Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] 2 x Ubuntu?  (gelezen 2699 keer)

[OPGELOST] 2 x Ubuntu?
« Gepost op: 2010/11/21, 13:26:51 »
Hallo allemaal!
Ik ben Wouter en heb -na helemaal klaar te zijn met Windows- de overstap naar Ubuntu gemaakt.
In eerste instantie heb ik Ubuntu naast Windows XP geïnstalleerd en moest ik bij het opstarten kiezen welke ik wilde gebruiken.
Dit werkte prima en ik was/ben tot nu toe zeer tevreden over Ubuntu.

Omdat ik het inmiddels ontzettend traag geworden XP voorlopig achter de hand wilde houden (je hebt soms niet de tijd om tijdens je werk online onduidelijkheden op te lossen) en ik alles netjes wilde doen heb ik dus besloten om alles te formateren en XP er opnieuw op te zetten zodat alles fris en clean zou zijn. Dit heb ik gisteren gedaan en heb vanochtend tevens Ubuntu opnieuw geïnstalleerd. Mijn intentie was om de C partitie van mijn (50/50) gedeelde schijf (totaal 60Gb) te gebruiken voor XP, en de D partitie voor Linux. Dit is echter niet helemaal gelukt omdat ik tijdens de installatie niet helemaal precies wist hoe ik dat moest doen dus heb ik de standaard procedure gevolgd.

Alles werkt naar behoren, echter heb ik nu tijdens het opstarten de keuze uit 1 x Windows XP, en 4 x Linux (waarvan 2 recovery).
Als ik hierbij de bovenste aanklik krijg ik een "nieuwe" Ubuntu zoals deze verschijnt als je hem er net op hebt gezet.
Als ik de tweede Ubuntu neem, zie ik waarempel de "oude" Ubuntu terugkomen met alle bestanden, (desktop en dergelijke) er nog op, terwijl ik alles geformateerd heb!
De C partitie heb ik geformateerd door XP er opnieuw op te zetten, en partitie D heb ik in de vers geïnstalleerde XP geformateerd.

Kan ik nu de "oude" Ubuntu op een bepaalde manier verwijderen?

Ook zou ik graag de verhouding tussen de geheugens veranderen, kan dit nog? Nu heeft ubuntu maar ongeveer 7Gb vrij, terwijl XP iets van 40Gb heeft (totaal heb ik 60Gb geheugen).
Dit zou ik liever andersom zien.

In elk geval al hardstikke bedankt voor de moeite!

Met vriendelijke groet,
Wouter de computernoob :D

« Laatst bewerkt op: 2010/11/23, 15:13:03 door Wouternl86 »

Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/22, 08:16:27 »
Ah ok, thanks! Als het normaal is dan laat ik het gewoon zo staan...

En de verdeling van het geheugen, is daar nog iets aan te doen?

Groeten, Wouter...

Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/22, 08:37:07 »
Ik ben zojuist wat aan het rondneuzen door Ubuntu, en nu zie ik dat er bij "Computer" dus de C & de D partitie staat, maar dus ook 2 nieuwe partities die allebei geheugen van de D partitie hebben gebietst.

Als ik die twee nieuwe openklik staat in ze allebei hetzelfde. Dus volgens mij heb ik écht twee keer Ubuntu erop staan.
Het liefst zou ik ze allebei weggooien, de D partitie zijn originele geheugen terug geven en Ubuntu dan op de bestaande D partitie installeren.
Hoe doe ik dit of waar kan ik vinden hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt!
Groeten, Wouter!


Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/22, 10:45:10 »


ACERDATA is de D partitie, die heb ik al zo klein mogelijk gemaakt en daarvoor is de " unallocated" ruimte voor in de plaats gekomen.
Niet geheel het resultaat als ik gehoopt had  =D, want nu kan ik niets meer met die ruimte? Ook heel raar dat hij zegt dat die 3Gb in gebruik heeft terwijl die partitie van het weekend geformateert is...

Zoals ik als leek kan zien heb ik er nu dus wel 2 x Linux opstaan.
Eigenlijk wil ik alleen die "PQSERVICE" (er van uitgaande dat die noodzakelijk is), "Windows C" en een "linux deel"  overhouden.
In eerste instantie wil ik de Windows C partitie zo groot laten zoals hij nu is, en alle overige ruimte wil ik volledig voor Ubuntu gebruiken.

Bedankt voor het helpen!

Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/22, 11:18:59 »
Kan ik niet:
ACERDATA > Delete,
SDA 7 + SDA 8 > Delete,
en dan de vrijgekomen ruimte aan SDA 5 toewijzen?

Hoe wijs je bijvoorbeeld de ruimte die niet aan een partitie is toegewezen toe aan een andere partitie. b

Ik heb er nu 10.10 op...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/22, 11:28:52 »
Met alle respect, maar het is een zooitje op je harde schijf....  :(

Advies:

- vernietig de logische partities sda5, 6, 7 en 8

- vernietig de primaire extended partitie sda4

- maak een nieuwe primaire extended partitie aan, wederom genaamd sda4, ter grootte van alle ongebruikte (unallocated) ruimte

- maak een logische swap-partitie op sda5, in de extended ruimte dus, die 100 MB (0,1 GB) groter is dan de omvang van je RAM-geheugen

- maak een logische EXT4-partitie op sda6 en zet daar Ubuntu opnieuw op. Als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

Uitleg primair/logisch:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren#TOC-Primaire-partities-en-logische-part
« Laatst bewerkt op: 2010/11/22, 11:30:48 door Pjotr »

Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/22, 11:54:16 »
Ok, dan ga ik dat doen.

Ik heb nu het volgende, is dit juist?



Weet jij toevallig ook wat dat PQSERVICE is en of ik daar ook nog iets mee moet doen?

Thanks!



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/22, 11:56:32 »
Zo is het prima in orde.  :)

De PQSERVICE is je herstelpartitie, waarmee je Windows kunt herstellen naar de originele fabrieksstaat. Die komt dadelijk ook in je Grubmenu. Lastig natuurlijk, maar als volgt verwijder je hem daaruit:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Verwijder-de-herstelpartitie-uit-he

Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/22, 12:01:45 »
Ok thanks, ik laat hem voorlopig gewoon staan. Als het iets "origineels" is dan stoort het me niet zo. Ik ga nu eerst Ubuntu opnieuw installeren en kijken of alles naar wens is.
In elk geval ontzettend veel dank voor jullie moeite, anders was het me nooit gelukt!  :-[

Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/22, 16:06:35 »
Hoi Femke,
Het is allemaal al gebeurt, maar heb er wel 10.10 op gezet, die had ik namelijk op CD...
Is er een bepaalde reden dat je 10.04 aanraadt?
Het is een laptop van 5 jaar oud, toen was 80Gb redelijk normaal  =D Doe er trouwens niet zoveel mee dat ik veel meer nodig heb... Wat tekstverwerken, muziek downloaden en internetten, voor de rest niets.

Valt me wel op dat XP bijna niet meer te gebruiken is. Die loopt nu zo traag dat je er niets meer mee kunt...


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/22, 16:20:06 »
Je herstelpartitie zou ik laten staan, Pjotr geeft de voorkeur om deze te verwijderen maar ik vind dat onhandig omdat tegenwoordig je geen cd meer mee krijgt maar wel zo'n partitie. Ik heb hem zelf ook niet verwijderd op mijn netbookje.

Correctie: ik raad zeer beslist NIET aan, om de herstelpartitie te verwijderen! Ik raad alleen aan, om de NAAM van een bepaald bestandje OP de herstelpartitie te veranderen (een eenvoudig omkeerbare ingreep dus), waardoor de herstelfunctie uit het Grubmenu verdwijnt.  :)

@Wouternl86: overigens zou ik het nu gewoon bij 10.10 laten, want die heb je al geïnstalleerd. 10.10 is ook goed, maar 10.04 is net iets beter, want het is een LTS-versie: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-oudere-LTS-versie-10.04-of-de-ni
« Laatst bewerkt op: 2010/11/22, 16:23:54 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/22, 16:29:31 »
Correctie: ik raad zeer beslist NIET aan, om de herstelpartitie te verwijderen! Ik raad alleen aan, om de NAAM van een bepaald bestandje OP de herstelpartitie te veranderen (een eenvoudig omkeerbare ingreep dus), waardoor de herstelfunctie uit het Grubmenu verdwijnt.  :)

