Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-steunpunten  (gelezen 12193 keer)

Ubuntu-steunpunten
« Gepost op: 2007/05/20, 14:49:05 »
Ik heb een vraagje voor iedereen die zich ingeschreven heeft als Ubuntu-steunpunt: Wie heeft er en hoeveel contacten heb je via deze mogelijkheid gehad met potentiële ubuntu-gebruikers?
Ik stel de vraag omdat ik er nu een enkele maanden ingeschreven ben maar nog totaal geen reactie op heb gehad. Mij lijkt het een heel goed systeem maar als dit niet bij de man geraakt, dan hebben we er niets aan.
Ik heb ook al eens geprobeerd om via google op de steunpunt pagina te geraken en het lukt niet.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/20, 14:56:29 »
Ik heb er nu al een stuk of drie reacties op gehad, maar meestal gaat het om zaken die ze al eens op het forum gevraagd hadden en daar niet opgelost kregen.  Echt zo van die specifieke dingen geen algemene problemen.  Het zijn dus ook pressies alleen de ervaren mensen die de weg vinden naar de steunpunten.  En die specifieke problemen zijn natuurlijk moeilijk op te lossen als je zelf niet echt met die bepaalde materie bezig bent.  
Ik had ook gehoopt dat er meer beginnende ubuntu gebruikers op te vinden zouden zijn.

Via google "steunpunt ubuntu" het eerste resultaat is direct juist.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/20, 14:57:14 »
Ik heb de vraag ook gezien of ik een steunpunt wilde zijn toen ik mijn forumprofiel ging aanmaken. Omdat ik niet weet hoe het werkt of wat het voorstelt, komen ze dan bij je aanbellen of zo ;-), heb ik er voorlopig nee op geantwoord. Wat is de gedachte hierachter en hoe moeten die potentiele Ubuntu-gebruikers jou dan vinden?

Mij lijkt me dit forum al voldoende om beginners en gevorderden wegwijs te maken, maar misschien mis ik iets...

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/20, 14:59:17 »
Citaat van: markba
Ik heb de vraag ook gezien of ik een steunpunt wilde zijn. Omdat ik niet weet hoe het werkt, komen ze dan bij je aanbellen of zo ;-), heb ik er voorlopig nee op geantwoord. Wat is de gedachte hierachter en hoe moeten die potentiele Ubuntu-gebruikers jou dan vinden?

Mij lijkt me dit forum al voldoende om beginners en gevorderden wegwijs te maken, maar misschien mis ik iets...
via steunpunten ga je echt hulp geven aan mensen in je omgeving, het is dicht in de buurt dus je kan er eens heen gaan om een installatie bv samen te doen.  Of een demonstratie geven van wat ubuntu is.  Zo kan je ook de absolute beginner berijken.
De meeste windows gebruikers zijn ook niet te vinden op de talloze computer forum maar gaan gewoon naar de computerwinkel.  Die computer winkel is er niet in het geval van ubuntu. Er zijn er wel maar niet zoveel.

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/20, 15:08:34 »
Citaat van: siegi
Ik heb er nu al een stuk of drie reacties op gehad, maar meestal gaat het om zaken die ze al eens op het forum gevraagd hadden en daar niet opgelost kregen.  Echt zo van die specifieke dingen geen algemene problemen.  Het zijn dus ook pressies alleen de ervaren mensen die de weg vinden naar de steunpunten.  En die specifieke problemen zijn natuurlijk moeilijk op te lossen als je zelf niet echt met die bepaalde materie bezig bent.  
Ik had ook gehoopt dat er meer beginnende ubuntu gebruikers op te vinden zouden zijn.

Via google "steunpunt ubuntu" het eerste resultaat is direct juist.
Ja maar een nieuweling denkt er niet aan om het woord 'steunpunt' te gebruiken. Ik heb geprobeerd via de woorden 'Ubuntu krijgen, downloaden, verkrijgen, ...' Enkel met downloaden zou je er via via kunnen komen.
Omdat ubuntu zich zo op de community richt, vind ik dat deze dienst meer naar voren mag komen op de zoekmachines zodat een geïnteresseerde makkelijker contact kan zoeken met iemand die hun alvast vooruit helpt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/20, 15:20:42 »
Citaat van: siegi
via steunpunten ga je echt hulp geven aan mensen in je omgeving, het is dicht in de buurt dus je kan er eens heen gaan om een installatie bv samen te doen.  Of een demonstratie geven van wat ubuntu is.  Zo kan je ook de absolute beginner berijken.
Duidelijk, maar dit lijkt me dan meer een taak voor het Ubuntu Loco Team, juist om dit de coordineren en te structureren. Zo'n steunpunt is wel goed, maar is erg individueel.

