Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: how to: thuiswerken  (gelezen 7642 keer)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
how to: thuiswerken
« Gepost op: 2010/01/18, 21:55:47 »
Ik werk al een tijdje voor een bedrijf waar we gebruik maken van een windows 2007 server omgeving, en hier moet ik ook voor thuis werken, denk aan ->

exchange 2007 mail lezen, vpn verbinding opzetten & samba shares verkennen.. Dit zijn dus allemaal windows servers, maar ik benader ze vanaf thuis (door vpn heen) en op me werk vanaf een ubuntu 9.10 werk station. Nu heb ik dit allemaal zelf uit gezocht en het grootste gedeelte via trial en error :P. Er moeten wat dev versies van b.v evolution worden geinstalleerd, en ook voor vpn moeten er 2 extra pakketten worden geinstalleerd.

Ik vroeg me af, of er eigenlijk plaatst is op de wiki voor een soort "thuis-werken op een windows domain" how-to, het is sowieso leuk/nuttig om te weten hoe je connect op een windows 2007 exchange server, want geloof me dit werkt HEEL anders dan 2003 (voor 2003 kan je gewoon het "owa" adres gebruiken).

Ik wil hier graag een goeie uitgebreide how-to voor schrijven en deze op een plek zetten waar die gevonden wordt, wat is hier voor de beste manier, en is er sowieso wel vraag naar?

Re: how to: thuiswerken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/18, 23:12:53 »
iedere bijdrage is welkom denk ik, er is altijd wel iemand die 't zelfde probleem heeft...
maak een wiki ofzo?

Offline chaos7

  • Lid
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/18, 23:40:17 »
ik ben voor

ik moet nu met XP en een vpn verbinding kontakt maken.
ik vindt dit helemaal niks
ik werk het liefste met ubuntu
en als deze wiki werkt
dan denk ik dat ik meer mensen aan de linux krijg

dus ik lees met belangstelling dit draadje
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/18, 23:42:11 »
"thuis-werken op een windows domain" how-to
Vast voor meerderen een bekend probleem. Een omgekeerde wereld dat wij (als open source) gaan beschrijven hoe closed source als owa is te gebruiken. Maar welkom. :)

Deel het dan in onderdelen. Er zijn namelijk meerder oplossingen zoals VPN maar ook Terminal Server en/of Citrix en/of weet-ik-veel (nog los van Windows server versies, das nie mijn ding).

Het is dus niet alleen afhankelijk van instellingen/installaties op Linux/Ubuntu maar ook "wat de zaak wil/heeft".
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/18, 23:50:24 »
Voor een VPN-verbinding heb ik al een handleiding gemaakt; die kun je -uiteraard- gewoon overnemen.  :)
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(punt 35 )

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/18, 23:53:54 »
"thuis-werken op een windows domain" how-to
Vast voor meerderen een bekend probleem. Een omgekeerde wereld dat wij (als open source) gaan beschrijven hoe closed source als owa is te gebruiken. Maar welkom. :)

Deel het dan in onderdelen. Er zijn namelijk meerder oplossingen zoals VPN maar ook Terminal Server en/of Citrix en/of weet-ik-veel (nog los van Windows server versies, das nie mijn ding).

Het is dus niet alleen afhankelijk van instellingen/installaties op Linux/Ubuntu maar ook "wat de zaak wil/heeft".

tja, het is ook meer dat het vrij ingewikkeld is om exchange 2007 te contacten op je thuis evolution, omdat hier dus geen owa meer voor gebruikt kan worden dankzij microsoft, ik ben net zo'n 3 maanden bezig geweest om dit fatsoenlijk werkend te krijgen :P, en ik wil dit graag met mensen delen, zelf vond ik het behoorlijk irritant dat het niet werkte.

Ik zal het inderdaad moeten onder verdelen, ik ga er is over na denken en sowieso wat losse dingen is op papier zetten!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/19, 13:07:37 »
Ik vind het ook een goed idee hier een artikel over te schrijven!

Als je al wat hebt, kunt het in een nieuw artikel plaatsen in ArtikelenInAanbouw. Dan kunnen we het alvast hier bespreken en/of tips geven.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/19, 13:09:18 »
Voor een VPN-verbinding heb ik al een handleiding gemaakt; die kun je -uiteraard- gewoon overnemen.  :)
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(punt 35 )
Er staan wel handige tips op je site. Alleen het is irritant dat je ze ver moet doorscrollen naar punt 35 :P
Kun je daar geen anchor van maken ofzo, zodat je gewoon op de titel kan klikken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: how to: thuiswerken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/19, 17:12:06 »
Vast voor meerderen een bekend probleem. Een omgekeerde wereld dat wij (als open source) gaan beschrijven hoe closed source als owa is te gebruiken. Maar welkom. :)

Je kan wel uitleggen hoe je met open source gebruik kunt maken van closed source solutions

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/19, 17:23:42 »
Er staan wel handige tips op je site. Alleen het is irritant dat je ze ver moet doorscrollen naar punt 35 :P
Kun je daar geen anchor van maken ofzo, zodat je gewoon op de titel kan klikken.

Dat ben ik eigenlijk al tijden van plan.... Vervelende rotklus, want ik wil het dan wel in eigen opmaak hebben in de inhoudsopgave, en dat is een hoop saai werk... Ik zal wel eens kijken.  :P

Offline Thijsg

  • Lid
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/19, 18:46:22 »
Er staan wel handige tips op je site. Alleen het is irritant dat je ze ver moet doorscrollen naar punt 35 :P
Kun je daar geen anchor van maken ofzo, zodat je gewoon op de titel kan klikken.
Spatie en Shift-Spatie zijn je vriend. ;)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/19, 20:08:13 »
Vast voor meerderen een bekend probleem. Een omgekeerde wereld dat wij (als open source) gaan beschrijven hoe closed source als owa is te gebruiken. Maar welkom. :)

Je kan wel uitleggen hoe je met open source gebruik kunt maken van closed source solutions

Ja precies, dat is eigenlijk wat ik wil bereiken met me how-to, aangezien it afdelingen van bedrijven vaak perfecte windows how-to's hebben.. Terwijl het dus prima onder ubuntu kan!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/19, 20:39:04 »
Er staan wel handige tips op je site. Alleen het is irritant dat je ze ver moet doorscrollen naar punt 35 :P
Kun je daar geen anchor van maken ofzo, zodat je gewoon op de titel kan klikken.
Spatie en Shift-Spatie zijn je vriend. ;)
Control+F in firefox is een iets betere vriend vamme :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/20, 08:39:22 »
Omdat ik me niet wil stuk staren op 1 distro, en gewoon af en toe een how-to de lucht in wil schieten heb ik een domain geregistreerd..

De eerste how-to is hier te vinden: http://www.tuxtopia.nl/?p=12 (let op, wel in het engels)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/20, 10:16:11 »
Omdat ik me niet wil stuk staren op 1 distro, en gewoon af en toe een how-to de lucht in wil schieten heb ik een domain geregistreerd..

De eerste how-to is hier te vinden: http://www.tuxtopia.nl/?p=12 (let op, wel in het engels)

Werkt dit ook voor "Outlook anywhere" (RCP over HTTP). Zie mijn handtekening
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: how to: thuiswerken
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/20, 11:08:37 »
Omdat ik me niet wil stuk staren op 1 distro, en gewoon af en toe een how-to de lucht in wil schieten heb ik een domain geregistreerd..

De eerste how-to is hier te vinden: http://www.tuxtopia.nl/?p=12 (let op, wel in het engels)

Werkt dit ook voor "Outlook anywhere" (RCP over HTTP). Zie mijn handtekening

Het werkt over het mapi protocol, voor mijn werk moet ik thuis een vpn verbinding aanmaken om thuis met me werk exchange te verbinden, ik weet niet of het voor outlok anywhere werkt ;) zolang het met mapi werkt wel.