Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software verwijderen  (gelezen 7212 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
software verwijderen
« Gepost op: 2009/01/28, 21:00:43 »

Wat ik graag zou willen weten of linux een soortgelijk register heeft als windows.

B.v. in windows blijven er zeer vaak restanten achter in het register als je een programma verwijdert met b.v. een uninstall van hetzelfde prog. Hoe zit dat met  Unbuntu  blijft daar ook "rommel" achter in een register of zit dat anders.

Kun je deze restanten verwijderen zo ja hoe?

Als je b.v. zonder de terminal een prog verwijdert uit de  home map blijft er dan wat achter?

bij voorbaat dank voor de reactie
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline heir4c

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/28, 21:08:53 »
Programma's installeer je en deinstalleer je via Synaptic. (of de terminal) Ik denk dat enkel alles zomaar verwijderen in home niet zo goed is, bijv. als er in één of ander progje of scriptje een verwijzing is naar die verwijderde bestanden dat dat dan conflikten of errors kan geven.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: software verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/28, 21:15:31 »
Programma's installeer je en deinstalleer je via Synaptic. (of de terminal) Ik denk dat enkel alles zomaar verwijderen in home niet zo goed is, bijv. als er in één of ander progje of scriptje een verwijzing is naar die verwijderde bestanden dat dat dan conflikten of errors kan geven.

Dat  je progjes  via de synaptic kunt in/deinstalleren dat is m mij helder.

Ook via wine kun je installeren. Mijn vraag blijft dezelfde
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Tom

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/28, 21:16:52 »
Installeren en deinstalleren alleen met Synaptic of terminal.
Normaal blijft er dan niks over.
Maar het kan soms zijn dat die map van dat verwijderde program nog in uw verborgen bestanden staan.
Die kun je dan ook verwijderen , maar opletten wat je doet.
En een register zo als bij Windows heeft ubuntu gelukkig niet , dus daar moet U zich geen zorgen over maken.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/28, 21:18:40 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Drummies

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/28, 21:17:36 »

Wat ik graag zou willen weten of linux een soortgelijk register heeft als windows.

B.v. in windows blijven er zeer vaak restanten achter in het register als je een programma verwijdert met b.v. een uninstall van hetzelfde prog. Hoe zit dat met  Unbuntu  blijft daar ook "rommel" achter in een register of zit dat anders.

waarschijnlijk bedoel je bestanden
systeem>>beheer>>synaptic>>instellingen>>voorkeuren>>bestanden zie bijlage
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: software verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/28, 21:22:29 »

Wat ik graag zou willen weten of linux een soortgelijk register heeft als windows.

B.v. in windows blijven er zeer vaak restanten achter in het register als je een programma verwijdert met b.v. een uninstall van hetzelfde prog. Hoe zit dat met  Unbuntu  blijft daar ook "rommel" achter in een register of zit dat anders.

waarschijnlijk bedoel je bestanden
systeem>>beheer>>synaptic>>instellingen>>voorkeuren>>bestanden zie bijlage



Dit alles is mij bekend maar mijn vraag blijft. Met bestanden bedoel ik o.a registerbestanden (windows)
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Drummies

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/28, 21:33:08 »

Dit alles is mij bekend maar mijn vraag blijft. Met bestanden bedoel ik o.a registerbestanden (windows)

registerbestanden die zal je niet tegen komen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline ivo

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/28, 21:35:16 »
Wanda rooze had al geantwoord dat Linux gelukkig geen register heeft.
Synaptic ruimt alles netjes op alleen moet je wel in je home directory even kijken of er nog verborgen directories achterblijven. Veel pakketten maken, wanneer je ze opstart, in de home directory van de user die het progje start een verborgen directory aan waar specifieke usersettings voor dat programma komen te staan, die worden niet opgeruimd. Dat moet je
zelf doen.

Klein voorbeeldje:

drwx------  4 inaninck inaninck      4096 2008-02-13 22:40 .mozilla-thunderbird
drwx------  3 inaninck inaninck      4096 2008-04-26 20:41 .macromedia
drwx------  2 inaninck inaninck      4096 2008-05-01 21:56 .tsclient

De punt betkent dat de bestanden/directories verborgen zijn.
In de terminal kun je met
ls -ltra
zien wat je allemaal hebt.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Visitor.Q

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/28, 21:40:13 »
Instellingen die je in windows in het register zou tegenkomen zie je in Ubuntu in de directories die beginnen met een . (punt) in je home-folder. Er is wel iets wat op het register lijkt, maar het is geenszins zo uitgebreid (of moet ik zeggen ondoorzichtig) als dat van windows; bovendien is het van gnome. Ik heb het over de gconf-editor (starten via terminal of via alt+f2).

Nu ik het nog effe controleer, die gconf editor heeft behoorlijk wat instellingen verborgen, maar programma's installeren zich hier doorgaans niet in.
1: Werkbak - AMD Athlon X2 4600+/4096 MB/Nvidia GPU/Ubuntu 8.10 X64 && Intel I7/6GB/NVidia/Ubuntu 9.04 (number crunching)
2: Laptop - Intel C2D T8100 2.1GHz/2048MB/Intel GPU/Ubuntu 9.04 x86
3: Desktop - AMD Athlon XP 2800+/1024MB/Nvidia legacy GPU/Ubuntu 8.04

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: software verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/28, 21:47:38 »
Instellingen die je in windows in het register zou tegenkomen zie je in Ubuntu in de directories die beginnen met een . (punt) in je home-folder. Er is wel iets wat op het register lijkt, maar het is geenszins zo uitgebreid (of moet ik zeggen ondoorzichtig) als dat van windows; bovendien is het van gnome. Ik heb het over de gconf-editor (starten via terminal of via alt+f2).

Nu ik het nog effe controleer, die gconf editor heeft behoorlijk wat instellingen verborgen, maar programma's installeren zich hier doorgaans niet in.

Dank voor je bericht. Ik was/ben nieuwsgierig hoe dit allemaal werkt als je een prog  installeert. Dus als er bestandjes achterblijven dan alleen  in de verborgen . bestanden. Eigenlijk geweldig als je het allemaal zo leest. windows slaat sommige dingen wel 20 keer of meer op in verschillende  bestandjes...........
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: software verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/28, 21:48:07 »
Wanda rooze had al geantwoord dat Linux gelukkig geen register heeft.
Synaptic ruimt alles netjes op alleen moet je wel in je home directory even kijken of er nog verborgen directories achterblijven. Veel pakketten maken, wanneer je ze opstart, in de home directory van de user die het progje start een verborgen directory aan waar specifieke usersettings voor dat programma komen te staan, die worden niet opgeruimd. Dat moet je
zelf doen.

Klein voorbeeldje:

drwx------  4 inaninck inaninck      4096 2008-02-13 22:40 .mozilla-thunderbird
drwx------  3 inaninck inaninck      4096 2008-04-26 20:41 .macromedia
drwx------  2 inaninck inaninck      4096 2008-05-01 21:56 .tsclient

De punt betkent dat de bestanden/directories verborgen zijn.
In de terminal kun je met
ls -ltra
zien wat je allemaal hebt.

Dank voor de tips


Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: software verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/28, 22:01:06 »
Ubuntu is gelukkig geen Windows ......
In Synaptic kun je een programma op 2 manieren verwijderen:

1. kies in synaptic voor verwijderen en het programma wordt verwijderd, de instellingen blijven meestal staan.!

2. kies in synaptic voor compleet verwijderen en je bent alles kwijt.

Het "register" dat linux gebruikt, zijn de verborgen directories in je home map, te zien met nautilus, wanneer je Ctrl-H geeft.
Elk programma heeft daar zijn eigen map (voor zover nodig) met daarin alle gegevens.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ivo

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/28, 22:20:56 »

Het "register" dat linux gebruikt, zijn de verborgen directories in je home map, te zien met nautilus, wanneer je Ctrl-H geeft.
Elk programma heeft daar zijn eigen map (voor zover nodig) met daarin alle gegevens.


Een groot verschil met het register van Windows is, dat het allemaal vrij open is en meestal redelijk goed te volgen wat er onder water gebeurt. Onder Windows staat op 80 verschillende plaatsen wel iets van 1 bepaald pakket.

Daarom zijn volgens mij alle registry-cleaners op Windows luchtballonnen en krijgt er niet een echt de zaak schoon.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: software verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/28, 22:27:18 »

Het "register" dat linux gebruikt, zijn de verborgen directories in je home map, te zien met nautilus, wanneer je Ctrl-H geeft.
Elk programma heeft daar zijn eigen map (voor zover nodig) met daarin alle gegevens.


Een groot verschil met het register van Windows is, dat het allemaal vrij open is en meestal redelijk goed te volgen wat er onder water gebeurt. Onder Windows staat op 80 verschillende plaatsen wel iets van 1 bepaald pakket.

Daarom zijn volgens mij alle registry-cleaners op Windows luchtballonnen en krijgt er niet een echt de zaak schoon.



Nog   meer van die goede berichten en ik ga een borrel pakken. Dit moet wel gevierd worden.........

Je hebt helemaal gelijk . Na de cleaning maakte ik de register nog een keer handmatig schoon..........

Dus   bijv msconfig bestaat niet en hoe gaat dit dan......in linux

Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: software verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/29, 11:15:00 »
Ik denk dat je de vergelijking met Windows moet vergeten, ik merk aan je dat je dingen vergelijkt en dat moet je juist niet doen.
Linux is een op zichzelf staand OS en werkt anders dan W.
Dat van msconfig bestaat niet in Linux en dat heb je ook niet nodig.

Als je alle tips die hierboven genoemd zijn opvolgt, ben je daarna gewoon klaar.
Je hoeft niet meer handmatig daarna nog dingen te verwijderen. (behalve dan de mappen met een punt ervoor, waar men hierboven ook al over spreekt, mocht dat nodig zijn dan hè.)

Het leven kan heel simpel zijn.
Ik hou in ieder geval heel veel tijd over sinds ik met Ubuntu werk.

Ik probeer door enige samenhang met windows meer inzicht te krijgen.......tips volg ik graag op, maar ging het mij niet om. Meer hoe het in zijn werk gaat het verwijderen van software. Met gewoon doen ben ik er niet het gaat meer om de samenhang van ubuntu hoe dingen werken . B.v wat gebeurt er als ik software installeer en wat gebeurt er als ik het verwijder. Door dit inzicht te krijgen hoop ik linux te begrijpen. Ik begrijp ook dat velen daar geen interesse in hebben. Echter zonder inzicht geen uitzicht...........
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline vanadium

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/29, 11:20:25 »
Het registry concept van Microsoft is één van de dwaaste ontwerpen die je kunt bedenken. Alle instellingen worden in een paar binaire bestand opgeslagen. Dat bestand bevat op de duur allerlei balast, kan corrupt geraken, om dan nog maar te zwijgen van de mogelijkheid van ieder programma om ermee te doen wat het wil.

Linux werkt met "human readable" configuratiebestanden. gnome-config editor ziet eruit als de Windows reg-editor, maar vergis je niet: het is niet meer dan een een interface naar allerlei text bestandjes (xlm) die per applicatie ergens onder je home opgeslagen zijn.

Ja, voor een Windows gebruiker doet het vreemd aan dat je niet op geregelde tijdstippen allerlei tooltjes moet runnen om het systeem te kuisen, te defragmenteren, enz. Iets wat, als je het goed bedenkt, maar normaal zou moeten zijn.

Los daarvan is het zonder meer aan te moedigen dat je wil begrijpen hoe alles werkt.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: software verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/29, 12:38:24 »
Het registry concept van Microsoft is één van de dwaaste ontwerpen die je kunt bedenken. Alle instellingen worden in een paar binaire bestand opgeslagen. Dat bestand bevat op de duur allerlei balast, kan corrupt geraken, om dan nog maar te zwijgen van de mogelijkheid van ieder programma om ermee te doen wat het wil.

Linux werkt met "human readable" configuratiebestanden. gnome-config editor ziet eruit als de Windows reg-editor, maar vergis je niet: het is niet meer dan een een interface naar allerlei text bestandjes (xlm) die per applicatie ergens onder je home opgeslagen zijn.

Ja, voor een Windows gebruiker doet het vreemd aan dat je niet op geregelde tijdstippen allerlei tooltjes moet runnen om het systeem te kuisen, te defragmenteren, enz. Iets wat, als je het goed bedenkt, maar normaal zou moeten zijn.

Los daarvan is het zonder meer aan te moedigen dat je wil begrijpen hoe alles werkt.


Zeer bedankt voor je uitleg. Ben wel eens op zoek geweest naar boeken, maar echte ubuntu boeken heb ik niet kunnen vinden. Het zou aardig zijn als men op een eenvoudige wijze zoals jij  die uitlegt eens zou bundelen.
Als  een "windows" pc stuk gaat, weet ik na een paar handelingen precies waar ik het moet zoeken, bij ubuntu (nog) niet en dat zou ik mij graag eigenmaken. De uitleg van jou kom je weer een stuk verder.....
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..


Offline Kingdom

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/24, 15:07:38 »
En hoe zit dat met bestanden die je weg gooit in de prullenbak? (Dus bedoel mp3 bestandjes en video bestandjes ..enz... Je leegt prullenbak en is dit dan ook uit het register? Of is het zo dat wat je verwijdert gewoon definitief weg is van de computer? 
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: software verwijderen
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/24, 15:18:21 »
Linux heeft een kogelvrij register:

- er is alleen een centraal register voor het besturingssysteem zelf; programma's hebben daar geen toegang toe. Godzijdank. Progjes kunnen dat centrale register dus ook niet vervuilen of verpesten.

- elke gebruiker heeft een eigen verborgen kopie van het centrale register in zijn persoonlijke map staan; alleen dat kan hij verknoeien, niet het register van een andere gebruiker.

- programma's maken bij installatie een verborgen bestand aan in de persoonlijke map van elke gebruiker, te vergelijken met een .ini-bestand in Windows. Daar zetten ze hun instellingen in. Ongeveer zoals dat vroeger ging in MS-DOS en Windows 3.1.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/24, 15:19:52 door Pjotr »

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: software verwijderen
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/25, 17:22:30 »
Linux heeft een kogelvrij register:

- er is alleen een centraal register voor het besturingssysteem zelf; programma's hebben daar geen toegang toe. Godzijdank. Progjes kunnen dat centrale register dus ook niet vervuilen of verpesten.

- elke gebruiker heeft een eigen verborgen kopie van het centrale register in zijn persoonlijke map staan; alleen dat kan hij verknoeien, niet het register van een andere gebruiker.

- programma's maken bij installatie een verborgen bestand aan in de persoonlijke map van elke gebruiker, te vergelijken met een .ini-bestand in Windows. Daar zetten ze hun instellingen in. Ongeveer zoals dat vroeger ging in MS-DOS en Windows 3.1.

Kun je ook vertellen waarom er een computer janitor is? Ik heb b.v. ingesteld dat als er  wat ingeinstalleerd wordt nadien de pakketten verwijderd moeten worden. (synaptic-instellingen-voorkeuren)Toch zie je dat er met de janitor nog deb.pakketten zijn. Of is het een finding problems zoals hij aangeeft........
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/25, 18:55:43 »
Kun je ook vertellen waarom er een computer janitor is? Ik heb b.v. ingesteld dat als er  wat ingeinstalleerd wordt nadien de pakketten verwijderd moeten worden. (synaptic-instellingen-voorkeuren)Toch zie je dat er met de janitor nog deb.pakketten zijn. Of is het een finding problems zoals hij aangeeft........
Die janitor kan grote problemen veroorzaken. Ik zou hem daarom niet gebruiken.
Draadje hierover: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/iemand-al-ervaring-met-computer-janitor/

Zo nu en dan sudo apt-get autoremoveof
sudo apt-get cleaninvoeren. Dan is de schijfvervuiling al behoorlijk geminimaliseerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: software verwijderen
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/25, 21:03:36 »
Ik vind het zeer betreurenswaardig, dat Computer Janitor in de standaardinstallatie zit van 9.04. Het is een gevaarlijk rotding.

Offline Tom

  • Lid
Re: software verwijderen
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/25, 21:10:38 »
Ik vind het zeer betreurenswaardig, dat Computer Janitor in de standaardinstallatie zit van 9.04. Het is een gevaarlijk rotding.
:D Die vliegt er bij mij ook standaard uit. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.