Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pihole en wireguard op raspberry pi [Solved]  (gelezen 621 keer)

Offline peer

  • Lid
pihole en wireguard op raspberry pi [Solved]
« Gepost op: 2021/09/27, 12:29:35 »
Een tijd terug heb ik Pihole geïnstalleerd op mijn Raspberry Pi 4. Met mijn desktop pc kon ik  de Pi opgeven als dns server en zo via Pihole het internet op.

Nu heb ik vandaag op de Pi ook Wireguard geïnstalleerd mbv het Pivpn script. Tijdens het installeren werd de Pihole gevonden en aan wireguard gekoppeld. Met de qr code heb ik wireguard op mijn smartphone geconfigureerd en dat werkte direct. Dus de internetverbinding van mijn smartphone gaat nu dus via vpn èn Pihole (handig als ik via een open wifipunt wil internetten).

Echter, mijn desktop pc kan nu niet meer via de Pihole het internet op. Waarschijnlijk omdat wireguard niet op mijn desktop pc geïnstalleerd is.

Vraag Hoe kan ik Pihole zo instellen dat ik van pc's in mijn netwerk via Pihole het intenet op kan zonder wireguard te installeren??
« Laatst bewerkt op: 2021/09/28, 16:25:36 door peer »

Offline peer

  • Lid
Re: pihole en wireguard op raspberry pi
« Reactie #1 Gepost op: 2021/09/28, 15:30:51 »
ik dacht dat de door wireguard ingestelde firewallregels de toegang vanaf mijn pc's. Dus heb ik het ip van mijn hoofdpc aan de regels toegevoegd. Daarna de Pi gereboot. Maar dat ging mis. De Pi wilde niet meer opstarten. Geen ssh, geen vnc en geen beeld op de monitor. Niets.

Daarop heb ik raspberry os lite geïnstalleerd. De desktop heb ik niet nodig. De Pi is gewoon te langzaam om video's van het internet af te spelen. Ik had de gebruikelijke overclock acties ondernomen en een speciaal op media gerichte browser geïnstalleerd maar ondanks dat ging het afspelen gewoon niet lekker en de Pi liep regelmatig vast. Nu dus raspberry os lite.

En dan maar weer een cleane install van pihole en wireguard doen   
edit:
en na de cleane installatie werkt pihole, wireguard en ik kan met mijn hoofdpc via pihole het internet op.
Er moet dus iets raars met mijn oorspronkelijke rasberry os desktop geweest zijn.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/28, 16:25:20 door peer »