Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compaq prosignia server, kom niet in bios  (gelezen 1140 keer)

Offline jw

  • Lid
Compaq prosignia server, kom niet in bios
« Gepost op: 2007/08/25, 19:49:48 »
Ik wil een ubuntu server opzetten voor een thuisnetwerk. Heb er eerst ubuntu 5.10 server op gezet, maar die is niet grafisch, alles moet via terminal geinstalleerd . Daarna wou ik een nieuwe install met server 6.10, iso op cd, maar nu kom ik niet meer in de bios (F10) Hij start gewoon op.
Iemand een idee wat te doen?

Compaq prosignia server, kom niet in bios
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/25, 20:01:30 »
Maak je misschien gebruik van een usb toetsenbord? Zo ja, probeer dan een toetsenbord met een gewone ps/2 aansluiting.

Verder kan je tijdens het booten proberen om zoveel mogelijk toetsen in te drukken (ingedrukt houden). Misschien zit er een nuttige toets bij :) (en bij sommige biossen kom je door een toetsenbord-fout automatisch in de bios.

Offline jw

  • Lid
Compaq prosignia server, kom niet in bios
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/25, 20:33:08 »
Bedankt voor reply happyhamster

Nee de prosignia heeft geen usb. Eerst kwam ik makkelijk in de bios, nu niet meer, denk dat de bios hulpprogramma is overschreven door linux. Ik heb wel een backupje van de bios op flop, maar dan moet eerst alles gewist en weer fat16 erop ivm dos.

Offline Wasda

  • Lid
Compaq prosignia server, kom niet in bios
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/25, 20:51:03 »
Ik dacht dat als je iets veranderd in een compaq computer er automatisch gevraagd worden wat te doen, zo kan je dan in de bios komen. bv je geheugen veranderen of je harddisk even los maken.

Offline jw

  • Lid
Compaq prosignia server, kom niet in bios
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/25, 21:07:09 »
Oh dat is een goed idee Wasda. Kom je gelijk in de bios. Ik zal de ventilator er even afhalen, kijken of hij wat meld.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Compaq prosignia server, kom niet in bios
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/25, 21:10:35 »
Compaq heeft (had?) een zeer ergerlijke manier van doen met het BIOS. De instellingen staan gewoon in de EEPROM chip op het moederbord, zoals het normaal is en hoort.

Maar de instrumenten om iets te *veranderen* aan die instellingen, staan op een "verborgen" FAT16-partitie. Als je die dus hebt vernietigd (of een andere harde schijf erin hebt gezet), dan moet je eerst die partitie weer aanmaken en met diskettes die instrumenten terugzetten. Als je tenminste iets aan de BIOS-instellingen wil veranderen.

Hoogst irritant, overbodig en storend.

Hoe ga ik zelf met Compaqs om: eerst flits ik het BIOS naar de meest recente versie. Daarna stel ik het BIOS precies in, zoals ik het wil hebben. Daarna vernietig ik de "verborgen" partitie en behandel ik de Compaq als een normale PC.

Groet, Pjotr.

Offline jw

  • Lid
Compaq prosignia server, kom niet in bios
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/25, 21:15:09 »
Ja Pjotr zo heb ik het de vorige keer van jouw ook geleerd (moeders compaq pc-tje) Ze rammelt er lekker op nu.

De bios is al de laatste. Ik heb geen last van het instelprogje, is een paar kb. Maar irritant is wel dat er nadat er ubuntu op is gekomen ik er niet zomaar meer inkom.

Offline jw

  • Lid
Compaq prosignia server, kom niet in bios
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/26, 18:19:14 »
Ik krijg 'm niet aan de praat, ubuntu 5.10 start steeds op. Hij geeft aan F10 voor bios, maar de tijd om dat te doen is verdwenen. Diverse malen geprobeerd, ook met losse schijven ed, geen resultaat. Raar