Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Hoe rootpasswoord wijzigen op Linux Mint mate maya?  (gelezen 4632 keer)

Deze voormiddag heb ik Linux mint mate Maya 64 bit geïnstalleerd naast Vista. Na het heropstarten, terwijl ik het lijstje van Pjotr wil afwerken, word mijn passwoord niet meer aanvaard. Bijgevolg start ik leafpad op om te zien of Capslock en numlock wel aanstaan. In leafpad kan ik perfect het door mij gekozen passwoord typen zoals het hoort, alleen het systeem aanvaard mijn passwoord niet meer. Ook daar heeft Pjotr een oplossing voor. Alleen word er mijn een live root passwoord gevraagd of ik kan Ctrl D drukken om terug te keren .... Kent er iemand de gemakkelijkste oplossing?
« Laatst bewerkt op: 2013/08/16, 08:39:56 door Pattattezak »


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe rootpasswoord wijzigen op Linux Mint mate maya?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/15, 16:34:36 »
Denk aan het verschil tussen hoofd- en kleine-letters !
i.t.t. Windows, ziet Linux hier verschil tussen......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoe rootpasswoord wijzigen op Linux Mint mate maya?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/15, 16:59:06 »
Dit werkt alvast niet:
If the users doesn't have an encrypted home directory, there's also this option (commands to be typed are in bold):
1. Boot from a live CD, DVD, or USB key
2. Open a terminal window
3. Become root su -
4. Identify your Linux Mint root partition (blkid -c /dev/null will list your partitions)
5. Mount your Linux Mint root partition (assuming it's /dev/sda5 in this example: mount /dev/sda5 /media)
5.1 chroot to /media (chroot /media)
6. You should now be able to change any user's password. Do it
7. Undo the chroot: exit
8. Unmount the Linux Mint partition umount /dev/sda5
9. Go back to being the default user: [b]exit/b]
10. Reboot (from your hard drive)
Ron,
Herlees eens? Yep, ik heb er aan gedacht!! Waar haalt een systeem het recht om mijn wachtwoord te wijzigen?!
Joop905,
Die trukendoos zal ik ook eens proberen. Maar niet alles wat daar uitgelegd staat,  is mij duidelijk. Wanneer moet ik shift precies indrukken bij grub2? Maar ik zal het alvast proberen.

Re: Hoe rootpasswoord wijzigen op Linux Mint mate maya?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/15, 18:44:19 »
Intussen heb ik de wiki ook geprobeerd. Het lukt mij niet. De computer blijft hangen in zijn opstarten. Na "quiet splash" staat er bij mij nog eens #handsoff. Als ik die nu verwijder of laat staan, de computer start niet op binnen de tien minuten na het aanpassen van deze regel.
Femke98,
Wat men normaal te zien krijgt? Ofwel bolletjes ofwel helemaal niks in de terminal. Het aantal bolletjes klopt. Het wachtwoord is verzonnen geweest door de eigenaar van de computer en staat hier voluit geschreven op een blaadje. En zoals aangehaald; in leafpad krijg ik de kopie zoals ik deze heb staan op het blaadje en waarschijnlijk ook zoals ik deze heb ingetypt tijdens de installatie. Na de installatie heb ik de updates uitgevoerd, de swapneiging verlaagd, ... het is pas na 1.9; het vervangen van de flashplayer; dat het verkeerd is gelopen. Momenteel zie ik geen andere mogelijkheid dan de installatie over te doen. Hoe het is kunnen gebeuren is mij al evenmin duidelijk. Geen foutmelding, ik heb voor alles mijn tijd genomen ...

Re: Hoe rootpasswoord wijzigen op Linux Mint mate maya?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/16, 08:39:28 »
Vannacht heb ik de installatie over gedaan. Nu is alles wel goed verlopen. Gelukkig! Mocht er iemand een uitleg hebben hoe mijn paswoord kon gewijzigd worden, dan lees ik het hier graag!  8-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Opgelost] Hoe rootpasswoord wijzigen op Linux Mint mate maya?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/16, 11:02:08 »
Zie mijn handleiding, waar je in je beginbericht naar verwees. En gebruik daar geen Ubuntu-DVD bij, want dat staat ook helemaal niet in die handleiding....  ;)