Overigens zou ik het nu gewoon bij 10.10 laten, want die heb je al geïnstalleerd. 10.10 is ook goed, maar 10.04 is net iets beter, want het is een LTS-versie: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-oudere-LTS-versie-10.04-of-de-ni
Tja, maar wat als iemand het moet gebruiken? Is toch veel makkelijker om het in de lijst te laten? Hoe moeten ze er anders bijkomen? Mijn mening hoor. ;)

Dan verander je de naam van het bestand weer even terug naar z'n oorspronkelijke naam. Daarna sudo update-grub en klaar is kees.  :)

Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/22, 16:36:16 »
Dan wordt het tijd dat je XP eens gaat opschonen.
Waarom 10.04?
Omdat 10.04 een long term support-versie is en 10.10 niet. Daarbij heb ik met 10.10 geen goede ervaring voor wat betreft het installeren met dualboot. Er zijn trouwens nog wat foutjes met 10.10 die te maken hebben met installeren ervan. Je kan dat ergens hier vinden.
Maar hé, als het wel gelukt is, dan is het toch mooi!!




Aha, dan is dat duidelijk...
Maar ik heb XP net nieuw geïnstalleerd, daarom vind ik het gek... Er zit toch ergens iets niet goed...

Mijn intentie was om beide systemen er helemaal van 0 op te zetten, zodat het allebei weer netjes zou werken. Doorgaans zou ik dan met Ubuntu werken om dit onder de knie te krijgen en tegelijkertijd XP achter de hand houden.
In de praktijk viel het allemaal wat tegen, want XP is nu op de een of andere manier écht zo traag als een russisch gemeenteloket geworden en als ik met Ubuntu en Firefox een simpel multiplayerspelletje online doe (iedereen moet af en toe effe ontspannen) werkt dit veel langzamer dan eerst met google chrome in een half kapotte XP.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/22, 18:30:26 »
als ik met Ubuntu en Firefox een simpel multiplayerspelletje online doe (iedereen moet af en toe effe ontspannen) werkt dit veel langzamer dan eerst met google chrome in een half kapotte XP.

Installeer dan eens Google Chrome in Ubuntu?

1. zorg voor internetverbinding
2. Toepassingen - Ubuntu softwarecentrum
zoekterm: chromium

Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/22, 19:43:14 »
Ik zal eens kijken of Chromium verbetering biedt, bedankt voor de tip!
Hoe gebruik je precies zo`n herstelpartitie? Ben alleen een beetje bekend met cd`s...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/22, 19:56:08 »
Hoe gebruik je precies zo`n herstelpartitie? Ben alleen een beetje bekend met cd`s...

Maak eerst een externe kopie van al je documenten, foto's muziek, etc.. Start daarna vanuit het Grubmenu het herstelgebeuren op, en zeg "ja en amen" tegen elk voorstel dat je dan krijgt. Dat is het meestal wel, zo ongeveer.

Naderhand ben je dan wel je Grub kwijt, dus die moet je dan even herinstalleren (alleen Grub, niet de hele Ubuntu):
http://sites.google.com/site/computertip/grub

Bovendien (en dat is veel vervelender) ben je dan uren bezig om alle updates voor Windows binnen te halen, want wat-ie herstelt is een fotokopie van hoe Windows was toen je je computer kocht. Inclusief alle rotzooi-proefversies van betaalde programma's etc.. Voordat je alles hebt bijgewerkt en schoongemaakt, ben je al gauw 4 tot 5 uur verder.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/22, 20:00:34 door Pjotr »

Re: 2 x Ubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/22, 20:09:58 »
Haha oke, duidelijk... Wederom bedankt voor de informatie!
Denk dat ik daar van het weekend weer eens mee aan de slag ga, heb vandaag al dik een halve dag opgeoffererd  =D

Thanks! 8)