Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian kernel wordt volledig open source  (gelezen 6439 keer)

Debian kernel wordt volledig open source
« Gepost op: 2010/12/18, 11:52:05 »
(http://webwereld.nl/nieuws/68159/debian-maakt-kernel-volledig-open-source.html#utm_source=front_sub2&utm_medium=website&utm_campaign=ww)

edit: de orginele link: http://www.debian.org/News/2010/20101215

De kernel van de nieuwe debian distro wordt volledig open source. Ik ga zeker eens kijken of dat op mijn computer wil draaien.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/18, 18:41:33 door Thomas de Graaff »

jesse2314

  • Gast
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/18, 11:52:43 »
Dat is goed nieuws :)

DarkEra

  • Gast
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/18, 12:04:36 »
Ik post liever de originele link van Debian zelf, het was al bekend gemaakt op hun eigen site en wel 3 dagen terug:

http://www.debian.org/News/2010/20101215


Zo goed nieuws is dat helemaal niet daar niet alle hardware ondersteund wordt. Ga je de non-free drivers zelf installeren dan werkt het nog niet naar behoren. Het is daarom dat Debian op deze laptop van me totaal geen kans meer maakt, de netwerkkaarten worden niet meer ondersteund of herkend namelijk.

« Laatst bewerkt op: 2010/12/18, 12:08:57 door DarkEra »

Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/18, 12:06:59 »
Ja is goed nieuws, misschien wat lastig omdat je nu moet opletten als iets niet werkt en alsnog dat soort drivers nodig hebt....

Maagoe, heel misschien een stap die fabrikanten aanmoedigt om ook eens open source drivers te gaan maken.


Wat me wel erg schokte was het nieuws aan de onderzijde van die pagina.
FBI-backdoors in veiligste BSD-variant

Dit vind is echt schandalig  ???

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/18, 13:25:28 »
Lastig, ach er is gewoon een non-free repo, en er zijn al cd's aangekondigd waar de non-free drivers dan weer los in zitten. Ik vind het een goede zaak. Ik werk aan een Debian project op dit moment waarin alles open source MOET zijn dus voor mij is het wel handig :).

Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/19, 00:52:52 »
En welk praktisch voordeel heeft dit nu voor de eindgebruiker? Leuk dat de makers zulke idealen hebben, maar zitten de gebruikers daarop te wachten. Je kunt ontbrekende, gesloten firmware natuurlijk zelf installeren, maar hoe moet dat zonder werkende netwerkverbinding omdat je firmware mist? Gebruikers die zo graag 100% opensource werken, kunnen die gesloten firmware er toch zelf uit halen?

Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/19, 11:28:42 »
En welk praktisch voordeel heeft dit nu voor de eindgebruiker?

Het alleen opnemen van open source code in de kernel kan een motivatie zijn voor fabrikanten van hardware om hun drivers te open sourcen. En aan open source zitten zoals we allemaal weten voordelen t.o.v. gesloten source, ook voor eindgebruikers. Het is een beetje lange termijn tegenover korte termijn. Niet alles wat op lange termijn voordeel oplevert is op korte termijn voordelig. Op korte termijn zijn er voor de eindgebruikers waarschijnlijk geen voordelen.

Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/20, 08:52:44 »
En daar ging Debian.... ><

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/20, 10:21:28 »
Wat een onzin weer. Er zijn al iso's waar gewoon alle drivers wel inzitten. Deze komen ook gewoon op de site. In feite veranderd er dus niks alleen de default Debian versie is compleet Open Source. En dat is goed.

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/20, 11:33:48 »
Het zal mij niets verbazen dat je bij de expert-installatie de mogelijkheid hebt/krijgt om de andere drivers op te halen en mee te installeren. Bij de expert-installatie is namelijk meer mogelijk dan je weet, bijv. een installatie via ssh. De meeste mensen weten dit niet eens.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/20, 11:35:21 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/20, 13:16:50 »
En welk praktisch voordeel heeft dit nu voor de eindgebruiker?

Het alleen opnemen van open source code in de kernel kan een motivatie zijn voor fabrikanten van hardware om hun drivers te open sourcen. En aan open source zitten zoals we allemaal weten voordelen t.o.v. gesloten source, ook voor eindgebruikers. Het is een beetje lange termijn tegenover korte termijn. Niet alles wat op lange termijn voordeel oplevert is op korte termijn voordelig. Op korte termijn zijn er voor de eindgebruikers waarschijnlijk geen voordelen.

