Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16 moddert met 32bits  (gelezen 2738 keer)

Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Gepost op: 2017/10/24, 22:59:38 »
Na de overgang van Ubuntu 14 naar Ubuntu 16 lopen er allerlei programma's van LibreOffice5 vast.
Oorzaak zijn mijn ouwe 32bitters.
De commercie propt nieuwe hardware gebruikers 4GB geheugen door de strot. Dat is met een 64bitter best leuk. Maar het heeft geen enkele zin zonder spelletjes.
Vanaf Ubuntu 06 was het leuk! Maar nu vind ik het een puinhoop. Met Ubuntu 16 is de instabiliteit begonnen: flakkerende beelden, van slag geraakte spreadsheets, databases die niet meer starten. In de "kelder" staat Windows7 parallel en die heeft nergens last van...
Dus wat is nu wijsheid? Ubuntu na 10 jaar laten vallen omdat ik mijn drie ouwe trouwe 32bitters niet kwijt wil? Of wachten op Ubuntu 18 waarmee wellicht de problemen zijn opgelost. Gelukkig heb ik Ubuntu 14 nog op de USB staan! Daar was niks mee aan de hand...
Er zijn al heel wat crash-reports naar Canonical gegaan, die dus daar helemaal lakoniek naar kijken. Tja, je kan een nieuwe kernel proberen.  Nou mooi niks dus.
Er zit een fout in SIGNDEV load, waardoor Java verkeerd geladen wordt. Dat weten ze al.
Ik ben 80 en heb wat haast! Ik zit vanaf 1964 in dit vak. Dus: Win7 en Joomla en ik kan voort!
Sterkte aan allen!     
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/24, 23:42:42 »
Hoi Dick, ik heb je dubbele post verwijderd.
Heb je al eens geprobeerd of Xubuntu, of Lubuntu, beter werkt?
Hier staat een oude 32bits laptop, met 512MB geheugen, onder Lubuntu loopt deze prima.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/01, 20:47:21 »
Sinds gisteravond kreeg ik hetzelfde probleem op mijn netbookje met Xubuntu 14.04 en met LibreOffice 5.4.2. Bij mij crashte LibreOffice Base constant, en ik kreeg ook deze melding. Maar.... er is hoop, want DEZE oplossing heeft mij geholpen. Heb het vanmiddag geprobeerd, en LibreOffice Base doet het bij mij weer. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/01, 21:50:36 »
Sinds gisteravond kreeg ik hetzelfde probleem op mijn netbookje met Xubuntu 14.04 en met LibreOffice 5.4.2. Bij mij crashte LibreOffice Base constant, en ik kreeg ook deze melding. Maar.... er is hoop, want DEZE oplossing heeft mij geholpen. Heb het vanmiddag geprobeerd, en LibreOffice Base doet het bij mij weer. :)
Daar ga ik morgen mee aan de gang! Ik houd je op de hoogte.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/02, 07:31:57 »
Sinds gisteravond kreeg ik hetzelfde probleem op mijn netbookje met Xubuntu 14.04 en met LibreOffice 5.4.2. Bij mij crashte LibreOffice Base constant, en ik kreeg ook deze melding. Maar.... er is hoop, want DEZE oplossing heeft mij geholpen. Heb het vanmiddag geprobeerd, en LibreOffice Base doet het bij mij weer. :)
Daar ga ik morgen mee aan de gang! Ik houd je op de hoogte.
Zelfs na een nachtje slapen blijft de fout bestaan. ik het vanmiddag nog eens proberen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/02, 12:11:29 »
Ai, dat is jammer dat het voor jou het probleem aanvankelijk niet heeft opgelost. Ik kan me voorstellen dat je dit erg vervelend vindt, want ik vond het zelf ook erg irritant dat - in mijn geval - LibreOffice Base het niet meer deed. Zeker ook als je een softwarepakket vaak en intensief gebruikt, en het ineens mis gaat na verloop van tijd.

Wellicht dat anderen nog een workaround hebben?

