Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen communicatie printer/computer  (gelezen 2098 keer)

Offline Anna

  • Lid
Geen communicatie printer/computer
« Gepost op: 2016/11/17, 12:33:30 »
1.5 jaar Geleden heb ik een nieuwe Brother HL-2135W printer gekocht. Deze  heeft probleemloos geprint. Nu is er plotseling geen communicatie meer tussen computer en printer. Ik ben alles nagegaan, het staat juist ingesteld, printer staat aan en  groen ready lampje brandt maar verder geeft de printer geen krimp. Alle suggesties zijn welkom.

Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/17, 12:49:29 »
Ik zie nu ook razendsnel de melding: kan niet printen via netwerk, taken komen in de wachtrij. Er staat geen vinkje bij gedeelde taken onder netwerkbeheer.

Anna

Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/17, 14:55:17 »
Staat hij nog wel gedeeld?
Zie je hem onder Netwerklokaties?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/18, 10:09:17 »
Staat hij nog wel gedeeld?
Zie je hem onder Netwerklokaties?
Wat bedoel je met nog gedeeld, ik begrijp dit niet goed.

Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/18, 10:32:21 »
Deze melding krijg ik wanneer ik de printer weer handmatig probeer te installeren:

anna@anna-Aspire-ES1-512:~$ cd Downloads && gunzip -v ~/Downloads/linux-brprinter*
gzip: /home/anna/Downloads/linux-brprinter*.gz: No such file or directory
anna@anna-Aspire-ES1-512:~/Downloads$ sudo bash ~/Downloads/linux-brprinter*
[sudo] password for anna:
bash: /home/anna/Downloads/linux-brprinter*: Bestand of map bestaat niet
anna@anna-Aspire-ES1-512:~/Downloads$ sudo bash ~/Downloads/linux-brprinter*
bash: /home/anna/Downloads/linux-brprinter*: Bestand of map bestaat niet
anna@anna-Aspire-ES1-512:~/Downloads$
nadat ik de driver install tool opnieuw heb binnengehaald.
Anna

Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/18, 11:58:20 »
Wat bedoel je met nog gedeeld, ik begrijp dit niet goed.

Ik zie nu ook razendsnel de melding: kan niet printen via netwerk, taken komen in de wachtrij. Er staat geen vinkje bij gedeelde taken onder netwerkbeheer.

Als je via het netwerk wilt printen moet hij ten minste gedeeld staan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/18, 12:03:07 »
Wat bedoel je met nog gedeeld, ik begrijp dit niet goed.

Ik zie nu ook razendsnel de melding: kan niet printen via netwerk, taken komen in de wachtrij. Er staat geen vinkje bij gedeelde taken onder netwerkbeheer.

Als je via het netwerk wilt printen moet hij ten minste gedeeld staan.

Nee  dat wil ik niet. Maar het is me zojuist na uren zoeken en proberen gelukt om de printer weer te laten werken. Allereerst van alles binnengehaald via terminal, toen opnieuw driver gedownload, i.p.v. deb rmp gedownload, werkte nog niet. Bij afdrukbeheer i.p.v. seriële poort weer op printer gezet en: voila.
Bedankt voor het meedenken.

Anna
« Laatst bewerkt op: 2016/11/18, 12:05:10 door Anna »

Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/18, 12:49:59 »
Nee  dat wil ik niet.
Sorry dan. Dat dacht ik door wat je zei over netwerk.

Brother moet op zich goed werken. Zoals je zelf zegt, en die positieve ervaring heb ik zelf ook met twee brothers.
Heb je de cups drivers ook al vervangen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/18, 13:13:58 »
Zelfs printen over het netwerk moet de printer niet gedeeld staan.

Als de printer aan het netwerk is gekoppeld via ethernet of wifi kan elke pc afdrukken als de nodige drivers geïnstalleerd staan.

Delen van de printer is enkel nodig als deze rechtstreeks aan een toestel is aangesloten en je vanaf een andere locatie wilt afdrukken.

Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/18, 13:58:59 »
Als de melding zegt "kan niet printen via netwerk" dan ga ik er toch vanuit dat deze niet in het netwerk zichtbaar is.
Een gewone printer die niet in het netwerk hangt geeft meestal niet uit zichzelf een melding over het netwerk. Dan is de pc de printer toch aan het zoeken op het netwerk. Waardoor ik er vanuit ging dat het netwerk er op een of andere manier bij betrokken was.

Maar het kan ook nog in de cups drivers liggen. Ik zou in elk geval de drivers en cups herinstalleren en kijken wat er dan gebeurd.

Ook de printer op een andere pc/laptop proberen zou ik doen, aangezien er ook nog iets mis kan zijn met de printer zelf, of de kabel, of....
Dat zou ik in elk geval eerst uitsluiten.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/18, 14:00:43 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/18, 22:24:17 »
Niet zichtbaar in het netwerk is heel wat anders dan een niet gedeelde printer.

Re: Geen communicatie printer/computer
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/21, 13:28:49 »
Ik was niet van plan om rondom woordkeuzes te gaan discussieren.

Als je wilt printen zal de printer zichtbaar en toegankelijk moeten zijn op de pc van waaruit je wilt printen.
Als dat niet is zit er niets anders op dan te zoeken waarom niet, en delen is zo'n puntje waardoor dat kan zijn.

En een volgende stap kan zijn om op de pc waar de printer aan hangt te kijken of de firewall de zichtbaarheid blokkeert.
En zo zijn er wel meer stappen om na te lopen. Zoals, zijn alle benodigde drivers geinstalleerd.

Je zult moeten zoeken waar de hindernis zit. Daaraan bijdragen is mijn doel, en niet anders.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore