Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Fontproblemen met Ubuntu 904  (gelezen 1123 keer)

Offline jhrich

  • Lid
[Opgelost] Fontproblemen met Ubuntu 904
« Gepost op: 2009/06/20, 10:12:25 »
Beste allemaal,
Na een benodigde herinstallatie dacht ik ipv een goed werkende 804 eens de 904 te proberen. Echter een vreemd probleem met de letterweergave, die door de installatie heen geen problemen gaf geleidelijk steeds slechter werd tot onleesbaarheid een nieuwe (terug naar 804) installatie nodig maakte. Het begon met een grijze achtergrond van enkele letters, daarna steeds meer en tenslotte gehele vervorming en onleesbaarheid. De nieuwe 804 is weer probleemloos. Hoe gaat dat echter in de toekomst?
Ook heb ik eens LinuxMint geprobeerd die ook op 904 geent is. Hierbij hetzelfde verschijnsel.
Betreft Ubuntu 904
HP laptop XE3 Celeron 1066
Video 1024-768 video chip intel 830M
Dualboot met XP op een 10GB partitie

Een idee?

Vast dank,

Jhrich.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/21, 11:18:39 door jhrich »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Fontproblemen met Ubuntu 904
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/20, 12:13:54 »
Ik begrijp het niet goed, wordt dit tijdens de installatie steeds minder leesbaar of tijdens het gebruik van de installatie ?

In het tweede geval kun je eens het volgende proberen :

Ga naar Systeem > Voorkeuren > Uiterlijk. Ga naar het tabblad " Lettertypen ". Nu kun je in dit venster onder het kopje " weergave " tussen verschillende modi voor het renderen van fonts kiezen. Probeer ze allemaal eens uit en kijk of één modus het probleem goed oplost voor jou.

Offline jhrich

  • Lid
Re: Fontproblemen met Ubuntu 904
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/21, 09:23:29 »
Joshua, bedankt voor je reactie. Inderdaad, een omissie. Het gebeurt zodra je ermee gaat werken. De installatie verloopt perfect.
Daar het een onwerkbare situatie betreft heb ik weer 804 ingezet, en die werkt perfect. Ik houd het daar voorlopig maar bij, of zal 910 misschien tzt uitproberen.
Daar 904 op mijn desktop uitstekend werkt moet ik aannemen dat het in mijn laptop zit. Moet toch eens vernieuwd worden.
Jhrich.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Fontproblemen met Ubuntu 904
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/21, 10:58:54 »
Hmmm... dan is het waarschijnlijk dat de nieuwe versie van Xorg niet weet welk stuurprogramma in te zetten en dat er wordt overgeschakeld op VESA, en dat zelfs VESA niet werkt.

Die laptop heeft toch niet toevallig een Via chipset hé ? Want dat is een probleem dat vaak gezien wordt bij Via chipsets.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Fontproblemen met Ubuntu 904
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/21, 11:08:26 »
Er zijn in 9.04 wel een aantal problemen met de Intel video driver. Goed kans dat jouw probleem daar aan gerelateerd is. Er wordt hard aan gewerkt, hopelijk zullen die hobbels bij het uitkomen van 9.10 opgelost zijn. Maar er bestaat ook nog steeds een kans dat er voor die tijd, doormiddel van een update, nog verbetering in komt.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline jhrich

  • Lid
Re: Fontproblemen met Ubuntu 904
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/21, 11:16:49 »
Joshua en lizardman, bedankt voor jullie antwoord.
Nee, geen VIA chipset, maar zoals aangegeven een Intel.
De probleemmelding 904 > Intel chipset geeft aanleiding het daarop te houden en het topic als opgelost te zien in afwachting van de volgende update.
We zien dan wel weer.
Groeten, Jhrich.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: [Opgelost] Fontproblemen met Ubuntu 904
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/21, 13:34:50 »
Oké, mijn excuses, ik had over de informatie over de computer heen gelezen.

Maar geloof me, haak niet af, het is soms spectaculair hoe slecht een versie van Ubuntu draait en hoe goed de volgende versie van Ubuntu op dezelfde computer draait ( dit zeg ik uit eigen ervaring ).

Waarschijnlijk zal het probleem snel opgelost worden. Want Intel is zelf een grote voorstander van Linux en open bron programmatuur aan het worden, denk maar aan Moblin bijvoorbeeld, terwijl de Atom chips Windows 7 zonder veel problemen aankunnen. Dus zij zullen wel een aantal documenten beschikbaar stellen om de bugs op te lossen in deze nieuwe versie van Xorg die door Jaunty gebruikt wordt, omdat ze deze  ook ooit moeten gaan gebruiken in hun distributie.

Offline jhrich

  • Lid
Re: [Opgelost] Fontproblemen met Ubuntu 904
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/24, 14:24:34 »
Joshua, je hebt gelijk. Met 810 had ik wat moeilijkheden, en in 904 waren het weer andere. Destijds heb ik aardig gemodderd om mijn wireless Broadcom aan de gang te krijgen, en dit gaat nu probleemloos.
Ahaken doe ik niet, zeker na ervaringen met Windows 7. Ubuntu is gemerkt als opvolger van XP.
We wachten dus maar even op 910 en zien wat dat oplevert. Altijd een verrassing, en dat is ook leuk en leerzaam.
Groet, Jhrich.