Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub ubuntu on hold zetten  (gelezen 1442 keer)

Offline dendikke

  • Lid
grub ubuntu on hold zetten
« Gepost op: 2011/03/22, 22:49:45 »
Hoe kan ik in versie 10.04 de grub bij dualboot w7+ubuntu, deze laten wachten met booten tot ik op enter druk?
Dat kon vroeger met voor "timeout 10" een # te zetten, maar hier werkt dat niet.
ook heb ik bij timeout al geprobeerd van er 180 te zetten (drie minuten?) maar dat werkt ook niet. ???

Offline Roc.am

  • Lid
Re: grub ubuntu on hold zetten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/22, 23:06:51 »
GRUB_TIMEOUT=10

    * (!) Deze instructie is ondergeschikt aan de GRUB_HIDDEN_TIMEOUT instellelling tenzij GRUB_HIDDEN_TIMEOUT is uitgeschakeld (zoals besproken met een #). Als GRUB_HIDDEN_TIMEOUT actief is, heeft GRUB_TIMEOUT eenmalig effect en zal het menu worden weergegeven.
    * Bij een waarde van -1 zal het menu worden weergegeven totdat de gebruiker een keuze maakt.
    * Het GRUB 2 menu is standaard verborgen, tenzij een ander besturingssysteem is gevonden. Als er geen ander besturingssysteem is gevonden kan deze regel zijn uitgeschakeld (met een #), tenzij de gebruiker dit heeft veranderd. Schakel deze regel in (zonder #-teken aan het begin) om het menu altijd te tonen en gebruik een waarde van 1 of meer.


Bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#AanpassenvanGrub2

- Roc

Offline dendikke

  • Lid
Re: grub ubuntu on hold zetten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/23, 00:03:54 »
Bedankt, ik heb ondertussen ook de wiki gelezen en geprobeerd om de timeout 10 te veranderen naar -1 maar dat wil ook niet.
Als ik dan sudo update-grub , doe krijg ik iets van niet gevonden.
als ik dan terug naar de timeout ga staat deze toch wel degelijk op -1
ik snap echt niet wat ik nu eigenlijk moet aanpassen. ::)

Offline Roc.am

  • Lid
Re: grub ubuntu on hold zetten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/23, 00:32:13 »
Misschien is dit duidelijker uitgelegd (sorrie heb geen dual boot)?

Grub aanpassen
4. De opstartvolgorde in het Grubmenu kunt u ook regelen zonder een hulpprogramma als Opstart-Manager. Namelijk als volgt:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):
gksudo gedit /etc/default/grub

Druk op Enter

b. Nu kunt u wat dingen wijzigen, waaronder GRUB_DEFAULT (de standaard-opstartregel) en GRUB_TIMEOUT (zichtbaarheidtijd van het opstartmenu, in seconden).

c. Via GRUB_HIDDEN_TIMEOUT regelt u het aantal seconden dat u hebt voor het zichtbaar maken van het Grubmenu met de Shift-toets (op een enkelvoudig opstartbare computer is het Grubmenu immers standaard onzichtbaar). Die zet ik zelf altijd op 2, want anders is het lastig om de Shift-toets tijdig in te drukken.
Als ik het goed begrepen heb deze op -1 zetten

Voorzover u het nog niet weet: u dient de Shift-toets dan in te drukken direct na het verdwijnen van het BIOS-scherm. En ingedrukt te houden, dus niet loslaten totdat het Grubmenu te zien is.

d. Voor het blijvend maken van de wijzigingen die u hebt aangebracht, doet u daarna in de terminal (kopieer en plak):
sudo update-grub

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar wanneer u het intikt, u ziet zelfs geen sterretjes. Dat hoort zo.
Druk wederom op Enter.

Bron: http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-De-nieuwe-Grub-2

- Roc

Offline dendikke

  • Lid
Re: grub ubuntu on hold zetten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/23, 11:42:41 »
Ik heb de aanwijzigen gevolgd, maar krijg bij intikken   sudo update-grub   
/etc/default/grub: 1: update#: not found

na het veranderen van de tekst in het grub file moet ik toch bovenaan op opslaan klikken hé?
Of ga ik daar de mist in?

thanks.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: grub ubuntu on hold zetten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/23, 12:06:12 »
Ja, deze moet je na het wijzigen opslaan, anders ben je je wijzigingen weer kwijt.

Misschien dat er iemand met meer grub ervaring weet waarom het niet lukt  ???

- Roc

Offline HarzG

  • Lid
Re: grub ubuntu on hold zetten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/23, 23:07:15 »
Als de optie -1 correct is, zou de onderstaande code in de eerste regels moeten staan.

# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.

GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=-1

@dendikke:
Is dat zo in je /etc/default/grub vastgelegd?

... en zoals Roc.am zei: een hekje aan het begin van een regel betekent dat de code daarachter niet actief is.

Als -1 niet werkt, kan ook 10 geprobeerd worden. Dat is dus 10 seconden wachten voordat de standaard GRUB_DEFAULT=0, d.w.z. de eerste kernel in de lijst gestart wordt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline dendikke

  • Lid
Re: grub ubuntu on hold zetten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/24, 10:30:06 »
Als ik "GRUB TIMEOUT-1" intik en opsla en dan "sudo update-grub" doe geeft hij "/etc/default/grub: 1: update#: not found"
als ik dan terug ga naar GRUB staat die nochtans nog altijd op -1.
Echter bij opstarten start hij gewoon ubuntu door.
Als ik dan voor  "GRUB TIMEOUT" een hekje zet, wat bij de vorige ubuntu's in grub prima werkte, start hij ook hier gewoon door. :'(


 

Re: grub ubuntu on hold zetten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/24, 15:42:09 »
Je hebt toch wel een =-teken gebruikt achter GRUB_TIMEOUT?

Laat eens zien hoe jouw bestand /etc/default/grub er precies uitziet.

Offline dendikke

  • Lid
Re: grub ubuntu on hold zetten
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/24, 20:16:55 »
Ja, dat - teken staat er wel degelijk.
Ik kan het nu helaas niet laten zien want het was een laptop van mijn nicht.
Ze werkt er nu zo mee en vind het geen probleem, ze is hem vandaag komen halen.
Ik had overigens wel willen weten waarom het niet lukte.