Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mount/fstab probleem  (gelezen 818 keer)

Offline Qlubbie

  • Lid
mount/fstab probleem
« Gepost op: 2011/10/21, 12:03:59 »
Hallo,

Ik probeer een folder op mijn mediaplayer te mounten...
als ik die als root mount is er geen probleem met het mounten, maar krijg ik een probleem omdat ik een als een andere user op die share wil schrijven en dat mag dan niet.

Nu probeer ik met fstab zo in te stellen dat die andere user ("prutser") mag mounten zodat de user prutser wel mag schrijven op die share.

alleen krijg ik nog steeds als ik als de user prutser dan wil mounten de melding "mount: only root can mount"

dit is mijn fstab regel:
//ipnaarmediaplayer/share      /mnt/mediaplayer       cifs    user=prutser,username=media-user,password=media-password      0       0
daarna voer ik als root zijnde deze regel uit:
sudo -u prutser mount /mnt/mediaplayer/
kan iemand mij hiermee verder helpen?

Re: mount/fstab probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/21, 14:59:38 »
Ik verander de rechten met gksudo nauitilus na een ENTER, het invullen van het wachtwoord en een ENTER, navigeer ik naar de betreffende map, klik daar met de rechtermuisknop op> Kies Eigenschappen>Tabblad rechten en wijzig de eigenaar naar nobody en de groep naar no group. Afsluiten en je moet de map ook als gebruiker kunnen benaderen.

Met de terminal sudo chmod 777 -R /pad/naar/map       -R staat voor recursively dan worden ook de rechten van de submappen verandert, wil je dit niet dan gebruik je -R niet.

Hier een van de vele artikelen http://en.wikipedia.org/wiki/Chmod
« Laatst bewerkt op: 2011/10/21, 15:17:15 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Qlubbie

  • Lid
Re: mount/fstab probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/21, 15:11:28 »
Chmod werkt niet op de folder die gemount is.
Denk dat dat komt omdat dat een folder is in de mediaspeler en niet mag editen vanaf mn server?
chmod chown runnen wel zonder errors, maar er veranderd niets.

gksu draait niet op ubuntu server? cant open editor oid was de error die ik kreeg verder niet echt naar gekeken.