Als je bijvoorbeeld naar een computerwinkel gaat om het een-en-ander uit te leggen over Ubuntu, komt het een stuk professioneler over als je kunt zeggen dat je lid bent van zo'n locaal team. Volgens mij is dat ook de bedoeling als ik het wel heb, maar mogelijk komt dit tot nu toe niet echt van de grond?

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/18, 15:07:41 »
Best handig zo'n kaart, en aangezien ik een leek in Linux ben, zou ik graag in contact willen komen met een steunpunt.
Op de kaart trof ik iemand aan in de buurt.

Alleen hoe kan ik in contact komen met deze meneer of mevrouw?? Want ik zie alleen een naam of nickname. En meer niet. En als ik deze persoon op het forum te zoeken, dan word er helaas geen resultaten getoond/
Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/18, 15:16:05 »
Ik ben ook steunpunt en tot nu hebben een stuk of 6 mensen een cd gevraagd en gekregen.
Verder ben ik via het steunpunt benaderd door iemand die bij mij thuis wilde komen kijken naar Ubuntu.
Soms wordt ook wel eens gemaild voor een technische vraag en dan verwijs ik ze meestal naar dit forum.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/18, 15:17:05 »
Citaat van: jelleruben
Best handig zo'n kaart, en aangezien ik een leek in Linux ben, zou ik graag in contact willen komen met een steunpunt.
Op de kaart trof ik iemand aan in de buurt.

Alleen hoe kan ik in contact komen met deze meneer of mevrouw?? Want ik zie alleen een naam of nickname. En meer niet. En als ik deze persoon op het forum te zoeken, dan word er helaas geen resultaten getoond/
zoek dan een ander ;)

Ik heb trouwens ook pas 3 aanvragen gehad, waarvan twee op Bonaire.

Offline joop13

  • Lid
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/18, 15:23:12 »
Citaat van: raggar
Citaat van: jelleruben
Best handig zo'n kaart, en aangezien ik een leek in Linux ben, zou ik graag in contact willen komen met een steunpunt.
Op de kaart trof ik iemand aan in de buurt.

Alleen hoe kan ik in contact komen met deze meneer of mevrouw?? Want ik zie alleen een naam of nickname. En meer niet. En als ik deze persoon op het forum te zoeken, dan word er helaas geen resultaten getoond/
zoek dan een ander ;)

Ik heb trouwens ook pas 3 aanvragen gehad, waarvan twee op Bonaire.
Ik heb ook 3 aanvragen gehad, allemaal om een CD en verder hebben ze zich gered of zijn ze bezig zich te redden via het forum.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/18, 15:30:19 »
Ik heb er één gevonden. En ook in de buurt.
Een mailtje gestuurd voor een demostratie, en uitleg.
Ik ben benieuwd.
Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?

Offline Tico

  • Lid
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/18, 16:12:40 »
ik heb een groot aantal verzoeken voor cd's gehad, voor ondersteuning nog nooit.

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/18, 19:08:28 »
4 keer een verzoek gehad voor een gratis CD. Probeer wel altijd wat extra informatie te geven en, als ik een mailadres heb, vragen of de CD bevalt en of ze Ubuntu ook gaan gebruiken.
Loopt niet echt storm. Had gehoopt meer ondersteuning op deze wijze te kunnen geven.

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/18, 19:12:40 »
Citaat van: Maarten123
Had gehoopt meer ondersteuning op deze wijze te kunnen geven.
Als je wat dichter bij woonde had ik wel een demonstratie gewild. Heb nu even hier in de buurt gekeken.
En een steunpunt gevraagd. Maar mocht er echt niets zijn.

Dan vind ik een ritje naar Apeldoorn niet erg :).
Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?

Offline ubby

  • Lid
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/19, 09:33:33 »
Bij mijn overstap naar Ubuntu kwam ik er op het forum niet meer uit en heb ik een steunpunt benaderd.
Deze heeft alles stap voor stap via de mail met mij gedaan (had probleem met ATI videokaart).

Ik moet echt zeggen dat je aan een steunpunt heel veel hebt want ik stond echt op het punt om Vista te gaan kopen omdat ik al twee weken aan de pruts was en nog niet mijn nieuwe computer kon gebruiken.
Dus ik vindt dat de mensen die een steunpunt zijn ook wel een compliment verdienen!

Offline gijsisok

  • Lid
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/19, 16:43:59 »
Ik heb een vraag gehad naar een CD, en verder nog van iemand die problemen had met een zelfgebrande CD, toen vroeg hij er een bij mij, hij zij dat hij problemen had met die CD, dus heb ik hem daarmee verdergeholpen per mail. Bleek de CD niet goed gebrand te zijn, en toen lukte het. Daarna vroeg hij nog wat over toetsenbordindeling, lukte uiteindelijk niet dus ik verwees hem maar door naar het forum.

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/19, 19:46:03 »
Ik heb de eer gehad om enkele mensen te mogen helpen. Bij één persoon heb ik verschillende avonden bij zijn thuis gezeten omdat we er anders niet uit kwamen. Eigenlijk vond ik het niet erg. Elke keer kreeg ik een cadeautje. Ik denk dat hij van wat de cadeautjes samen gekost hadden makkelijk een windows kon aanschaffen.  Toch bedankt Rik, het was lekker! :P

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/19, 20:00:12 »
ik ben nou denk ik een keer of 8 aangesproken en heb dus ook de ubuntu cd's kunnen leveren!

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/26, 12:42:32 »
Ik heb een aantal mailtjes gekregen (stuk of 5). Een keer heb ik niet kunnen antwoorden omdat deze persoon zijn emailadres verkeerd had ingevuld.

Ik heb iemand een Ubuntu cd kunnen geven. Ik heb iemand kunnen kunnen helpen met wat Ubuntu probleempjes.

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/09, 15:59:40 »
Ik ben zelf sinds vandaag lid hier, en als (niet hier aangemeld) steunpunt zijnde, heb ik nu twee mensen geholpen met in iedergeval Linux (1 ga ik vandaag helpen met Dualboot maken van een Windows-PC, met Gutsy)

Hostpik1992

  • Gast
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/09, 18:05:52 »
Ik heb een iemand een Ubuntu CD te leen gegeven :). Wat voelt het goed om je medemens een plezier te doen!

Ik zou ook graag hulp willen geven aan bijna overstappers. Die het nog niet helemaal zeker weten of ze Ubuntu willen en ze dan een demonstratie te geven en vervolgens wellicht een installatie :D

Offline gradje

  • Lid
    • Sultansplace
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/09, 18:27:41 »
Ik heb ongeveer 10 mensen aan cd's geholpen, met 8 daarvan heb ik nog regelmatig contact omdat ze tegenwoordig ubuntu draaien.  Zelfs 2 echt verstokte windows gebruikers zijn helemaal om... kwam meer door vista dan door ubuntu... maar toch... Nu ligt het allemaal weer even een beetje stil, maar ik verwacht met het uitkomen van de nieuwe versie weer volop werk te krijgen...    Heb zelfs een aantal collega's aan ubuntu gekregen, helaas 1 nog niet terwijl dat die het eigenlijk wel nodig heeft... zijn hobby is nl virusscannen... en ik vind al jaren dat hij daar nu gewoon eens mee moet stoppen... gewoon tijdverspilling....:D
Zelfs een grote EIK is als een eikel begonnen :cool:
The Ubuntu Counter Project # 18478, The Linux Counter Project # 95999

dedafmonteur

  • Gast
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/09, 18:27:45 »
ik wil eerst ubuntu een beetje onder die knie krijgen voordat ik iets ga doen.

want je kan ook niet een automonteur zijn als je nooit hebt gesleuteld

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Ubuntu-steunpunten
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/11, 12:59:03 »
Citaat van: gradje53
zijn hobby is nl virusscannen
Lijkt me leuk om van je hobby je beroep te maken. ;-)

Ubuntu-steunpunten
« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/11, 13:26:58 »
Ik heb gisteren een eerste hulpvraag gehad. Met verwijzing naar de documentatie heb ik deze eenvoudig kunnen beantwoorden (dank aan het documentatieteam!). Ik denk dat het voor een echte beginner een prettig gevoel is als er iemand dedicated is om je te helpen mocht je vastlopen. Dat geeft een meer ontspannen gevoel bij het experimenteren met een nieuw systeem.