagen en opnieuw geopend.
Ik ondervond geen probleem; LibreOffice 5.0.6 in Xubuntu 14.04 (32 bit).

edit: of moet ik iets speciaals doen?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi ajjp,

Ik heb op mijn desktop een foto geimporteerd en een tekstvak eronder gemaakt. Die vervolgens volgegooid met wat onzin tekst Bla Bla Bla. Opslaan wilde niet met diezelfde in en uitvoerfout van bal.

Beide bestanden van Bal zelf slechts één letter veranderd en gelijke problemen. In alle gevallen zat die PC vast en moest ik hem weer vlot trekken met een Ctrl-Alt-Backspace.

Zojuist aan de gang met de laptop. Geen problemen!

Tja, heel apart. Desktop i3 8GB RAM Xubuntu 1604 64 bits  . Laptop i5 4GB Xubuntu 1604 64 bits

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Ik heb net een schets gemaakt, opgeslagen, opnieuw geopend, een lijn erbij gezet, weer opgeslagen en opnieuw geopend.
Ik ondervond geen probleem; LibreOffice 5.0.6 in Xubuntu 14.04 (32 bit).

edit: of moet ik iets speciaals doen?
Er lijkt wat te gaan roeren.

Just Vecht heeft twee van mijn .odg bestanden toegestuurd gekregen om te kijken wat ze bij hem deden. Hij stuitte op hetzelfde probleem: kon wijzigingen niet opslaan.
Vervolgens heeft hij zelf een proefbestand gemaakt, dat vertoonde eveneens dit probleem.

Een vraag namens mij en Just: willen jullie ook iets dergelijks in LibreOffice Draw eens proberen. De volgende stap is de bug neerleggen bij de Document Foundation.

Alvast bedankt!
Als je eens meer precies aangeeft hoe ik die bug zou kunnen reproduceren, dan probeer ik het ook eens.

Zo het zich laat aanzien, doet het probleem zich vooral voor met tekst. Dus naast die schets een aantal onzinteksten over weet ik veel wat typen en opslaan.
Vervolgens wijzigingen in die tekst aanbrengen en een paar keer opslaan. Het gebeurd dat de tekst gewoon wel netjes wordt opgeslagen maar afwisselend vertikt het programma het en is het bestand alsnog ongewijzigd.

Uw hulp wordt gewaardeerd!

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline ajjp

  • Lid
Ik heb zojuist onder mijn schetsje van gisterenavond in een tekstvak drie maal een zinnetje tekst toegevoegd; tussendoor opgeslagen en opnieuw geopend. Ik kan nog steeds geen probleem constateren.

Offline peer

  • Lid
ik heb een tijdje terug problemen gehad met het opslaan van bestanden en afsluiten van libre-office (nederlands taal). Bij mij waren de problemen voorbij toen ik libre-office opnieuw installeerde zonder de nederlandse taalbestanden.

ik heb een tijdje terug problemen gehad met het opslaan van bestanden en afsluiten van libre-office (nederlands taal). Bij mij waren de problemen voorbij toen ik libre-office opnieuw installeerde zonder de nederlandse taalbestanden.

Dat zou een deel van het probleem kunnen zijn ware het niet dat ik ook bij herinstallatie alleen in het Engels toch ook af en toe hetzelfde probleem weer had. De frequentie is alleen minder.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Bal,

Het is een raar verschijnsel en wellicht nog hardware afhankelijk ook.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Hoi Bal,

Het is een raar verschijnsel en wellicht nog hardware afhankelijk ook.

groet,

Just

als er nu maar gebruikers komen die hetzelfde probleem hebben ervaren, kan het wellicht worden opgelost. Maar hardwareafhankelijk zou het wel heel moeilijk maken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

youpie123

  • Gast
Onzinplaatje ingevoegd en opgeslagen, weer geopend. Tekstvak toegevoegd, tekst er in en weer bewaard.
En nog een keer en weer en weer,Geen problemen ontdekt. Dit wordt revisieversie 5, zie bestand –→ eigenschappen.

Dag verder, weer wat tekst aanvullen en opslaan. Bestand verplaatst naar andere lokatie, wel zelfde disk (raid0) en weer
tekst erbij en opslaan. Wederom verplaatst en deze tekst erbij, wordt revisienummer 8 zonder problemen. Nu staat het
bestand op een samba share (andere pc dus) en ga het nu opslaan. Terug op eigen PC, nu wordt het revisie 10.
Nu naar de SSD en weer bewerken. Revisienummer 13, ik kan het probleem niet reproduceren. LibreOffice Draw 5.1.6.2.
Totaal 16 x bewerkt

Onzinplaatje ingevoegd en opgeslagen, weer geopend. Tekstvak toegevoegd, tekst er in en weer bewaard.
En nog een keer en weer en weer,Geen problemen ontdekt. Dit wordt revisieversie 5, zie bestand –→ eigenschappen.

Dag verder, weer wat tekst aanvullen en opslaan. Bestand verplaatst naar andere lokatie, wel zelfde disk (raid0) en weer
tekst erbij en opslaan. Wederom verplaatst en deze tekst erbij, wordt revisienummer 8 zonder problemen. Nu staat het
bestand op een samba share (andere pc dus) en ga het nu opslaan. Terug op eigen PC, nu wordt het revisie 10.
Nu naar de SSD en weer bewerken. Revisienummer 13, ik kan het probleem niet reproduceren. LibreOffice Draw 5.1.6.2.
Totaal 16 x bewerkt

Dan zitten we toch met een vreemd geval aangezien de meldingen wisselend zijn. Ik heb het probleem vandaag overigens ook nog maar twee keer gehad en ik heb al veel teksten verwerkt vandaag. Maar dan nog, de betrouwbaarheid komt het niet ten goede.
For the record: ik werk op mint xfce 18.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

youpie123

  • Gast
For the record: ik werk op mint xfce 18.
Sorry, vergeten: Ubuntu Mate 16.4.2 met 4.4.0-65 kernel

WE hebben nu dus:

harde schijf min of meer uitgesloten want de test kwam niets uit: tenzij ik de software van hitachi er op los laat (zal wel via windows moeten)

Tot nu doet het probleem zich alleen voor bij Vecht en mij, en bij een stuk of twee drie andere gewaardeerde medegebruikers niet.

Bij mij heeft vandaag het probleem zich maar een enkele keer voorgedaan op de opnieuw geinstalleerde LibreOffice en alles in het Engels.

het kan hardware gerelateerd zijn.......

Op grond van wat ik nu weet, kan ik alleen maar de hilarische combinatie maken: het verschilt per hardware of het probleem zich voordoet en dan doet het zich het meest voor bij nederlandstalige libreoffice ???? Daar krijg je hoofdpijn van dunkt mij........
« Laatst bewerkt op: 2017/03/07, 17:04:27 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

youpie123

  • Gast
Detail: sinds kort zie ik wel steeds als ik met een document bezig ben dat er naast het .odg bestand ook een bestand wordt opgeslagen als dit. reuteldereutel.odg en dan daarnaast ~lock.reuteldereutel.odg# Als ik dat open dan staat er het volgende: blabla, computernaam, 24.02.2017 15:58,file:///home/blabla/ .config/libreoffice/4;
Dat lock bestand ken ik nog wel, ook van MS-Office. Dit voorkomt dat het bestand door een ander bewerkt wordt als jij het aan het bewerken bent. Dat lock.bestand moet wel weg zijn als je het bestand en Office hebt afgesloten. Bleef vaak staan als je om e.o.a. reden uit Office bent geklapt.  Als het bestand nog aanwezig is als je het document weer opent kan je niets wegschrijven. Of je moet eerst voor herstellen kiezen....

Vandaag heb ik een PPA update gedaan en tot nu toe ben ik nog niet op problemen gestuit. Behalve dat LibreOffice een keer crashte? Vervolgens werd het document wel goed gerecovered en de wijzigingen goed opgeslagen dus ik ben voor nu optimistisch maar ik ben pas zeker over enkele dagen......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Vandaag heb ik een PPA update gedaan en tot nu toe ben ik nog niet op problemen gestuit. Behalve dat LibreOffice een keer crashte? Vervolgens werd het document wel goed gerecovered en de wijzigingen goed opgeslagen dus ik ben voor nu optimistisch maar ik ben pas zeker over enkele dagen......

Voor zover iemand dit hier nog leest: ik ben het probleem later ook nog op een andere (gloednieuwe) machine tegen gekomen. Ik weet niet of het de ppa update of de aangeleverde update was, maar daar is het opgelost en op de eerste machine ben ik het ook niet meer tegen gekomen. Ik beschouw e.e.a als opgelost.
(Ok de machine in kwestie maakt een geluid dat wellicht de harde schijf kan zijn, maar heb een nieuwe er naast gekregen waarop ik backups maak)

Mijn dank tot zo ver.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.


Geachte allen,

Zie bovenstaande draad. Het probleem is weer terug en ik begrijp er geen fluit van......
Wie iets weet, laat mij weten aub.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.