Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] TAB-functie in terminal  (gelezen 1547 keer)

[OPGELOST] TAB-functie in terminal
« Gepost op: 2010/05/10, 21:45:14 »
De tab-functie in terminal werkt niet meer. Je kent het vast wel zit wat te typen en natuurlijk geen zin alles voluit te gaan typen om niet al te veel tijd in te steken en fouten te voorkomen.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik het terug kan krijgen??
« Laatst bewerkt op: 2010/05/10, 22:48:58 door shinger »

Offline Robertos

  • Lid
Re: TAB-functie in terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/10, 22:03:03 »
Het (her)installeren van het pakket bash-completion zou een mogelijke oplossing kunnen zijn.
Zie ook: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-229612.html

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: TAB-functie in terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/10, 22:05:42 »
En als wat Robertos zegt niet heeft geholpen. Wat is de output van
echo $PATH
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ivo

  • Lid
Re: TAB-functie in terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/10, 22:22:57 »
Eventueel nog dit, een iets ouder artikeltje maar nog valide.

http://embraceubuntu.com/2006/01/28/turn-on-bash-smart-completion/

Default staat dit uit in de /etc/bash.bashrc, echter in je home directory heb je een .bashrc staan waarin (helemaal onderaan) de completion per default staat ingeschakeld. Dit overruled de /etc/bash.bashrc.

# enable programmable completion features (you don't need to enable
# this, if it's already enabled in /etc/bash.bashrc and /etc/profile
# sources /etc/bash.bashrc).
if [ -f /etc/bash_completion ]; then
    . /etc/bash_completion
fi

Ik vermoed dus dat óf je ~/.bashrc is aangepast (lijkt me niet zo waarschijnlijk) óf je hebt je home directory wat te fanatiek opgepoetst, kan dat zijn?
 
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: TAB-functie in terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/10, 22:45:42 »
Eventueel nog dit, een iets ouder artikeltje maar nog valide.

http://embraceubuntu.com/2006/01/28/turn-on-bash-smart-completion/

Default staat dit uit in de /etc/bash.bashrc, echter in je home directory heb je een .bashrc staan waarin (helemaal onderaan) de completion per default staat ingeschakeld. Dit overruled de /etc/bash.bashrc.

# enable programmable completion features (you don't need to enable
# this, if it's already enabled in /etc/bash.bashrc and /etc/profile
# sources /etc/bash.bashrc).
if [ -f /etc/bash_completion ]; then
    . /etc/bash_completion
fi

Ik vermoed dus dat óf je ~/.bashrc is aangepast (lijkt me niet zo waarschijnlijk) óf je hebt je home directory wat te fanatiek opgepoetst, kan dat zijn?
 

Fanatiek zou het niet zeggen maar meer per ongeluk. Van zulke dingen leer je in iedere geval :P..

Dank je wel. je link heeft geholpen..Mijn dank is onmogelijk te beschrijven in woorden. Ik kan eindelijk weer lekker terminal in duiken :P
« Laatst bewerkt op: 2010/05/10, 22:48:38 door shinger »

Offline ivo

  • Lid
Re: TAB-functie in terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/10, 22:51:04 »

Fanatiek zou het niet zeggen maar meer per ongeluk. Van zulke dingen leer je in iedere geval :P..


Heb je de originele nog? Anders kan je de mijne (bijgevoegd en weer verwijderd) gebruiken.

EDIT: ik was te snel opgehouden met lezen en zie dat je het hebt opgelost.
Zet dat svp ook ff in je originele onderwerp [OPGELOST]

« Laatst bewerkt op: 2010/05/10, 22:53:36 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: [OPGELOST] TAB-functie in terminal
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/10, 22:55:47 »
Nou ik wist ten eerste niet wat de oorzaak was maar nadat je begon over iets te fanatiek opgeschoond wist ik al wat de oorzaak was.

Ik had GADMIN-Samba geïnstalleerd en die had vervolgens een gebruiker toegevoegd ik dacht eerst dat die gebruiker niet toegevoegd was maar bleek dus wel zo te zijn.

In iedere geval ik wou die gebruiker verwijderen maar dat lukte niet dus ik dacht nou ik ben toch met deze nieuwe gebruiker en ik heb alles nog dus verwijder ik die oude maar die bleek dus de originele te zijn en was ik alle meuk op mijn bureaublad kwijt. Wat op zich niet zo erg is aangezien ik niks bewaar wat belangrijk is op de systeem partitie.

Offline ivo

  • Lid
Re: [OPGELOST] TAB-functie in terminal
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/10, 22:57:56 »
Nou ik wist ten eerste niet wat de oorzaak was maar nadat je begon over iets te fanatiek opgeschoond wist ik al wat de oorzaak was.

Ik had GADMIN-Samba geïnstalleerd en die had vervolgens een gebruiker toegevoegd ik dacht eerst dat die gebruiker niet toegevoegd was maar bleek dus wel zo te zijn.

In iedere geval ik wou die gebruiker verwijderen maar dat lukte niet dus ik dacht nou ik ben toch met deze nieuwe gebruiker en ik heb alles nog dus verwijder ik die oude maar die bleek dus de originele te zijn en was ik alle meuk op mijn bureaublad kwijt. Wat op zich niet zo erg is aangezien ik niks bewaar wat belangrijk is op de systeem partitie.

Moet je nou wél of níet mijn .bashrc hebben?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: [OPGELOST] TAB-functie in terminal
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/10, 23:20:52 »
Haha nee.. dankje ..enige wat ik moest doen was dus bepaalde gedeeltes uncommenten en toen was het al goed. Dankje.