Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( opgelost ) bestanden kopieren  (gelezen 5678 keer)

Offline leitz

  • Lid
( opgelost ) bestanden kopieren
« Gepost op: 2009/05/24, 21:46:07 »
wie kan me helpen, ben niet zo'n onwijze linux whizz maar ik word helemaal gek van de onmogelijkheid om bestanden te kopieren naar bepaalde plekken, heb echt continue gezeik met rechten, is er geen manier of tool zodat ik gewoon als root kan werken.
ik bedoel niet sudo in een terminal venster, maar gewoon via de gui werken zoals het hoort in 2009.
Wie o Wie kan mij helpen  ??? ??? ???
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 09:36:54 door Wanda Rooze »

van_zwier

  • Gast
Re: bestanden kopieren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/24, 21:50:11 »
wellicht dat Grsync iets voor je is, lees onderstaand topic
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/rsync-en-rechten-tussen-twee-pc%27s/

van_zwier

  • Gast
Re: bestanden kopieren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/24, 21:51:51 »
trouwens van mijn eigen bestanden in de home map heb ik nog nooit problemen gehad met kopieren en plakken op de grafische manier, om wat voor soort bestanden gaat het eigenlijk

Offline ivo

  • Lid
Re: bestanden kopieren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/24, 21:56:09 »
wie kan me helpen, ben niet zo'n onwijze linux whizz maar ik word helemaal gek van de onmogelijkheid om bestanden te kopieren naar bepaalde plekken, heb echt continue gezeik met rechten, is er geen manier of tool zodat ik gewoon als root kan werken.
ik bedoel niet sudo in een terminal venster, maar gewoon via de gui werken zoals het hoort in 2009.
Wie o Wie kan mij helpen  ??? ??? ???

Ik zie hier wel eens "gksudo nautilus" voorbij komen.
Voor mij zou het net zo goed een verfilming van een boek van Jules Verne kunnen zijn.
Ik heb geen idee wat je dan allemaal kan, ik gebruik dat soort tools nooit.


Ik heb gewoon een alias

alias su='sudo -s -H'

gemaakt, waarmee ik lekker root kan zijn in de terminal, ook na 15 minuten nog.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bestanden kopieren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/24, 21:57:46 »
wie kan me helpen, ben niet zo'n onwijze linux whizz maar ik word helemaal gek van de onmogelijkheid om bestanden te kopieren naar bepaalde plekken, heb echt continue gezeik met rechten, is er geen manier of tool zodat ik gewoon als root kan werken.
ik bedoel niet sudo in een terminal venster, maar gewoon via de gui werken zoals het hoort in 2009.
Wie o Wie kan mij helpen  ??? ??? ???

Toch eerst nog even in de terminal:
gksudo nautilus
druk op Enter. Je wachtwoord blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Dit start grafische verkenner Nautilus met almacht. Terminal niet sluiten, alleen minimaliseren, want anders klapt almachtige Nautilus er ook uit: de terminal blijft de baas.

Offline leitz

  • Lid
Re: bestanden kopieren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/24, 22:11:06 »
ja dat van nautilus heb ik ook gelezen ergens, en dat je die met admin rechten zou kunnen draaien, alleen krijgt ik die niet in het menu.
heb de packages al geherinstalleerd maar krijg niks te zien. het mooiste zou zijn een soort verkenner op me desktop waarmee ik admin rechten heb

Re: bestanden kopieren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/24, 22:15:46 »
Misschien kan je Gnome-Commander eens proberen!

GNOME Commander is a fast and powerful graphical filemanager for the GNOME
desktop environment, it has a "two-pane" interface in the tradition of
Norton and Midnight Commander.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ivo

  • Lid
Re: bestanden kopieren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/24, 22:18:25 »
Terminal niet sluiten, alleen minimaliseren, want anders klapt almachtige Nautilus er ook uit: de terminal blijft de baas.

Je kunt hem ook zo opstarten, dan kun je de terminal wel sluiten.

gksudo nautilus &

Of als je gewoon "gksudo nautilus" hebt gestart dan kun je alsnog in de terminal
een
CTRL-Z geven en daarna de opdracht
bg
intikken.
Dan verdwijnt ie alsnog naar de background en kun je de terminal afsluiten.

CTRL-Z
[1]+  Stopped                 gksudo nautilus
inaninck@renault:~$ bg
[1]+ gksudo nautilus &
inaninck@renault:~$

Maar daar ging het hier allemaal niet over, meen ik :-)


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline leitz

  • Lid
Re: bestanden kopieren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/25, 09:23:21 »
Misschien kan je Gnome-Commander eens proberen!

GNOME Commander is a fast and powerful graphical filemanager for the GNOME
desktop environment, it has a "two-pane" interface in the tradition of
Norton and Midnight Commander.
Werkt super, kan hem gewoon draaien als root :) opeens geen wachtwoorden meer nodig ! :D

Re: ( opgelost ) bestanden kopieren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/25, 09:38:17 »
Ben je soms allergisch voor een commandline ofzo? Wat is er mis mee? Het is even wennen voor de verstokte grafische gebruiker, maar in veel gevallen is het veel krachtiger en sneller dan de GUI. En de commandline is nog steeds van 2009 hoor, je moet eens weten hoeveel het nog wordt gebruikt.

Ik raad het je trouwens niet aan om altijd maar als root te werken. Daarmee vervalt de helft van de Linux-veiligheid. Het is tenslotte geen Windows.

En als je constant maar in systeemmappen bezig bent, doe je iets niet goed. Daar hoor je niet altijd in te zitten.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 09:41:04 door Cumulus007 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: ( opgelost ) bestanden kopieren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/25, 09:48:51 »
+1

Het is niet goed gebruikers te leren dat ze maar "gksudo nautilus" moeten gebruiken van zodra ze ergens niet naar toe kunnen kopiƫren.

"gksudo nautilus" zou je enkel moeten gebruiken om de rechten of de eigenaar van de bestemming waar je wil kunnen kopiƫren, indien nodig aan te passen. Of om systeemaanpassingen te doen, maar dan moet je zeer goed weten wat je doet.


Re: ( opgelost ) bestanden kopieren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/25, 16:08:12 »
Wat je in ieder geval absoluut NIET moet doen, is de rechten van systeembestanden aanpassen! Dan riskeer je een corrupt systeem dat niet meer opstart.