Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop Acer: Partitie "DATA" verwijderen?  (gelezen 3333 keer)

Offline Thijsg

  • Lid
Laptop Acer: Partitie "DATA" verwijderen?
« Gepost op: 2009/09/08, 20:06:33 »
Hallo allemaal,

Deze laptop (Acer Aspire 5520G) trof ik aan met Vista op C: en een lege? DATA-partitie op D:. Zou ik DATA kunnen verwijderen? Het was een lege laptop met alleen Vista en nog wat voorgeïnstalleerde software als MacAfee. Ik heb er zelf niets opgezet.

mvg
Thijs
« Laatst bewerkt op: 2009/09/08, 20:22:21 door Thijsg »

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Laptop Acer: Partitie "DATA" verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/08, 20:19:52 »
Ja, kun je verwijderen. Windows gaat zelf uit van documenten en dergelijke op C:\ (in de gebruikersmap) en zal niet zeuren.

Offtopic: En noem McAfee alsjeblieft geen rotzooi (of zet het tussen aanhalingstekens of zo) want in Vista heb je het hard nodig. Dat het wat aan de logge kant is komt meer door het OS want in XP Home sp2 is het een behoorlijk vlot geval.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Laptop Acer: Partitie "DATA" verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/08, 20:21:41 »
Die partitie kun je gewoon verwijderen. Het is een gewoonte bij veel OEM's om altijd een tweede lege partitie te maken met een naam als "DATA". En als je het niet zeker weet, kun je ook de handleiding die bij je laptop zat openslaan voor informatie over de partitietabel die werd voor geconfigureerd.

Partities met een naam als "RECOVERY" laat je beter met rust ;)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Laptop Acer: Partitie "DATA" verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/08, 20:23:17 »
Die heet hier PQSERVICE. Die staat vakkundig gearchiveerd om nooit meer naar om te kijken. XD

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Laptop Acer: Partitie "DATA" verwijderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/08, 20:46:37 »
Tip:
Verklein de data partitie, en installeer Ubuntu in de vrijgekomen ruimte.
De data partitie kan je gebruiken voor Windows en Ubuntu, op deze manier heb je altijd van alles bij de hand.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Laptop Acer: Partitie "DATA" verwijderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/08, 21:13:27 »
Inmiddels 3 of 8 operations completed.

Ron, bedankt voor je tip. Vista staat in dezelfde toestand als PQSERVICE. Die gebruik ik nooit. Het is voor mij dus niet nodig om een datapartitie te hebben die door beiden kan worden gemount.

Ik bedenk nu dat ik mijn database beter op een andere partitie kan zetten dan in /home/thijs. Ik was net zo'n beetje klaar met partitioneren, maar nu begin ik weer vrolijk. XD Een datapartitie maken gaat toch zo?
1. Nieuwe ext3-partitie
2. In allevier mijn OS'en etc/fstab bewerken
3. Mijn database verplaatsen

mvg
Thijs

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Laptop Acer: Partitie "DATA" verwijderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/08, 21:29:11 »
Gooi "PQSERVICE" niet weg! Je weet maar nooit, het kan nog eens heel handig uitkomen.

Wat bedoel je met "alle vier mijn OS'en"? Welke besturingssystemen gebruik je? Je zult in ieder geval alleen in Linux en misschien in andere besturingssystemen dan Windows wat configuratie moeten doen om alles netjes aan te koppelen (Windows zal waarschijnlijk de Linux partitie(s) niet eens zien). Maar dat is niet moeilijk.

Over je database, uhm, wat bedoel je daar nu mee? Je data, die kun je best op een NTFS partitie zetten wil je deze kunnen bereiken in zowel Windows als Linux. Er is wel software voor Windows, maar dit is dan toch weer omslachtig.


Offline Thijsg

  • Lid
Re: Laptop Acer: Partitie "DATA" verwijderen?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/08, 21:38:50 »
Die heet hier PQSERVICE. Die staat vakkundig gearchiveerd om nooit meer naar om te kijken. XD
Dit was niet sarcastisch bedoeld. ;) Ik bewaar hem, maar ik gebruik hem nooit.

In mijn handtekening staan gegevens over mijn laptop. Dat zijn dus alle vier de OS'en. Alleen Ubuntu en Kubuntu.

Voor mijn database (een stamboom met daarbij oude aktes en foto's) zal ik een NTFS maken. Als ik klaar ben met deze taak (5, bijna 6 van de 8) ga ik verder kijken.

mvg
Thijs