Reuze grote optimist. :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/20, 15:16:13 »
Je moet niet vergeten dat Linux op de servermarkt een echt grote speler is, en dat Debian in die markt weer een grote Linux speler is. Als professionals zich straks bewust worden dat ze gesloten drivers moeten halen voor bepaalde hardware, dan worden ze daar waarschijnlijk niet blij van. Dan zou het me niks verbazen als fabrikanten van servers dat willen voorkomen zodat ze niet als 'open source unfriendly' te boek komen te staan. Je zou eens moeten weten wat de financiële waarde van een goed imago voor een bedrijf is.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/20, 23:27:55 »
waarom zou een beheerder van een Debian server b.v. zich druk maken om een driver voor een graka?
die doet alles via de cli en heeft dus genoeg aan de vesa driver die precies doet wat hij wil, een mooi zwart scherm met witte letters tevoorschijn toveren ;)

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/21, 00:08:23 »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/21, 00:25:26 »
Zolang als Ubuntu er maar weer een complete kernel van bakt, dus inclusief niet-vrije onderdelen, vind ik het best. Ze zoeken het maar fijn uit bij Debian.  :)

Linux moet gewoon meteen draaien, liefst op elke denkbare combinatie van ijzerwaar. Dat vind ik belangrijker dan een geheel vrije kernel....

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/21, 09:28:59 »
Linux moet gewoon meteen draaien, liefst op elke denkbare combinatie van ijzerwaar. Dat vind ik belangrijker dan een geheel vrije kernel....

Hier ben ik het op zekere hoogte mee eens, natuurlijk moet het voor de gebruiker gelijk werken.

Maar als we niet blijven protesteren tegen closed drivers dan zullen op termijn alle drivers closed source zijn. En daar zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd. Er zijn te weinig fabrikanten die fatsoenlijke linux drivers kunnen schrijven. En ze zijn te vaak stuk zodra je zelf een kernel compileert.

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/21, 09:39:44 »
Maak niet de volgende denkfout: Debian te zien door de Ubuntu (of Linux Mint) bril. Debian voert al jaren deze strategie van zo open mogelijk blijven. Biedt daar ook de gesloten zaken apart bij.
Ubuntu en in sterkere mate Linux Mint willen alles meteen klaar voor gebruik hebben. Voor het gemak vergeten we dan dat ook deze distributies een (tijdlang) een dergelijke versie hebben uitgebracht, een versie die zo schoon mogelijk was van allerlei gesloten zaken. Of ze die versie nog uitbrengen weet ik niet, maar in het verleden wel degelijk.
Kennelijk hebben Mark Suttleworth en Clement Lefebre ook oog voor 'vrije versies' gehad. Daar valt nu niemand over. Maar als Debian iets dergelijks al jaren doet en daar nu verder in doorgaat heeft men ineens problemen.
Nogmaals: Debian is niet voor het publiek wat doorgaans Ubuntu of Mint gebruikt. Het installeert heel makkelijk, maar je kunt het ook stapsgewijs installeren met allerlei losse modules. Dat vraagt veel (meer) doorzettingsvermogen en kennis. Kennis die een beginnende Linuxgebruiker doorgaans niet heeft.
Daarvoor zijn Ubuntu en in sterkere mate Mint bedoelt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/21, 12:12:43 »


Maar als we niet blijven protesteren tegen closed drivers dan zullen op termijn alle drivers closed source zijn. En daar zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd. Er zijn te weinig fabrikanten die fatsoenlijke linux drivers kunnen schrijven. En ze zijn te vaak stuk zodra je zelf een kernel compileert.

Niet kunnen? IK denk eerder dat het een kwestie van niet willen is.

Re: Debian kernel wordt volledig open source
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/21, 13:00:12 »

Hier ben ik het op zekere hoogte mee eens, natuurlijk moet het voor de gebruiker gelijk werken.

Maar als we niet blijven protesteren tegen closed drivers dan zullen op termijn alle drivers closed source zijn. En daar zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd. Er zijn te weinig fabrikanten die fatsoenlijke linux drivers kunnen schrijven. En ze zijn te vaak stuk zodra je zelf een kernel compileert.

Je zit er op een aantal fronten naast......

*op termijn alle drivers closed source zijn
Alle drivers waren vroeghur closed, en er werden in de afgelopen dicennia steeds vaker open gemaakt.

Probleem van interesse van de fabrikanten om drivers te maken ligt in het aantal gebruikers, hoe meer gebruikers hoe sneller ze die drivers gaan leveren.
BTW. ze hoeven niet perse open te zijn, ze kunnen wel closed zijn, als ze die dingen maar leveren.

Uiteraard liever open zodat de Linux community ze kan bekijken en daar waar nodig kan verbeteren.!

Nu we het toch daarover hebben?
De fabrikanten hoeven zelf geen drivers te maken, ze hoeven alleen maar aan de Linux community de juiste gegevens te overhandigen, waarna de community zelf drivers gaat maken.
En dat nog over het geheel gratis en je hebt dan de zekerheid dat ze perfect werken.

Er zijn namelijk geen betere driver makers als de mensen in de Linux community!
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D