Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude bestanden recoveren met live-cd  (gelezen 504 keer)

Offline Ferdi_T

  • Lid
Oude bestanden recoveren met live-cd
« Gepost op: 2008/03/20, 12:49:50 »
Na een ongelukje (stroomuitval) boot mijn Linux niet meer en crasht de hele hap nog voor het splashscherm. Op zich geen probleem; dat fixen we wel met een format en een herinstallatie. Maar jullie voelen hem al aankomen... Voordat ik dat doe wil ik een paar bestanden die ik nog niet heb gebackupped even veiligstellen.

Vanaf de Xubuntu live-cd boot het systeem prima; maar ik kan niet bij de gezochte bestanden. De bestanden stonden onder usr\ftu maar deze directory is vanaf de live-cd  niet te zien.

Iemand een goede tip of suggestie?

Offline rja

  • Lid
Oude bestanden recoveren met live-cd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/20, 21:58:23 »
Als je gewoon Ubuntu boot en op esc tijdens het booten als Grub opstart.

Kun je dan via recovery mode opstarten ?

En via fsck je disk repareren ?

Als dat niet lukt, zou je een live cd kunnen downloaden, zoals : http://www.sysresccd.org/Main_Page. Kijk vooral naar Testdisk.

Oude bestanden recoveren met live-cd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/20, 22:12:36 »
Citaat van: Ferdi_T
Na een ongelukje (stroomuitval) boot mijn Linux niet meer en crasht de hele hap nog voor het splashscherm.
Hallo, ik betwijfel of dat door stroomuitval komt. Ik zet een van mijn computers - waarmee ik vnl. muziek luister - sinds jaren altijd uit door bruutweg de uitknop in te drukken. Geeft nooit problemen. Mogelijk heb je een beschadigd bestandssysteem dat door wat anders is veroorzaakt. Je zou kunnen proberen om als grub start op Esc te drukken en dan 'single' toe te voegen aan de boot-regel. Zo wordt X niet gestart. Daarna fsck draaien en zien wat dat oplevert.

Citaat van: Ferdi_T
Vanaf de Xubuntu live-cd boot het systeem prima; maar ik kan niet bij de gezochte bestanden. De bestanden stonden onder usr\ftu maar deze directory is vanaf de live-cd  niet te zien.
Ik denk dat je oorspronkelijke drive niet aangekoppeld of gemount is. Weet even niet uit m'n hoofd hoe dat te doen vanaf een live-cd.

Groet, Paul.