I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/02, 14:33:07 »
Ai, dat is jammer dat het voor jou het probleem aanvankelijk niet heeft opgelost. Ik kan me voorstellen dat je dit erg vervelend vindt, want ik vond het zelf ook erg irritant dat - in mijn geval - LibreOffice Base het niet meer deed. Zeker ook als je een softwarepakket vaak en intensief gebruikt, en het ineens mis gaat na verloop van tijd.

Wellicht dat anderen nog een workaround hebben?
Nou, ik heb alleen je recept even geprobeerd, maar niet de hele https://askubuntu.com/questions/19486/how-do-i-add-a-kernel-boot-parameter doorgwerkt. Dus het is mijn schuld, dat je korte recept (foo = bar) niet helpt.
Ik ga er nu tijd aan besteden. Het is dus echt een ontbrekend kernel commando dat ontbreekt. Misschien ben ik een punt of komma vergeten.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/02, 14:53:56 »
Beste Dick

Deze link lijkt mij helemaal niet van toepassing voor jou probleem. Mogelijk heeft  Marqeaux zich vergist bij het aanleveren van de link. Daar staat heel mooi, en in algemene termen, uitgelegd hoe je kernelparameters kan wijzigen. Daar staat GEEN specifieke oplossing voor jou probleem, en geloof me vrij: "foo=bar" is geen echte bestaande parameter, maar een plaatshouder.

Ja, het zal moeilijker worden met 32 bit omdat de ondersteuning afbrokkelt. Nu ligt jou probleem blijkbaar in java. Behalve voor Base heb je in Libreoffice geen java nodig. Onder Opties - geavanceerd kan je het gebruik van een java runtime afzetten.

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/02, 15:13:13 »
Ai, dat is jammer dat het voor jou het probleem aanvankelijk niet heeft opgelost. Ik kan me voorstellen dat je dit erg vervelend vindt, want ik vond het zelf ook erg irritant dat - in mijn geval - LibreOffice Base het niet meer deed. Zeker ook als je een softwarepakket vaak en intensief gebruikt, en het ineens mis gaat na verloop van tijd.

Wellicht dat anderen nog een workaround hebben?
Nou, ik heb alleen je recept even geprobeerd, maar niet de hele https://askubuntu.com/questions/19486/how-do-i-add-a-kernel-boot-parameter doorgwerkt. Dus het is mijn schuld, dat je korte recept (foo = bar) niet helpt.
Ik ga er nu tijd aan besteden. Het is dus echt een ontbrekend kernel commando dat ontbreekt. Misschien ben ik een punt of komma vergeten.
in de GRUB staat (en stond)
dick@dick-ThinkPad-T410:~$ cat /proc/cmdline

BOOT_IMAGE=/boot/vmlinuz-4.10.0-38-generic root=UUID=234a528b-dcd6-4a50-88e2-b1c701e8fc5d ro quiet splash foo=bar vt.handoff=7

Geheel volgens de aanwijzingen.
Nu een Base starten.
Vraagt eerst om Herstel, dat doe ik.
Base start netjes.
Klik op Tabellen: Base sluit onmiddellijk zonder commentaar.
Het probleem zit er nog in.
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/02, 15:17:33 »
Beste Dick

Deze link lijkt mij helemaal niet van toepassing voor jou probleem. Mogelijk heeft  Marqeaux zich vergist bij het aanleveren van de link. Daar staat heel mooi, en in algemene termen, uitgelegd hoe je kernelparameters kan wijzigen. Daar staat GEEN specifieke oplossing voor jou probleem, en geloof me vrij: "foo=bar" is geen echte bestaande parameter, maar een plaatshouder.

Ja, het zal moeilijker worden met 32 bit omdat de ondersteuning afbrokkelt. Nu ligt jou probleem blijkbaar in java. Behalve voor Base heb je in Libreoffice geen java nodig. Onder Opties - geavanceerd kan je het gebruik van een java runtime afzetten.
Beste Vanadium,

In LibreOffice > Extra > Opties > Geavanceerd heb ik java runtime uitgevinkt.
Base start dan, maar geeft na Tabellen een missende verbinding...

« Laatst bewerkt op: 2017/11/02, 15:21:19 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/02, 15:41:28 »
@Marqeuaux
Bij LibreOffice > Options > Gevanceerd heb ik Oracle uitgezet en LO aangezet.
Base > Tabellen geeft Foutmelding, zie Bijlage
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/02, 15:48:07 »
Dick, zoals ik al zei, haal die foo=bar er weer uit want het is nonsens. Verkeerd advies, wellicht vergissing in de doorgestuurde link.

Voor Base heb je wel degelijk java nodig, niet voor de andere LO onderdelen. Misschien gebruik je geen java van Oracle (in oudere Ubuntu versies, toen java nog geen vrije licentie had, was dit het geval) en ben je misschien gebaat met de versie van Oracle: https://www.java.com/en/download/help/linux_install.xml. Dan kan je in Libreoffice aangeven die java te gebruiken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/02, 15:51:37 »
OK Dick, ik heb hier de link die Marqeaux wellicht had willen posten: https://ask.libreoffice.org/en/question/120447/libreoffice-base-crashes-on-32bit-linux/

In plaats van foo=bar moet je "stack_guard_gap=1" aan je kernelparameters toevoegen. Aangezien je er al in geslaagd was foo=bar toe te voegen, neem ik aan dat je nu "foo=bar" zal kunnen vervangen door  "stack_guard_gap=1".

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/02, 16:21:46 »
OK Dick, ik heb hier de link die Marqeaux wellicht had willen posten: https://ask.libreoffice.org/en/question/120447/libreoffice-base-crashes-on-32bit-linux/

In plaats van foo=bar moet je "stack_guard_gap=1" aan je kernelparameters toevoegen. Aangezien je er al in geslaagd was foo=bar toe te voegen, neem ik aan dat je nu "foo=bar" zal kunnen vervangen door  "stack_guard_gap=1".
HOERA!!! Dat werkt! Op de IBM Lenovo T410 loopt Base weer normaal. Java weer op Oracle gezet.
Nu aan het werk voor de BioStar Desktop en de Asus Eee 900A.
Allen weer hartelijk bedankt voor het meedenken en de hulp!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/02, 20:09:36 »
Eindresultaat:
De BioStar had geen correctie van de kernel nodig. Die had alleen last van beschadigde Base-bestanden. Dat is ook niet vreemd want de BioStar is een zelf gebouwde desktop met een modern moederbord van een laptopje er in.
De Asus Eee 900A moest wel dezelfde correctie op de kernel hebben en draait nu vlekkeloos mee in het data-circus.
Nogmaals dank aan de meedenkers!

Rest mij AskUbuntu en hun meldkamer van deze feiten op de hoogte stellen, zodat zij automatisch de kernel kunnen aanpassen bij de installatie van Ubuntu-OS.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/02, 21:07:56 »
Net even bij AskUbuntu gezocht op "Ubuntu LibreOffice Base"
Dan ga je echt verdrietig worden: die zijn allemaal nog aan het zoeken...
Ik ben daar niet de enige... GEWEEST
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/02, 22:53:13 »
Ik dacht, dat ik gered was...
Update Ubuntu 16.04.10 ...
Het werkt niet meer op Lenovo T410: LibreOfficeBase start en abend gelijk.
Wat is hier toch aan de hand? Wie test er nou nog wat?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/02, 23:09:17 »
Ik wil zo snel mogelijk terug naar Joomla.
Dat kan niet met Ubuntu en mijn hardware.
Aangezien het wel kan met Windows7 en mijn hardware, zal ik een stapje terug moeten.
Ik vind het heel vervelend om na 2006 nu toch weer MicroSoft te moeten gaan gebruiken.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/02, 23:17:56 »
Dick, zoals ik al zei, haal die foo=bar er weer uit want het is nonsens. Verkeerd advies, wellicht vergissing in de doorgestuurde link.

Voor Base heb je wel degelijk java nodig, niet voor de andere LO onderdelen. Misschien gebruik je geen java van Oracle (in oudere Ubuntu versies, toen java nog geen vrije licentie had, was dit het geval) en ben je misschien gebaat met de versie van Oracle: https://www.java.com/en/download/help/linux_install.xml. Dan kan je in Libreoffice aangeven die java te gebruiken.
Beste Vanadium,
Ik heb je verhaal bekeken en niet begrepen. Als LibreOffice wil werken met Ubuntu is dat hun probleem. Ik vlucht terug naar Win7 en Base en heb geen problemen. Ik ben het na drie maanden volledig zat! Het is met Ubuntu 16 helemaal verkeerd gegaan. En ik kan niet eens terug naar Ubuntu 14, want daar is het ook ellende.

Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/03, 08:44:35 »
Ik dacht, dat ik gered was...
Update Ubuntu 16.04.10 ...
Het werkt niet meer op Lenovo T410: LibreOfficeBase start en abend gelijk.
Wat is hier toch aan de hand? Wie test er nou nog wat?
Misschien is die kernellijn bij de update terug aangepast door de update. Je eigen toevoeging is dan weer weg. Een oplossing zou dan zijn de kernellijn terug aan te passen zoals je al deed, en daarna de kernelupdates vastzetten. Handleiding hiervoor bij Pjotr: : https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-systeemkernversie-kernel-

Maar je hebt wellicht gelijk: op een bepaald moment is het sop de kool niet meer waard en ga je best terug naar wat wel werkt in plaats van tegen de stroom te moeten blijven inzwemmen.

Mijn andere verhaal dat blijkbaar niet erg duidelijk was, ging over het veranderen van java versie: de originele java for linux in plaats dan OpenJDK.

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/03, 09:03:12 »
@Vanadium
Opnieuw "stack_guard_gap=1" in de opstart geplakt en de "foo=bar" weer opgeruimd.
sudo update-grub gedraaid en gechecked met cat /proc/cmdline op aanwezigheid.
Met Synaptic de linux versie 35 verwijderd en 37 & 38 laten staan.
T410 gestopt en gestart en Base gestart met testbestand: hij doettut!

Het vastzetten van de Linux-versie is wellicht een goede oplossing.
*****************
3 november 2017
voor drie PC's uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/03, 20:39:22 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #21 Gepost op: 2017/11/03, 09:07:04 »
Ik begrijp dat je ondertussen geroutineerd bent in het aanpassen van kernellijnen  =D Zeker je kernel vastzetten: de handleiding van Pjotr is zeer duidelijk.

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #22 Gepost op: 2017/11/03, 09:18:50 »
Inderdaad, in juni 2017 begon de ellende...
****************************************
I finally found some info. Issue started mid June 2017.

LibreOffice Base does not work on a 32 bit Linux machine
It should be fixed with a new kernel release (hopefully)
It is a change in the kernel (security fix) that affected Java that is required for LibreOffice Base
Neither Ubuntu or LibreOffice or OpenJDK can fix this kernel issue (OK, maybe OpenJDK could also fix it)
There IS a workaround (tested on 16.04 and 17.04): "Add kernel parameter stack_guard_gap=1"
Edit the file /etc/default/grub and change the line beginning GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT to include the parameter, for example after your edit it may look like this:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash stack_guard_gap=1"
then run sudo update-grub and reboot.

You should remove this parameter when the new kernel solve the issue (test), because I guess is it less secure without stack_guard ...

References:

The Ubuntu bug report
The LibreOffice bug report
A Linux Kernel Mailing List post by Ben Hutchings
Problematic code
Looks like I cannot post more than 2 Links here. But complete answer is here at ask.libreoffice.org.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #23 Gepost op: 2017/11/03, 12:23:25 »
Als er iets toegevoegd dient te worden aan een eerder bericht dien je de edit-knop te gebruiken en niet 2, 3, laat staan 6, berichten onder elkaar zetten binnen 24 uur.

Re: Ubuntu 16 moddert met 32bits
« Reactie #24 Gepost op: 2017/11/03, 12:45:29 »
Als er iets toegevoegd dient te worden aan een eerder bericht dien je de edit-knop te gebruiken en niet 2, 3, laat staan 6, berichten onder elkaar zetten binnen 24 uur.
Daar zal ik voortaan aan denken! Bedankt.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail